2018-01-02

Selamat Tahun Baru 2018



Pagi-pagi new year baca email dari reader ni rasa sedih pulak.
Orang lain semua sibuk celebrate new year dengan macam-macam new resolution, tapi dia cuma minta didoakan supaya jumpa bahagia. Please sama-sama doakan dia, ok?
Kalau dah masuk bab suami kawen lain atau cari pompuan lain, yang ni memang payah nak cakap. Perkara yang melibatkan hati dan perasaan ni memang susah sikit nak explain. Dan tak senang jugak untuk empunya diri terima dan faham. Jadi aku taknak sentuh bab tu. Itu masalah rumahtangga masing-masing. Harap dapat jumpa jalan penyelesaian.

Teringat aku kat quote dari Heath Ledger - "Everyone you meet always asks if you have a career, are you married or own a house as if life is some kind of grocery list. But no one ever asks if you are happy".

Kalau nak cerita pasal bahagia, lain orang lain definisinya.

Untuk orang yang tak berduit, duit itu adalah kebahagiaan.
Untuk yang takde anak, anak adalah kebahagiaan.
Untuk yang suami kahwin lain, kesetiaan adalah kebahagiaan.
Untuk yang sakit, sihat adalah kebahagiaan.

Silapnya kita, bila kita letakkan definisi bahagia tu pada material atau sesuatu yang very obvious.
Contoh, beli new car. Of course happy.
Atau anak dapat masuk best school, of course jelas happiness-nya.
Naik pangkat, dah tentu happy.

Benda-benda macam ni selalunya dikatakan kehidupan yang ideal. Benda-benda macam nilah yang buatkan kita menderita tanpa sedar. Sebab kita semua anggap kehidupan yang bahagia bergantung kepada what we think we should get. Hidup tu bahagia bila kita boleh tunjuk kat orang kita kaya, kita banyak duit, kita bergaya, kita berjaya, kita happy. Bila tak ada semua ni dan tak boleh pulak tunjuk and proof kat semua orang kita sedang jalani kehidupan yang bahagia, maka kita rasa stress. Bila stress, kita tend to experience continual problems in life. Konfem punya! Masalah ciput pun kita nampak besar.

Ni namanya suffer unconsciously orang putih kata.
Tau tak camana suffer unconsciously ni?
Dia macam berangan nak beli kereta mahal tapi not willing to pay high cost of petrol. Haaa, macam tu lah.
Confuse between suffer and true happiness. Rasa macam happy dapat beli kereta mahal tapi sebenarnya sengsara nak maintain.

Once kita start enjoy dengan kebahagiaan berbentuk material, di situlah bermulanya derita tanpa sedar. Apetah lagi bila orang puji-puji "Bestnya banyak kasutttt!". Masa tu la perasaan berkobar-kobar nak tambah kasut lagi padahal bukan nak pakai sangat pun tapi sebab seronok kan ada orang puji gitu. Nampak macam seronok tapi kebanyakkannya sengsara sebab nak memastikan attention from others tu kekal. Dah berapa banyak kes tahun lepas di kalangan public figures yang buat majlis gah sana sini, baju lip lap lip ujung-ujung pecah rahsia baju belum habis bayar. Kenduri belum habis bayar. Tak ke hazab semua ni?

Yang sebenarnya, a happy life is to take action by doing the right thing. Contohnya, bayar bil pada waktu yang sepatutnya. Bayar bill bukan something yang best pun. Tapi bila kita dapat bayar bill pada tempoh yang ditetapkan, that is happiness. Tapi jarang orang anggap bayar bil ni satu benda yang bahagia sebab kena keluar duit kan. Kalau dapat duit barulah bahagia katanya.

Dah tahun baru dah ni. Jangan kecikkan skop bahagia tu. Kalau tak dapat tayang material, tunjuk bahagia, ada banyak lagi kita boleh buat untuk rasa bahagia.
Takde hasad dengki dalam hati namanya bahagia.
Melihat cabaran sebagai satu peluang namanya bahagia.
Treat everyone with kindness pun namanya bahagia.
Bercakap benar pun bahagia.
Terima ketentuan pun bahagia.
Bila kita belajar untuk terima ketentuan bahawa hidup ini tak selalunya berlaku seperti yang kita harapkan, kita jadi lebih tenang.
Hati yang tenang, akan hasilkan tindakan yang positif.
Tindakan yang positif akan beri hasil yang positif.

HAPPY NEW YEAR TO ALL.
Tahun ni dah 41 tahun dah aku.
Balance umur tinggal tak berapa banyak dah lagi.
Semoga baki yang tinggal ni dapat dipenuhi dengan lebih banyak bekal untuk dibawa pulang ke sana.




Offer ni untuk pembaca blog je. Yang beli kat Whatsapp and FB tak dapat offer ni. Nangis-nangis pun aku tak bagi. Kahkahkah.