2019-10-16

Takut nak keluarkan duit


Post semalam pasal Rich Paper Studio, buatkan ramai yang email aku tanya tentang cara nak promote business kat blog.
Staff aku respond to all inquiries, ada yang nak proceed tapi ramai yang 'terkejut' bila ada charge.
Kebanyakkannya ingat aku promote for free.

Ya, aku tahu orang ingat aku baik hati sangat suka tolong orang.
Memang aku suka nak tolong orang, dan cara aku tolong adalah dengan letak charge yang rendah.
On top of that aku akan bagi more coverage, not only kat blog tapi juga kat FB and IG aku.
Some influencer yang lain letakkan charge berbeza-beza - blog kira lain, IG kira lain, FB kira lain.
So that is my way of tolong orang.

Bila kita ada niat nak berniaga, kita tak boleh ada mentaliti "aku nak untung saja, aku tak nak rugi".
Sesiapa yang bisnes pun tak nak rugi, bukan kita sorang je tak nak rugi.
Jangan takut nak spend duit untuk advertising.
Kalau kita tahu advertising tu boleh buatkan perniagaan kita semakin meluas, kita kena ambil that peluang.

Kebanyakkan orang yang mahu berniaga, ada banyak ketakutan.
Sedangkan berniaga tak boleh takut-takut, tak boleh terlalu berhati-hati, tak boleh terlalu pikir consequences itu dan ini.
Bila semakin banyak kau fikir, semakin kau tak bergerak.
Bila kau tak bergerak, kau takde pengalaman buat bisnes.
Ramai aku tengok macam ni - banyak sangat pergi talk, banyak sangat ambil info itu dan ini - tapi tak implement.
Bisnes serupa macam life - kau hanya perlu tahu sikit-sikit, selebihnya kau kena buat.
Nanti along the way kau blaja dari pengalaman.

Many start-ups takut nak spend duit kat marketing, especially advertising.
Yang pelik tu, they have no problem spending money on product development tapi bila sampai bab marketing dia takut nak spend.
Hakikatnya, tak kira kau buat bisnes from home, part-timer atau full-time, memang kena ketepikan budget untuk marketing.
Rugi beli stok banyak-banyak tapi nak jual 10 sehari pun payah. Letih tau.
Letih tengok stok melambak-lambak.
Setiap kali kita beli/buat product, WAJIB allocate duit untuk marketing.



Ini zaman-zaman aku buat FB ads dulu.
Aku dah 2 tahun stop buat FB ads.
Now aku concentrate kat marketing cara lain pulak.
Cuma aku nak tunjuk, aku juga buat marketing.
Bulan-bulan memang ketepikan duit untuk advertising.
Ini pun tak banyak ni, ada orang spend jauh lebih banyak dari ni.
Aku pernah start advertise dengan harga RM10 sehari kat FB ni.
Tapi RM10 jauh mana perginya pun kan, jual kat blog aku lagi laju.
Tapi aku tetap run advert di FB sebab tujuannya bukan untuk dapat banyak sale tapi nak create awareness.

Dulu aku pernah masuk Lazada tapi tetap blog aku jugak paling laju sale-nya.
Tapi aku teruskan dengan Lazada setahun sebab aku nak create awareness.

Aku sangat faham, kebanyakkan kita nak result cepat.
Kalau boleh, nak advertise pagi ni, petang karang dah mencanak-canak masuk purchase.
Kalau takde purchase, terus stop advertise.

Dalam bisnes, sekurang-kurangnya 2-3 tahun pertama, belum boleh untung selesa lagi.
Tahun-tahun terawal memang banyak pakai duit untuk meluaskan business.
Belum boleh berhoya-hoya tukar henbeg, tukar kereta, tukar sana sini.
Tahun-tahun awal ni adalah tahun kita expand the business - create more product, venture new business, buat investment, buka lebih banyak peluang kerja untuk graduates, tambah ilmu.
Itu semua adalah sebahagian dari marketing tetapi cabang terbesar marketing adalah advertising.

Pernah tak baca tentang chinese bamboo?

Chinese bamboo ni 4 tahun pertama kau tanam, dia tak tumbuh apa pun.
Tapi masuk tahun ke-5, dia tumbuh terus sampai 80 kaki tinggi, all in one year!
Rupanya dalam tempoh 4 tahun awal tu, dia punya akar berselirat kat bawah tanah untuk bina foundation supaya boleh support ketinggian pokok.
Begitulah juga dengan bisnes.
Jangan aim nak cepat untung sangat.
Yang penting adalah kukuhkan business dulu.

To many start-ups, mereka letakkan priority kat product development and sales.
Dia aim nak buat produk and cari sales saja.
Sales memang boleh cari, memang boleh buat, tapi sampai bila kita nak buat?
Perlu satu tahap nanti kita 'lepaskan' kerja kita untuk orang lain run supaya kita boleh fokus untuk venture new business.
Tapi in order untuk buat tu, bisnes yang sekarang ni mesti dibesarkan dulu and one of the fastest way is melalui marketing.
In many cases, keperluan untuk buat marketing hanya muncul bila dah 'sakit', atau bila rivals dapat perhatian lebih melalui media/blog coverage, atau bila potential customers tak faham manfaat produk.

Masa aku mula-mula start XZIZ Biotech, aku start dari rumah.
Lebih selesa work from home.
Itu keyword aku dulu - SELESA.
Aku nak selesa awal.

Bahaya sebenarnya word 'selesa' ni.
Bila kita terlalu selesa dengan apa yang ada, that is when kita tak grow.
Kena cari jalan supaya kita 'gabra' dengan mission kita.
Jadi, aku pun menggabrakan diri dengan cari ofis.
Bila dah cari ofis, mesti kena cari perabot ofis sekali, betul tak?
Tiba-tiba je dari work from home, aku dah work from office yang ada 2 meja, 2 kerusi, mesn fotostet yang disewa beli RM80/bulan, and meja panjang untuk buat kerja-kerja sebutharga/tender.
Nak tak nak kena kerja keras sebab nak bayar duit sewa ofis, sewa fotostet, bil-bil segala.

Gelabah.

Memang aku gelabah sebab tak tau boleh sustain ke tak.
Tapi, gelabah is good.
Bila gelabah, kita ada drive untuk push the limit.

Bak kata omputih "If your dreams do not scare you, they are not big enough"

Advertising memang guna banyak duit.
Tapi tak semestinya orang bayar RM3K, kau pun kena bayar RM3K.
Carilah yang sesuai dengan budget, tapi jangan sampai takde budget lansung.
Ini tak, ada yang RM200 pun takde untuk marketing, tapi stok up product sampai RM1K ada pulak duit.

Kalau platform kita kurang crowd, carilah platform yang ramai crowd untuk marketkan product kita.
Kalau boleh hire influencer yang can endorse and speak on behalf of your brand/product, lagi bagus.
Tetapi dah tentu cost-nya pun tinggi, tapi kalau dia boleh buat kerja why not?

Bagi aku, lebih berbaloi spend kat blogger sebab hubungan bloggers dengan their followers lebih rapat.
Celebrity endorsement lebih kepada bentuk mempromosikan product dan sales-y.
Bloggers pula lebih genuine and less promotional.
Bloggers tak push sales tetapi lebih banyak bercerita.
Bila kau collaborate dengan blogger, it helps you reach their fan community.
Maknanya product kau lebih meluas dikenali.

Nak pilih blogger pun kena ada skill.

Kita boleh pilih blogger yang crowd-nya besar.
Yang ini belum tentu ramai yang beli, tetapi since platform-nya besar, jadi lebih cepat brand kita dikenali.

Kita juga boleh pilih blogger yang ada kena-mengena dengan produk kita.
Contoh, kau nak jual tudung tapi kau bagi kat blogger yang tak pakai tudung.
Walaupun crowd-nya besar, tapi tak ada kesambungan kat situ.
Produk yang nak di promote dengan orang yang mempromote tak selari.

Nak promote kosmetik, carilah blogger yang diketahui suka bergaya.

Nak promote produk kesihatan, carilah blogger yang boleh explain produk dari sudut saintifik.

Nak promote produk bayi, carilah blogger yang terkenal dengan parenting blog.

Bukan apa, selalunya 80% yang yang membaca blog that blogger adalah mereka yang minatnya, cara berfikirnya dan gaya hidupnya tak lari jauh dari blogger tu.
Blogger yang buat parenting blog, pasti yang membaca tu adalah mak-mak yang sukakan hal-hal parenting juga.

"Dorang beli ke nanti?"

Tujuan utama advertising, be it kat blog atau kat magazine, atau kat suratkhabar, atau kat TV sekalipun, bukan untuk generate more sales jam-jam tu jugak tetapi untuk create awareness supaya lebih ramai tahu kewujudan bisnes kau.
Bila ramai yang tahu, barulah nanti pelan-pelan sales masuk.

Sebenarnya ada banyak peluang untuk marketkan bisnes.
Salah satunya macam yang aku dok menceceh dari tadi, iaitu upah blogger promote produk.

Yang keduanya, collaborate dengan blogger atau business owners yang lain.
Tanya blogger atau business owners samada dorang ada apa-apa program nak buat untuk their readers atau customers.
You provide them free gift/sponsor.
Masalahnya, ramai yang tak nak buat.
Dah la taknak keluar budget untuk advertising, sponsor barang pun taknak.
Asyik nak free servis je tapi nak untung besar, mana boleh macam tu.



Yang ketiga hah ni, aku nak promote new business aku pulak.
Selain dari menyediakan platform untuk promote business orang, aku dah start with design services.

Ini idea cetusan dari request-request FB follower yang berkenan sangat dengan videoinfographic GreenAard.
Pernah that day ada sorang tu tanya if aku boleh buatkan videoinfographic untuk produk dia.
From there aku rasa ok why not aku provide this service memandangkan aku ada in-house graphic team yang hari-hari kerjanya buat media sosial marketing material.

Ini pun salah satu cara aku nak tolong business start-ups and solopreneurs.
Aku faham sangat keinginan untuk ada logo cantik, design packaging yang cantik dan marketing materials yang outstanding.
Kecil macamana pun bisnes kita, tetap kita nak bisnes nampak senonoh.
Aku pernah lalui zaman-zaman tu, walaupun bisnes baru berjalan, tapi aku nak potray something big to customer barulah customer yakin nak berurusan dengan aku.
Jadi, aku buka peluang ni untuk korang dapatkan graphic design services sesuai dengan budget.

Boleh ke FB Creative Studios atau IG Creative Studios.
Jemput like beramai-ramai ya.
Belum banyak lagi post-post kat situ, but we will keep updating everyday.
Nak khidmat videoinfographic, media sosial marketing material, logo, brochures, product packaging, etc with very good price that fit your budget, please email aku direct.
Aku sendiri yang akan handle all inquiries - creativestudio@xzizbiotech.com



Haa, ni lagi satu.
Ini pun salah satu cabang marketing - iaitu 'menjual diri'.

Coaching ni aku organized tapi bukan aku speaker-nya.
Hari tu ada yang berminat nak lepak-lepak together dengan aku bincang-bincang pasal bisnes kan, so aku buat close discussion group untuk business coaching.
Dah alang-alang nak sembang bisnes, meh duduk dengan orang yang memang otai dalam line ni.
Bukan apa, supaya discussion tu tak meleret merepek-repek.
Masa itu emas tau, jangan merepek. Merepek kat blog takpe.

Apa yang aku explain dalam blog selama ni bagi aku too general.
Kalau betul serius nak bisnes, kita duduklah dengan orang yang boleh lead the discussion.
Sesiapa yang nak berbisnes atau sudah ada bisnes, aku encourage join this talk.
Topic ini pun aku yang pilih because aku sendiri masih nak blaja tentang Personal Branding.
Ini pun salah satu cabang marketing.
Bila kita develop our personal brand, insyallah bisnes kita lebih senang berjalan kerana dalam zaman media sosial dan perniagaan online, people buy because they trust you.

Boleh tengok instafamous and celebrities.
Sometimes kita wonder, padahal kita tahu produk dia OEM tapi kenapa ramai yang beli?
Sebab PERSONAL BRANDING.
Orang beli kerana percaya pada mereka.

Lagi satu, kosmetik Duck.
Masa they announced kosmetik Duck masuk Watson, ada juga yang merempan.
Marah sebab Duck downgrade themselves katanya.
Padahal kalau produk tu bagus, jual kat mana tetap bagus, tak kisah la jual kat drug store atau Pavi.
Tapi kenapa ada yang tak suka Duck masuk Watson?
It is because personal branding.
Kebanyakkan beli Duck sebab Vivy. They trust her. They like her appearance and lifestyle.
Kalau Duck tu carry by Che Ta atau Neelofa atau Mawar Fareeda pakai, impaknya mesti berbeza.

So in this coaching session, kita akan belajar tentang Personal Branding.
Sesiapa berminat, harganya RM275/per head.

Mahal?

Tak.

Sebab ini bukan seminar. Ini coaching.
Speaker is within your reach je.
Kau nak pegang dia suruh dia explain depan-depan muka kau pun boleh.
Aku pernah ambik coaching session dengan sorang international coach, RM600/hour dia charge.
Aku ambik 2 jam je la cukup, suruh dia review business plan aku je pun.
Yang speaker untuk Personal Branding 2 Nov ni 4 hours, banyak benda kau boleh discuss dengan dia.

Please email aku tu untuk book tempat, by 23 Oct kena buat payment.
Sesi ni 4 hours je.
Lepas habis program ni, boleh la lepas tu aku bukak sesi ngumpat-ngumpat pulak. Eh.


2019-10-15

Rich Paper Studio


Dah lama aku tak buat keje promote bisnes orang.
Dulu, seminggu sekali mesti aku promotekan bisnes orang tapi ada syarat.
Syaratnya business dia tak clash dengan business aku.
Lepas tu aku kena kencing hidup-hidup bila ada beberapa orang "business people" yang mintak aku jualkan balik baju-baju terpakai [pre-loved], rupanya itu baju-baju dari stok dorang.
Every month nama-nama yang sama minta aku tolong jualkan pre-loved item.
Until blog readers aku bagitau dia ada beli baju yang sama dan harganya sama dengan harga pre-loved tu.
Risik punya risik [aku kan ramai perisik kat dalam ni], sah rupanya dia mengencing aku.
Punyalah nak gunakan platform aku sampai kena menipu [tapi orang-orang macam ni dia spin. Dia tak ngaku dia menipu. Dia kata itu strategi. Strategi tengkorak dia].

Pakkal aku tak kenal orangnya, kalau tak aku nak tanya "Dah kaya ke skarang? Menjadi ke 'strategi' tu?"

Bayar advertising agencies, bayar influencers, bayar bloggers untuk marketkan produk BUKAN JAMINAN produk kau akan laku keras tetapi setidak-tidaknya brand kau akan lebih meluas dikenali.
Platform bloggers hanya increase brand awareness and audience engagement sahaja.
Sebagai business owners, you must do the selling part.

Aku dah start buka balik platform blog aku untuk promote business.
Boleh refer sidebar belah kanan ada advertisement pasal ni.
Jangan takut nak spend duit untuk marketing.
New business startups selalu takut nak spend duit kat marketing, sebab aku faham masing-masing tak nak rugi.
Takde siapa yang nak rugi bila berbisnes, semua pun nak untung.
Tapi, kalau takut nak spend money on your business even when it's necessary, kau akan hilang banyak peluang yang kau tak jangkakan.
Lagipun platform www.dianaishak.com tak caj sampai ribu-ribu. I bukan diva u ollss.

Oklah, aku ni sebenarnya nak promote business orang tapi dah terlajak menceceh.
Baca sampai habis sebab ada promosi untuk blog readers.



Siapa sini yang plan nak kawen atau ada family yang sedang merancang majlis kawen tapi takde masa nak survey kad kahwin?

This company nama Rich Paper Studio, specialized in kad kawen and cek hantaran.

Kalau tengok contoh pakej yang dia offer kat atas ni, dah settle satu masalah.
Sebab kau order wedding card, sekali harung dia buatkan bunting and 4 penunjuk arah.
Kalau kau order 100pcs, sekeping kad jatuh harga RM2.95.
Tapi bear in mind ini adalah harga untuk size LONG.
Dia ada size medium and small, which is cheaper.

Yang bestnya, kau bukan saja dapat kad tapi tetap dapat 1 bunting and 4 penunjuk arah tak kira kau order 100pcs atau 1000pcs.
Tapi takkan jemputan kau 100 orang je kot? Mesti lebih ye tak?
Kalau order lebih, maka kuranglah sikit harganya.
Macam aku dulu kad kawen keluar 1500pcs, maklumlah anak pertama kawen.
Time tu Mak Aji and Pak Aji masih bekerja jadi kawan-kawan yang nak dijemput ramai.
Sekali hah kauuu, 3000 lebih yang datang sampai nasi masak 2 kali!
Jenuh aku bukak hadiah malam tu.

So, kalau korang order 1000pcs kad dari Rich Paper Studio, baru RM495.
Dapat bunting and penujuk arah sekali.
FREE DELIVERY pulak tu untuk Semenanjung.

Zaman aku kawen sampailah ke zaman Ibal kawen, penunjuk arah kitorang print sendiri.
Memang la jimat tapi tak rare dan tak senonoh kejadiannya.
Ini orang dah buatkan siap, tinggal kau nak pilih and tukar details je - done.
Nak jadi pengantin toksah mikir banyak-banyak.
Serahkan je pada yang pakar.



Zaman aku dulu takde gini okeh.
Aku susun duit mas kawen RM80 tu dalam frame.
Dah habis gempak la konon masa tu.
Lepas tu menyusahkan orang lain nak kena tolong jaga duit hantaran and mas kawen supaya tak kena kebas dek orang.

Hoi, jangan buat pasal la tinggalkan gubahan hantaran and mas kawen merata-rata.
Sedara tak sedara, kalau bab duit, sedara pun gelap mata!
Benda penah jadi tu pasal aku cakap.
Tapi bukan kena kat family aku la, kena kat family orang lain.
Hamba Allah tu tengah seronok-seronok bergambar lepas nikah, alih-alih duit hantaran lesap.
Nangis la kau situ.

So now, cara paling selamat dan gojes adalah cek hantaran transparent.
Bukannya mahal sangat, baru RM130 siap dengan bekas kayu.
Kalau nak nampak rare sikit kau tambahkan lampu, baru RM30.
Alahhh, kawen bukan banyak kali, kalau boleh nak sekali.
Biarlah yang sekali ni senonoh kejadiannya, bukannya mahal pun.

Nak tempah cek ni untuk hadiah atau jadikan cenderahati pun boleh.



Tak nak kotak kayu?
Nah ni, pakai kotak baldu, murah sikit.



Tak nak baldu?
Nah! Kotak songket.

Tak nak jugak?

Kau nak apa sebenarnya ni?

Oh, nak lain yang lebih simple? Adaaa.



Nah ni.
Nak cek transparent with tapak pun boleh.
Nak cek acrylic dalam kotak kaca pun boleh.
Nak cek duduk dalam frame pun boleh.
Semua option dia bagi, kau tinggal pilih je.

Cek transparent with tapak harga RM60 tu pun ok jugak, simple.
Tapi nanti kau kena spend pulak kat dulang hantarannya.
Takkan kau nak serah buta-buta cek gitu je.
Mesti nak kena letak bunga-bunga sikit.
Kalau kau jenis tangan tak berseni, beli je lah yang cek transparent with kotak kayu, biar semenggah sikit rupanya.



Berbalik pada pakej kad kawen tadi, designnya adalah pelbagai, bukan ini je designnya.
Ini cuma contoh, dia nak tunjuk yang kad kawen ada pelbagai size.
Ada size panjang, medium and kecil.
Yang awal-awal tadi aku tunjuk pakej kad size panjang
So ini size medium and small.
Design-wise, boleh contact Rich Paper Studio untuk sembang lebih panjang.



Ini adalah the best part!
Rich Paper Studio nak bagi 10% DISKAUN untuk blog readers dianaishak.com dan followers FB/IG aku.
Baca syarat-syaratnya.
Bukan susah sangat, tak keluar duit pun.
Follow, tag and purchase, kemudian nikmati 10% diskaun.



2019-10-11

Last Day Today


Hari ni last day 4th anniversary GreenAard.
Cukuplah 2 minggu bagi chance untuk berpesta dengan harga special.
Diskaun dapat, free gift dapat, harap semua happy.

Hari ni LAST DAY, sesiapa yang terlupa atau belum berkesempatan, masih ada lagi masa sehingga 11.59 malam ni.



Terima kasih banyak-banyak pada this customer yang bagi feedback about produk GreenAard.
Setahun lamanya dia guna produk GreenAard alhamdulillah akhirnya masalah lebam-lebam di kulit yang tak diketahui puncanya, akhirnya hilang.
Aku sangat kagum dengan level kesabaran dan consistency customer ni.
Jarang ada orang yang nak istiqomah guna produk lama-lama, selalunya nak pakai hari ni minggu depan dah baik.
Boleh jadi dia selesa dengan produk GreenAard and dia rasa sendiri ada perubahan. Boleh jadi.
Sebenarnya aku pun tak sure apa punca kesan lebam-lebam pada kulit muka tu, dia pun tak pasti, even dokter pun tak pasti tapi apa-apa pun alhamdulillah masalah selesai.

Kalau sesiapa ada masalah yang sama, maybe boleh try Cleansing Gel [kalau ubat dokter dah habis. Kalau belum habis, bagi habis ubat dokter dulu sebab taknak ada clash tindakbalas pada skin].
Hari ni last day anniversary GreenAard. Sedang helok kalau nak grab sebotol.



This is another testimoni dari pengguna Herba Rahsia Rimba.

Herba Rahsia Rimba ni sebenarnya tak jauh beza formula dia dari GC Plus.
Even kalau kau ambik GC Plus pun insyallah period kau lancar tapi aku sengaja pecahkan fungsinya.
Aku taknak orang guna GC Plus untuk selesaikan masalah period sebab buat apa bayar mahal untuk fungsi yang kau tak guna sepenuhnya, betul tak?
GC Plus tu fungsi utama untuk weight loss, kalau sabit nak settlekan irregular period, guna je Herba Rahsia Rimba.

Mak-mak yang menyusu anak memang biasa dapat period sangkut-sangkut, kadang tu drag sampai setahun.
Lagi kerap kau menyusukan anak, lagi delay kau punya period.
Tapi ada juga yang takde effect macam aku.
Rayyan aku menyusukan 2 bulan je tapi dalam tempoh 2 bulan ni period aku always on time.
Jadi, tak semua orang dapat delay period however selalunya period memang delay bila menyusu badan anak sebab bila anak menyusu, badan kau akan stimulate hormon prolaktin.
Prolaktin ni meransang milk production TETAPI dia prevent period.
Makin lama kau menyusu anak, makin tinggi level prolaktin dalam badan, maka makin delay period kau.
Apetah lagi kalau ibu not so muda anymore, akan ada impact dalam period cycle.
Menyusu badan masa umur 20an, 30an dan 40an impaknya berbeza-beza.

"Kalau saya ambil Herba Rahsia Rimba, susu saya berkurang tak?"

TIDAK.

In fact, kalau kau tak period dalam tempoh menyusukan anak tu pun tak bermakna kau tak subur.
Kau masih boleh pregnant dalam tempoh tu cuma protensinya kurang.
Herba Rahsia Rimba ni akan stabilizekan hormon pembiakan [estrogen and progestrone] tanpa kacau prolaktin pun.
Of course ada little impact on breast milk production sebab period dah start datang, you can continue to breastfeed, takde masalah.

Herba Rahsia Rimba tak boleh belasah ambik macam kau makan benda lain, ya.
Herba yang aku guna dalam Herba Rahsia Rimba bukanlah herba dari dapur macam aku guna dalam GC Plus.
GC Plus tu tak perlu berpantang sangat sebab herba dia herba masakan.
Dalam HRR, herba di agak strong, tak boleh makan hari-hari!
Ikut aturan di bawah :



Harga ni harga normal.
Hari ni last day anniversary GreenAard jadi harganya RM50, kalau beli 2, RM90.
Jimat RM20 terus.




2019-10-10

Lagi sekali celebrate



Ya begitulah mukadimah blogpost hari ni.
Kejadian di atas berlaku Selasa lepas.
Birthday En Wan Isnin, 7 Oktober tapi anjak ke Selasa because Monday selalunya busy day, taknak terkejar-kejar.

Aku memang sangat tak reti buat surprise.
Dari hari Jumaat aku dah bersekongkol dengan staff untuk preparekan semua ni.
Aku mintak dorang cari tempat, order food, prepare table setting, sampaikan duit nak bayar ke cafe pun terpaksa transfer ke akaun staff mintak dia cash out [En Wan kan pegang semua kad-kad aku].

Nak menyampaikan ke hari Selasa tu agak hazab aku menanggung debar.
Bukan apa, En Wan ni kadang pi kilang lah, jumpa orang lah, selalunya unplanned.
Pagi Selasa tu tetiba aku nampak dia pakai kemeja lengan panjang.
Selalunya kalau pakai macam ni tandanya nak keluar jumpa orang.
Rupanya betul dia kata pukul 3pm nak jumpa.
Aku dah cuak, terpaksa bagitau aku ada prepare nak celebrate birthday dia so jangan keluar ke mana-mana at 1.30pm.
See? Memang aku always gagal kalau buat surprise.

Majlis ni dibuat kat Kamilah Book & Lifestyle Cafe, Putra Heights - belakang opis aku je.



Kebetulan pulak En Wan pakai biru, just nice menepati tema table setting.
And just nice juga cafe buatkan table kitorang dekat dengan ruangan santai sofa ni.
Dapat la kitorang conquer dua-dua area.
Nak potong kek, duduk kat sofa. Nak makan, boleh duduk kat meja.



Kek Komugi, kali ni perisa strawberry yogurt.
Best, tak muak.
Stoberi pun tegang-tegang lagi, tak benyek.




Satu je benda yang slack, sebab En Wan ni pemalu bila satu cafe bagi tumpuan kat dia.
Muka dia macam cover-cover. 
Suruh senyum pun taknak. Nyampah aku.
Pakkal suami, kalau tak, aku pekikkan kat situ jugak.



Jadiklahhhh ada gak gambar berdua.
Bolehkan terlupa nak ambik gambar berdua, ni pun nasib baik ada orang teringat nak snap.



Berjaya bawa mak keluar and sorok-sorok bawa ke cafe sebelum En Wan sampai.




Bites and cakes ni memang aku minta dorang sediakan.
Dorang tak pernah offer benda-benda ni so aku gugel gambar and minta dorang sediakan juga.

Yang gambar atas dua jenis kek - brownies & blueberry kek.
Gambar kedua chicken ham and cheese sandwich, bun dengan stobery jam and sandwich telur.




Mereka-mereka ini yang bertungkus lumus siapkan semua ni, beli kek, buat booking, check table setting sebelum majlis bermula, orderkan makanan sip-siap.



Lamb grill - not bad tapi gravy dia aku tak berapa suka.



Kueytiaw ni pedassssss!
Patutnya kueytiaw ni penuh dengan seafood tapi sebab this is for mak, mak tak makan seafood, jadi bagi ayam saja.



Seafood aglio olio



Carbonara

Ada 3 lagi makanan aku lupa nak snap, budak-budak ni pun tak bagi aku gamba makanan dorang, jadi tak dapat nak letak sini.
Kat cafe ni selection makanan tak berapa banyak sangat tapi apa yang dia offer semuanya not bad.
Cuma kena order awal, dia sendiri suggest call dulu untuk order sebab makanan dia siap dengan presentation bagai jadi ambil masa.
Tu pasal kitorang order semua siap-siap.

Konsep kedai ni aku suka sebab nice and cozy, just like Little White Cafe kat Bangi tu.
Tapi kalau korang ada plan nak buat birthday atau apa-apa event, boleh je mintak dorang sediakan apa yang takde dalam menu.
Macam aku birthday yang aku buat ni cuma RM262 all in termasuk makan and table setting. 
Tak masuk kek Komugi.
Kira oklah, sebab makanan pun sedap, setting tak berlebih-lebihan, and ambient cafe tak buatkan aku rimas.



Tadaaaa!!!

Ini adalah GC Plus pek mini - hanya untuk 10 hari.

Kenapa 10 hari?

Sebab kalau nak ikutkan weight loss card yang GreenAard bagi untuk setiap botol GC Plus, hanya untuk monitor weight loss and inch loss selama 10 hari saja.
Badan kita kalau tunjukkan respond yang baik untuk mana-mana program diet dalam tempoh 10 hari, bermakna badan takde masalah untuk turun berat.
Berat yang turun sekurang-kurangnya 580g dalam masa 10 hari ATAU pinggang mengecil at least 1.5 inch adalah indicator badan respond well dengan diet program.
Jadi sekiranya dalam tempoh 10 hari ni ada progress, boleh beli actual pack yang 120 kapsul.
So, takde lah korang spend sampai RM90 untuk cuba-cuba.

So, apa lagi?
Bendalah ni launch kat website Isnin depan.
Tapi untuk blog readers aku launch today, harga RM45.
SILA WHATSAPP SINI.


2019-10-09

JOKER


JOKER.

Satu-satunya watak Joker yang aku pernah tengok adalah Danny Devito [penguin].
That was lamaaaaaaaaaaaaaaa dulu, betul tak?
Even Heath Ledger punya version of Joker pun aku tak pernah tengok walaupun orang kata best sangat, sebabnya aku tak suka cerita Superheroes.
Marvel-marvel ni semua aku tak layan.
Kalau orang bercerita pasal Batman, Superman, Spiderman, Lord of the Rings, Hobbit, Thrones Thrones ke apa ntah nama cerita tu - no, aku tak tengok.
Superhero yang aku tengok cuma Rajinikanth je.

Sabtu lepas dek kerana rating IMDB 9.2/10, ku gagahkan jua kaki ini melangkah ke cinema sebab firasat aku mengatakan kalau movie rating 9 ke atas jangan dilepaskan peluang PROVIDED takde superheroes.
Mujurlah Joker kali ni takde elemen macam tu.

JOKER ni walaupun jahat tapi kejahatannya aku redha-kan.
At some point aku cakap "Memang patut pun kau kena bunuh!".

Kita semua tahu Joker always jahat tapi dalam filem JOKER, dia tunjukkan sisi lain tentang Arthur [Joker] yang mengundang simpati penonton.
Bila tengok jalan cerita ni kita jadi tahu kenapa Arthur jadi macam tu.
Cerita ni tunjuk kat kita bahawa orang yang kita tak pernah sangka pun boleh jadi sejahat-jahat manusia kalau dah hilang sabar.

Kesian juga kat Arthur sebab segala-galanya tak berpihak pada dia.
Dia baik, cuba menjadi society yang baik tapi dia berada persekitaran yang salah.
Dari kecil sampai besar dia menanggung akibat dari kesalahan orang lain - dari mak, dari kawan sekerja, dari society.

Tapi tu lah, bila tengok Joker, aku jadi kesian dengan Arthur.
Tertanya-tanya apesal orang kejam sangat kat dia.
Apesal orang nak kacau dia padahal dia tak kacau orang?
Tapi sejujurnya, kalaulah aku ada dalam lift berdua dengan Arthur, aku pun cuak.
Sebab dia kelihatan 'pelik'.
Walaupun dia tak mengganggu orang, tapi dia nampak pelik.
Sometimes orang-orang macam ni jadi bahan usikan sebab dia nampak pelik.
Dia nampak lurus, dia nampak bodoh, dia nampak lemah.
That's why society treat dia macam sampah.

Korang mesti masa skolah dulu ada kawan yang pelik dari orang lain.
Bukan nak kata pelik macamana pun - maybe jenis yang pakai seluar sampai ke dada, butang cekak sampai ke atas, etc.
Budak-budak macam ni tak kacau orang pun tapi sebab dia pelik, orang yang kacau dia.
Kita yang takde niat nak ganggu dia kadang-kadang terikut-ikut meragging dia atas pengaruh kawan.
Selalunya kita anggap itu gurau-gurau je, tapi dia yang kena torture tu entah macamana beban yang dia tanggung.
Benda-benda macam ni nampak macam takde apa sebab bukan kita yang kena.

In some ways society boleh mempengaruhi kelakuan kita.
That's why persekitaran dan lingkungan di mana kita berada sangat penting.
Bukan nak suruh pilih kawan tapi tak salah kalau selective sikit.

Jangan kata masyarakatlah, even pengaruh family pun boleh bagi pressure.

Ada anak terpaksa ambil course yang dia tak suka sebab pengaruh parents.

Ada orang buat kerja yang dia tak suka hanya kerana orang lain kata kerja itu bagus untuk masa depan.

Ada orang pakai pakaian yang tak selesa hanya kerana nak ikut trend semasa.

Dek takut di-judge, manusia terpaksa buat sesuatu yang bukan dirinya kerana society ada "rules".
Kalau kau nak fit in, kau kena follow rules tu.
In order to fit in, manusia terperangkap dalam tekanan perasaan.
Bila dah stress, macam-macam benda jadi.
Itu yang kadang-kadang bila dengar kes bunuh yang kejam and later pembunuh dibebaskan dari hukuman kerana dipercayai ada mental issues, kita jadi marah.
Rasa macam tak adil dah bunuh orang kejam alih-alih bebas sebab disahkan sakit jiwa.
Tapi kalau tengok JOKER, kita akan pandang segalanya dari perspektif yang berbeza.
Maybe sebab kita tahu cerita di sebalik kenapa dia bertindak ganas.

However, kita boleh ubah keadaan.

Behaviour kita kadang-kadang boleh ubah society.
Macam Arthur, tindakan beraninya bunuh 3 orang lelaki dalam train menjadikan the whole town berani keluar memprotes pada datuk banda.
Perbuatan membunuh memang salah, takde sape kata membunuh tu baik tapi punca membunuh tu yang kita akan rasa "Hah, padan muka kau! Patut sangatlah kau kena bunuh".

Macam Robin Hood lah - merompak untuk tolong orang.
Kerja merompak tetap salah tapi punca merompak tu yang buatkan sometimes perspektif kita boleh berubah.

However ada beberapa sisi yang aku suka tentang Joker [Arthur].
Salah satunya, dia penyabar.
Waktu dia kena belasah ramai-ramai dengan budak-budak jahat, dia tak nak buat report.
Bila ditanya kenapa, dia jawab "Those are kids...".
Alahaiiiii, tingginya sabar kau. Kalau aku, libaskan aje.

Yang kedua, dia always cuba happy-kan and buat baik dengan semua orang tapi keadaan dia yang 'weird' buatkan orang salah faham.

Yang ketiga, dia buat apa yang dia rasa nak buat [ok ni dah masuk bab jahat].
Dia rasa nak bunuh, dia bunuh.
Dia tak perlu explain kenapa dia membunuh, cukup dia tahu kenapa.
Masa 2 orang kawan dia datang jumpa di rumah dan dia bunuh salah satu darinya, kita boleh nampak sisi 'baik' Arthur.
Dia bunuh orang yang buat taik kat dia je. Yang lagi sorang dia spare.
Walaupun kalau ikut lojik patut boleh bunuh je another friend tu sekali untuk hapuskan bukti tapi dia lepaskan [siap bukakkan pintu lagi] sebab dia tahu kawan dia tu tak pernah salah apa-apa pada dia.

Yang keempat, Arthur tahu apa dia mahukan.
Dari awal lagi dia nak jadi comedian and he worked for it.
Dia banyak tengok show-show comedian and kutip idea melawak dari situ.
Dia very consistent dengan cita-cita ni dan berusaha buat sampai jadi.

Kita...?

Kebanyakkan kita are wannabes of a lot of things.
Masa kecik nak jadi askar.
Dah besar sikit nak jadi angkasawan.
Dah remaja nak jadi saintis.
Semua benda kita nak buat, betul tak?
....Aku la tu.

Point yang terakhir - behavior.
Behavior kita boleh mempengaruhi behavior orang lain dan behavior orang lain boleh mempengaruhi behavior kita.
Nak ubah orang lain susah, yang paling senang ubah diri sendiri.
Bila ubah sikap sendiri, kita akan attract kelompok yang sependapat dengan kita.
Walaupun persekitaran boleh mempengaruhi our behaviour, tapi our behavior juga boleh mempengaruhi persekitaran.
Kalau kau perangai macam Joker, yang datang kat kau pun pesen gitu juga.




Ok tentang program di atas, ok dah finalized dah siapa yang akan lead the session.
Speaker punya fee pun dah ada, cuma nak set date and venue.
Memandangkan konsep ni bukan classroom, tetapi santai-santai, aku terpikir nak buat kat showroom opis aku je, boleh cut cost sikit. Tapi nanti aku pikir camana.
Next week aku emailkan korang tentang detail-detail penting ni, ok?


2019-10-08

Wagyu Kokoro Halal Japanese Yakiniku



Semalam birthday pak incik ni.
Padahal malam Ahad tu pukul 7pm masing-masing dah makan mihun goreng aku buat.
Kalau tengok gaya macam dah kenyang.
Masuk je Isyak dia tanya "Kenyang tak?" [selalu orang tanya "lapar tak?"].

"Kenapa?"

"Jom, celebrate birthday abang".

Aku on je.
Sebab aku dah boleh bajet perut aku ni kalau makan pukul 7pm, by 9pm nanti dia dah merepek-repek nak kunyah twisties lah, maggi lah, buat teh tarik lah.
Lepas Isyak, kitorang keluar ke Wagyu Kokoro, PJ.

So this is my 3rd time makan wagyu.
Pertama kali dulu tahun 2013 kat Paragon JB.
Kali kedua kat restoran Chef Zubir.



Bagus staff dia, dia tanya dulu samada kita first time datang sana atau dah biasa.
Kalau first time, dia akan explain jenis-jenis wagyu yang dia offer, the pakej dan dia recommend sekali makanan apa yang best.
Plannya semalam nak makan wagyu saja, walaupun nak juga try ramen tapi aku takut kekenyangan, so nevermind ramen can wait.

Set wagyu yang aku makan semalam adalah set ekonomi iaitu untuk 1-2 orang makan.
Harganya RM195.
Ada 3 jenis wagyu kat situ [refer gambar], yang hujung sinun adalah yang the best sebab marbling dia banyak.
Marbling ni sejenis intramascular fat.
Lagi banyak fat, lagi lembut texture daging dan lagi sedap.
Tapi jangan konfius pulak marbling dengan lemak yang kat luar kawasan daging.
Lelemak kat luar daging tu adalah lemak yang biasa tu tapi marbling fat is different.



Mula-mula sekali staff akan tolong bakarkan.
Nak membakor wagyu ni ada skill rupanya, tak boleh bakar sekali rap gitu, kena piece by piece dan terus masuk ke dalam mulut.
Maknanya, kau nak makan, kau bakar satu dah masak terus ngap.

Lagi satu - masak wagyu tak payah sampai well done. Cukup sampai well je.
Don't overcook it.
Setiap side bakar lebih kurang 3-4 minit je. Lepas tu angkat.
Kalau tak nak terus masuk dalam mulut, let it cool dalam kurang dari 5 minit. Then, makan.




Walau bagaimanapun, kitorang terpaksa bakar sekaligus sebab sampai sana pun dah pukul 9.15pm.
Kalau nak tunggu bakar sehelai-sehelai, mau besoknya baru aku balik.

Walaupun set untuk 1-2 orang tapi banyak juga.
Jenuh jugak nak menghabiskan - maybe juga sebab kitorang dah makan mihun sebelum tu so slow sikit nak habiskan wagyu.

Dalam set wagyu ni ada 3 jenis wagyu.
Yang banyak marbling, yang medium and yang less marbling tapi kesemuanya pun sedap cuma yang banyak marbling lebih lembut.
En Wan makan sampai pejam-pejam mata punyalah nak feel.
Yang wagyu marbling banyak tu dia tak kunyah pun, dia sedut je sebab very juicy.
Dari segi sains, lagi banyak marbling bermakna lagi less muscle.
Bila less muscle, daging lebih cepat masak that's why teh juicy-ness masih terpelihara.



Hari tu aku yang banyak makan daging.
En Wan asal masak je, letak kat piring aku. Asal masak je, letak kat piring aku.
Kenyang gila! Nampak je macam sikit padahalllll.



Selain dari wagyu, ada seafood set juga tapi aku rasa kalau nak makan kat sini better makan wagyu je la. Bukan apa, kalau nak makan seafood, melambak-lambak seafood jual kat luar tapi wagyu yang best and rare tak banyak. Jadi habiskanlah duit anda di sini untuk wagyu saja.




Kat sini dia punya green tea dalam gelas ini saja ya.
Jangan berangan green tea tu datang dalam satu jug macam kat Sushi King.
Agak-agak tak cukup, sila order lain.
Tak pun, buat macam aku, bawak air extra sendiri simpan dalam beg.



Ini adalah jeruk-jeruk sampingan untuk makan bersama dengan BBQ, tapi kitorang tak sentuh lansung. Sebab tak berapa makan.



Untuk set yang kitorang pilih, dapat salad. 
Punnnnn aku tak makan.
Kalau sayur masak aku makan, kalau salad tak makan.



Order satu side dish - Edamame.
Ini memang wajib makan kalau masuk mana-mana restoran Jepun.
Tapi kat sini first time aku makan edamame yang ada seasoning.



Ni baru permulaan katanya sebab aku tak hadiahkan dia apa-apa lagi.
Tunggulah hujung minggu kalau tak busy kita merayaplah cari apa yang patut.
Takut karang hadiah dia tak apa-apa, barang aku yang lebih.
Maklumlah sejak dah ada kad Sephora ni. Eh.




This is the owner, Mr Firdaus.
Yang specialnya kat Wagyu Kokoro, harga wagyu dia lebih murah berbanding tempat lain sebab lembu-lembu adalah milik Mr Fidhaus sendiri.
Dia ada ladang di Jepun dan daging-daging wagyu di restoran dia adalah dari lembu dia di sana.
Jadi, ianya terjamin halal!



Ini antara certificate yang dia letak di ruang restaurant.
Wagyu Kokoro is still new, proses Halal Jakim masih dalam permohonan.
Biasalah memang akan ambil masa tetapi dia dah ada Japan Halal Certificate.
Insyallah sikit masa lagi dapatlah sijil halal Jakim pula.



Ini adalah harga set wagyu di Wagyu Kokoro.
Bagi aku, pakej ni dah dikira murah sebab aku pernah makan wagyu sepiring ada dalam 10 helai daging dah RM100+.
Siapa belum pernah merasa wagyu and teringin nak rasa, pegilah Wagyu Kokoro. Sangat affordable. 
Kenapa aku cakap affordable?
Sebab walaupun ambil set 1-2 orang, puas makan.
Klik sini untuk ke FB Wagyu Kiroro






2019-10-07

Penat melawan letih


Kadang-kadang kita jadi letih.
Letih nak grow business, letih membesarkan anak-anak yang ada difficulties, letih hidup sorang-sorang tak berjumpa lagi mr/mrs right, letih bertarung dengan penyakit, etc.
Kita juga boleh berada di persekitaran yang sangat selesa - dapat buat kerja from home, anak-anak ada bibik tolong jagakan, ada orang masakkan makan dari pagi sampai petang, boleh fokus pada kerja tanpa gangguan - tetapi kita lose passion tiba-tiba.

Aku pernah tengok satu dokumentari tentang perang antara US and negara mana ntah, lupa.
It was a long war.
US troops dah terlalu lama berperang dan duduk dalam keadaan berjaga-jaga, jauh dari negara sendiri, jauh dari keluarga.
One day masa kat parlimen a senator cakap "Sir, out troops are tired. We never expected the war to go on this long. Now the troops are dealing with battle fatigue".

Apa yang military tu alami adalah sama dengan orang-orang awam macam kita ni alami.
Bila kita terlalu lama 'berperang' dengan tekanan kerja, kesempitan kewangan, masalah rumahtangga - slowly kita hilang minat nak teruskan apa yang kita dah mulakan, walaupun apa yang kita buat adalah sesuatu yang kita suka.
Samalah macam US troops tadi.
Mula-mula dorang shipped off overseas, semua excited.
Dorang tak sabar nak make a difference.
Tetapi bila battle berlanjutan dengan panjang, lama-lama jadi letih.
Letih badan, letih otak, letih semangat.
The same happen to any of us who have been fighting for something over a long period.

Bila kita terlalu lama penat, kita cenderung untuk quit.
Quit pursuing goals and dreams.

Kalau kita perasan, ujian quit/give up ni takde pun masa awal-awal kita start fresh dulu.
Dia muncul bila kita dah mula penat.
Maksudnya hanya bila kita rasa penat baru datang rasa nak give up.
Selagi tak penat kita always bersemangat nak teruskan.
That's why penting untuk kita identify bila kita perlu pause kejap....take a break....then start semula.
Sometimes kita dah di track yang betul tapi dek kerana penat mulalah macam-macam excuses muncul.
Biasalah, bila dah discouraged, kita cenderung nampak masalah dari nampak peluang.
Kita tend to buat decision based on a temporary feeling.
Decision tu pula lebih kepada apa yang kita rasa, bukan apa yang kita tahu.

"Aku takleh teruskan dah..."
"Aku dah penat.."
"This is just too hard..."

Aku pernah berperangai macam ni.
Ye lah kan, kalau dah sampai nak dekat setahun asyik kena tukar fomula, sape tak stress.
Duit dah banyak keluar.
Jurnal print dah macam ambik double PhD, tapi result tak nampak bayang.
Tapi aku noticed, setiap kali aku cakap "Penatnya keje macam ni....!!", aku jadi bertambah penat.
Lagi banyak aku cakap pasal "susahnya!!", makin susah aku nak betulkan apa yang salah kat formula aku.

Rupanya aku menambah minyak dalam api.
Kawan aku Sang Nila Utama ajar aku bangun pagi, pandang muka kat cermin, cakap "Aku boleh buat!" walaupun kita tak tau how, but the how tu bukan urusan kita.
Somehow bila kita lawan balik secara psikologi, the how akan datang dengan sendiri.
Yang ini aku tak reti nak explain, but something to do with the power of believe.
Bila kita yakin ada jalan, the jalan akan datang, insyallah.

Walaubagaimanapun, ada sesuatu yang positif di sebalik kepenatan ni.
Because come to think of it, kalau kita tak rasa penat, tak pernah rasa nak giveup, itu tandanya our dreams are too small.
If we never feel like quitting, rasanya kita kena set larger goals.
Bila pressure datang sampai membuatkan kita rasa hampir putus asa, that is actually completely normal.
Every person feels that way at times.

Allah tahu there would be times kita semua akan merasa letih melawan penat.
That's why DIA kata urusan rezeki ni urusan DIA, urusan kita cuma ikhtiar.
Cuma kita ni kadang-kadang bila berikhtiar selalu lupa yang only Allah has final say.
Jadi, kalau dah terlalu penat, kembalilah pada DIA.
Mintak DIA tolong tengokkan usaha-usaha kita ni.
Kalau di baik, permudahkan.
Kalau tak baik, tolong datangkan sesuatu yang lebih baik.

Tapi tak bermakna kita kena jadi pasif [pasrah berserah].
Usaha tetap buat cuma berhentilah complain.
Instead, gantikan dengan berharap.
Usaha sambil berharap.
Berharap tu apa dia?
Doa.

Masa aku bercinta dengan En Wan, bila dia cakap nak sambung blaja for another 2 years, aku jadi lemah.
Rasa tak terdaya dah nak berjauhan macam ni.
Terus hilang mood nak siapkan thesis sebab aku fokus kat 'another 2 years'.
Pastu En Wan cakap "Jangan pikir pasal lagi 2 tahun. Abang pun tak nak pikir. Abang nak fokus lepaskan satu-satu-satu hari".
Maksudnya take one day at a time.

Ada betulnya apa cakap dia.
Bila fokus pada habiskan satu hari, kurang sikit rasa beban merindu tu.
Kalau fokus kat 2 tahun, memang overwhelm, takde tenaga rasanya nak menghadapi hari esok [wahh drama sangat ayat].
Tapi bila fokus pada satu hari ke satu hari, tenaga tu recharge bila bangun pagi esoknya.
Everyday start fresh.

Konsep ni kita boleh guna untuk everyday task kita.
Setiap hari satu goal.
Before tido malam, tuliskan task apa nak buat esok - dari celik mata sampai tutup mata.
Lepas tu tick mana yang dah siap [make sure siap!].
Insyallah kita rasa bersemangat nak mulakan hari baru.

Dulu masa aku launch buku aku yang kedua, ada reader tanya macamana aku ada masa nak tulis buku [sebab tulisan dalam tu semua fresh artikel] at the same time hari-hari aku tulis blog juga.
Aku guna konsep take one day at a time, sama macam aku siapkan thesis dulu.
Masa thesis aku punya aim 2500 patah perkataan setiap hari.
Macamana sibuk pun, aku pastikan eceryday at least aku type thesis 2500 patah perkatan [atau lebih].
Tak boleh kurang dari tu.
Lama-lama siaplah satu thesis.
Untuk buku, aku tulis at least 300 patah perkataan setiap hari, tak boleh kurang dari tu.

Apa-apa yang kita nak buat kalau fokus pada benda yang besar memang terasa beban.
Jadi the mantra is "Aku boleh buat untuk one more day. Aku tak tau apa akan jadi in the 20 years, yang aku tau aku boleh buat for 24 more hours".

Teknik ni organizer marathon always guna.
Organizer selalunya akan letak sign "1KM" kat tepi jalan.
Yang berlari rasa teruja nak kejarkan 1km.

"Lagi 1km..."

Dah habis 1km.

"Lagi 1km...."

Dan seterusnya.
Bila tak fokus pada how far kena pergi instead on the next step, eh tau-tau je dah nak sampai.
Tapi kalau fokus terus nak settlekan 42km, dia punya letih satu macam sebab campur dengan lemah semangat sekali.
Yang sebenarnya the real battle adalah dalam minda kita.
Kalau kita dok sumbat dengan kata-kata yang melemahkan, nescaya kita akan cepat quit.




Hari ni 7 Okt birthday dia u ollss.
Dia buat hal u olss nak bagi free ni.
Silakan u ollss WHATSAPP SINI.
Size kalau habis kau rembat je la apa-apa size pun sebab benda dah free kan. Haha.


2019-10-04

Langkawi lagi


Dah hari Jumaat....baru nak cerita apa aku buat last Saturday kat Langkawi.
Beza betul dah menjak masuk 40 series ni.
Dulu, pantang balik berjalan terus nak update kat blog.
Nak pulak kalau banyak gambar.
Now, bukan main malas lagi nak update cerita pasal trip-trip ni.

Bismillah....

Aku and En Wan berdua ke Langkawi Sabtu lepas untuk majlis solat hajat skolah Redza sempena budak-budak nak exam.
Tido satu malam je.
Bergerak Sabtu pukul 8.40am, balik ke KL semula Ahad pukul 11am.
Memang konsepnya pegi, tido dan balik.
First time aku masuk Langkawi tak singgah Haji Ismail.
Tapi beli jugaklah coklat kat mall je, tu pun mujur sebab Redza nak cari barang, kalau tak pergi mall agaknya lansung tak beli coklat.

Majlis solat hajat kali ni buat kat Masjid Al-Hana pekan Kuah.
Sampai je airport, terus ambik kereta and zasss kutip Redza kat skolah.
Masa niiiiiii lah dia kata baju melayu putih nak pi solat dah kecik.
Berkejar pi ke Kamdar beli baju melayu.
Dah beli, nak kena alter pulak seluar, berkejar pulak ke tailor minta potongkan seluar, mintak gosokkan baju sekali.
Sementara tailor siapkan, bawak dia pi makan [lagipun kitorang belum breakfast lagi].
Lepas makan dia nak beli stationary.
Masa niiiiiiiiiii lah pen pensil semua takde, boleh?
Kalau aku tak datang, agaknya pinjam pen member. Alahaiiii anak.



Breakfast cum lunch kat Pappa Rich.
Redza ni cuma dapat mata En Wan je [tapi kening aku], yang lain semua copy aku, kan?



Ni aku punya.



Nasi goreng hayam.



Redza always order mee ni kalau masuk kopitiam cafe.
Ntah hape yang sedap agaknya mee ni, aku makan takleh lalu kat tekak.

Dah settle beli barang, pi ambik baju and pakai terus, kemudian ke masjid.
Di sana solat Zohor, solat hajat and ada ceramah sikit, ucapan guru kemudia last sekali salam restu.
Time salam ni aku blah awal-awal.
I is cannot.
Time berdoa pun aku dah merembes, lagikan salam restu.
Karang anak tak apa-apa, aku yang macam kena sampuk menangis kat situ.



Ini sebelum masuk kawasan masjid, bergambar selagi boleh konsepnya.
Baju tu baru beli, tapi perasan tak baju tu kecik?
Sampai poket terkeluar bila pakai sampin.
Inilah bahananya kalau bapak beli baju dengan anak lelaki tanpa mak ikut sekali.
Masa dorang beli baju, aku duduk dalam kereta.
Aku ingatkan pandai la kot nak memilih size sebab bukan pilih untuk orang lain, Redza ada sekali.
Pandailah korang ukur sendiri baju tu.

Rupanya tak!

Baik anak, baik bapak.
Takde orang perasan baju tu sebenarnya kecik.
Yang si Redza pun asal boleh.

Bila aku tanya Redza "Apesal baju ni kecik?"

Dia cakap "Muat ni, Ma".

Ini bukan muat.
Ini muat-muat!

Aku tanya En Wan "Takkan abang tak perasan baju ni kecik?"

Sardin je dia jawab "Abang mana tau baju-baju ni. Orang suruh ikut sekali taknak, pastu bising".

Dia memang macam ni.
Apa-apa pun aku jugak yang salah.

Tapi bila pikir-pikir balik, si Redza tu memang tak pernah beli baju sendiri.
Semua baju dia aku yang acukan, aku yang belikan.
Yang bapaknya lagi lah, spender dia size apa pun dia tak ingat.
Everytime nak beli spender tanya aku "Abang pakai size apa?"
Alahai comel nau dah 43 tahun pun tak kenal-kenal lagi size buah sendiri.



Parents registration, dapat goodies bag.



Orang pompuan kat sudut lain, jadi ini semua gambar dari henfon En Wan.
Setiap anak dapat 2 botol air zam zam.



Masa salam restu ni aku dah duduk luar masjid.

Lagipun anak lelaki salam dengan bapak so aku terselamatlah dari drama airmata.

Lepas majlis kat masjid, pi mana?
Pi makan lagi u ollsss....

Lepak Waroeng Penyet pulak.



Nasi putih with ikan gurame kicap



Nasi ayam penyet



Aku punya - batagor

Kat sebelah Waroeng Penyet ni ada jual coklat-coklat.
Harga dia mahal sikittttt je dari Haji Ismail. Aku beli coklat kat situ je.
Sebab lepas makan terus hantaq Redza balik skolah dan kitorang akan terus ke hotel.
Tak masuk pekan Kuah dah lepas tu.



Petang tu di skolah Redza, parents of Form 3 ada buat sesi khas untuk anak-anak and parents.
Ada sikit goodies untuk anak-anak and salam restu again!
Tadi kat masjid aku berjaya elak salam restu, sekali kat sini ada salam restu lagi.
Terus takleh escape, maka jadi Neng Yatimahlah aku barai kat situ.

Gambar di atas, momen-momen sebelum mak-mak di minta beratur kat depan.
Nampak tak sekuntum mawar bertudung merah menyala melekat kat tiang tu? 



Masa ni mak-mak dah beratur kat depan, bapak-bapak di belakang.



Masa ni aku struggle tahan airmata.
Budak-budak perempuan menangis-nangis salam kitorang.
Semua kitorang peluk.
Entah mana satulah agaknya menantu aku. Eh.

Sedih juga sebab parents yang datang tak ramai mana pun.
Maybe ada kesibukan lain.
Ada yang aku nampak buat call menangis-nangis cakap dengan mak dia.
Allah...luluhnya hati aku.

Semoga anak-anak MRSM Langkawi dapat buat exam dengan tenang, fokus and jawab dengan jawapan yang tepat.



En Wan nampak ini kat board di area dataran sekolah.

Aku : Proud la tu nama anak dia ada.

En Wan : Tak, abang proud sebab nama abang ada.

Ya ampunnnn tolonglah!




Tibalah masanya untuk pulang.
Patut after 6pm parents tak boleh ada dalam kawasan skolah sebab waktu melawat dah habis tapi sebab ada majlis, diberi kelonggaran.
Waktu ni dah nak pukul 7pm, jadi sebelum kena halau dek guard, moh le kita beransur.
Masa ni aku tak kira dah, kawan-kawan kau ada ke, takde ke, aku nak cium kau jugak.
Yang ada anak lelaki taulah, dorang malu kalau mak-mak peluk cium dorang tengah-tengah dunia macam ni.

Rambut si Redza tu aku sakit hati betul.
Kejap-kejap dia potong, kejap-kejap dia potong.
Sampai dah kokak aku tengok tepi tu.
Dia cakap "Takpe Ma, Redza lagi rela pendek macam ni dari kena toreh dengan ustaz [warden]".

Haaaa...tau pulak takut dengan cikgu, kan?
Kalau dulu asal kita ajak pi potong rambut dia punya moncong boleh buat gantung tuala.
Aku rasa nak ajak cikgu dia duduk rumah aku sepanjang cuti skolah ni biar berjenis sikit perangai.



Malam tu kitorang duduk Camar Resort kat Pantai Tengah.
Kalau nak shopping-shopping tak sesuai duduk sini.
Kat sini tempat kau lepak tenang-tenang.



Memang cun sangatlah sunset hari tu.
Kebetulan pulak aku duduk villa terrace, paling dekat dengan beach, memang terus aku snap gambar ni.



Area cafe tepi beach.



Coffee house dia selang 2 pintu je dari villa aku, memang cun sangatlah.

Camar Resort ni ada deluxe room, junior suit, family room and terrace villa.
Yang paling dekat dengan beach and coffee house adalah terrace villa.
Yang lain-lain tu nunnn kat entrance, dekat dengan pool.
Kalau bawak anak-anak, eloklah duduk kat depan tu.
Kat area villa banyak omputih lepak, dorang kan suka mencari ketenangan sikit.



Ini villa aku. Comel je.
Ada kerusi untuk lepak kat luar borak-borak.
Tinggal takde pelita je.
Kalau ada, dah macam raya.



Lepas mandi semua, kitorang keluar makan.
En Wan nak try Restoran Nelayan kat area-area Pantai Tengah tu jugak, close to Resort World.
Masa kitorang sampai tu, ada orang tapi takde la ramai sangat so kitorang plan makan situ je lah.

Not bad juga seafood dia.
Ikan siakap besar.
Lala dia pun boleh tahan besar.
Udang besar.
Sotong je sedang-sedang.

Oklah, set.
Terus order siakap bakar, lala sambal telo, sotong goreng tepung and tomyam ayam.

Aku sampai sana pukul 9pm, makanan aku datang pukul 10 lebih!
Sejam lebih kitorang menunggu.

Kau tau dia punya style macamana?

Dia akan siapkan order satu-satu ikut turutan yang order regardless kau hanya order telur dadar with nasi putih je, kau tetap kena tunggu.
Ikut turn tu aku setuju, memang itulah yang sepatutnya however biarlah ada common sense sikit.
20 minit selepas aku sampai, dia start hantar makanan untuk meja belakang aku, ada 10 orang sefamili.
Tapi bukan sekali rap hantar, berperingkat-peringkat.
Oklah fine, standard la tu.
Macam-macam orang belakang ni order - ikan, sotong, udang, sayur, tomyam, telur.

Lebih kurang another 10 minits, settle hantar makanan orang belakang.
Pastu lagi 15 minit, dia start hantar makanan kat couple depan meja aku.
Couple tu cuma order nasi putih and telur dadar je [laki dia je makan].
Bayangkan nasi putih and telor dadar je entah berapa lama dia tunggu?
Patutla aku nampak dia kejap-kejap bangun terjenguk-jenguk arah dapur.
Dia pun pelik agaknya apa benda yang aku order tadi sampai lambat sangat?

Come on lah....telur dadar je kot.
Kot ye pun ikut giliran, pakailah otak sikit.
Lama mana sangat nak goreng telo dadar.
Memang patut pun brader tu sampai bangun.
Tunggu bukan main lama, makannya tak sampai 10 minit settle dah. Tak berbaloi lansung.

Masa ni aku and En Wan dah menyirap sebab sebelum aku ada 2 set family lagi.
Mujurlah kitorang berdua je, kalau time tu bawak anak-anak, memang aku blah.a



Beza kan gambar atas tadi dengan gambar yang ni?
Ini bukan dibuat-buat tapi memang dah mengantuk tunggu.
Gila kau, sejam lebih kot.

Kau nak buat bisnes bukak warung kerusi meja bukan main banyak lagi kau provide seolah-olah kau expect ramai orang datang.
Dah tu, invest la kat tukang masak.
Ini tak, tukang masak rupanya sorang je.
Orang kalau buat warung at least tukang masak ada 2.
Kalau sorang je, lain kali bukak gerai je dulu.

Aku yakin memang tukang masak dia sorang je.
Kalau tukang masak lain cuti, dia mesti akan cakap "Tapi lambat sikit ya, sebab tukang masak sorang".
Ni tak. Bertabah pulak aku menunggu.



Nak kata baru mula meniaga, nampak macam tak.
Tapi bila aku terima order tomyam ni, aku macam....hmmmphhh.

Selalunya kalau orang order "Bagi saya tomyam ayam untuk 2 orang makan", tomyam akan datang dalam satu mangkuk untuk 2 orang, dan dibagi mangkuk kecik 2 biji.
Yang ini tak.
Hah kau semangkuk besar tomyam sorang satu.

Aku dengan En Wan pandang sama sendiri.
Ni nak suruh mandi sekali ke hape?



Ikan bakor ni aku merasa sangat ikan [fishy].
Sebab ikan ni sampai kat kitorang dah sejuk!
Bukan suam-suam eh tapi dah sejuk.
Maknanya, ikan ni dah siap lama tapi punyalah bendul dia nak tunggu ikut urutan jugak baru hantar.
Tak feel lansung makan ikan bakar sejuk.



Nasib baik ini sedap.
Lala sambal telo.



Ini tak mencapai expectation.
Aku bengang je bila dapat sotong goreng tepung gini.
Sotong kalau nak lumur tepung jenis gini, sotongnya jangan dipotong-potong.
Ini sotong yang sesuai makan kat Pok Nong.
Kalau nak potong kecik-kecik gini kena goreng style crunchy macam kat restoran Thai.
Bila tepung dilumur gini, yang penuhnya kerak tepung je tapi sotongnya secotet.



Aku tak recommend makan situ melainkan kau penyabar orangnya.

Balik dari makan dah pukul 11 lebih.
Bergambar kejap depan entrance hotel kemudian tido.



Round 1.



Round 2



Round 3

Ya, aku memang makan banyak.
Semua orang pun tau dah kan, so tak perlulah aku explain lebih detail.



Food kat sini biasa-biasa je, takde yang outstanding sangat.
Maybe sebab orang pun tak ramai sangat.
Kalau cuti sekolah esok maybe buffet dia lebih meriah.
Tapi dalam pada biasa-biasa je pun aku bedal sampai 3 round.



Ni kalau nak makan sini eloklah jangan bawak anak.
Kalau aku, konfem tak tenteram aku nak makan.
Confirm Rayyan menghempas-hempas ajak pi beach.

Tahun ni, inilah satu kali je aku masuk Langkawi.
Redza pun dah biasa di sana so takde la kejap-kejap aku kena pergi.
Tapi order barang tetap order.
Now Redza dah semakin boleh diharap kalau suruh beli barang.
Dia siap boleh kawtim dengan orang Grab singgah Haji Ismail, singgah mall sebelum bawak ke airport.
Tolong tengok-tengokkan perfume pun pandai dah.
Cuma aku je tak berapa pandai nak sorokkan perfume tu nanti, so takpelah.



4th anniversary GreenAard sehingga 11 Okt.
Kat atas ni boleh tengok berapa banyak korang jimat kalau beli waktu ni.
Aku dah kirakan siap-siap untuk korang.
Nak order, KLIK SINI