2018-01-05

Jangan jadi monyet


Nak cerita sikit pasal monyet.

Monyet punya perangai, kalau dia dapat makanan, dia takkan lepaskan.
Selalunya orang akan gunakan jar yang ada opening atas kecik je, muat-muat tangan monyet masuk.
Masukkan a few kacang dalam tu.

Monyet kalau dah dapat pegang makanan, mati hidup balik dia takkan lepaskan.
Tangan dia tak muat nak keluarkan kacang sebab bila dia pegang kacang, dia menggengam. Genggaman tangan tak muat nak keluar ikut muncung. Tapi dia tetap takkan lepaskan kacang tu.
Nak taknak, dia akan lari dengan angkut jar tu sekali.
Jar takkan pecah sebab jar selalunya tahan lasak tapi berat.
Maknanya, monyet tu boleh bawak lari the jar, tapi larinya tak laju sebab dia membawa beban (jar).
Teknik ni lah yang diguna oleh orang untuk tangkap monyet. Bila lari dah tak laju, nak panjat pokok pun tak boleh sebab tangan kau dalam jar, jadi akhirnya kau tertangkap.

Jangan jadi macam monyet yang sanggup kena trap. Silap si monyet ni satu je. Dia taknak lepaskan kacang tu. Yang buatkan tangan dia takleh keluar dari jar bukan sebab tangan tapi sebab kacang. Kalau dia lepaskan kacang, dah selamat dah hidup dia. Tapi taknak lepas punya pasal, maka terpaksa la kau jadi monyet sarkas pastu.

Kita ni pun jangan sampai kena trapped by life. Manusia mudah terperangkap oleh pemikiran dengan cara yang sama monyet terperangkap dek kerana kacang. Bukan apa, sebab kita semua dah terbiasa dengan "Kalau dapat kacang, jangan lepaskan!" Metaforanya macam tu lah. Bila jumpa peluang, kita hold on to that peluang buta-buta tanpa nak pikir dulu berbaloi ke tak dengan situasi kita ketika tu.

Bila kita struggle setiap hari untuk dapat lebih banyak duit, itu petanda kita dah kena trapped dengan duit. Kita gagal untuk faham apa maksud cukup.

Bila kita sentiasa cari peluang untuk tarik perhatian orang sampai terpaksa buat muka pelik dan perangai bodoh create kontroversi sana sini demi nak jadi terkenal, tu maknanya kita dah kena trap dengan populariti. Kemaruk nak jadi famous.

Bila terlampau nak kejar keuntungan, sampai tak cukup rehat, tak cukup tidur, tak cukup masa dengan keluarga. Life asik kerja kerja kerja nak kumpul banyak untung punya pasal, itu maknanya dah kena trap dek profit.

Kacang selalu orang guna untuk trap monyet.
Harta dan emas dari zaman dulu dijadikan modal untuk trap orang yang materialistik.
Dalam cerita-cerita drama melayu atau cina, saham selalu digunakan untuk trap orang tamak.
Populariti pulak untuk trap wannabes.

Ada sorang reader bagitau dia buat 2-3 kerja (online bisnes) sebab nak merasa beli henbeg, kasut and melancong sebab duit gaji suami and diri sendiri cukup untuk belanja bulanan saja. Ceritanya dia bengang suami takde effort nak tambah income. Dia suruh suami buat grab tapi suami kata malas (maybe penat?). Sorry to say, honestly, aku tak berapa boleh nak digest buat part time for the sake nak memenuhi kehendak dan dalam masa yang sama suruh pasangan pun buat 2-3 kerja. Terang-terang kat sini keperluan bulanan mencukupi. Sebab dia kata gaji laki bini cukup untuk keperluan saja, bukan kehendak. So maknanya keperluan takde masalah. Demi nak memenuhi kehendak maka hidup kau laki bini bemasam muka. Kalau buat part time untuk support keperluan, berbaloilah nak bertekak laki bini. Tapi untuk support kehendak, sampai nak bergaduh, berbaloi?

80% masalah hidup berpunca dari tindakan diri sendiri. Macam cerita reader ni, apa yang aku nampak punca kepada masalah adalah dia sendiri. Puncanya bukan suami malas buat extra job, tapi sebab dia yang nak penuhi kehendak sendiri sampai memaksa orang lain join sama. Kehendak ada macam-macam tapi biarlah yang tangan kita boleh capai. Kalau sampai buat 2-3 kerja, itu maknanya tangan kita tak tercapai. Hold dulu. Ambik kehendak yang dekat-dekat dulu. Jangan terus-terus nak capai yang jauh.

Just stop being unrealistic. Instead of buat 2-3 kerja untuk support lifestyle yang sebenarnya we can't afford, why not berhenti habiskan duit dari belanja kat benda-benda yang tak perlu. Kalau kita just stop spending money more than we make pun dah buatkan kita so much further ahead. Jangan terikut-ikut perangai monyet yang tak reti nak bezakan bila masanya perlu melepaskan sesuatu demi sesuatu yang lebih berbaloi. Kalau sebut pasal INGIN, memang banyak benda yang kita teringin. Bukan kacang je, duit pun teringin, emas pun teringin, popular pun teringin...macam-macam. Orang beli tanah, kita pun beli. Orang beli emas, kita sibuk nak beli. Orang kumpul rumah, kita pun kumpul juga. Bezanya, orang lain beli bila duit ada lebih. Kita pulak cari duit lebih hanya untuk beli.

Try blaja untuk let go.
Kalau terlampau tumpukan sangat dengan masa depan, you are likely to miss benda-benda kecik yang best yang lalu-lalang kat depan mata. Letting go tak bermakna kita tak peduli apa nak jadi dengan hidup kita. Kita lagi mudah nak beradaptasi dengan impian dan perancangan bila kita let go some things yang sebenarnya beban tanpa sedar.







Amazing testimony.
Weight loss tracker card tu hanya untuk 10 hari.
Dalam masa 10 hari, pinggang dari 38 inch ke 34 inch.
Berat dari 81.5kg ke 74.0kg.
Alhamdulillah, happy for you! (tak tau siapa nama, nampak staff aku upload kat FB)