2012-04-02

Lagu

From: Aisya
To: aveo757@yahoo.com
Sent: Saturday, March 31, 2012 4:06 PM
Subject: Teringin nak dengar komen Kak Di mengenai lagu Bawaku Pergi diharamkan
 

Salam..

Apa khabar Kak Di? Harap sihat la ye di samping suami dan anak2.

Sy tak tau la sama ada Kak Di pernah dengar atau tak lagu Bawaku Pergi oleh Zizan ft Kaka tu. Tapi isu mengenai lagu tu diharamkan memang hot topic sekarang ni. Diharamkan pun sebab orang kata liriknya mendorong remaja untuk lari dari rumah. Tambah pulak sekarang ni banyak pulak kes budak perempuan lari dari rumah ikut boyfriend. Bila baca kat mana2, sy terfikir plak wajar ke lagu tu diharamkan? Sebab nak elakkan isu remaja lari dari rumah menjadi-jadi? Sebab tu la sy teringin pulak nak dengar apa komen Kak Di. Bagi sy la, Kak Di ni jenis yang berfikiran rasional. (Sangat rasional dan sy sgt respect Kak Di bab tu).

Kalau orang tanya sy la kan, benda tu sebenarnya bergantung pada orang yang tafsir lirik lagu tu. Kalau dia tafsir lirik tu elok, maka elok lah. Kalau dia tafsir tak elok, jadi tak elok lah lirik lagu tu. Lagipun Allah kurniakan manusia akal untuk berfikir, bezakan yang baik dan buruk. Benda yang elok tu kita ikut lah. Buat apa nak ikut yang tak elok pulak kan. Bila dah pandang negatif kat lirik lagu tu, pencipta lirik tersebut pulak yang disalahkan (dalam kes ni Malique). Bagi sy, beliau cipta lagu bukan suka2 untuk orang lain ikut tapi ada maksud tersendiri. Sama ada respon positif atau negatif tentang lirik lagu tu bergantung pada mentaliti orang yang mentafsirnya.
Ini pendapat sy la. Tapi entah la, nak komen lebih2 tak pandai la pulak. Rasa macam benda ni kecik sebenarnya tapi dibesar-besarkan pulak. Bagi Kak Di pulak macam mana?







Masa aku dengar lagu ni kena haramkan aku tak terperanjat sangat walaupun aku pernah letak kat status pasal lagu ni. Bukanlah nak kata aku setuju sangat lagu ni diharamkan cuma lagu ni mesej dia very straight forward sebenarnya kalau korang dengar. Dengar sekali dua macam rasa pelik jadahnya lagu macam ni terang-terangan "jangan bilang mama..jangan bilang papa..kali ini kita pergi lebih jauh...tak perlu kembali..bla bla bla..".

So kalau kita nak kata ia sekadar lagu, well, memang ia sekadar lagu tapi mesej dia sangat jelas. Even aku rasa ramai yang dengar lagu ni pun boleh bajet apa yang lagu ni maksudkan. Tinggal lagi terpulang pada kita samada kita nak bersikap sporting or not.

Maybe pencipta lagu ni orangnya sporting.
Dia tulis lirik ni dengan bermaksud, this lady akan ke sempadan dengan that guy however, di sempadan nanti ada a few more frens yang akan join them. Jadi bukanlah dia pegi bercuti berdua je. Who knows kan? Bersangka baik bak kata orang.

But, we have to be fair juga dengan pihak yang mengharamkan lagu ni.
Mungkin persepsi dorang berbeza.
Tak semua boleh bersikap sporting.

Just like kes line dalam Hantu Bonceng tu yang ada Zizan cakap "setan setan" tu.
Ada orang yang merasakan, benda tu takde apa sebab dalam filem tu pun menunjukkan yang Zizan sebut "setan" dalam kedaan sedang melatah. Kita tau orang kalau tengah melatah, apa yang terlintas memang dia akan sebut even puki sendiri. Aku yang tengok part tu pun tak terfikir lansung Zizan sengaja or the penulis skrip sengaja nak bermaksud begitu until issue tu dibangkitkan. Pada kita yang berasa issue tu takde apa, akan rasa takde apa. Tetapi, kita kena hormat jugak pendirian sesetengah pihak yang tak puas hati bila Zizan sebut perkataan setan tu.


Same goes to lagu lari dengan boifren ni.
Kita (or maybe aku je) akan rasa benda ni takde apa la..sebab kita tau membezakan mana yang boleh dan tak boleh. Tapi kita kena faham ada kelompok orang yang tak reti bezakan mana yang boleh mana yang tak. Jadi sebab tu mungkin mereka ambik langkah berjaga-jaga. Mungkin atas dasar tu la lagu tu diharamkan.

Manusia ni mana sama. Alangkan bacaan Al-Quran pun sampai 7 qiraat (cara bacaan). Takkan kita sebagai manusia takleh berkompromi bila berbeza pandangan. Kita boleh ada pandangan tersendiri, tak salah. Tapi jangan sampai tak tau membezakan mana yang penting mana yang tak. Bukan maksudnya lagu ni small issue dan tak penting. Ia penting, kalau tak penting takkan sampai jadi isu kan? Cuma ada perkara yang lebih penting.


Toksah kita politikkan sangat la benda ni.
Banyak lagi benda besar kita boleh fikirkan.
Kalau dah diharamkan dah. Len kali buat yang lebih baik. Toksah pikir, move on.

Peace!