2026-08-10

c-Drama: Zhu Yawen, my new list

Kat Threads dah start orang pecah ovari dengan Jing Boran pulekkk. Hari tu Zhang Linghe. Beriya-iya masing-masing masa Zhang Linghe tengah trending.

“OMG Zhang Linghe handsome gila”
“My new obsession”


Now Jing Boran muncul. Terus bertukau minatnya. Nampak sangatlah ramai tengok drama sebab muka, bukan sebab cerita. Esok lusa keluar drama baru with actor yang lagi handsome, transfer allegiance lagilah nampaknya. Padahal Jing Boran bukannya new face. Drama dia yang sebelum ni pun ada je kat Netflix. Tapi tak nampak pulak orang gilakan dia. 

Contohnya dalam drama Road Home, dia carry watak military. Tapi styling bukan jenis pretty boy. Rambut recruit. Makeup minimal. Maybe tak mekap lansung. Overall appearance mature, tak pretty. Tak cukup wow factor untuk kelompok yang memang tengok drama sebab nak tengok muka hensem. Dasarrrr. Kau kalau betul minat Jing Boran, dah lama kau hype semua cerita dia tau.

Movie Boran ada je kat Netflix macam Love 020. Tapi orang lagi banyak bercakap pasal drama Love 020 sebab pelakonnya Yang Yang. Padahal cerita asal tu lakonan Jing Boran. Filem Us and Them pun ada je kat Netflix. Drama Regeneration lagilah considered as new drama kat Netflix. Tapi takde orang bercerita pasal ni.

Sebab muka dia “biasa-biasa” je dalam semua tu. Mekap tak tebal. Dan jalan cerita pun bukan sweet-sweet sangat. Tu pasal aku cakap yang tengok c-drama kat Netflix sebenarnya tertarik because muka and jalan cerita sweet-sweet je. Bukan genuine fans.

Actually tak jadi genuine fans takpe. Yang jadi problem tu bila fans jenis ni selalunya jadi fans yang terpaling dan defensive. Dia rasa artis yang dia minat tu yang paling best, paling famous and rank paling tinggi kat China. Bila kita cakap bukan, dia merempan.

Contohnya macam atas ni.

Aku tengok list pun tau dah ini hanya minat muka je. Sebab apa?

Sebab bila dia letak Foreworks of My Heart 9.8/10, that’s it lah. 

Ada ke drama tu dia kata best? Padahal drama tu lah penyebab Yang Yang hilangkan diri dari industri selama 2 tahun sebab takleh terima orang kondem that drama. Teruk nak mampus kot drama tu. Kayu.

Drama-drama yang budak ni listkan hanya menang kat muka pelakon je. Drama jadi popular sebab pelakon hensem, tapi Douban rating sangat low.

Pursuit of Jade is a perfect case. Audience score tinggi nak mampos. Budak tadi bagi rating 10/10. Tapi rating Douban cuma 6.4/10. Macam nak rak kat Malaysia penangan Zhang Linghe tapi kat negaranya sendiri flop. Menang lagi drama Johnny, The First Shot 7.5/10.

Another drama Zhang Linghe yang popular kat Netflix is The Best Thing. Budak tu bagi rating 9.8. Tapi kat Douban 6.5/10 sajorkkk. Drama Our Generation also from Zhang Linghe. Dia bagi rating 9/10. Hakikatnya kat Douban 6.1 je nokkk.

Tu pasal hari tu masa ada sorang laki buat video dia cuti kat China, dia interview beberapa orang tanyakan Zhang Linghe tu popular ke kat sana (China), ada yang tak kenal siapa Zhang Linghe. Alih-alih budak tu yang kena kecam.

Kat China, traffic actor selalunya menang kat traffic sebab genre dorang selalunya love, sweet, romance. Manalah tak ramai yang meleleh. Modal muka je semata. 

Contohnya Yang Yang. Dia traffic actor. Kalau ikut logik, traffic actor mestilah dapat drama yang gempak. Tapi Douban score untuk drama Yang Yang below 7.0 saja. Because dia ni takleh berlakon benaunya. Kalau dia boleh berlakon dah lama nominated dalam banyak prestige award. Ini Huading tak pernah tercalon. Hundred Flowers tak pernah. CCTV tak pernah. Magnolia jauh sekali. Toksah suruh menanglah. Tercalon pun tak. Punnnnnn fans dia kata dia berlakon best. Tam paham akum.

Lepak dalam entertainment China, aku jadi tahu yang sebenarnya MOST drama dan pelakon yang famous macam nak rak kat Netflix sebenarnya takde rank pun kat China.

Kau bayangkan dulu aku tak pernah tahu pun pasal drama Hidden Love sedangkan kat international platform nama Chen Zheyuen and Lusi dah hangat orang sebut-sebut. Drama tu internationally famous. Tapi aku tak tahu. Sebab kat Weibo drama ni tak masuk Hot Search pun. Sampai sekarang aku masih blur apesal kat TT masih ramai bercakap pasal “kehebatan” Chen Zeyuen and Lusi, padahal dorang bukan major actor pun kat China.

Dia umpama kalau kat Malaysia, kita kenal good actor like Nabila Huda, Nadiya Nissa, Sharifah Amani. Tapi nama-nama ni takkan viral kat luar sebab dorang ni fokus on acting, bukan endorsement and advertisement. Betul tak? Tapi kita as orang Malaysia tahu dorang ni semua good actor. Takde promosi besar-besaran pun, bila orang tahu nama dorang dalam filem/drama tu, orang akan tengok.

Kalau kat China, Johnny salah sorang dalam kategori tu. Drama-drama dia jarang nak dapat promosi gempak-gempak. Ada drama yang lansung takde trailer and promosi. Tau-tau tayang je. Tapi once tayang je, rating berdesup tinggi. Tapi jenis ni selalunya tak famous internationally la, sebab genre drama dia heavy, bukan cinta.

Aku nak share satu actor yang aku baru kenal kat China. Actor ni actor lama, aku je baru discover.

Tahun 2024 drama Johnny, The First Shot menang drama terbaik tahun. Director drama tu namanya Zhang Yimou. Dia director yang sangat popular and pelakon-pelakon yang dia pilih untuk berlakon dalam drama dia selalunya powerful. Jadi aku pun try tengok drama-drama dia yang lain sebab nak tengok pelakon-pelakon lain.

First, aku tengok filem tajuknya Cliff Walker. Spy thriller. Pehhhh!! This main actor namanya Zhu Yawen. Umur 42. Tapi masa filem tu tayang dia umur 37. Tengok cara dia berlakon aku terus minat. Sebab gaya dia bersahaja. Aku jadi terminat nak tengok drama dia yang lain.

Aku try Lion’s Secret pulak. Wahhh bapak best drama ni. Then, aku tengok Kidnapping Game. Dia berlakon dengan Jin Chen. Best. Then, Across the Ocean to See You. Masculine dan playful watak dia dalam ni. Then, Wings of the Nation. Pastu aku tengok Red Sorghum. Ini drama lama tahun 2014. Takde kat mana-mana platfor dah. Sanggup aku beli dari Amazon Prime punyalah nak tengok.

Habis tengok drama ni aku terus “That’s it! Zhu Yawen memang best!”. Konfem!!

Pastu aku cari fans dia, berkawan and sembang pasal Zhu Yawen.

Walahweiiiiiii barulah aku tahu rupanya masa Johnny berlakon Operation Red Sea (2018), entertainment China dah bagi nickname kat Johnny — “The next Zhu Yawen”. That'show greatnya Zhu Yawen di sana. 

Zhu Yawen ni artis yang EVERY YEAR nominated dalam prestige award. Semua jenis award dia pernah nominated. You name it. Hundred Flowers, Magnolia, Asian TV, Huading, Golden Rooster, CMG — SEMUA prestige award ada rekod nama dia. Tahun 2012 dia nominated dalam kategori Best Actor at International Emmy Award. Kau rasa??

Kadang aku kagum dengan taste aku pilih actor. Konfem yang aku suka tu memang certified power in acting. Kahkahkah.

Zhu Yawen lagi power dari Johnny. Power nak mampus!! Drama and filem dia 80% rating 8.0 ke atas di Douban! And genre dia pegang sangat meluas dari military, polis, doctor, business, villain, antihero, romantic, comedy — banyak. Dia kalau berlakon sweet-sweet sebijik macam style Johnny. Jenis sweet yang subtle-subtle je. Tak beriya sweet, tapi sampai. Aku suka betul tengok acting dia. Puas.

Zhu Yawen lebih best dari Johnny sebab yang pertama, dia lebih senior. Now dah 42 tahun. Career history dia lebih panjang. Johnny baru 34. However, achievement Zhu Yawen sangat impressive, dari zaman muda. Dia boleh carry masculine character with intensity, pastu tiba-tiba dia boleh jadi playful and kelakar. Rupanya memang itu trademark dia. Dalam setiap genre serious, mesti ada part dia cheeky.

Dan dia ni dari zaman muda, sampai dah umur 42, dah ada 2 anak, dia masih pegang gelaran CHINA WALKING HORMONE 😆. Kau rasa?

Maknanya kita yang kat luar ni je rasa Zhang Linghe macho, Yang Yang macho, Wang Yibo macho. Padahal kat China at age 42 Zhu Yawen masih lagi digelar China Walking Hormone.

Johnny is good, BUT ZHU YAWEN IS ON ANOTHER LEVEL OF EXPERIENCE. Johnny lebih kepada masculine screen presence. Action, police, military, crime, romance sebab fizikal dia sesuai untuk genre macam tu. Zhu Yawen pulak bagi aku lebih kepada actor first, handsome man second. Kau tengok dia berlakon kau akan cakap “This man can act”

Pastu baru kau “Boleh tahan helok dia ni..” Aa gituu.

Setakat ni aku dah tengok 9 drama/filem Zhu Yawen dan aku terpaksa bersetuju kenapa dia tapau banyak prestige nomination. Sebab dia best. Kalau dari segi professional / jury-based / industry-recognized acting nominations (bukan popularity/fandom/Weibo), Zhu Yawen banyak masuk nomination berbanding Johnny and Jing Boran.

Zhu Yawen: 13 wins + 22 nominations.
Jing Boran: 9 wins + 14 nominations.
Johnny: 15 wins + 13 nominations.

Zhang Linghe, Yang Yang takde dalam profesional award nomination. Dorang tapau popularity award saja setakat ni.

Xiao Zhan is kategori traffic actor yang dah start nominated dalam prestige award. Happy aku tengok his growth. Sebab Xiao Zhan dah start ambil heavy script. Kalau tak, genre dia semua lembik yang tak tonjolkan kebolehan acting. Recent record Xiao Zhan is 1 win + 8 nominations. Aku tengah tunggu 1 filem Xiao Zhan coming. Trailer dah start orang share kat Weibo. Harap-harap bestlah.

Bai Yu also another actor with good acting and achievements. So far rekod dia 7 wins + 9 nominations. Aku belum banyak tengok drama dia lagi. Baru 2. Siapa nak tengok boleh start dengan Swords Into Plowshares. Dalam drama ni dia berlakon dengan Zhu Yawen sekali. Tapi Zhu Yawen jadi special appeareance only.

So now aku dah ada 2 actors to look forward iaitu Johnny and Zhu Yawen. Takde lah aku menunggu projek Johnny je. Johnny ada 7 drama/film akan release. Zhu Yawen ada 6 drama/film tunggu tarikh tayang. Jadual acik penuh nampaknya.

Tengok drama pelakon yang boleh berlakon ni berbaloi invest sampai 60 episod pun.

You all can have your Zhang Linghe. You all can have your Jing Boran. I’m busy discovering a 20-year-old acting career. Because I pilih hanya actor yang really can act.



2026-08-09

Kisah sondol-menyondol.


A: Mangsa
B: Lelaki
C: Perempuan sesuatu
F: The rest

Apa yang aku tulis ni kisah biasa yang kita selalu dengar dan baca kat media sosial. Kisah sondol-menyondol. Aku tak nak bagi konteks. Terpulanglah nak imagine siapa pun. Anda bebas berimaginasi.

Aku juga tak nak cakap pasal sejarah ABCF. Aku nak straight to the point saja, untuk bagi pencerahan kepada korang semua.

Dia gini.

Selalunya dalam kisah penyondolan, C dituduh menyondol B kerana B berduit. Selalunya gitulah. Tapi, ada juga keadaan di mana C menyondol B bukan sebab B berduit. Malah, C tahu yang berduit adalah A, bukannya B. In other words, C started this game bukan untuk mendapatkan B. Yang benaunya C play this game supaya A tak boleh menikmati semua.

Malangnya F kata C sondol B sebab nak jadi replacement tempat A, supaya C dapat menikmati apa yang A nikmati sebelum ini.

Tak, dik.

C bukan nak apa yang A ada.
C cuma nak A hilang apa yang A ada.
Ada beza kat situ.

C memang tahu A berduit.
C tahu A ada ramai orang suka, ada husband yang green flag, life yang stabil, etc.
Banyak benda yang A ada membuatkan ramai orang nak life macam A.

However C bukan nak life macam A.
C cuma nak pastikan A tak dapat terus-terusan ada semuanya dalam keadaan sempurna.
C tak nak menang. Dia kalah pun dia tak kisah.
C cuma nak A tak menang je.
Inilah sebenarnya objektif yang paling penting, yang F salah faham.

Ada beza antara “Aku nak hidup aku lebih baik daripada kau” dengan “Aku tak kisah hidup aku macamana, asalkan kau tak dapat semua”

Macamana akak tahu benda ni, dik?

Sebab akak pernah berchenta dengan orang saiko. Ginilah modus operandinya.

Si anu tu dulu menggila bukannya nak sangat aku balik pada dia. Dia cuma tak nak life aku perfect, sebab dia nampak aku akan dapat life yang perfect sekiranya aku couple dengan En Wan.

Dalam kisah ABCF ni, kalau A lebih cantik, lebih kaya, lebih popular atau lebih berjaya, kau ingat C kisah ke?
 
Dia tak kisah, nokkkk. Tu pasal dia boleh teruskan life macam biasa walaupun dikutuk dihencap. Sebab bagi C, dia tak perlu jadi lebih kaya daripada A. Atau jadi lebih cantik daripada A. Tak ramai orang suka dia pun dia tak peduli. Even C tak kisah pun kalau life dia tak se-perfect A.

C only needs ONE victory, for A to lose just a little of what once made A’s life look perfect.
That’s it. If that happens, C already feels like she has won. Kau jangan ingat C nak compete dengan A. Tak. Ini bukan competition. Ini lebih kepada denial of victory.

Dia macam ni tau.

Kita anggaplah situasi ABCF ni macam game.
 
A dah ada kat depan, leading. A ada banyak winning points. C realized yang dia tak mampu nak beat A sebab A dah jauh sangat. Jadi C tak buat strategi “Macamana aku nak main better than A, eh?” Sebaliknya, dia punya plan “Macamana aku nak buat so that A tak menang straight set? At least ada satu game dia kalah”. Ahhh gituuu.

Apa yang C buat maybe nampak macam tak masuk akal. Sebab kita punya logik berpikir kau tak takut ke nampak jahat bila buat macam ni?

Nope.

Kau rasa dia ada pikir pasal persepsi korang ke? Tak. Objektif C bukan nak improve life dia. Dia cuma nak rosakkan life A je.

Si anu tu dulu kau rasa dia tak terpikir ke yang dia buat kerja bodoh ugut aku kembali pada dia dengan letak pisau kat wrist aku? Kau rasa dia takleh pikir ke samada permintaan dia masuk akal ke tak paksa aku kembali pada dia dengan cara gitu? Dia tahu. Cuma his aim bukan nak aku. Dia cuma tak nak bagi En Wan menang semua.

Sebab di mata dia, En Wan menang banyak. En Wan berduit. Anak orang kaya. Pandai. Belajar pulak kat overseas. Lagi helok dari dia pun ye. Dapat pulak seorang Diana yang jelita. Dia nak compete dengan En Wan memang jauh dah. Jadi dia aim supaya En Wan tak menang semua. Tu je. Bukan dia nakkan aku sangat.

Samalah macam C. C puas tengok A hilang something daripada dia (C) gain something. Ini maybe bahagian yang agak dark about karakter C. Tapi aku boleh baca pesen ni. Dalam mindset someone like C, satisfaction doesn’t necessarily come from gaining something for herself. Sometimes, the satisfaction comes from watching someone they see as “too fortunate” finally lose something, even if it’s just a little.

A ada life yang nampak perfect setiap sudut. C tak nak pun semua tu. Kalau C berjaya buatkan SATU saja daripada apa yang A ada, retak atau terganggu atau jadi bahan kontroversi, C can say “At least now, you don’t have it all anymore.” That is the victory to C. That’s why C tak kisah bila F hentam dia everyday. F ingat C salah percaturan bila sondol B sedangkan B tak berduit.

SALAH.

Mustahil sangatlah C ni tak tahu yang A lebih berduit dari B. Dia tahu. Yang tak tahu tu F.

Because F measure C dengan scoreboard yang salah. F punya scoreboard untuk C adalah C tak berjaya dapat life macam sewaktu A bersama B. F ukur kejayaan dia based on life dia now. Sedangkan objektif C is, A still ada life yang sempurna macam dulu ke tak?

C doesn’t really care what happens to her. She can lose her popularity. She can be heavily criticized. She can become the subject of gossip. She can even be seen as a failure….. asalkan A pun hilang something yang selama ni buatkan A nampak macam having it all.

F kecam macam nak rak is not the kind of defeat C cares about most. Kat sinilah sebenarnya F are actually getting trapped. F ingat mereka tengah mempertahankan A dengan cari kesalahan C, hentam B, korek setiap cerita B & C dan jadikan sekecil-kecil perkara yang dorang buat sebagai gossip, serta membesar-besarkan setiap apa yang B and C buat. But if C is someone who thrives on getting a reaction, then F are actually giving C something for free iaitu ATTENTION.

C tak payah buat apa-apa. Keluarkan statement pun tak payah. Because F sendiri yang cari → jumpa → post → marah → viral → gossip → defend A → serang C → create another round of attention. And C dapat visibility daripada semua tu.

Makin F bagi attention, makin C rasa dia menang. Sebab C tak perlukan F suka dia. C tahu dia akan dibenci from the start. Tapi menjadi orang yang disukai memang bukan misi C. Orang macam C does not need to win the narrative. C cuma perlu damage the narrative.

Seorang A maybe ada narrative yang good. Dia ada everything, successful, loved, has money, has a beautiful life. C tak nak create narrative “I am better than A”. Dia cuma nak create narrative “A’s life is not as perfect as everyone thinks”. To C, that is enough.

Selama F dok membincangkan hal ABC ni, F sebenarnya yang help keep that narrative alive.
C doesn’t need to own the spotlight. C only needs to disturb A’s spotlight.

Mengikut pengalaman aku, aku boleh kata C bukan nakkan B sangat. C cuma nak something happen to A. Dia macam “Aku maybe takkan dapat life macam kau, tapi aku tak nak kau enjoy your life tanpa gangguan”

Saiko, kan?

Yes. Aku dah alami tu. Sebab tu walau macamana aku bercerita pasal si anu, aku takkan tunjuk pada semua dia tu siapa. Sebab aku tak nak bagi dia attention.

Lagi satu korang kena pikir. Bukan semua orang suka A. Some people support C bukan sebab they genuinely like C, but they hate A. The more attention you give to B and C, the more people hate A. Kau mungkin tak nampak, tapi itu berlaku.

Aku dulu, masa tengah konflik dengan si anu, tetiba je aku ramai haters. Mana datang tak tahu. Padahal dulu tak nampak pun semua ni. Rupanya dorang ni dari awal tak suka aku tapi takde reason yang kukuh untuk hate. Bila si anu tuduh aku curang dengan dia, apa lagiiiiii. Semua haters ni memunculkan diri. Padahal dorang bukan sokong si anu pun, cuma dorang tak suka aku je.

Jadi, aku dah boleh baca dah pattern ni kat ABC. So janganlah ingat C tu kesah kena hencap. C memang tak plan nak jadi lebih baik dari A pun. Dia cuma happy life A tak perfect mana. 

So ceritanya now, F kena buat bodo dengan B and C. Tu je. Kau nak famouskan B and C buat apa. Bukan dorang hadap pun. Better kau tumpukan pada A je sudey. Stop mentionong B and C at all. Let them realize yang A tak hilang apa-apa pun. 

Dah. Aku nak gi makan.


2026-08-08

"Kak Di, En Wan tak kisah ke akak minat artis cina?"


"Kak Di, En Wan tak kisah ke akak minat artis cina?"

Tak. Dia lansungggg tak kisah. Malah, memberi sokongan padu. Hahahaha.

Aku minat retis cina jauhhhhhh sebelum kenal dia. Masa dia kenal aku, dalam surat-surat aku pada dia, aku always cerita pasal kaset-kaset Beyond and Leslie yang aku beli. Aku cerita kenapa aku gila minat kat dorang. Jadi, dia tahu isterinya seorang FANGIRL. Dia kawen dengan FANGIRL. So, dia dah bersedia untuk bagi sokongan tak berbelah bagi pada minat isteri dia.

Tak semua lelaki bersedia nak kawen dengan seorang fangirl. Sebab jadi fangirl ni bukan setakat “Oh, dia handsome”. Tak. 

Kau kena bersedia dengar cerita pasal retis yang kau tak kenal. Kau kena bersedia tengok isteri kau excited bila drama favourite artis dia keluar TV. Kau kena bersedia untuk bini kau ulang lagu yang sama 27 kali. Kau kena bersedia untuk tengok cerita yang kau tak faham satu perkataan pun sebab semuanya dalam bahasa Cina. Dan paling penting, kau kena faham minat dia pada artis tu wujud sebelum kau masuk dalam hidup dia.

Hari tu masa aku nampak poster Ka Kui kat Aurium TRX, dari jauh aku berlari tinggalkan En Wan kat belakang. Sebegitu mudah aku lupakan suami. Kahkahkah. Tapi En Wan memang sporting. Dalam aku tak sedar, dia rekod aku terkinja-kinja berlari kejar poster Ka Kui. Tu baru poster, kalau orangnya real depan mata, mau dia pakaikan aku harness. Kahkahkah. 

Masa dia tengok balik video aku berlari tu, dia gelak je. 

"Macam ni eh Di minat Ka Kui? Di sedar tak masa tu Di berlari?"

Habis tu? Takkan aku nak melenggang-kangkung. Haruslah lari. 

Kebanyakan orang, lepas kawen baru berjinak-jinak dengan k-drama dengan c-drama, kan? Aku dari sekolah rendah minat lagu-lagu cina, filem cina, drama cina. 

Dan aku punya minat tu bukan setakat tengok drama cina, tapi membawak ke beli kaset, beli CD, follow Jade Solid Gold, bersidai kat kedai kaset semata-mata nak kelebet and tumpang dengar lagu-lagu cina, collect paper cuttings dari Galaxy (dulu ni je sumber berita entertainment from Hong Kong). Dari umur 12 tahun sampai 49 tahun, kekal follow chinese entertainment. Konsisten. 

Bila dah kawen, En Wan dah be prepared kegilaan bini dia kat retis cina. Masa Leslie mati, aku menangis-nangis kat dada En Wan, dia tak gelak pun. Dia tahu aku minat sangat. Dia layan je aku menangis. Pastu ajak pi Speedy cari compilation CD and video Leslie. Kat Speedy dia sama-sama carikan. Tak jumpa kedai sini, cari kedai sana pulak. 

Masa gi Hong Kong tahun 2008 dulu, dia faham assignment. The moment aku melompat peluk patung wax Leslie, tanpa disuruh, dia terus snap gambar bertalu-talu. Siap ajar aku nak posing macamana. Mak Aji menjelingggg je kat tepi. Cuma time tu tak dapat pi kubur Ka Kui. Padahal En Wan dah study map nak bawak aku gi visit kubur. Tapi tu lah, karang mak aku bertukau jadi singa jadian. Tak memasal karang aku terkubur kat Hong Kong.

Masa movie Ka Kui release baru-baru ni, En Wan lah yang surprisekan aku dengan beli fan screening tiket. Fan screening tu movie + performance. Aku cuma mintak dia bawa tengok movie je. Tetiba dia belikan tiket fan screening. Sanggup dia join sekali, melayan kegilaan aku. Nasib baik dia dah kenal Ka Kui and hari-hari dengar lagu Beyond. Takdelah terbangang-bangang sangat kat dalam tu.

Masa kedai emas Zhou Liufu bukak kat Pavillion Bukit Jalil, En Wan bawak aku "jumpa" Johnny. Johnny global ambassador Zhou Liufu. Sebesar-besar alam screen and gambar dia kat luar and dalam kedai. Aku pergi semata-mata nak ambil gambar depan screen tu je. Sanggup En Wan bawak, melayankan minat bininya. 

Mak Aji kalau masuk kereta aku, "Tak bosan-bosan ke kau dengan lagu cina?"

Laa, nak bosan apa. Aku minat bukan FOMO. Bukan ikut trend. Aku minat sebab memang aku minat. Kalau tak, takdelah sanggup berhabis beli kaset, VCD and CD cina. 

Magazine cina yang aku tak paham sebutir benda tu pun sanggup beli sebab nak tengok gambar. Nasib baik magazine tu semua aku simpan sampai sekarang. Sekarang dah faham semua yang dia tulis dalam tu sebab snap and google image translate. Settle.

Spotify pun aku beli yang premium sebab nak dengar lagu cina tanpa gangguan. Subscribe iQIYI + WeTV + Youku + Bilibili serentak. Apa lagi aku nak membuktikan minat ini?

Orang yang tak minat akan tertanya-tanya apehal aku "buang masa and buang duit"?

Tak. Lansung tak membuang masa. Because this is my hobby and passion. 

Ni sama macam En Wan dulu kondem aku berblogging.

"Apa benda blogging ni? Dapat apa?"

Memang tak dapat apa-apa. Tapi aku suka. Aku blogging takde expectation nak dapat apa-apa pun. Sebab tu aku boleh bertahan blogging sampai sekarang, 20 tahun lamanya. Because aku berblogging sebab memang aku suka menulis. Bukan aku blogging sebab orang lain pun blogging.

Macam orang lain yang hobinya mengait, mancing, hiking. Aku pun boleh kata benda yang kau buat tu buang masa, takde pekdah. Sebab benda yang kita tak suka, kita takkan nampak pekdahnya. Yang minat je tahu. 

Yang penting, benda yang aku minat ni tak kacau orang, tak habiskan duit orang, dan tak menjadikan urusan harian aku terganggu. Jadi fangirl ni satu benda penting is kena tahu boundaries. Selain dari jangan sampai urusan harian terganggu, jangan sampai hal peribadi artis tu pun kau nak kisahkan. 

Being a fan, focus on his career. Kita suka dia sebab lakonan dia, lagu dia, performance dia, personality yang dia tunjuk kepada public dan hasil kerja dia. Itu yang kita support. Jadi fan, kita jangan kepoh hal peribadi dia. Dia dating dengan siapa? Nak kahwin dengan siapa? Dia follow siapa? Dia unfollow siapa? Semua benda kau nak kelebet. Jenis nilah yang buatkan orang pandang rendah dengan fangirl. Itu bukan fan, tu namanya obses.

Sometimes tengok fandom gaduh sebab artis favourite dia dating. Girl, he doesn't know you exist. Buat rilek sudahlah. Gasaklah dia nak dating siapa pun. Janji dia kekal relevan dalam industri. Filem and drama bersusun keluar. Itu lagi penting.

Minat cerita cina, lagu cina, entertainment cina adalah benda yang keep me sane. Buat benda yang kita seronok, akan bagi kita rasa happy, tenang and sentiasa ada perkara untuk dibuat. Contohnya, aku join Fanclub Leslie and Whale Guardian Team (fans Johnny). Apa yang aku gain dari sini?

A sense of community.

Aku jumpa orang yang minat benda yang sama. Asalnya tak kenal, tiba-tiba boleh sembang pasal drama, character, lagu, variety show atau update terbaru artis yang kitorang minat. 

Benda ni nampak kecil kat orang lain, tapi bila kau dah masuk dalam satu community, kau akan faham yang dalam tu bukan semata-mata bercakap pasal artis. We share excitement. Tunggu drama baru sama-sama. Discuss jalan cerita. Buat strategi nak marketkan drama. Pastu post-mortem watak and plot. Gila serious topik sembang team Whale Guardian. Bukan cikai-cikai punya sembang. Bukan sembang pasal siapa paling handsome, siapa paling popular. *mata juling ke atas*

Kadang-kadang masuk group nak tengok update, last-last jumpa kawan baru yang ada minat yang sama, dan cara fikir dari perspektif berbeza. To me, having something to look forward to is important.

Hari-hari kita dah cukup busy dengan kerja. Kerja opis. Balik rumah buat kerja rumah. Kadang sambung kerja opis kat rumah. So, what's wrong with having something yang kita genuinely enjoy? Benda-benda kecik macam ni bagi kita a little escape from our daily routine. Bagi diri kita ruang untuk recharge.

Hari tu masa aku share celebration 70th Birthday Leslie, ada followers tanya. 

"Ada tak orang kata dah umur 50 pun minat artis lagi?"

Girl, at this age, aku dah tahap non-chalant. Dah malas nak justify apa yang buat aku happy. Sebab aku bukan tiba-tiba baru minat artis cina. Korang masih air kencing lagi aku dah busy dengan artis cina atas dunia ni. So, I don't careeeee. 

En Wan, Redza, Rayyan - semua tahu minat aku. Budak-budak ni dari kecil sampai besar dengar lagu-lagu Beyond. Dorang faham. Sebab tu penting kau duduk dalam environment yang menyokong passion kau. So that kau tak perlu risau dengan apa orang luar cakap. Kalau benda tu buat aku seronok, tenang, and tak kacau hidup orang lain, why not? Life is already hard enough. Cari benda yang buat kau happy. Then enjoy it.


2026-08-07

GreenAard: Low-carb/keto boleh buatkan LDL naik to some people.


Bulan ni GreenAard dapat beberapa sharing result bacaan kolesterol. Dorang ni semua belum start makan statin. Doktor suruh kawal sendiri dulu, melalui diet. So they came to GreenAard untuk try Nutrijuice.

SHARING 1:

Hat ni yang lain OK, cuma LDL 3.1. Sasaran kena less than 2.6 mmol/L.
Not too high, tapi kalau tak dikawal, ada potensi naik lagi.
LDL ni penting untuk kita letakkan dalam range normal sebab inilah culprit pembentukan plak dalam salur darah.

Ratio masih bagus. Her cholesterol/HDL ratio = 3.2.
So, bukan semua cholesterol tinggi. Her pattern is HDL bagus + triglycerides bagus + LDL tinggi.


SHARING 2:

Hat ni interesting.

HDL dia 2.05 which is tinggi. That's why Total Cholesterol/HDL ratio cuma 3.07, walaupun total cholesterol 6.3. Tapi, LDL 4.02 mmol/L. Jadi walaupun ratio ok, tak semestinya keseluruhan result ok.


SHARING 3:


Yang aku suka tentang report ni, triglyceride 0.79 + HDL 1.56 + AIP less than 0.01 which is very good metabolic pattern. Maksudnya, masalah utama bukan triglycerides, tapi LDL yang 3.78 mmol/L.

Kalau tengok tiga-tiga report tadi, semuanya ada masalah LDL tinggi.

Report 1: LDL 3.1
Report 2: LDL 4.02
Report 3: LDL 3.78

Ada beberapa faktor penyumbang sebenarnya.

Yang pertama, genetik. Ni paling common. 

Some people ada genetiknya tend to produce LDL dengan cara yang tak efisien. They can have LDL around 3–4+ walaupun tak gemuk, makan jaga, and triglycerides rendah. Kalau triglycerides rendah + HDL baik tapi LDL consistently tinggi, usually this is due to keturunan. Tapi tak bermaksud LDL tu tak boleh turun. Cuma kecenderungan genetik tu tak hilang.

Contoh:

Secara genetik (keturunan) Ali ada kolesterol tinggi.
Ali rutin ambil plant sterols (Nutrijuice) atau ubat statin. Yes, boleh turunkan LDL.
Tapi bila Ali stop ambil Nutrijuice/statin, LDL akan naik semula sebab punca asasnya masih ada (genetik).

Nutrijuice bukan ubat kolesterol. Tapi dia ada plant sterols yang kurangkan penyerapan cholesterol. 

Rata-rata yang guna Nutrijuice memang bagi feedback yang positive. Yang ni kita tahu memang akan turunkan kolesterol sebab kita letak plant sterol. Macamana pun memang akan turun. Bezanya cepat atau lambat bergantung kepada bacaan cholesterol semasa dan how rutin you ambil Nutrijuice. 

Kalau makan just sebotol, memang takde la nak normal terus. So, for someone yang LDL-nya around 3.8 mmol/L disebabkan faktor genetik, kalau dia rutin dengan Nutrijuice, chances untuk LDL-nya turun, ada.

Kalau tiga-tiga report tadi datang dari orang yang sama, aku boleh conclude itu faktor keturunan sebab LDL tak turun-turun. Tapi disebabkan itu result dari 3 orang berbeza, ini sebenarnya tak pelik, sebab LDL yang elevated memang agak common.

Tapi aku happy sebab tiga-tiga report tu triglycerides and HDL-nya OK. Maknanya takde keradangan dalam badan. Jadi LDL yang tinggi itu tak semestinya bermaksud dorang semua tak jaga makan. Boleh turunkan LDL tu, no problem. Tapi kena rutinlah dengan Nutrijuice.

Salah sorang ni bila aku tanya diet, dia cakap dia tak kontrol makan sebab dia buat keto diet (low carb).

OPSSS!

Low-carb/keto boleh buatkan LDL naik to some people. Sebab bila karbohidrate dikurangkan, dan kau replace dengan banyak protein and lemak, jumlah lemak yang menngantikan karbohidrat tu yang akan naikkan LDL.

Some poeple punya keto diet gini: Fatty meat + butter + cheese + coconut oil.
Ni boleh buatkan LDL naik.

Kalau nak buat keto, buat gini: ikan + olive oil + kekacang + sayur.
Hat ni LDL boleh turun atau paling tak pun, LDL tak naik.

So kalau tengah buat keto tapi LDL naik, please tukar sumber keto diet tu.

Dia benaunya, kalau kita makan nasi + ikan + sayur pun ok dah. Walaupun bukan keto, tapi LDL takkan mencanak naik. Anything yang kita buat dengan extreme selalunya akan bagi effect. Walaupun diet low carbs high protein tu bagus untuk weight loss, but in the long run akan affect tempat lain pulak. Jadi, balancekan saja sudah.

Siapa yang nak beli Nutrijuice, beli now. Sebab kita ada Merdeka Sale sehingga 31 Ogos.

Beli 1, RM65 (harga normal)
Beli 3, RM175 + free trial pack samasa Gloei/Maaltyd/Mirifika
Jimat RM20.

Whatsapp 012-7728976


2026-08-06

Jangan jadikan kekurangan material as reason untuk merendahkan diri sendiri.

Adakah ini hasil dari banyak sangat tengok drama merepek?

Bukan apa, aku dah suffocated dengan trend "Hina ke saya jadi housewife?", "Hina ke saya umur 30 belum ada rumah sendiri?", "Hina ke saya bla bla bla..."

Aku ni kalau ceritakan semuaaaaa yang aku lalu dari kecik, tak tahulah dak-dak sekarang nak percaya ke tak. Silap-silap dikatanya aku mereka-reka cerita. Takyah jauhlah, En Wan and anak-anak aku sendiri tak caya bila aku cakap aku takde buku latihan masa sekolah and takde bahan bacaan yang banyak.

Macam aku cakap kat komen budak tu, GUNAKAN APA YANG ADA.

Aku cerita kat Redza and Rayyan, dulu sekolah rendah aku takde buku latihan. Darjah 5 aku dah start kumpul soalan-soalan budak Darjah 6. Prektis buat. Naik je Darjah 6, benda pertama aku buat, cari soalan UPSR tahun sebelumnya. Buat. Sebab aku takde buku latih tubi. Buku rujukan aku hari-hari hanya buku teks. Sampai aku boleh hafal dah latihan and aktiviti buku teks.

Aku cakap, "Mama straight As UPSR dengan hanya buku teks. Korang kalau UPSR tak score tak tahulah nak cakap apa. Buku latihan lebih dari cukup mama belikan. Tinggal nak buat je"

Everytime kawan-kawan bawak buku cerita atau buku latih tubi, aku tumpang tengok kat tepi. Time kawan tu tengah buat, aku jeling-jeling kat tepi. Tengok samada aku boleh buat jugak ke tak soalan tu. Mencongak jawapan dalam kepala. Hahaha.

Buku cerita pun sama. Kalau kawan baca, aku tanya dulu boleh ke pinjam. Tak bawak balik pun, pinjam baca time rehat je. Sometimes dorang suruh aku sharpkan color pencil, sometimes dorang mintak aku buatkan duty roaster. Kalau hari tu dorang duty susun meja, aku buatkan. 

Aku tak rasa itu penghinaan. Aku anggap itu kerja yang berbaloi. Setakat susunkan meja, sharpkan color pensil, sebagai balasannya dapat pinjam buku cerita. Why not? Kat rumah lebih dari tu aku kena buat kerja . Setakat sharpkan pencil, apa adehal.

Point aku kat sini, JANGAN LEMBIK BOLEH TAK?

Jangan buat teruk. Jangan berdrama. Setakat pakai barang free dari Shopee, tak perlu nak rasa terhina. Sometimes, orang lain tak kisah pun mana sumber barang kau datang, janji ada. Orang lagi kesah kalau kau nanti 24/7 meminjam harta orang.

Masa Darjah 1, aku pernah beli buku pakai duit sendiri. Ada company jual buku datang sekolah, promote buku-buku latihan and buku bacaan. Sehari sebelum tu dah pi tengok-tengok and dia bagi list buku untuk kita tick nak beli mana satu. Nanti esok dorang akan bawa the buku untuk kita bayar.

Balik rumah, korek tabung. Tak berani mintak kat Mak Aji duit. Kalau mintak pun konfem tak dapat punya. 

Esoknya aku bawak 2 genggam syiling hasil korek tabung. Darjah 1 belum tahu kira duit. Main agak-agak je jumlah duit yang kena korek. Esoknya masa collect buku, aku hulur 2 genggam syiling. Now aku syak nilai yang aku bagi tu lebih dari harga buku. Tapi pakcik jual buku tu tak cakap apa-apa pun, dia main ambik je duit aku bagi. 

Dengan happynya aku bawak balik buku baru. Tapi kena sorok-sorok. Mampus kalau Mak Aji nampak.

Apakan daya. Aku hanya insan yang lemah. Nak sorok buku pun tak pandai. Mak Aji jumpa, sedap aku kena sebat. Dia ingat aku curi buku orang.

Sampai macam tu sekali ya mak aku buat. Entah apa dia punya troma agaknya. Maybe dia ingat kalau miskin senang nak jadi pencuri kot. Dia takut aku mencuri sebab dia tak mampu belikan buku. 

Ada ke patut intelligent gurllll like me mencuri? Purleaseeeeeeeeeeeee. Sebab aku intelligentlah aku korek tabung tau. Mencuri ni kerja orang bodoh. Aku punya otak sekufu dengan Mc Gyver. Sentiasa ada jalan keluar. Tapi tu je la sekali aku buat. Tak berani dah beli buku sendiri. Tersiat kulit betis aku karang.

Aku pernah pakai SATU singlet simis selama 3 tahun. Dari Darjah 4 sampai Darjah 6. SATU saja. Hari-hari basuh, keringkan dan pakai. Koyak, aku jahit. Tak pernah sekali mintak Mak Aji belikan simis. Kalau mintak pun tak dapat.

Mak Aji maybe ingat anak dia kecil lagi. Pakai baju kurung tak payah pakai simis kat dalam. Dia tak terpikir agaknya nak belikan simis. Padahal baju kurung putih tu bukannya takleh nampak kesan puting tetek. Nasib baik arwah nenek selalu bawak balik baju-baju dari makcik Singapore. Baju yang dorang dah tak nak pakai. Terselit satu simis singlet warna putih. Aku pakai yang sehelai tu dari umur 10 sampai 12 tahun. Rabak, jahit. Rabak, jahit.

Pernah satu kali lepas PJ, semua orang salin baju kat toilet. Dalam keadaan ramai orang dan nak cepat, aku tak perasan simis tu tercicir. Tengah-tengah salin baju dalam toilet, dengar riuh kat luar "Oiii apa benda ni? Sape punya kain buruk?"

Rupanya itulah simis aku. Tercicir. That was the last aku pakai simis tu. Memang buruk sangat dah pun.

Aku rasa kalau situasi aku tu kena kat budak-budak sekarang, dah viral kata dibuli. Habis saman-menyaman bagai. 

One thing aku belajar, takde siapa boleh hina kalau kau tak allow them to affect your life. Penghinaan hanya berlanjutan kalau kau ambil kisah. Kau kena buat tak tahu, jalan terus and buktikan something bigger than that. 

Dari Darjah 1 aku kena ejek. Hitam. Baju buruk. Kereta bapak buruk. Tell me, apa je yang aku tak kena. 

Tapi aku tamatkan sekolah rendah dengan wakil Malaysia ke Fukuoka, straight As UPSR and ke TKC. Itu je caranya nak ubah nasib. Nak ubah pandangan orang and confidence diri. Jangan meratib pada benda yang di luar kawalan kita. Buat apa yang kita boleh ubah.

Kalau mak bapak takde duit nak siapkan barang-barang ke uni, siapkan saja semampu kita. Dapat barang free Shopee? Why not. Pakai baju sedekah dari orang? Apa yang salahnya? Acik sentiasa pakai baju belen-belen orang tak nak. Baju acik yang baru cuma 2 helai je setahun. Mujur ada raya. Kalau raya takde, takdelah baju baru nampaknya.

Masa sekolah menengah dah lega sikit sebab bila dah besar, duit raya pun besar sikit dapat dari makcik-makcik. Aku enjoylah duit tu beli buku latihan sikit-sikit. Beli buku cerita. Tak banyak, tapi bolehlah.

Satu yang aku pelik mak bapak aku ni, hadiah SRP aku dapat mountain bike. Hadiah SPM aku dapat mini compo. Tapi sebelum tu aku mintak buku latihan, buku cerita, dia kata takde duit. Sumpah tak paham. 

Maybe bagi dorang, kalau aku dibelikan buku, maknanya adik-adik aku pun kena dapat. Tapi kalau hadiah, based on performance sendiri. Kau nak, kau kena score. Gitulah agaknya kot.

Masa nak ke uni, preparation aku seadanya saja. Baju-baju aku hanya bawak apa yang ada kat rumah. Matrik kena pakai baju kurung. Jadi aku bawak baju-baju kurung Mak Aji. Siapa suruh satu size dengan aku kan? Dia je yang banyak baju kurung. 

Takde satu pun baju sendiri, atau dibeli baru. T Shirt pun bawak apa yang ada kat rumah. Satu-satunya baju baru adalah seluar jeans jenama LEA. Ini brand Indonesia, masa tu ada store kat Subang Parade. Ini makcik aku belikan. Dia check-check preparation aku, dia perasan aku takde jeans. So dia belikan.

Sebab tu sampai sekarang aku tak berapa kisah bab baju. Aku boleh ulang pakai baju yang sama bertahun-tahun. Selagi tak rabak, selagi muat, itulah yang aku pakai. Because dah biasa dengan tak ada. Jadi bila dah ada duit pun tak terasa nak membeli. Baik aku beli makanan. Tapi Montigo, takpe beli.

Komen aku kat post budak tu bukan nak pujuk dia, tapi aku nak ubah cara dia pandang situasi dia sekarang. Rasa malu tu datang daripada orang lain atau daripada pandangan dia terhadap diri sendiri? 

Jangan malu ada parents yang miskin. Keadaan kewangan yang terbatas lansung tak rendahkan value kita, selagi kita usaha sediakan yang termampu. Aku lagi menyampah kat orang yang dah tau miskin, meratib pulak tu. Kau meratib dapat apa, bingai? Geraklah!

Starting point kita dengan self-worth BERBEZA. Starting with less is nothing to be ashamed of. Ramai je yang start small. That doesn’t determine how far they can go. Tak caya tanya entrepreneur, dorang start dengan apa? Berapa banyak? Aku sendiri start company dengan laptop DAN printer 3 in 1 (print + scanner + copier) sahaja. Yang penting start! Guna dulu apa yang ada.

Bukan maksud aku takpe jadi miskin, miskin itu indah. Tak. Aku cuma nak orang faham jangan jadikan kekurangan material as reason untuk merendahkan diri sendiri. What matters is what you do with what you have. 

Now maybe kau tak boleh pilih apa yang kau ada, tapi kau masih boleh buat dengan apa yang kau ada. Yang menentukan maruah dan nilai diri kita is not how much you can afford to buy, but how you carry yourself and what you do with the opportunities you have.


2026-08-05

Kalau dah tahu insurans konvensional tak patuh syariah, kenapa masih ada agen jual kepada orang Islam?



Aku pernah tulis pasal insurans vs takaful, dulu. Semalam jumpa video ustaz ni explain beza insurans (conventional) dengan takaful. Lega bila ustaz ni jelaskan kenapa orang Islam WAJIB pilih takaful berbanding insurans.

Hari tu aku jumpa post bawah ni kat Thread:

Aku pelik juga dengan some agen yang dah ambil exam takaful, tapi masih belum faham keperluan dia untuk jual pelan takaful kepada client beragama Islam. 

Apa yang kau pikir masa promote pelan conventional eh? Pikir pasal sales saja ke camana?

En Wan pernah lepaskan beberapa prospek yang request nak conventional plan. Client yang mintak sebab lebih murah bayar bulan-bulan. En Wan kata maaf dia tak jual conventional plan. Aku sendiri dah warning En Wan lepaskan je deal tu.

Ini bukan pasal takaful mahal or murah semata-mata, tapi untuk seorang Islam, the question goes a little deeper. Sebelum kau jual atau beli pelan conventional, cubalah cari tahu serba-sikit.

Apa sebenarnya akad yang kita buat masa beli takaful/insurans?
Ke mana duit caruman kita pergi?
Macamana risiko tu diuruskan?
Adakah keseluruhan mekanisme sistem tu selari dengan syariah?

A lower price is no longer the main argument bila masuk bab patuh syariah. Sebab dalam Islam, tak semua benda dinilai based on berapa banyak kita jimat. Ada benda yang kita kena tinggalkan walaupun harganya lagi murah. Ada benda yang kita pilih walaupun lebih mahal. 

Why?

Sebab halal dan haram tak ditentukan oleh harga.

Kita kena faham kenapa insurans konvensional dipersoalkan dalam Islam. 

Kat Malaysia, insurans konvensional dah lama majlis fatwa bincangkan. Dulu zaman aku pakai conventional insurans, takaful belum wujud. Jadi kita belum ada pilihan. Now, dah ada pilihan. Bila ada pilihan yang lebih baik, maka conventional insurans kita kena tinggalkan. Mana-mana client yang masih dengan conventional plan, usahakan untuk tukar ke takaful.

Hari tu aku dengar En Wan sembang dengan prospek. Dia kata prospek tu blog reader aku. Orangnya dah ada conventional plan (beli lama dulu). Now nak tukar ke takaful. 

En Wan tanya "Dah pernah buat claim ke tak?"

Dah.

En Wan suggest jangan stop dulu. Teruskan, tapi at the same time apply takaful. Tengok dulu lulus ke tak. Sebab insurance (conventional) dah ada rekod claim. Kalau proposal takaful diluluskan tanpa exclusion, baru stop conventional insurance. Kalau takaful letakkan restriction, stay saja lah dengan conventional. Nak buat macamana, sebab dah pernah buat claim. 

Bukan apa. Someone yang dah ada claim dalam insurans (conventional), maknanya ada kebarangkalian polisi keduanya tak akan cover lagi penyakit yang dah diclaim dalam polisi pertama. 

Contoh, kau ada polisi conventional. Tup-tup selepas 5 tahun kau di-diagnose dengan diabetis. Polisi pertama boleh cover diabetis sebab semasa apply belum ada history of diabetis lagi. Now nak apply polisi kedua dalam keadaan dah ada penyakit dan dah pernah buat claim, dah tentu polisi kedua ni takkan cover diabetis sebab penyakit dah wujud.

Jadi untuk kes sebegini, lebih baik polisi pertama tu teruskan saja. Sekiranya ada budget, buatlah new polisi (takaful). Kalau belum pernah claim apa-apa, cepat-cepat tukar ke takaful.

JAKIM dah putuskan conventional insurans is haram sebab ada gharar, judi dan riba.
Bank Negara pun dah cakap pelan takaful bebas riba dan gharar.

Jadi bila kita bercakap pasal insurans konvensional, kita bukan cakap pasal benda yang baru. Isu ni dah lama dibahaskan ulama.

“Takpe, polisi saya investment-linked”

“Saya pilih fund Islamic”

“Agent saya kata fund saya patuh syariah”

“Saya dah check fund tu tak melabur dalam arak”


Fine. Tapi kena faham satu benda. 

Tukar fund pelaburan kepada fund patuh syariah TAK semestinya automatik insurans konvensional menjadi takaful. Sebab ada beza antara pelaburan patuh syariah dengan AKAD perlindungan patuh syariah. Dua benda ni jangan dicampur.

Kalau kita beli insurans konvensional, then kita pilih dana yang hanya melabur dalam aset patuh syariah, still ada benda yang boleh diquestionkan, iaitu how is the protection contract actually structured? Gunakan konsep tabarru’ ke tak? Macamana cara risiko tu dikongsi? Apa cara company make profit? What’s the relationship between the participants’ fund dengan company's fund?

In other words, term “Islamic fund” dalam insurans konvensional TAK bermaksud produk tu adalah takaful. Tak semudah tu nak anggap "Islamic fund" is halal. Sebab kalau nak cakap pasal halal dan haram, kena tengok keseluruhan akad, bukan satu bahagian je.

Katakanlah kita dapat duit dari sumber yang bermasalah. Then duit tu kita guna buat beli aset yang halal. The fact that the asset itself is halal doesn’t necessarily settle the question of where the money originally came from.

Samalah macam insurans. Kita takleh ambil one komponen yang patuh syariah and assume the whole sistem jadi patuh syariah.

“Tapi syarikat insurans saya tak invest dalam arak”

Kalau ada bukti, tunjukkan. Taklau takde bukti, jangan suka-suka sebut. Tak payah nak kuatkan hujah agama kau dengan something yang kau tak boleh buktikan. Sebab isunya bukan samada company melabur kat saham arak or not, but insurans konvensional tu sendiri tak patuh kehendak syariah.

Takaful lain. Konsep takaful dibina atas prinsip saling membantu dan share risiko. 

Dalam takaful, kita bukan setakat bayar caruman bulanan supaya company tanggung risiko kita. Tapi kita menyumbang ke dalam satu dana untuk tolong peserta lain yang ditimpa musibah. Syarikat takaful manage dana (caruman) berdasarkan akad yang kita dah buat masa sign up. That’s the key thing that sets takaful apart from conventional insurance.

Ada je orang buat lawak tak kelakar. Dikatanya takaful ni sama je macam insurans. Cuma takaful insurance conventional versi Arab.

NOPE. Tak sama.

The whole sistem takaful adalah patuh syariah. Bukan sekadar tak melabur dalam judi dan arak, tapi sistem muamalatnya sendiri follow syariah.

Yang aku tertanya-tanya sekarang, dah tahu konvensional insurans tu tak patuh syariah, kenapa ada client still pilih?

Memanglah premium insurancenya lebih murah. Tapi macam aku cakap tadi, adakalanya kita kena pilih yang mahal sebab yang murah tak patuh syariah. Itu sebab utamanya.

Arak RM5 and orange jus RM15. Kau sanggup ke cakap “Ambil araklah, sebab murah"?

Bab makan minum faham pulak konsep meninggalkan sesuatu kerana Allah. Apesal bab kewangan, boleh kona lipat?

Kita bukan takde pilihan. Kita ada pilihan iaitu, takaful.

Ni aku nak cakap kat agen-agen Islam. Kalau kau tahu insurans konvensional tak patuh syariah, apa sebab nak offer kat orang Islam?

Jangan jawab “Customer yang nak”

Kau as sales person patut tahu apa yang lebih baik. Educate customer. Kalau customer datang mintak something yang kita tahu bermasalah dari sudut agama, does your responsibility end just because the customer asks for it?

"Saya nak ada sales, sebab itu income saya”

I understand that you need an income. Ada keluarga. Ada commitment. Aku faham. Tapi keperluan mencari rezeki tak bermaksud semua sumber pendapatan menjadi halal. If we genuinely believe something is haram, we should make an effort to find another way.

Ni karang ada yang spin "Abis tu yang kerja kat McD and Starbucks tu kena cari kerja lainlah? Sebab bisnes tu pun invest pada benda yang haram"

Nope. 

Ada beza antara someone yang bekerja untuk cari rezeki dengan someone yang secara langsung terlibat dalam mempromosikan atau menjual transaksi yang dia sendiri tahu ada unsur yang dilarang.

Pasal McD dan Starbucks, kita kena bezakan isu dengan betul.

Staff McD dan Starbucks bekerja dalam operasi harian syarikat. Dorang dibayar untuk buat tugas tertentu. Beza dengan agen takaful yang tugas utamanya cari client, explain produk, convince prospek, urus application and dapat komisyen hasil daripada transaction tu. Degree of involvement tak sama.

Fiqh bukan macam tu. When it comes to an issue, ulama tengok dari pelbagai sudut. Jenis transaksi, apa bentuk penglibatan dan apa role seseorang dengan aktiviti tu. 

My question now, kau adalah agen takaful. Kenapa tak fokus kepada produk takaful saja? Kenapa nak kena jual conventional?

Maybe agen akan counter cakap “Abis tu kalau kerja aku cikgu, aku kena fokus mengajar je ke? Aku tak boleh buat side bisnes jual tudung?"

Dey, dengar sini aku cakap.

Isu kat sini bukan sekadar kenapa jual benda lain, tapi adakah benda yang dijual tu halal and how is the transaction carried out. Ada faham?

Menjual adalah satu bentuk penglibatan. Kalau produk tu bermasalah dari sudut syariah, we should have the integrity to say "Maaf, saya tak jual produk tu, dan saya tak selesa nak jual pada orang Islam".

Aku tak kata agen Islam yang jual conventional insurance tu jahat. Dia cari rezeki and tolong client dapatkan protection. Good. Tapi niat baik tak semestinya mengubah hukum sesuatu akad. Ini bukan personal attack. Ini soal prinsip.

Kalau really takde alternatif, contohnya kau duduk kat overseas and takde plan takaful, lain cerita. Ini kat Malaysia, tak darurat pun. Takaful ada. Pilihlah takaful.

As client, memilih plan takaful berbanding conventional adalah satu bentuk amanah kepada keluarga. Kita nak rumah yang selesa. Makanan yang halal. Kesihatan terjaga. Cara kita manage kewangan pun sebahagian daripada amanah. Maka ambillah yang selari dengan agama.

Untuk pertanyaan tentang medical card dan hibah, contact:
MDRT achiever for 4 years in a row
(MDRT 2024, 2025, 2026, 2027)   



2026-08-04

Kenapa aku suruh En Wan cari kerja lain padahal umur dah 46?

Kenapa aku suruh En Wan cari kerja lain padahal umur dah 46?

Ini sebenarnya post yang dah lama aku nak buat, sebab ada yang bertanya macamana En Wan boleh terpikir nak jadi agen takaful at age 40-an.

Jawapan sebenarnya… aku yang suruh dia. 😂

En Wan ni jenis yang nak kena push. Kalau tak push, dia akan duduk kat situ buat benda yang sama. Kena ada something yang pressure dia.

Masa jadi engineer kat 1st company, dia bertahan 9 tahun. Jarang nak jumpa orang muda yang bertahan kat first company for 9 years. Kebanyakannya, masa mudalah rajin melompat company sebab nak kejar gaji besar. Tapi dia tak. Dia stay. Sebab pengaruh Jepun kuat dalam diri dia. Jepun kan bangsa yang setia.

Bila boss Jepun-nya balik ke Jepun, diganti boss baru, dia tak sebulu dengan new boss. Barulah dia beralih company.

Kat company kedua, dia bertahan 6 tahun. Lamalah juga. Dia left sebab dinaikkan pangkat ke Asistant Manager. Kena banyak buat paper work. Kena banyak fly ke Jepun. Dia tak suka. Dia lagi suka bercakap dengan mesin dan duduk dalam negara. Penat duduk Jepun katanya. Maka dia resign.

Masa dia resign kali kedua, aku dah run own company selama 7 tahun. Kebetulan masa tu aku dah start dengan GreenAard. 

Sebelum ada GreenAard, aku buat biotech supplies. Banyak kerja, tapi tak sebanyak masa run GreenAard. Dengan GreenAard, we produce own product, jadi banyak sangat benda kena jaga, especially bahagian production and operation.

En Wan memang jaga production masa kat kilang, so aku gunakan pengalaman dia tu untuk jaga production and operation GreenAard. 7 tahun dia jaga GreenAard memang ok sangatlah. Aku boleh tumpu kat business development saja.

Dia tak jaga GreenAard saja. Dia jaga Fleur sekali. Aku bagi dia handle Fleur Men sekali. Zaman covid pulak dia handle production Pure Effective. Production and operation memang his playground-lah. Tip top dia jaga.

Waktu covid aku dah start satu cabang lain, iaitu education & training. Masa ni aku attach dengan company lain. Dari 2019 sampai 2023 aku juggle time buat 2 benda - GreenAard and Education. Buat syllabus, kurikulum, meetings with uni, etc. Aku kerap ke sana sini.

En Wan dah mula boring bila aku always takde kat ofis. Dia risau aku hilang fokus dengan GreenAard. Serabut juga aku masa tu bila dia dah start bising aku lagi banyak buat syllabus dari RnD new produk GreenAard (masa ni dalam plan produce Maaltyd). Memang waktu tu banyak masa aku habis kat prepare syllabus. Lama-lama aku pikir, aku kena carikan dia ni "kerja" supaya dia tak kacau kerja aku.

Aku started to realize yang selama 7 tahun dengan XZIZ Biotech, En Wan buat kerja yang simple sangat. I mean kerja-kerja yang aku bagi dia tu mudah sangat untuk dia, sebab tu dia banyak masa nak kisahkan hal kerja aku. Hahaha. So, aku nak alihkan tumpuan dia kepada benda lain, kasi dia busy pulak.

Aku rasa dia boleh buat lebih lagi. Wasted lah kalau kelebihan yang dia ada ni duduk dalam small company. Sebab dia punya management skill sangat bagus. Lagipun, aku tengok penampilan dia menjak kerja sendiri selebet maut. Sebab dia handle production and operation, tak berjumpa dengan ramai orang. Jadi penampilan dia makin lama makin santai dan selekeh. Sakit mata aku.

Aku nak dia jadi smart macam masa jadi engineer. Gi opis pakai tie, kemeja long sleeves, meet a lot of people, konfiden bercakap dengan orang ramai. Maka aku suruh dia suka-suka hantar resume cari kerja baru. Dapat tak dapat belakang cerita sebab dia masih bekerja dengan XZIZ. Saja je nak dia try cari kerja lain, test market. Eh, sekali dapat. Masih laku juga rupanya dia ni ðŸ˜†.

Dia dapat offer jadi General Manager satu kilang Jepun kat Port Klang. At the same time dia dapat offer program PruVenture Manager di Prudential. Dua-dua offer gaji 5 angka. Prudential offer rendah sikit dari kilang Port Klang. Tapi bila pikir-pikir balik, dia rasa penat pulak nak jadi engineer balik. Cukuplah 15 tahun. Malas nak kerja dengan Jepun lagi. Lalu, dia ambil offer Prudential.

Makna kata, dia tak pernah terfikir pun nak jadi agen takaful. Nak cari kerja lain pun tak pernah terfikir. Aku yang push dia untuk tukar environment. 

Bukan apa. Aku rasa dah cukup lama dia dalam environment yang sama. 7 tahun. Cukuplah tu. Dia dah membuktikan dia boleh run a company. Cuma aku rasa dia boleh pergi lagi jauh. Aku nak dia ada lebih ramai kawan, network yang besar and yang penting kembali smart macam dulu. Aku tak nak laki aku selekeh.

Ramai orang ingat umur dah 46, takkan nak start benda baru?

So what?

Kalau umur 46 masih ada energy, willing nak belajar, masih nak cuba benda baru and ada keberanian untuk bermula dari bawah, why not?

Yang penting, jangan berhenti kerja tanpa backup. At least savings ada. Paling tak, ada 1 tahun savings untuk settlekan komitmen bulanan yang besar-besar. 

Kita boleh reinvent diri kita berkali-kali. Aku buat. Maka, aku push En Wan buat. Sebab bagi aku, kita kena jadi orang yang push pasangan keluar dari comfort zone. Dulu masa aku nak berhenti kerja untuk start bisnes, dia support. Now, why not aku buat benda yang sama. 

Walaupun ramai yang kata "Dari engineer, jadi agen takaful?"

Nampak macam down grade, kan? 

Well, kita nampak macam down grade sebab kita anggap kerjaya agen takaful ni takyah belajar tinggi pun takpe. Buat apa belajar tinggi-tinggi sampai ke Jepun, dapat biasiswa JPA, balik jadi engineer tapi akhirnya pilih untuk jadi agen takaful. Ye tak?

Tapi ada beza antara agen takaful yang educated dan berpengalaman jadi engineer dengan agen yang kurang pendidikan formal dan belum pernah ada pengalaman kerja profesional. Ini bukan perlekeh sesiapa. Tapi kalau kita bercakap tentang experience, exposure, cara fikir and problem solving, memang ada beza.

Someone yang pernah kerja as engineer, dah biasa dengan problem-solving yang systematic, dah biasa baca dan analyze data, biasa buat keputusan based on fakta, biasa kerja dalam structured environment, biasa manage projek and risiko, AND engineer biasa pikul responsibility terhadap keputusan sendiri.

Someone tag aku kat post Thread ni. 



Aku rasa inilah kelebihan seorang engineer. Bila dia masuk mana-mana industri lain, walaupun takaful, semua pengalaman tu tak hilang. Dia bawak sekali cara berfikir dan pengalaman as engineer tu dalam their new career.

Jangan salah faham. Bukanlah makna kata profesion lain tak ok. Bukan makna kata kalau tak belajar tinggi tak boleh berjaya. Cuma kebiasaannya, people who have worked in professional fields carry their professional baggage in a good way from their previous experience. 

En Wan jadi engineer bukan 1 tahun. Dia jadi engineer selama 15 tahun. Dari engineer, ke senior engineer, ke asistant manager. Jadi, jangan samakan dia dengan agen takaful yang ada dalam imaginasi kau. Dalam imaginasi kau, career agen takaful ni tak payah lalu universiti. Operator kilang pun boleh jadi agen takaful. Yes, betul. Tapi tak bermaksud semua agen takaful datang daripada background yang sama. 

Inilah masalah bila orang suka generalise satu profession. Sebab kau nampak title “agen takaful”, terus dalam kepala kau assume semua yang jadi agen ni sama level. Tak.

Sometimes at age 46 tulah baru kita betul-betul tahu apa kita nak. And siapa tahu, benda yang kita mula pada umur 46 tu akan jadi keputusan paling penting dalam hidup kita.

46 ni dah tua ke?

Belum.

Aku tak paham apa yang orang risaukan dengan umur. Nak-nak lagi kat Thread dak-dak muda ingat umur 40-an ni dah tua sangat.

Umur 40an ni kalau most of benda penting dalam hidup dah achieved, hutang besar dah habis, savings ada sikit, dan masih sihat bertenaga, kau nak takut apa untuk start benda baru? Buat je lah apa pun yang kau nak buat. 

Bagi aku, zaman muda dulu kita buat banyak benda sebab terpaksa buat. Kita buat apa saja kerja sebab kita nak membina sesuatu. Aku mana minat buat sales. Tak pernah terfikir nak buat sales. Aku aim lepas grad nak jadi scientist, kerja dalam lab, produce something. Tapi belum ada peluang. Jadi aku grab saaj apa yang ada dulu.

Jadi sales. Jual barang-barang biotech kat university. Tak dapat buat research dalam lab, dapat assist customer dengan barang-barang lab pun jadilah. At age 38 barulah aku ada peluang untuk buat GreenAard, buat formula, produce product.

Age 40-an sebenarnya usia paling sesuai utuk buat benda yang kita suka pulak, yang benar-benar kita enjoy buat. Sebab masa ni kita dah achieve banyak benda penting dalam kehidupan. Dah beli rumah, dah ada harta sikit, ada savings sikit, anak-anak dah besar, financially stabil. Tu pasal umur 40an ramai orang resign, cari kerja yang meet their passion, travel the world, etc. 

Aku kenal sangat pattern En Wan. Kalau pressure biasa-biasa, dia relax je. Tapi bila pressure tinggi, bila ada target, bila ada expectation, bila ada something dia kena prove, dia akan jadi lebih fokus. Lagi tinggi challenge, lagi dia serius. Lagi busy, lagi saraf otak dia bersambung.

Sales sebenarnya sangat sesuai dengan character dia. Sebab sales ni bukan kerja yang duduk tunggu orang datang. Ada target. Ada rejection. Ada pressure. Hari ni boleh close, esok belum tentu. Kena cari client. Kena follow up. Kena explain. Kena convince. Kena tahan dengan rejection.

En Wan sebenarnya perlukan environment macam ni. Dia perlukan pressure yang healthy. Dia ni jenis kalau satu benda tu betul-betul challenge dia, dia akan duduk fikir sampai jumpa solution.

Umur 46 adalah umur yang cukup matang untuk tahu apa yang kau nak dan dah cukup berpengalaman untuk handle pressure. En Wan bermula at age yang bagi aku sangat sesuai, 46. Dia dah pernah makan gaji, dia dah pernah run bisnes. Masa dengan GreenAard dia pernah menjual kat booth and exhibition. Itu semua training ground untuk dia. Mungkin itu sebenarnya jalan yang Allah susun untuk dia. Allah trained dia bertahun-tahun, sebelum akhirnya join takaful.

Umur bukan alasan untuk stop growing. Aku sendiri sampai hari ni still suka challenge diri. Belajar benda baru. Ambil risiko baru. Bukan apa, saja nak discover kemampuan sendiri. Sebab kadang-kadang kita bukan takde potensi. Kita cuma belum jumpa pressure yang betul untuk keluarkan potensi tu.

Untuk En Wan, aku rasa sales + target + pressure + challenge = memang kombinasi yang sesuai dengan dia. Dia ni lagi grow bila kerja sendiri. Sebab dia ada saka Jepun. Saka Jepun ni disiplinnya tinggi. 

Some people bila kerja sendiri jadi slow sebab terlalu flexible sampai motivasi and disiplin ke laut. Some other people, bila kerja tak terikat dengan rules orang lain, dia lagi boleh pecut jauh.