Aku pernah buat blog pasal isu yang sama last year. Dari sudut pandang aku as majikan, kenapa nak kena counter offer bila kau yang dah decide nak resign? Bagi aku, kau dah pun buat keputusan, jadi aku respect your decision.
People come and go. Aku pun pernah resign untuk kerja tempat lain. Itu benda yang normal. Aku tak pasti if dak-dak sekarang hantar surat resign untuk trigger majikan. Sebab aku dulu hantar surat resign sebab memang nak berhenti. Bukan acah-acah. Aku hantar resignation letter dengan takde berharap boss tahan aku dari pergi atau naikkan gaji. No. Aku resign sebab aku dah fikir masak-masak.
Kebanyakan dak-dak sekarang resign dengan harapan boss tahan, pujuk, kemudian naikkan gaji. Aku tak tahulah kalau masih ada majikan yang melayan cara ni. Kalau aku, tak.
Aku faham dia frust bila bos cuma reply “Ok, noted".
Tapi what do you expact? Kau bukannya kena terminate. Kau yang sukarela hulur surat berhenti kerja. Takde siapa paksa. Kau yang pilih untuk tak nak stay.
Kebanyakan dak-dak sekarang resign dengan harapan boss tahan, pujuk, kemudian naikkan gaji. Aku tak tahulah kalau masih ada majikan yang melayan cara ni. Kalau aku, tak.
Aku faham dia frust bila bos cuma reply “Ok, noted".
Tapi what do you expact? Kau bukannya kena terminate. Kau yang sukarela hulur surat berhenti kerja. Takde siapa paksa. Kau yang pilih untuk tak nak stay.
Kalau mengharapkan bos bertanya apa sebab nak berhenti, atau nak ajak bos bincang masalah, benda tu kena buat SEBELUM hantar resignation letter. Ini tak. Kau tak address apa yang kau nak, apa masalah, tau-tau hantar resignation letter pastu berharap boss pujuk. Ingat boss tu mak bapak kita ke yang boleh kita ajak main merajuk-merajuk?
Bos tu reply "Ok, noted" bukan maknanya kau takde value. Boss tu sedang menghormati keputusan pekerja dia. Dia tak nak paksa kau stay. Dia tak nak tanya soalan yang maybe akan buat kau rasa serba salah. Itu je. Especially kalau pekerja tu sendiri tak pernah suarakan masalah sebelum resign. Macamana majikan nak tahu apa issue yang kau pendam.
Aku pernah ada sorang staff yang selepas probation period, dia mintak kenaikan gaji yang lebih dari yang kita offer dalam offer letter. Dalam offer letter ada 2 jenis gaji. Satu gaji semasa probation, then selepas probation ada dinyatakan gaji yang baru. Awal-awal dulu dia setuju. Lepas probation, dia datang jumpa minta gaji yang lebih.
Bos tu reply "Ok, noted" bukan maknanya kau takde value. Boss tu sedang menghormati keputusan pekerja dia. Dia tak nak paksa kau stay. Dia tak nak tanya soalan yang maybe akan buat kau rasa serba salah. Itu je. Especially kalau pekerja tu sendiri tak pernah suarakan masalah sebelum resign. Macamana majikan nak tahu apa issue yang kau pendam.
Aku pernah ada sorang staff yang selepas probation period, dia mintak kenaikan gaji yang lebih dari yang kita offer dalam offer letter. Dalam offer letter ada 2 jenis gaji. Satu gaji semasa probation, then selepas probation ada dinyatakan gaji yang baru. Awal-awal dulu dia setuju. Lepas probation, dia datang jumpa minta gaji yang lebih.
Aku tanya apa reason nak gaji macam yang dia demand?
Dia jawab "Sebab saya buat banyak benda"
Dia jawab "Sebab saya buat banyak benda"
Dia handle copywriting media sosial FB, IG, TT and Thread.
Dia handle sales.
Dia buat operation (packaging and inventory).
Memang dalam skop kerja itulah yang dia kena buat. Tak faham apa yang buatkan dia rasa dia perlu demand gaji lebih.
Maka aku tanya dia, awak kena buat copywriting untuk media sosial.
Tapi, material copywriting siapa sediakan?
Design siapa buat?
Idea siapa bagi?
Dia cuma ambil material yang dah siap, dan buat copywriting based on that material. Kalau takde material, dia tak reti nak update apa pun.
Dia kena handle sales.
Aku tanya, campaign siapa buat?
Pricelist campaign siapa calculate cost and margin?
Awak cari sales atau awak ambik order sahaja?
Because buat sales dengan ambil order lain, ya. Buat sales tu cari new customer. Kalau customer yang datang pada kau, bagitau siap-siap nak beli apa tanpa perlu explain pasal produk, itu namanya ambil order.
Dia buat packaging and inventory.
Apa masalah? Memang ini adalah kesinambungan dari sales. Of cos la kena packing barang customer. Kau dapat that order, kau kena habiskanlah.
Some pekerka tak faham ada beza antara "banyak kerja" dengan "tanggungjawab yang lebih besar".
Maka aku tanya dia, awak kena buat copywriting untuk media sosial.
Tapi, material copywriting siapa sediakan?
Design siapa buat?
Idea siapa bagi?
Dia cuma ambil material yang dah siap, dan buat copywriting based on that material. Kalau takde material, dia tak reti nak update apa pun.
Dia kena handle sales.
Aku tanya, campaign siapa buat?
Pricelist campaign siapa calculate cost and margin?
Awak cari sales atau awak ambik order sahaja?
Because buat sales dengan ambil order lain, ya. Buat sales tu cari new customer. Kalau customer yang datang pada kau, bagitau siap-siap nak beli apa tanpa perlu explain pasal produk, itu namanya ambil order.
Dia buat packaging and inventory.
Apa masalah? Memang ini adalah kesinambungan dari sales. Of cos la kena packing barang customer. Kau dapat that order, kau kena habiskanlah.
Some pekerka tak faham ada beza antara "banyak kerja" dengan "tanggungjawab yang lebih besar".
Kebanyakan pekerja tak faham beza tu. Dia rasa dia buat banyak dah. Padahal plan campaign, orang lain buat. Buat content strategy, orang lain. Decide creative direction, orang lain. Handle projek from A to Z, orang lain. Buat decision yang bagi kesan kepada sales and brand, orang lain.
Kalau kebanyakan input and decision masih datang daripada orang lain, and kau buat kerja yang rutin, aku tak faham kenapa nak kena naik gaji.
Kalau kebanyakan input and decision masih datang daripada orang lain, and kau buat kerja yang rutin, aku tak faham kenapa nak kena naik gaji.
Pastu aku bagi dia task. Aku mintak dia plan Ramadan Sale. From konsep campaign, costing, stock, free gift, inventory, advertisement.
Jawapannya "Takpelah, kalau macam tu..."
Pastu next week resign.
Aku dah masak dah dengan pattern ni. Kerja nak senang, gaji nak tinggi.
Kalau aku really nak gaji tinggi, aku akan sahut cabaran tu and buat. Tapi most of them tak nak ambil tanggungjawab sebab dia rasa dia "dah buat banyak".
Samalah macam budak sales. Dah dibagi gaji basic + komisyen, tapi tak nak kejar komisyen. Dia nak kita naikkan gaji basic.
Samalah macam budak sales. Dah dibagi gaji basic + komisyen, tapi tak nak kejar komisyen. Dia nak kita naikkan gaji basic.
Hello?? Kau ada skim komisyen kot. Kejarlah! Komisyen tu lagi tinggi dari kenaikan gaji tau tak?
Aku pernah makan komisyen alone RM13K. Tapi kerja memang tak senanglah. Kena usaha cari sales untuk hit the target. Tapi bukannya boss aniaya pekerja. Boss dah bagi option, kalau nak banyak ni, kena hit target banyak ni. Kejarlah. Benda dah ada. Tinggal nak grab je.
Aku tak paham kadang-kadang mindset some people yang demand melangit. Pastu kondem polisi syarikat. Kau yang tak boleh adapt, pastu kau nak suruh syarikat ubah semua semata-mata nak bagi kau keselesaan. Bila tak dapat, resign. Pastu berharap boss pujuk. Bila boss buat tak reti, kondem kat Thread mintak validation.
Dik, resignation letter BUKAN cara bijak untuk dapatkan attention majikan. Sebab bila kita hantar resignation letter dengan harapan bos tanya “Apa yang kami boleh buat untuk awak stay?”, you are actually letting your boss’s reaction determine how you see your own worth.
Kalau bos pujuk, kau rasa kau important dalam company. Kalau bos tak pujuk, kau rasa diri tak dihargai. Padahal takde kaitan pun.
Aku tak paham kadang-kadang mindset some people yang demand melangit. Pastu kondem polisi syarikat. Kau yang tak boleh adapt, pastu kau nak suruh syarikat ubah semua semata-mata nak bagi kau keselesaan. Bila tak dapat, resign. Pastu berharap boss pujuk. Bila boss buat tak reti, kondem kat Thread mintak validation.
Dik, resignation letter BUKAN cara bijak untuk dapatkan attention majikan. Sebab bila kita hantar resignation letter dengan harapan bos tanya “Apa yang kami boleh buat untuk awak stay?”, you are actually letting your boss’s reaction determine how you see your own worth.
Kalau bos pujuk, kau rasa kau important dalam company. Kalau bos tak pujuk, kau rasa diri tak dihargai. Padahal takde kaitan pun.
Bos yang tak pujuk tu tak semestinya tak appreciate kita. Aku punya staff paling lama was admin, 8 tahun dengan company. Dia resign lepas kawen ikut suami pindah Johor.
Yang kedua, 7 tahun dengan company. Resign sebab dapat offer tempat kerja lain.
Aku tak pujuk dorang stay pun. Bukan tak appreciate them, tapi menghormati decision dorang. Sebab it's time for them to go. Kalau dorang nak stay, dorang akan stay. Tapi bila dorang dah decide, aku lepaskan. Takde hard feelings. Orang nak grow kat tempat lain, biarlah.
Dalam dunia kerja, resignation tu biasa. Jangan terlampau letakkan emosi pada hal profesional. Employment is a professional relationship. Kita bekerja, kita bagi contribution, company bayar gaji. If one day kau rasa ada peluang yang lebih baik, kau berhak untuk resign. And if one day company perlu restructure, tukar pekerja atau tak mampu nak kekalkan someone, that’s also part of the reality of the corporate world.
Dalam kes budak tadi sebenarnya dia bukan sedih boss tak bagi reaction yang dia harapkan (pujuk dan naikkan gaji). Dia sebenarnya sedih (atau maybe malu) sebab dia realize dia rupanya tak penting untuk dipertahankan.
In some cases majikan tak "pujuk" kerana kau tak begitu penting dalam company. Bukan company tak hargai kerja-kerja kau selama ni. Kerja kau telah pun dibayar upahnya. Maybe kau tak meet company's expectation.
Dalam dunia kerja, resignation tu biasa. Jangan terlampau letakkan emosi pada hal profesional. Employment is a professional relationship. Kita bekerja, kita bagi contribution, company bayar gaji. If one day kau rasa ada peluang yang lebih baik, kau berhak untuk resign. And if one day company perlu restructure, tukar pekerja atau tak mampu nak kekalkan someone, that’s also part of the reality of the corporate world.
Dalam kes budak tadi sebenarnya dia bukan sedih boss tak bagi reaction yang dia harapkan (pujuk dan naikkan gaji). Dia sebenarnya sedih (atau maybe malu) sebab dia realize dia rupanya tak penting untuk dipertahankan.
In some cases majikan tak "pujuk" kerana kau tak begitu penting dalam company. Bukan company tak hargai kerja-kerja kau selama ni. Kerja kau telah pun dibayar upahnya. Maybe kau tak meet company's expectation.
Selalunya kita sendiri boleh tahu dah kedudukan kita kat mana. Diri sendiri boleh rasa. Kalau dalam kebanyakan hal kau tak dilibatkan, itu petanda you are not that important.
Contoh, kalau colleague aku selalu diminta masuk meeting, tapi aku tak. Sumpah aku tak seronok. Bukan nak compete dengan colleague, tapi aku dapat rasakan performance aku tak up to standard sampaikan aku tak perlu masuk meeting pun takpe. Some people bila tak payah masuk meeting dia sangat suka. Kalau aku tak. Aku risau. Bagi aku itu petanda I am the first to go kalau company nak resizing.
Yang penting, jangan resign selagi tak dapat kerja baru. Selagi tak dapat kerja baru, STAY. Kalau dah banyak pergi interview tapi tak dapat jawapan, stay. Muhasabah diri. Improve. Itu maknanya di mata company lain, kita tak fit kat sana. Kadang-kadang kita demand macam-macam dengan existing company, hakikatnya company lain pun reject kita. So, silapnya kat company ke?
Contoh, kalau colleague aku selalu diminta masuk meeting, tapi aku tak. Sumpah aku tak seronok. Bukan nak compete dengan colleague, tapi aku dapat rasakan performance aku tak up to standard sampaikan aku tak perlu masuk meeting pun takpe. Some people bila tak payah masuk meeting dia sangat suka. Kalau aku tak. Aku risau. Bagi aku itu petanda I am the first to go kalau company nak resizing.
Yang penting, jangan resign selagi tak dapat kerja baru. Selagi tak dapat kerja baru, STAY. Kalau dah banyak pergi interview tapi tak dapat jawapan, stay. Muhasabah diri. Improve. Itu maknanya di mata company lain, kita tak fit kat sana. Kadang-kadang kita demand macam-macam dengan existing company, hakikatnya company lain pun reject kita. So, silapnya kat company ke?








