2026-08-14

Ujiannya kat mana?

Selain dari "titik terendah", "titik tertinggi", "normalizekan...", ada satu lagi trend yang aku menyampah kat Thread iaitu, "ujiannya kat mana.."

Sis, ujiannya mungkin kau.

Pelik aku dengan orang yang dapat suami baik, tapi masih nak mencari-cari ujian kat mana, cari kekurangan, cari something untuk dirisaukan, atau sengaja nak test suami semata-mata sebab kau tak tahu macamana nak hidup dalam keadaan tenang. 

Kau dah dapat segalanya, suami baik, loving, rajin, provider, setia, penyabar, kau nak cari ujian apa lagi?

Some people memang pelik.

Kalau hidup banyak sangat krisis, dia kata penat dengan life yang macam ni.
Bila dapat pasangan yang ok, marriage yang healthy, dia rasa bosan. Tak adventure katanya.
Kau nak apa benaunya, cetan?

Orang yang hidupnya ok-ok, dapat life yang bagus, tapi masih lagi nak mencari ujiannya kat mana, adalah orang yang insecure. Sebab dia rasa mesti ada ujian kat mana-mana.

Dik, tak payahlah tercari-cari kat mana ujiannya. Hidup kita ni sendiri adalah ujian. Susah ujian. Senang pun ujian. Jalani sajalah.

Orang macam ni sebenarnya bukan apa. Dia dah terbiasa dengan environment yang full of ketidakstabilan. Maybe sebelum kawen dulu, atau masa kecik, hidupnya huru-hara. Bapaknya bukan lelaki yang caring, tak loving, tak provider. Rumah parents dia penuh dengan survival. Jadi bila dia berkahwin, dapat environment yang healthy, dia tak tahu macamana nak accept. Dia rasa pelik. Dia rasa macam eh takkanlah takde ujian? Takkanlah suami tak marah-marah. Takkanlah suami tak jealous. Takkanlah suami tak kontrol. Itu menunjukkan dulu dia ada history environment yang toksik.

Tu pasal aku cakap, ujiannya adalah kau! Sebab otak kau dah wired “Something must be wrong somewhere”. Dalam kepala kau, love dan chaos kena ada dalam satu package. Ketenangan tu buatkan kau rasa tak selesa. Padahal nothing is wrong.

Ramai je orang lain yang dapat suami sebaik kau, tapi tak menggelabah beruk pun. Because dorang tahu takde perfect marriage. Takde life yang perfect. Cuma dorang fokus pada apa yang lebih besar dalam kehidupan berbanding perkara yang picisan.

Dalam seminggu bergaduh sekali, kau nak fokus yang yang bergaduh 1 kali tu buat apa? Fokuslah pada yang 6 hari bahagia. Tu pasal dak-dak sekarang demanding tak masuk akal. Sebab dia ingat marriage kena macam fairy tale. Kena bahagia manjang. Kena sweet manjang. Baru 1 kali bertekak dah rasa suami toksik and red flag. Padahal dia yang red flag. 

Maybe untuk pertama kali dalam hidup, kau ada dalam relationship yang tak perlukan kau always dalam mode berjaga-jaga. Be happy about it. Kau bertuah dapat manusia yang baik. 

Atau maybe your marriage dalam fasa yang tenang. Jalani sajalah ketenangan and kebahagiaan tu. Teruskan sampailah one day ada krisis, baru duduk and tangani krisis tu. Ini tak, tengah dalam phase bahagia, kau still nak pinpoint kat ujian. Semua orang ada ujian masing-masinglah. 

Ujian suami kau adalah isterinya sendiri. Sebab si isteri dah biasa dengan drama. Bila drama tak ada, isteri create drama. Maybe dulu bini kau ni dapat pakwe yang hauk, yang kejap-kejap bergaduh. Now, bila korang tak gaduh, bini kau rasa macam relationship ni something wrong. Mesti ada ujian yang Allah gantikan kat mana-mana. 

Memanglah ada ujiannnnnnn. Mana ada hidup takde ujian. 

Some woman dah biasa dengan environment yang penuh dengan jealousy. Jadi bila dapat suami yang trust her 100%, bini tu rasa si suami tak sayang sebab takde rasa jealous.

Some woman dah biasa hidupnya dikawal. Maybe dari parents atau ex-bf. Now, bila suami bagi dia kebebasan, dia rasa pelik.

Senang cerita, bini kau ni complicated! 

Kepada isteri-isteri yang selalu tanya "ujiannya kat mana..", girl… nothing is wrong.

Maybe for once in your life, you don’t have to survive your relationship. You just need to live in it. 

Tapi benda ni paling susah untuk someone yang dah terlampau lama hidup dalam survival mode. Bila dah biasa dengan chaos, peace can actually feel a little suspicious. Bila dah biasa fight for attention, attention yang dibagi freely terasa macam tak genuine. Bila dah biasa kena prove your worth, lelaki yang dapat terima kau seadanya buatkan kau tertanya-tanya, “What's the catch?”

Girl, you don’t have to create a problem just because you are afraid one might come along someday. Sampai masanya nanti, kau hadaplah. Tak payah anticipate every possible disaster. Tak payah tercari-cari red flag yang tak penting untuk dihighlitekan. Live in it first. Deal with the problems when they actually come.

Belajarlah duduk dalam suasana tenang dan bahagia. Kau cuma tengah lalui something yang kau tak biasa dapat. Itu saja.


2026-08-13

Dalam pengurusan staff, kita tak boleh operate based purely on sympathy. Kita kena tengok pattern.

Entahlah, tapi aku rasa fishy especially bila tengok sequence chat tu.

Takdelah kata budak intern ni menipu. Cuma as someone yang duduk di kerusi majikan, aku rasa suspicious.

Yang pertama, cara cerita tu berubah cepat nau. Mula-mula dia reply “Ya, Madam”. Maksudnya dia acknowledge arahan dan takde indication yang dia tak dapat datang kerja hari tu. Tapi less than seminit kemudian “Bapak saya sakit dada…”

Possible?

Yes. Benda emergency memang boleh berlaku tiba-tiba. Tak mustahil. Tapiiiii, as majikan, aku tetap akan terfikir what exactly happened? Sebab timing dia memang convenient. Especially kalau sebelum tu takde apa-apa indication yang dia ada masalah.

Aku tak akan accuse dia menipu, tapi aku takkan blindly accept the explanation. Sebab dalam pengurusan staff, kita tak boleh operate based purely on sympathy. Kita kena tengok pattern.

Yang lebih mengganggu aku is, cara dia explain. Sumpah takde communication skill yang bagus. Cara dia reply tu nampak defensive.

"Eh, apa yang campur aduk masalah personalnya, Madam. Bapak saya sakit kot”

Sumpah, ini kalau dapat kat aku, aku terminate kau punya intership jam-jam tu jugak.

Dia punya defensive tone kuat, ya. Kalau betul emergency, boleh je explain “Maaf madam, bapa saya sakit dada pagi ni. Saya perlu uruskan dia dulu dan maybe lambat atau tak dapat datang. Saya akan update Madam”.

Sedaplah sikit aku mendengarnya. Ni tak. Cara dia reply "..ikutlah. Saya ambik balik barang saya, tamatkan je intern saya.."

Apalah pendeknya akal kau ni. Padahal patut tahu, kalau internship tak complete, kau tak boleh grad. Someone yang pikir future, takkan buat decision semudah ni. Dia akan pikir jauh.

Someone yang really berada dalam situasi emergency like this akan tahu, dia boleh bagi bukti. Bukti surat doktor. Bukti medical report doktor. Apa masalahnya? 

Kalau aku, "Madam, saya perlu bawa ayah ke klinik dulu, nanti saya bagi supporting dokumen dari klinik". 

Settle. Apa susah? Yang kau nak merempan sangat kenapa? Melainkannnnnn kau memang menipu bos. Kau memang nak monteng, tu pasal kau bengang bila majikan question kau balik sebab kau takde bukti nak publish.

Dari perspektif employer, ayah sakit is a personal matter, tapi absence daripada kerja kerana personal emergency tetap jadi urusan kerja yang perlu dimaklumkan dengan baik dan perlu dapat kelulusan majikan.

Aku lebih concerned dengan attitude daripada alasan. As employer, benda yang aku nak tahu simple je. Is the intern reliable? Kalau dia genuinely ada family emergency, aku boleh faham. Aku tak expect intern tinggalkan bapak yang sakit semata-mata nak suruh bukak kedai. Tapi cara someone handle emergency menunjukkan professionalism. 

Paling kepantangan aku, bila employer remind tentang work responsibility, employee jadi defensive as if employer takde hak langsung untuk bertanya.

Staff aku last month around 3 pm whatsapp mintak izin nak balik awal sebab ayah accident. Dia nak balik Langkawi. Nak AL sekali. Masa tu dah hari Rabu. So aku expect Khamis-Jumaat dia takkan datang ofis. Aku luluskan.

Hari Ahad, dia call. 

"Akak, saya nak sambung cuti sampai minggu depan sebab ayah takde orang jaga. Tulang rusuk and bahu patah. Kaki kanan patah"

Aku tanya dia nak AL atau nak WFH. Dia pilih WFH. Ok proceed.

Staff aku yang pengasuh anaknya bercuti, text minta kebenaran bawak anak ke opis. Staff ni tak nak ambil AL, nak masuk kerja juga. Ok, silakan. Berangkut bawak anak. Takde masalah. Janji buat kerja.

Berdasarkan pengalaman aku, pekerja yang MEMANG NAK KERJA, jarang EL atau MC. Dan kalau dia perlu emergency leave, dia akan explain in detail dengan proper.

Tapi orang yang MALAS KERJA, selalunya kerap AL, kerap MC, kerap EL and alasan dorang sangat loose. Airmuka pun lain. Statement pun defensive and gelabah beruk. Air muka tu sangat aku boleh baca. Jangan kantoi bodoh depan aku.

Macam budak intern tadi, her ayat “saya urgent” tu pun agak telling. Sebab dia macam cuba defend credibility rather than simply communicate what happened.

Kalau orang memang tengah emergency, biasanya communication dia lebih kepada “Bapa sakit”, “Need to go hospital”, “Sorry tak dapat datang”, “Will update”

Bila mula menekan “ni bukan masalah main-main...”, aku as majikan akan rasa dah kenapa kau kena convince aku that this is serious? Aku bukan nak interrogate kau pun. Aku cuma need basic information like apa yang berlaku, kenapa tak boleh datang, bila boleh update. Aku tak perlukan kau convince aku yang masalah kau lebih serious daripada masalah orang lain. Aku cuma perlukan maklumat yang cukup untuk buat keputusan sebagai majikan and arrange kerja yang perlu dibuat.

Dulu masa staff grafik designer aku dapat tau dia mengandung, dia inform. Aku tanya bila due. Sebab aku nak susun kerja. Kita ada banyak big campaign. GreenAard anniversary, YES, Founder's Birthday, Ramadan Sale - ini semua aku kena susun supaya semua marketing material siap awal. Biar nanti dia cuti bersalin dengan tenang. Itu reason kenapa majikan kena tanya dan tahu update setiap cuti pekerja, faham?

Dari firasat aku, budak intern tu sebenarnya memang tak bersedia nak datang kerja that day, then something happened yang membagi dia alasan untuk tak datang. Because sequence “Ye madam” → kurang seminit → “bapak saya sakit dada” that naturally makes the possibility cross my mind. Especially kalau dah ada pattern sebelum-sebelum ni contohnya dia memang selalu lambat, susah datang, selalu bagi alasan, atau attitude yang kurang committed.

Kalau ini isolated incident, aku akan give benefit of the doubt. Kalau ini sebahagian daripada pattern, then aku akan become much more suspicious. That’s the distinction.

Sebagai majikan, aku akan observe.

“Ok. Since you said this is urgent, please attend to your father first. Just keep me updated on his condition and let me know whether you will be able to report for work today”

Then stop. Pastu observe.

Kalau genuinely emergency, dia akan update. Kalau tiba-tiba cerita berubah-ubah, tak update langsung, online macam biasa, atau muncul cerita lain yang tak consistent, that tells you more than arguing with her. 

Aku tak perlu prove sekarang samada dia menipu atau tak. Aku cuma perlu manage situation properly. Document the communication. Record absence. Ask for whatever documentation required for EL/MC, then tengok pattern. That’s much stronger daripada trying to catch her lying through whatsapp.

Selalunya majikan buat macam ni, takkan post-post kat Thread. Sebab the goal is not to win an argument online. The goal is to manage the employee and the business properly.


2026-08-12

Aku dulu hantar surat resign sebab memang nak berhenti. Bukan acah-acah.

Macam yang aku pernah cakap, aku boleh terasa-rasa post macam ni akan didelete. Betul pun. Tak lama lepas tu, dia delete, maybe sebab lagi banyak kecam dari menyokong. Nasib baik aku sempat screenshot.

Aku pernah buat blog pasal isu yang sama last year. Dari sudut pandang aku as majikan, kenapa nak kena counter offer bila kau yang dah decide nak resign? Bagi aku, kau dah pun buat keputusan, jadi aku respect your decision. 

People come and go. Aku pun pernah resign untuk kerja tempat lain. Itu benda yang normal. Aku tak pasti if dak-dak sekarang hantar surat resign untuk trigger majikan. Sebab aku dulu hantar surat resign sebab memang nak berhenti. Bukan acah-acah. Aku hantar resignation letter dengan takde berharap boss tahan aku dari pergi atau naikkan gaji. No. Aku resign sebab aku dah fikir masak-masak.

Kebanyakan dak-dak sekarang resign dengan harapan boss tahan, pujuk, kemudian naikkan gaji. Aku tak tahulah kalau masih ada majikan yang melayan cara ni. Kalau aku, tak.

Aku faham dia frust bila bos cuma reply “Ok, noted".

Tapi what do you expact? Kau bukannya kena terminate. Kau yang sukarela hulur surat berhenti kerja. Takde siapa paksa. Kau yang pilih untuk tak nak stay. 

Kalau mengharapkan bos bertanya apa sebab nak berhenti, atau nak ajak bos bincang masalah, benda tu kena buat SEBELUM hantar resignation letter. Ini tak. Kau tak address apa yang kau nak, apa masalah, tau-tau hantar resignation letter pastu berharap boss pujuk. Ingat boss tu mak bapak kita ke yang boleh kita ajak main merajuk-merajuk?

Bos tu reply "Ok, noted" bukan maknanya kau takde value. Boss tu sedang menghormati keputusan pekerja dia. Dia tak nak paksa kau stay. Dia tak nak tanya soalan yang maybe akan buat kau rasa serba salah. Itu je. Especially kalau pekerja tu sendiri tak pernah suarakan masalah sebelum resign. Macamana majikan nak tahu apa issue yang kau pendam.

Aku pernah ada sorang staff yang selepas probation period, dia mintak kenaikan gaji yang lebih dari yang kita offer dalam offer letter. Dalam offer letter ada 2 jenis gaji. Satu gaji semasa probation, then selepas probation ada dinyatakan gaji yang baru. Awal-awal dulu dia setuju. Lepas probation, dia datang jumpa minta gaji yang lebih. 

Aku tanya apa reason nak gaji macam yang dia demand?

Dia jawab "Sebab saya buat banyak benda"

Dia handle copywriting media sosial FB, IG, TT and Thread. 
Dia handle sales. 
Dia buat operation (packaging and inventory).

Memang dalam skop kerja itulah yang dia kena buat. Tak faham apa yang buatkan dia rasa dia perlu demand gaji lebih. 

Maka aku tanya dia, awak kena buat copywriting untuk media sosial.
Tapi, material copywriting siapa sediakan?
Design siapa buat?
Idea siapa bagi?
Dia cuma ambil material yang dah siap, dan buat copywriting based on that material. Kalau takde material, dia tak reti nak update apa pun.

Dia kena handle sales.
Aku tanya, campaign siapa buat?
Pricelist campaign siapa calculate cost and margin?
Awak cari sales atau awak ambik order sahaja?
Because buat sales dengan ambil order lain, ya. Buat sales tu cari new customer. Kalau customer yang datang pada kau, bagitau siap-siap nak beli apa tanpa perlu explain pasal produk, itu namanya ambil order.

Dia buat packaging and inventory.
Apa masalah? Memang ini adalah kesinambungan dari sales. Of cos la kena packing barang customer. Kau dapat that order, kau kena habiskanlah.

Some pekerka tak faham ada beza antara "banyak kerja" dengan "tanggungjawab yang lebih besar". 

Kebanyakan pekerja tak faham beza tu. Dia rasa dia buat banyak dah. Padahal plan campaign, orang lain buat. Buat content strategy, orang lain. Decide creative direction, orang lain. Handle projek from A to Z, orang lain. Buat decision yang bagi kesan kepada sales and brand, orang lain.

Kalau kebanyakan input and decision masih datang daripada orang lain, and kau buat kerja yang rutin, aku tak faham kenapa nak kena naik gaji. 

Pastu aku bagi dia task. Aku mintak dia plan Ramadan Sale. From konsep campaign, costing, stock, free gift, inventory, advertisement. 

Jawapannya "Takpelah, kalau macam tu..." 
Pastu next week resign.

Aku dah masak dah dengan pattern ni. Kerja nak senang, gaji nak tinggi. 

Kalau aku really nak gaji tinggi, aku akan sahut cabaran tu and buat. Tapi most of them tak nak ambil tanggungjawab sebab dia rasa dia "dah buat banyak".

Samalah macam budak sales. Dah dibagi gaji basic + komisyen, tapi tak nak kejar komisyen. Dia nak kita naikkan gaji basic. 

Hello?? Kau ada skim komisyen kot. Kejarlah! Komisyen tu lagi tinggi dari kenaikan gaji tau tak?

Aku pernah makan komisyen alone RM13K. Tapi kerja memang tak senanglah. Kena usaha cari sales untuk hit the target. Tapi bukannya boss aniaya pekerja. Boss dah bagi option, kalau nak banyak ni, kena hit target banyak ni. Kejarlah. Benda dah ada. Tinggal nak grab je.

Aku tak paham kadang-kadang mindset some people yang demand melangit. Pastu kondem polisi syarikat. Kau yang tak boleh adapt, pastu kau nak suruh syarikat ubah semua semata-mata nak bagi kau keselesaan. Bila tak dapat, resign. Pastu berharap boss pujuk. Bila boss buat tak reti, kondem kat Thread mintak validation.

Dik, resignation letter BUKAN cara bijak untuk dapatkan attention majikan. Sebab bila kita hantar resignation letter dengan harapan bos tanya “Apa yang kami boleh buat untuk awak stay?”, you are actually letting your boss’s reaction determine how you see your own worth.

Kalau bos pujuk, kau rasa kau important dalam company. Kalau bos tak pujuk, kau rasa diri tak dihargai. Padahal takde kaitan pun. 

Bos yang tak pujuk tu tak semestinya tak appreciate kita. Aku punya staff paling lama was admin, 8 tahun dengan company. Dia resign lepas kawen ikut suami pindah Johor. 

Yang kedua, 7 tahun dengan company. Resign sebab dapat offer tempat kerja lain. 

Aku tak pujuk dorang stay pun. Bukan tak appreciate them, tapi menghormati decision dorang. Sebab it's time for them to go. Kalau dorang nak stay, dorang akan stay. Tapi bila dorang dah decide, aku lepaskan. Takde hard feelings. Orang nak grow kat tempat lain, biarlah.

Dalam dunia kerja, resignation tu biasa. Jangan terlampau letakkan emosi pada hal profesional. Employment is a professional relationship. Kita bekerja, kita bagi contribution, company bayar gaji. If one day kau rasa ada peluang yang lebih baik, kau berhak untuk resign. And if one day company perlu restructure, tukar pekerja atau tak mampu nak kekalkan someone, that’s also part of the reality of the corporate world.

Dalam kes budak tadi sebenarnya dia bukan sedih boss tak bagi reaction yang dia harapkan (pujuk dan naikkan gaji). Dia sebenarnya sedih (atau maybe malu) sebab dia realize dia rupanya tak penting untuk dipertahankan.

In some cases majikan tak "pujuk" kerana kau tak begitu penting dalam company. Bukan company tak hargai kerja-kerja kau selama ni. Kerja kau telah pun dibayar upahnya. Maybe kau tak meet company's expectation. 

Selalunya kita sendiri boleh tahu dah kedudukan kita kat mana. Diri sendiri boleh rasa. Kalau dalam kebanyakan hal kau tak dilibatkan, itu petanda you are not that important.

Contoh, kalau colleague aku selalu diminta masuk meeting, tapi aku tak. Sumpah aku tak seronok. Bukan nak compete dengan colleague, tapi aku dapat rasakan performance aku tak up to standard sampaikan aku tak perlu masuk meeting pun takpe. Some people bila tak payah masuk meeting dia sangat suka. Kalau aku tak. Aku risau. Bagi aku itu petanda I am the first to go kalau company nak resizing.

Yang penting, jangan resign selagi tak dapat kerja baru. Selagi tak dapat kerja baru, STAY. Kalau dah banyak pergi interview tapi tak dapat jawapan, stay. Muhasabah diri. Improve. Itu maknanya di mata company lain, kita tak fit kat sana. Kadang-kadang kita demand macam-macam dengan existing company, hakikatnya company lain pun reject kita. So, silapnya kat company ke?


2026-08-11

GreenAard: Cara paling mudah is kira Waist-to-Height Ratio (WHtR)


Nak tahu badan kita overweight atau tak, jangan tengok berat badan. Ukur pinggang juga. Ini aku selaku highlitekan. Sebab kadang-kadang angka atas penimbang nampak macam tak overweight, tapi lemak banyak lagi kat perut. Lemak kat abdomen/central adiposity ni ada kaitan dengan risiko penyakit 3 serangkai.

Tapi ramai yang cakap susahlah nak ukur pinggang sebab takde measuring tape.

“GreenAard taknak bagi measuring tape macam dulu ke?”

Gituuuu requestnya. Ok kita boleh pertimbangkan. Tapi buat masa ni aku ajar korang nak buat macamana.

Cara paling mudah is kira Waist-to-Height Ratio (WHtR). Kekdahnya:

Ukuran lilitan pinggang (cm) ÷ tinggi (cm)

Contoh, tinggi aku 155cm and pinggang 66cm (26 inch). Jadi:

66 ÷ 155 = 0.426

0.40 - 0.49: healthy central adiposity (lemak perut pada range yang ok)
0.50 - 0.59: risiko keradangan meningkat
0.60 ke atas: risiko lebih tinggi

Itu salah satu cara nak tengok how well is your body doing setelah ambil GC Plus. Sebab tu aku cakap siapa ambil GC Plus, kena ukur lilitan pinggang. Sebab ukuran pinggang lebih betul nak measure fatloss.

Kenapa lemak kat perut bahaya?

Sebab lemak yang terkumpul kat tengah badan ada kaitan dengan diabetes, sakit jantung and high blood pressure. That’s why sometimes kita nampak orang yang berat badan macam tak gemuk, tapi pinggang besar. Ada orang lain berat tinggi tapi komposisi badan berbeza. Sebab itu aku tak suka dengan penimbang berat.

“Kalau kira BMI?”

Pengiraan BMI ada limitation sebab BMI tak dapat bezakan antara otot dengan lemak. Plus, kita tak tahu kat mana lemak tu terkumpul. That’s why waist measurement or WHtR lebih baik.

Rule yang senang nak ingat = pinggang kena kurang daripada separuh tinggi.

Kalau tinggi 150 cm, pinggang seeloknya kurang dari 75 cm.

Kalau tinggi 160 cm pinggang kena kurang dari 80 cm.

Untuk perempuan, ukuran pinggang around 31 inci (78.7 cm) is borderline. Kalau pinggang dah approaching angka ni, especially kalau berat badan/BMI tinggi, eloklah ambil precaution step.

However, 31 inci tak menentukan kau overweight atau tak. Yang menentukan overweight is BMI. Ukur lilit pinggang help you to identify lemak kat perut.

BMI – untuk kategorizekan kau underweight/normal/overweight/obesity

Ukuran pinggang – untuk tengok banyak mana lemak visceral kau.

Kalau tanya aku, aku lagi risau measurement pinggang. Especially kalau umur dah 40. Umur-umur macam ni senang nak sangkut penyakit kalau lemak perut banyak. Kalau pinggang dah makin dekat dengan separuh tinggi badan, itu dah wake-up call. Jangan tunggu sampai overweight teruk, pinggang makin besar atau blood test start tak cantik — naya.

Misi kita bukan semata-mata nak kurus. Misi kita nak kurangkan lemak perut dan rendahkan risiko dapat penyakit metabolik. Itu formula GC Plus.

Hari tu ada orang tanya aku kenapa bila badan dah kurus, breast tak susut/mengecil? Bukan ke breast ada lemak juga?

Ya, breast memang ada lemak, tetapi saiz breast tak wajib turun seiring dengan berat badan. Sebab breat ada banyak tissue, bukan lemak saja.

Tissue adipose contohnya. Ini lemak. Ada kat breast. Kalau berat kau dah turun, tissue ni boleh berkurang. Tapi dalam breast ada tissue kelenjar and connective tissue. Yang ni bukan lemak. Jadi takkan menyusut bila berat badan berkurang. So kalau berat badan dah susut tapi breast size maintain, itu normal. Maybe sebahagian besar lemak yang hilang tu dari bahagian lain macam perut, muka, paha atau bontot.

Everyone ada taburan lemak yang berbeza. Ada orang turun 5-10 kg tapi breast kekal Cup F, macam aku. Tak berubah. Ada yang berat baru turun sikit, breast dah mengecut. Tu pasal dulu zaman free hair, aku suka pakai V-neck shape blouse. Bukan saja-saja nak tunjuk cleavage, tapi sebab breast aku besar. Bila pakai V-neck, akan bagi ilusi slim.

Tapi disebabkan breast besar, everytime pakai V-neck nampaklah cleavage-nya. Kalau aku pakai round neck, badan aku nampak sangat gemuk. Apetah lagi kalau pakai blouse straight cut, lagilahhhhh nampak gemuk. That’s why, orang bertetek besar elok pakai tudung yang cover penuh bahagian dada, untuk tak bagi nampak gemuk.

Kalau breast kau tak mengecik langsung walaupun berat turun, bukan bermakna fat loss tak berlaku. Itu cuma menunjukkan breast kau bukan tempat simpanan lemak utama.

Yang grab Merdeka Sale hari tu, semalam kita dah start post BATCH BY BATCH. Sebab cuti lama nau ni dari Sabtu sampai Selasa. Jadi delivery bertimbun. Yang belum dapat tracking number, insyallah order korang turn hari ni kita pack and deliver.

Yang dapat trial-trial pack tu nanti bila dah cuba, sudi-sudikan bagi feedback, ya.

Untuk pertanyaan tentang produk GreenAard, WHATSAPP SINI.
Atau boleh ke website GreenAard.


2026-08-10

c-Drama: Zhu Yawen, my new list

Kat Threads dah start orang pecah ovari dengan Jing Boran pulekkk. Hari tu Zhang Linghe. Beriya-iya masing-masing masa Zhang Linghe tengah trending.

“OMG Zhang Linghe handsome gila”
“My new obsession”


Now Jing Boran muncul. Terus bertukau minatnya. Nampak sangatlah ramai tengok drama sebab muka, bukan sebab cerita. Esok lusa keluar drama baru with actor yang lagi handsome, transfer allegiance lagilah nampaknya. Padahal Jing Boran bukannya new face. Drama dia yang sebelum ni pun ada je kat Netflix. Tapi tak nampak pulak orang gilakan dia. 

Contohnya dalam drama Road Home, dia carry watak military. Tapi styling bukan jenis pretty boy. Rambut recruit. Makeup minimal. Maybe tak mekap lansung. Overall appearance mature, tak pretty. Tak cukup wow factor untuk kelompok yang memang tengok drama sebab nak tengok muka hensem. Dasarrrr. Kau kalau betul minat Jing Boran, dah lama kau hype semua cerita dia tau.

Movie Boran ada je kat Netflix macam Love 020. Tapi orang lagi banyak bercakap pasal drama Love 020 sebab pelakonnya Yang Yang. Padahal cerita asal tu lakonan Jing Boran. Filem Us and Them pun ada je kat Netflix. Drama Regeneration lagilah considered as new drama kat Netflix. Tapi takde orang bercerita pasal ni.

Sebab muka dia “biasa-biasa” je dalam semua tu. Mekap tak tebal. Dan jalan cerita pun bukan sweet-sweet sangat. Tu pasal aku cakap yang tengok c-drama kat Netflix sebenarnya tertarik because muka and jalan cerita sweet-sweet je. Bukan genuine fans.

Actually tak jadi genuine fans takpe. Yang jadi problem tu bila fans jenis ni selalunya jadi fans yang terpaling dan defensive. Dia rasa artis yang dia minat tu yang paling best, paling famous and rank paling tinggi kat China. Bila kita cakap bukan, dia merempan.

Contohnya macam atas ni.

Aku tengok list pun tau dah ini hanya minat muka je. Sebab apa?

Sebab bila dia letak Foreworks of My Heart 9.8/10, that’s it lah. 

Ada ke drama tu dia kata best? Padahal drama tu lah penyebab Yang Yang hilangkan diri dari industri selama 2 tahun sebab takleh terima orang kondem that drama. Teruk nak mampus kot drama tu. Kayu.

Drama-drama yang budak ni listkan hanya menang kat muka pelakon je. Drama jadi popular sebab pelakon hensem, tapi Douban rating sangat low.

Pursuit of Jade is a perfect case. Audience score tinggi nak mampos. Budak tadi bagi rating 10/10. Tapi rating Douban cuma 6.4/10. Macam nak rak kat Malaysia penangan Zhang Linghe tapi kat negaranya sendiri flop. Menang lagi drama Johnny, The First Shot 7.5/10.

Another drama Zhang Linghe yang popular kat Netflix is The Best Thing. Budak tu bagi rating 9.8. Tapi kat Douban 6.5/10 sajorkkk. Drama Our Generation also from Zhang Linghe. Dia bagi rating 9/10. Hakikatnya kat Douban 6.1 je nokkk.

Tu pasal hari tu masa ada sorang laki buat video dia cuti kat China, dia interview beberapa orang tanyakan Zhang Linghe tu popular ke kat sana (China), ada yang tak kenal siapa Zhang Linghe. Alih-alih budak tu yang kena kecam.

Kat China, traffic actor selalunya menang kat traffic sebab genre dorang selalunya love, sweet, romance. Manalah tak ramai yang meleleh. Modal muka je semata. 

Contohnya Yang Yang. Dia traffic actor. Kalau ikut logik, traffic actor mestilah dapat drama yang gempak. Tapi Douban score untuk drama Yang Yang below 7.0 saja. Because dia ni takleh berlakon benaunya. Kalau dia boleh berlakon dah lama nominated dalam banyak prestige award. Ini Huading tak pernah tercalon. Hundred Flowers tak pernah. CCTV tak pernah. Magnolia jauh sekali. Toksah suruh menanglah. Tercalon pun tak. Punnnnnn fans dia kata dia berlakon best. Tam paham akum.

Lepak dalam entertainment China, aku jadi tahu yang sebenarnya MOST drama dan pelakon yang famous macam nak rak kat Netflix sebenarnya takde rank pun kat China.

Kau bayangkan dulu aku tak pernah tahu pun pasal drama Hidden Love sedangkan kat international platform nama Chen Zheyuen and Lusi dah hangat orang sebut-sebut. Drama tu internationally famous. Tapi aku tak tahu. Sebab kat Weibo drama ni tak masuk Hot Search pun. Sampai sekarang aku masih blur apesal kat TT masih ramai bercakap pasal “kehebatan” Chen Zeyuen and Lusi, padahal dorang bukan major actor pun kat China.

Dia umpama kalau kat Malaysia, kita kenal good actor like Nabila Huda, Nadiya Nissa, Sharifah Amani. Tapi nama-nama ni takkan viral kat luar sebab dorang ni fokus on acting, bukan endorsement and advertisement. Betul tak? Tapi kita as orang Malaysia tahu dorang ni semua good actor. Takde promosi besar-besaran pun, bila orang tahu nama dorang dalam filem/drama tu, orang akan tengok.

Kalau kat China, Johnny salah sorang dalam kategori tu. Drama-drama dia jarang nak dapat promosi gempak-gempak. Ada drama yang lansung takde trailer and promosi. Tau-tau tayang je. Tapi once tayang je, rating berdesup tinggi. Tapi jenis ni selalunya tak famous internationally la, sebab genre drama dia heavy, bukan cinta.

Aku nak share satu actor yang aku baru kenal kat China. Actor ni actor lama, aku je baru discover.

Tahun 2024 drama Johnny, The First Shot menang drama terbaik tahun. Director drama tu namanya Zhang Yimou. Dia director yang sangat popular and pelakon-pelakon yang dia pilih untuk berlakon dalam drama dia selalunya powerful. Jadi aku pun try tengok drama-drama dia yang lain sebab nak tengok pelakon-pelakon lain.

First, aku tengok filem tajuknya Cliff Walker. Spy thriller. Pehhhh!! This main actor namanya Zhu Yawen. Umur 42. Tapi masa filem tu tayang dia umur 37. Tengok cara dia berlakon aku terus minat. Sebab gaya dia bersahaja. Aku jadi terminat nak tengok drama dia yang lain.

Aku try Lion’s Secret pulak. Wahhh bapak best drama ni. Then, aku tengok Kidnapping Game. Dia berlakon dengan Jin Chen. Best. Then, Across the Ocean to See You. Masculine dan playful watak dia dalam ni. Then, Wings of the Nation. Pastu aku tengok Red Sorghum. Ini drama lama tahun 2014. Takde kat mana-mana platfor dah. Sanggup aku beli dari Amazon Prime punyalah nak tengok.

Habis tengok drama ni aku terus “That’s it! Zhu Yawen memang best!”. Konfem!!

Pastu aku cari fans dia, berkawan and sembang pasal Zhu Yawen.

Walahweiiiiiii barulah aku tahu rupanya masa Johnny berlakon Operation Red Sea (2018), entertainment China dah bagi nickname kat Johnny — “The next Zhu Yawen”. That's how greatnya Zhu Yawen di sana. 

Zhu Yawen ni actor yang EVERY YEAR nominated dalam prestige award. Semua jenis award dia pernah nominated. You name it. Hundred Flowers, Magnolia, Asian TV, Huading, Golden Rooster, CMG — SEMUA prestige award ada rekod nama dia. Tahun 2012 dia nominated dalam kategori Best Actor at International Emmy Award. Kau rasa??

Kadang aku kagum dengan taste aku pilih actor. Konfem yang aku suka tu memang certified power in acting. Kahkahkah.

Zhu Yawen lagi power dari Johnny. Power nak mampus!! Drama and filem dia 80% rating 8.0 ke atas di Douban! And genre dia pegang sangat meluas dari military, polis, doctor, business, villain, antihero, romantic, comedy — banyak. Dia kalau berlakon sweet-sweet sebijik macam style Johnny. Jenis sweet yang subtle-subtle je. Tak beriya sweet, tapi sampai. Aku suka betul tengok acting dia. Puas.

Zhu Yawen lebih best dari Johnny sebab yang pertama, dia lebih senior. Now dah 42 tahun. Career history dia lebih panjang. Johnny baru 34. However, achievement Zhu Yawen sangat impressive, dari zaman muda. Dia boleh carry masculine character with intensity, pastu tiba-tiba dia boleh jadi playful and kelakar. Rupanya memang itu trademark dia. Dalam setiap genre serious, mesti ada part dia cheeky.

Dan dia ni dari zaman muda, sampai dah umur 42, dah ada 2 anak, dia masih pegang gelaran CHINA WALKING HORMONE 😆. Kau rasa?

Maknanya kita yang kat luar ni je rasa Zhang Linghe macho, Yang Yang macho, Wang Yibo macho. Padahal kat China at age 42 Zhu Yawen masih lagi digelar China Walking Hormone.

Johnny is good, BUT ZHU YAWEN IS ON ANOTHER LEVEL OF EXPERIENCE. Johnny lebih kepada masculine screen presence. Action, police, military, crime, romance sebab fizikal dia sesuai untuk genre macam tu. Zhu Yawen pulak bagi aku lebih kepada actor first, handsome man second. Kau tengok dia berlakon kau akan cakap “This man can act”

Pastu baru kau “Boleh tahan helok dia ni..” Aa gituu.

Setakat ni aku dah tengok 9 drama/filem Zhu Yawen dan aku terpaksa bersetuju kenapa dia tapau banyak prestige nomination. Sebab dia best. Kalau dari segi professional / jury-based / industry-recognized acting nominations (bukan popularity/fandom/Weibo), Zhu Yawen banyak masuk nomination berbanding Johnny and Jing Boran.

Zhu Yawen: 13 wins + 22 nominations.
Jing Boran: 9 wins + 14 nominations.
Johnny: 15 wins + 13 nominations.

Zhang Linghe, Yang Yang takde dalam profesional award nomination. Dorang tapau popularity award saja setakat ni.

Xiao Zhan is kategori traffic actor yang dah start nominated dalam prestige award. Happy aku tengok his growth. Sebab Xiao Zhan dah start ambil heavy script. Kalau tak, genre dia semua lembik yang tak tonjolkan kebolehan acting. Recent record Xiao Zhan is 1 win + 8 nominations. Aku tengah tunggu 1 filem Xiao Zhan coming. Trailer dah start orang share kat Weibo. Harap-harap bestlah.

Bai Yu also another actor with good acting and achievements. So far rekod dia 7 wins + 9 nominations. Aku belum banyak tengok drama dia lagi. Baru 2. Siapa nak tengok boleh start dengan Swords Into Plowshares. Dalam drama ni dia berlakon dengan Zhu Yawen sekali. Tapi Zhu Yawen jadi special appeareance only.

So now aku dah ada 2 actors to look forward iaitu Johnny and Zhu Yawen. Takde lah aku menunggu projek Johnny je. Johnny ada 7 drama/film akan release. Zhu Yawen ada 6 drama/film tunggu tarikh tayang. Jadual acik penuh nampaknya.

Tengok drama pelakon yang boleh berlakon ni berbaloi invest sampai 60 episod pun.

You all can have your Zhang Linghe. You all can have your Jing Boran. I’m busy discovering a 20-year-old acting career. Because I layan actor yang really can act.



2026-08-09

Kisah sondol-menyondol.


A: Mangsa
B: Lelaki
C: Perempuan sesuatu
F: The rest

Apa yang aku tulis ni kisah biasa yang kita selalu dengar dan baca kat media sosial. Kisah sondol-menyondol. Aku tak nak bagi konteks. Terpulanglah nak imagine siapa pun. Anda bebas berimaginasi.

Aku juga tak nak cakap pasal sejarah ABCF. Aku nak straight to the point saja, untuk bagi pencerahan kepada korang semua.

Dia gini.

Selalunya dalam kisah penyondolan, C dituduh menyondol B kerana B berduit. Selalunya gitulah. Tapi, ada juga keadaan di mana C menyondol B bukan sebab B berduit. Malah, C tahu yang berduit adalah A, bukannya B. In other words, C started this game bukan untuk mendapatkan B. Yang benaunya C play this game supaya A tak boleh menikmati semua.

Malangnya F kata C sondol B sebab nak jadi replacement tempat A, supaya C dapat menikmati apa yang A nikmati sebelum ini.

Tak, dik.

C bukan nak apa yang A ada.
C cuma nak A hilang apa yang A ada.
Ada beza kat situ.

C memang tahu A berduit.
C tahu A ada ramai orang suka, ada husband yang green flag, life yang stabil, etc.
Banyak benda yang A ada membuatkan ramai orang nak life macam A.

However C bukan nak life macam A.
C cuma nak pastikan A tak dapat terus-terusan ada semuanya dalam keadaan sempurna.
C tak nak menang. Dia kalah pun dia tak kisah.
C cuma nak A tak menang je.
Inilah sebenarnya objektif yang paling penting, yang F salah faham.

Ada beza antara “Aku nak hidup aku lebih baik daripada kau” dengan “Aku tak kisah hidup aku macamana, asalkan kau tak dapat semua”

Macamana akak tahu benda ni, dik?

Sebab akak pernah berchenta dengan orang saiko. Ginilah modus operandinya.

Si anu tu dulu menggila bukannya nak sangat aku balik pada dia. Dia cuma tak nak life aku perfect, sebab dia nampak aku akan dapat life yang perfect sekiranya aku couple dengan En Wan.

Dalam kisah ABCF ni, kalau A lebih cantik, lebih kaya, lebih popular atau lebih berjaya, kau ingat C kisah ke?
 
Dia tak kisah, nokkkk. Tu pasal dia boleh teruskan life macam biasa walaupun dikutuk dihencap. Sebab bagi C, dia tak perlu jadi lebih kaya daripada A. Atau jadi lebih cantik daripada A. Tak ramai orang suka dia pun dia tak peduli. Even C tak kisah pun kalau life dia tak se-perfect A.

C only needs ONE victory, for A to lose just a little of what once made A’s life look perfect.
That’s it. If that happens, C already feels like she has won. Kau jangan ingat C nak compete dengan A. Tak. Ini bukan competition. Ini lebih kepada denial of victory.

Dia macam ni tau.

Kita anggaplah situasi ABCF ni macam game.
 
A dah ada kat depan, leading. A ada banyak winning points. C realized yang dia tak mampu nak beat A sebab A dah jauh sangat. Jadi C tak buat strategi “Macamana aku nak main better than A, eh?” Sebaliknya, dia punya plan “Macamana aku nak buat so that A tak menang straight set? At least ada satu game dia kalah”. Ahhh gituuu.

Apa yang C buat maybe nampak macam tak masuk akal. Sebab kita punya logik berpikir kau tak takut ke nampak jahat bila buat macam ni?

Nope.

Kau rasa dia ada pikir pasal persepsi korang ke? Tak. Objektif C bukan nak improve life dia. Dia cuma nak rosakkan life A je.

Si anu tu dulu kau rasa dia tak terpikir ke yang dia buat kerja bodoh ugut aku kembali pada dia dengan letak pisau kat wrist aku? Kau rasa dia takleh pikir ke samada permintaan dia masuk akal ke tak paksa aku kembali pada dia dengan cara gitu? Dia tahu. Cuma his aim bukan nak aku. Dia cuma tak nak bagi En Wan menang semua.

Sebab di mata dia, En Wan menang banyak. En Wan berduit. Anak orang kaya. Pandai. Belajar pulak kat overseas. Lagi helok dari dia pun ye. Dapat pulak seorang Diana yang jelita. Dia nak compete dengan En Wan memang jauh dah. Jadi dia aim supaya En Wan tak menang semua. Tu je. Bukan dia nakkan aku sangat.

Samalah macam C. C puas tengok A hilang something daripada dia (C) gain something. Ini maybe bahagian yang agak dark about karakter C. Tapi aku boleh baca pesen ni. Dalam mindset someone like C, satisfaction doesn’t necessarily come from gaining something for herself. Sometimes, the satisfaction comes from watching someone they see as “too fortunate” finally lose something, even if it’s just a little.

A ada life yang nampak perfect setiap sudut. C tak nak pun semua tu. Kalau C berjaya buatkan SATU saja daripada apa yang A ada, retak atau terganggu atau jadi bahan kontroversi, C can say “At least now, you don’t have it all anymore.” That is the victory to C. That’s why C tak kisah bila F hentam dia everyday. F ingat C salah percaturan bila sondol B sedangkan B tak berduit.

SALAH.

Mustahil sangatlah C ni tak tahu yang A lebih berduit dari B. Dia tahu. Yang tak tahu tu F.

Because F measure C dengan scoreboard yang salah. F punya scoreboard untuk C adalah C tak berjaya dapat life macam sewaktu A bersama B. F ukur kejayaan dia based on life dia now. Sedangkan objektif C is, A still ada life yang sempurna macam dulu ke tak?

C doesn’t really care what happens to her. She can lose her popularity. She can be heavily criticized. She can become the subject of gossip. She can even be seen as a failure….. asalkan A pun hilang something yang selama ni buatkan A nampak macam having it all.

F kecam macam nak rak is not the kind of defeat C cares about most. Kat sinilah sebenarnya F are actually getting trapped. F ingat mereka tengah mempertahankan A dengan cari kesalahan C, hentam B, korek setiap cerita B & C dan jadikan sekecil-kecil perkara yang dorang buat sebagai gossip, serta membesar-besarkan setiap apa yang B and C buat. But if C is someone who thrives on getting a reaction, then F are actually giving C something for free iaitu ATTENTION.

C tak payah buat apa-apa. Keluarkan statement pun tak payah. Because F sendiri yang cari → jumpa → post → marah → viral → gossip → defend A → serang C → create another round of attention. And C dapat visibility daripada semua tu.

Makin F bagi attention, makin C rasa dia menang. Sebab C tak perlukan F suka dia. C tahu dia akan dibenci from the start. Tapi menjadi orang yang disukai memang bukan misi C. Orang macam C does not need to win the narrative. C cuma perlu damage the narrative.

Seorang A maybe ada narrative yang good. Dia ada everything, successful, loved, has money, has a beautiful life. C tak nak create narrative “I am better than A”. Dia cuma nak create narrative “A’s life is not as perfect as everyone thinks”. To C, that is enough.

Selama F dok membincangkan hal ABC ni, F sebenarnya yang help keep that narrative alive.
C doesn’t need to own the spotlight. C only needs to disturb A’s spotlight.

Mengikut pengalaman aku, aku boleh kata C bukan nakkan B sangat. C cuma nak something happen to A. Dia macam “Aku maybe takkan dapat life macam kau, tapi aku tak nak kau enjoy your life tanpa gangguan”

Saiko, kan?

Yes. Aku dah alami tu. Sebab tu walau macamana aku bercerita pasal si anu, aku takkan tunjuk pada semua dia tu siapa. Sebab aku tak nak bagi dia attention.

Lagi satu korang kena pikir. Bukan semua orang suka A. Some people support C bukan sebab they genuinely like C, but they hate A. The more attention you give to B and C, the more people hate A. Kau mungkin tak nampak, tapi itu berlaku.

Aku dulu, masa tengah konflik dengan si anu, tetiba je aku ramai haters. Mana datang tak tahu. Padahal dulu tak nampak pun semua ni. Rupanya dorang ni dari awal tak suka aku tapi takde reason yang kukuh untuk hate. Bila si anu tuduh aku curang dengan dia, apa lagiiiiii. Semua haters ni memunculkan diri. Padahal dorang bukan sokong si anu pun, cuma dorang tak suka aku je.

Jadi, aku dah boleh baca dah pattern ni kat ABC. So janganlah ingat C tu kesah kena hencap. C memang tak plan nak jadi lebih baik dari A pun. Dia cuma happy life A tak perfect mana. 

So ceritanya now, F kena buat bodo dengan B and C. Tu je. Kau nak famouskan B and C buat apa. Bukan dorang hadap pun. Better kau tumpukan pada A je sudey. Stop mentionong B and C at all. Let them realize yang A tak hilang apa-apa pun. 

Dah. Aku nak gi makan.


2026-08-08

"Kak Di, En Wan tak kisah ke akak minat artis cina?"


"Kak Di, En Wan tak kisah ke akak minat artis cina?"

Tak. Dia lansungggg tak kisah. Malah, memberi sokongan padu. Hahahaha.

Aku minat retis cina jauhhhhhh sebelum kenal dia. Masa dia kenal aku, dalam surat-surat aku pada dia, aku always cerita pasal kaset-kaset Beyond and Leslie yang aku beli. Aku cerita kenapa aku gila minat kat dorang. Jadi, dia tahu isterinya seorang FANGIRL. Dia kawen dengan FANGIRL. So, dia dah bersedia untuk bagi sokongan tak berbelah bagi pada minat isteri dia.

Tak semua lelaki bersedia nak kawen dengan seorang fangirl. Sebab jadi fangirl ni bukan setakat “Oh, dia handsome”. Tak. 

Kau kena bersedia dengar cerita pasal retis yang kau tak kenal. Kau kena bersedia tengok isteri kau excited bila drama favourite artis dia keluar TV. Kau kena bersedia untuk bini kau ulang lagu yang sama 27 kali. Kau kena bersedia untuk tengok cerita yang kau tak faham satu perkataan pun sebab semuanya dalam bahasa Cina. Dan paling penting, kau kena faham minat dia pada artis tu wujud sebelum kau masuk dalam hidup dia.

Hari tu masa aku nampak poster Ka Kui kat Aurium TRX, dari jauh aku berlari tinggalkan En Wan kat belakang. Sebegitu mudah aku lupakan suami. Kahkahkah. Tapi En Wan memang sporting. Dalam aku tak sedar, dia rekod aku terkinja-kinja berlari kejar poster Ka Kui. Tu baru poster, kalau orangnya real depan mata, mau dia pakaikan aku harness. Kahkahkah. 

Masa dia tengok balik video aku berlari tu, dia gelak je. 

"Macam ni eh Di minat Ka Kui? Di sedar tak masa tu Di berlari?"

Habis tu? Takkan aku nak melenggang-kangkung. Haruslah lari. 

Kebanyakan orang, lepas kawen baru berjinak-jinak dengan k-drama dengan c-drama, kan? Aku dari sekolah rendah minat lagu-lagu cina, filem cina, drama cina. 

Dan aku punya minat tu bukan setakat tengok drama cina, tapi membawak ke beli kaset, beli CD, follow Jade Solid Gold, bersidai kat kedai kaset semata-mata nak kelebet and tumpang dengar lagu-lagu cina, collect paper cuttings dari Galaxy (dulu ni je sumber berita entertainment from Hong Kong). Dari umur 12 tahun sampai 49 tahun, kekal follow chinese entertainment. Konsisten. 

Bila dah kawen, En Wan dah be prepared kegilaan bini dia kat retis cina. Masa Leslie mati, aku menangis-nangis kat dada En Wan, dia tak gelak pun. Dia tahu aku minat sangat. Dia layan je aku menangis. Pastu ajak pi Speedy cari compilation CD and video Leslie. Kat Speedy dia sama-sama carikan. Tak jumpa kedai sini, cari kedai sana pulak. 

Masa gi Hong Kong tahun 2008 dulu, dia faham assignment. The moment aku melompat peluk patung wax Leslie, tanpa disuruh, dia terus snap gambar bertalu-talu. Siap ajar aku nak posing macamana. Mak Aji menjelingggg je kat tepi. Cuma time tu tak dapat pi kubur Ka Kui. Padahal En Wan dah study map nak bawak aku gi visit kubur. Tapi tu lah, karang mak aku bertukau jadi singa jadian. Tak memasal karang aku terkubur kat Hong Kong.

Masa movie Ka Kui release baru-baru ni, En Wan lah yang surprisekan aku dengan beli fan screening tiket. Fan screening tu movie + performance. Aku cuma mintak dia bawa tengok movie je. Tetiba dia belikan tiket fan screening. Sanggup dia join sekali, melayan kegilaan aku. Nasib baik dia dah kenal Ka Kui and hari-hari dengar lagu Beyond. Takdelah terbangang-bangang sangat kat dalam tu.

Masa kedai emas Zhou Liufu bukak kat Pavillion Bukit Jalil, En Wan bawak aku "jumpa" Johnny. Johnny global ambassador Zhou Liufu. Sebesar-besar alam screen and gambar dia kat luar and dalam kedai. Aku pergi semata-mata nak ambil gambar depan screen tu je. Sanggup En Wan bawak, melayankan minat bininya. 

Mak Aji kalau masuk kereta aku, "Tak bosan-bosan ke kau dengan lagu cina?"

Laa, nak bosan apa. Aku minat bukan FOMO. Bukan ikut trend. Aku minat sebab memang aku minat. Kalau tak, takdelah sanggup berhabis beli kaset, VCD and CD cina. 

Magazine cina yang aku tak paham sebutir benda tu pun sanggup beli sebab nak tengok gambar. Nasib baik magazine tu semua aku simpan sampai sekarang. Sekarang dah faham semua yang dia tulis dalam tu sebab snap and google image translate. Settle.

Spotify pun aku beli yang premium sebab nak dengar lagu cina tanpa gangguan. Subscribe iQIYI + WeTV + Youku + Bilibili serentak. Apa lagi aku nak membuktikan minat ini?

Orang yang tak minat akan tertanya-tanya apehal aku "buang masa and buang duit"?

Tak. Lansung tak membuang masa. Because this is my hobby and passion. 

Ni sama macam En Wan dulu kondem aku berblogging.

"Apa benda blogging ni? Dapat apa?"

Memang tak dapat apa-apa. Tapi aku suka. Aku blogging takde expectation nak dapat apa-apa pun. Sebab tu aku boleh bertahan blogging sampai sekarang, 20 tahun lamanya. Because aku berblogging sebab memang aku suka menulis. Bukan aku blogging sebab orang lain pun blogging.

Macam orang lain yang hobinya mengait, mancing, hiking. Aku pun boleh kata benda yang kau buat tu buang masa, takde pekdah. Sebab benda yang kita tak suka, kita takkan nampak pekdahnya. Yang minat je tahu. 

Yang penting, benda yang aku minat ni tak kacau orang, tak habiskan duit orang, dan tak menjadikan urusan harian aku terganggu. Jadi fangirl ni satu benda penting is kena tahu boundaries. Selain dari jangan sampai urusan harian terganggu, jangan sampai hal peribadi artis tu pun kau nak kisahkan. 

Being a fan, focus on his career. Kita suka dia sebab lakonan dia, lagu dia, performance dia, personality yang dia tunjuk kepada public dan hasil kerja dia. Itu yang kita support. Jadi fan, kita jangan kepoh hal peribadi dia. Dia dating dengan siapa? Nak kahwin dengan siapa? Dia follow siapa? Dia unfollow siapa? Semua benda kau nak kelebet. Jenis nilah yang buatkan orang pandang rendah dengan fangirl. Itu bukan fan, tu namanya obses.

Sometimes tengok fandom gaduh sebab artis favourite dia dating. Girl, he doesn't know you exist. Buat rilek sudahlah. Gasaklah dia nak dating siapa pun. Janji dia kekal relevan dalam industri. Filem and drama bersusun keluar. Itu lagi penting.

Minat cerita cina, lagu cina, entertainment cina adalah benda yang keep me sane. Buat benda yang kita seronok, akan bagi kita rasa happy, tenang and sentiasa ada perkara untuk dibuat. Contohnya, aku join Fanclub Leslie and Whale Guardian Team (fans Johnny). Apa yang aku gain dari sini?

A sense of community.

Aku jumpa orang yang minat benda yang sama. Asalnya tak kenal, tiba-tiba boleh sembang pasal drama, character, lagu, variety show atau update terbaru artis yang kitorang minat. 

Benda ni nampak kecil kat orang lain, tapi bila kau dah masuk dalam satu community, kau akan faham yang dalam tu bukan semata-mata bercakap pasal artis. We share excitement. Tunggu drama baru sama-sama. Discuss jalan cerita. Buat strategi nak marketkan drama. Pastu post-mortem watak and plot. Gila serious topik sembang team Whale Guardian. Bukan cikai-cikai punya sembang. Bukan sembang pasal siapa paling handsome, siapa paling popular. *mata juling ke atas*

Kadang-kadang masuk group nak tengok update, last-last jumpa kawan baru yang ada minat yang sama, dan cara fikir dari perspektif berbeza. To me, having something to look forward to is important.

Hari-hari kita dah cukup busy dengan kerja. Kerja opis. Balik rumah buat kerja rumah. Kadang sambung kerja opis kat rumah. So, what's wrong with having something yang kita genuinely enjoy? Benda-benda kecik macam ni bagi kita a little escape from our daily routine. Bagi diri kita ruang untuk recharge.

Hari tu masa aku share celebration 70th Birthday Leslie, ada followers tanya. 

"Ada tak orang kata dah umur 50 pun minat artis lagi?"

Girl, at this age, aku dah tahap non-chalant. Dah malas nak justify apa yang buat aku happy. Sebab aku bukan tiba-tiba baru minat artis cina. Korang masih air kencing lagi aku dah busy dengan artis cina atas dunia ni. So, I don't careeeee. 

En Wan, Redza, Rayyan - semua tahu minat aku. Budak-budak ni dari kecil sampai besar dengar lagu-lagu Beyond. Dorang faham. Sebab tu penting kau duduk dalam environment yang menyokong passion kau. So that kau tak perlu risau dengan apa orang luar cakap. Kalau benda tu buat aku seronok, tenang, and tak kacau hidup orang lain, why not? Life is already hard enough. Cari benda yang buat kau happy. Then enjoy it.