2018-01-25

Buku Blog



Semalam aku naikkan gambaq ni kat both FB and Ig tapi aku tak respond pun pada komen. Bukan sengaja tau, kebetulan memang dari pagi lagi aku tak berapa sihat. Lemau sangat badan sebab kepenatan travel 2 hari dengan program yang pack. Tapi nak taknak memang kena masuk opis sebab nak siapkan keje. Lepas aku up gamba ni, aku terus balik rumah dan tido.

Bangun-bangun baca beratus mesej and email tanya pasal buku ni.
Ok ni aku explain panjang lebar.

Ada yang ingat aku buat novel omputih.
Yang ni aku rasa new reader kot. Kalau blog reader dari zaman tok kaduk mesti tau apesal tajuk buku ni "walk on wings, tread in air".
Tajuk buku ini adalah tajuk blog aku dulu. Zaman aku start blogging, tajuk blog bukanlah "www.dianaishak.com" macam sekarang. Dulu tajuknya adalah macam kulit buku ni. Ini bukan buku omputih :)

Ada juga yang tanya kenapa pink, bukan green?
Green Apple tu nickname je. Tapi favourite color aku adalah pink.

Ok now nak cerita camana boleh terhasil buku ni.

Buku ni sebenarnya idea asal dari salah sorang publisher.
This publisher asalnya bukanlah pembaca blog. Dia follow FB aku bila kejap-kejap nampak orang share status FB aku katanya. Lepas tu dia follow FB. Dari situ dia kata dia suka dengan status-status FB dan terjebak membaca blog.

So one day dia jumpa aku and cadangkan nak buat buku aku. Buku tu adalah petikan kata-kata dari FB status and blog. Kiranya quote book saja. Tapi memandangkan tulisan aku santai dan bahasa pasar, dia suggest untuk fine tune ayat-ayat aku supaya sedap sikit dibaca oleh pembaca awam. Tapi, aku tak berapa setuju. Aku cakap kalau nak extract quote dari blog, aku prefer to keep it as original sebab itulah yang membezakan aku from other writers. Apa yang ditulis di blog adalah Diana Ishak. Kalau nak extract petikan dari blog, pastikan ia adalah original macam dalam blog.

Tapi dia kata dia nak buku ini keluar dari kelompok followers and readers because dia rasa isu yang aku tulis di blog adalah isu-isu yang dekat di hati pembaca. Aku appreciate sangat support dari dia. Aku tau dia nak tulisan aku pergi lebih meluas tapi aku tak rasa penulisan aku kat blog tu sesuai di baca untuk orang yang belum kenal aku. Yang dah kenal aku, dah boleh hadam gaya penulisan yang aku kasar. Kalau nak aku tulis new artikel boleh. Jadi, aku bagi cadangan kat dia, apa kata untuk buku pertama ni, aku ambil idea dia dulu. Maknanya, yang pertama ni aku ambil petikan dari blog and FB saja, taknak ubah apa-apa. Ini khas untuk followers and blog readers www.dianaishak.com saja. Kalau respond ok, baru aku start write artikel khas untuk buku (tak ditulis di blog) yang guna tabahasa yang lebih sopan (gitewww).

Aku sangat berterima kasih and terhutang budi dengan that publisher yang nampak bakat dan potensi penulisan aku. Aku tak pernah terfikir yang blog ni one day akan jadi medium untuk bisnes, dijadikan inspirasi (katanya) apetah lagi nak dijadikan buku. Aku buat blog sebab aku suka bercerita. Sebab tu lah aku sangat upfront dalam menulis. Orang kata “laser” gitu. Tak sangka pula ada yang bagi cadangan untuk bukukan penulisan. Still, aku segan sebenarnya nak bukukan penulisan aku sebab aku bukan profesional writer. Jadi aku buat keputusan biarlah yang pertama ni aku test market di kalangan followers dulu. Bukan apa, taknak merugikan publisher je. Hahaha.

Buku pink ni, ada extraction dari blog and FB and some new quote yang belum lagi aku tulis di mana-mana. Kalau nak tepek semua dari blog, rasanya tebal sangat, karang jenuh pulak nak habiskan. Jadi aku mulakan dengan 86 petikan dulu.

Ada yang tanya nak beli kat kedai mana.
Amboinya tingginya imaginasi masing-masing. Tak beranilah aku nak letak kat mana-mana kedai buku kalau petikan dari blog ni. Buku-buku petikan dari blog macam ni sesuai untuk followers saja, belum boleh dihadam oleh non-followers. Karang kena kecam. Hahaha. Boleh beli kat blog sini je, sebab memang khas untuk pembaca blog pun.

Readers yang berminat nak simpan satu buku ni, boleh order melalui form di bawah.

Buku ni berharga RM28 (tak termasuk pos). Tapi kos pos RM6 je sebab tak berat mana pun.
Tapi dari hari ini 25 Jan sehingga 9 Feb, ada diskaun RM10. Untuk tempoh ini saja, buku ni berharga RM18 (tak termasuk pos). Tapi ada special harga lagi untuk reader yang beli GreenAard.

1. Beli buku sahaja RM18 + pos.

2. Beli produk GreenAard berjumlah kurang dari RM100, boleh beli buku dengan harga RM13 sahaja. Buku free delivery.

3. Beli produk GreenAard berjumlah lebih RM100, buku kita bagi FREE.

4. Untuk yang ada diskaun kod dapat masa YES hari tu, valid untuk guna kalau nak free buku. Tapi syarat masih kekal sama seperti summary kod diskaun masing-masing. Nyatakan kod diskaun dalam ruangan "nota tambahan" di bawah.




Nama
Email
Saya mahu : Buku sahaja, RM18
Buku dan GreenAard
Produk pilihan : 1 x GC Plus, RM90
2 x GC Plus, RM170
1 x Nutrijuice, RM59
2 x Nutrijuice, RM110
1 x Cleansing Gel, RM59
2 x Cleansing Gel, RM110
1 x Makeup Remover 50ml, RM39
1 x Makeup Remover 125ml, RM65
2 x Makeup Remover 125ml, RM120
Combo Deal : 1xGC Plus + 2xNutrijuice, R180
Combo Deal : 1xCleansing Gel + 1xMakeup Remover 125ml, RM115
Basic Value Pack, RM149
Alamat penuh beserta poskod
No Tel
Nota tambahan (jika ada)