“OMG Zhang Linghe handsome gila”
“My new obsession”
Now Jing Boran muncul. Terus bertukau minatnya. Nampak sangatlah ramai tengok drama sebab muka, bukan sebab cerita. Esok lusa keluar drama baru with actor yang lagi handsome, transfer allegiance lagilah nampaknya. Padahal Jing Boran bukannya new face. Drama dia yang sebelum ni pun ada je kat Netflix. Tapi tak nampak pulak orang gilakan dia.
Contohnya dalam drama Road Home, dia carry watak military. Tapi styling bukan jenis pretty boy. Rambut recruit. Makeup minimal. Maybe tak mekap lansung. Overall appearance mature, tak pretty. Tak cukup wow factor untuk kelompok yang memang tengok drama sebab nak tengok muka hensem. Dasarrrr. Kau kalau betul minat Jing Boran, dah lama kau hype semua cerita dia tau.
Movie Boran ada je kat Netflix macam Love 020. Tapi orang lagi banyak bercakap pasal drama Love 020 sebab pelakonnya Yang Yang. Padahal cerita asal tu lakonan Jing Boran. Filem Us and Them pun ada je kat Netflix. Drama Regeneration lagilah considered as new drama kat Netflix. Tapi takde orang bercerita pasal ni.
Sebab muka dia “biasa-biasa” je dalam semua tu. Mekap tak tebal. Dan jalan cerita pun bukan sweet-sweet sangat. Tu pasal aku cakap yang tengok c-drama kat Netflix sebenarnya tertarik because muka and jalan cerita sweet-sweet je. Bukan genuine fans.
Actually tak jadi genuine fans takpe. Yang jadi problem tu bila fans jenis ni selalunya jadi fans yang terpaling dan defensive. Dia rasa artis yang dia minat tu yang paling best, paling famous and rank paling tinggi kat China. Bila kita cakap bukan, dia merempan.
Contohnya macam atas ni.
Aku tengok list pun tau dah ini hanya minat muka je. Sebab apa?
Sebab bila dia letak Foreworks of My Heart 9.8/10, that’s it lah.
Ada ke drama tu dia kata best? Padahal drama tu lah penyebab Yang Yang hilangkan diri dari industri selama 2 tahun sebab takleh terima orang kondem that drama. Teruk nak mampus kot drama tu. Kayu.
Drama-drama yang budak ni listkan hanya menang kat muka pelakon je. Drama jadi popular sebab pelakon hensem, tapi Douban rating sangat low.
Pursuit of Jade is a perfect case. Audience score tinggi nak mampos. Budak tadi bagi rating 10/10. Tapi rating Douban cuma 6.4/10. Macam nak rak kat Malaysia penangan Zhang Linghe tapi kat negaranya sendiri flop. Menang lagi drama Johnny, The First Shot 7.5/10.
Another drama Zhang Linghe yang popular kat Netflix is The Best Thing. Budak tu bagi rating 9.8. Tapi kat Douban 6.5/10 sajorkkk. Drama Our Generation also from Zhang Linghe. Dia bagi rating 9/10. Hakikatnya kat Douban 6.1 je nokkk.
Tu pasal hari tu masa ada sorang laki buat video dia cuti kat China, dia interview beberapa orang tanyakan Zhang Linghe tu popular ke kat sana (China), ada yang tak kenal siapa Zhang Linghe. Alih-alih budak tu yang kena kecam.
Kat China, traffic actor selalunya menang kat traffic sebab genre dorang selalunya love, sweet, romance. Manalah tak ramai yang meleleh. Modal muka je semata.
Contohnya Yang Yang. Dia traffic actor. Kalau ikut logik, traffic actor mestilah dapat drama yang gempak. Tapi Douban score untuk drama Yang Yang below 7.0 saja. Because dia ni takleh berlakon benaunya. Kalau dia boleh berlakon dah lama nominated dalam banyak prestige award. Ini Huading tak pernah tercalon. Hundred Flowers tak pernah. CCTV tak pernah. Magnolia jauh sekali. Toksah suruh menanglah. Tercalon pun tak. Punnnnnn fans dia kata dia berlakon best. Tam paham akum.
Lepak dalam entertainment China, aku jadi tahu yang sebenarnya MOST drama dan pelakon yang famous macam nak rak kat Netflix sebenarnya takde rank pun kat China.
Kau bayangkan dulu aku tak pernah tahu pun pasal drama Hidden Love sedangkan kat international platform nama Chen Zheyuen and Lusi dah hangat orang sebut-sebut. Drama tu internationally famous. Tapi aku tak tahu. Sebab kat Weibo drama ni tak masuk Hot Search pun. Sampai sekarang aku masih blur apesal kat TT masih ramai bercakap pasal “kehebatan” Chen Zeyuen and Lusi, padahal dorang bukan major actor pun kat China.
Dia umpama kalau kat Malaysia, kita kenal good actor like Nabila Huda, Nadiya Nissa, Sharifah Amani. Tapi nama-nama ni takkan viral kat luar sebab dorang ni fokus on acting, bukan endorsement and advertisement. Betul tak? Tapi kita as orang Malaysia tahu dorang ni semua good actor. Takde promosi besar-besaran pun, bila orang tahu nama dorang dalam filem/drama tu, orang akan tengok.
Kalau kat China, Johnny salah sorang dalam kategori tu. Drama-drama dia jarang nak dapat promosi gempak-gempak. Ada drama yang lansung takde trailer and promosi. Tau-tau tayang je. Tapi once tayang je, rating berdesup tinggi. Tapi jenis ni selalunya tak famous internationally la, sebab genre drama dia heavy, bukan cinta.
Aku nak share satu actor yang aku baru kenal kat China. Actor ni actor lama, aku je baru discover.
Tahun 2024 drama Johnny, The First Shot menang drama terbaik tahun. Director drama tu namanya Zhang Yimou. Dia director yang sangat popular and pelakon-pelakon yang dia pilih untuk berlakon dalam drama dia selalunya powerful. Jadi aku pun try tengok drama-drama dia yang lain sebab nak tengok pelakon-pelakon lain.
First, aku tengok filem tajuknya Cliff Walker. Spy thriller. Pehhhh!! This main actor namanya Zhu Yawen. Umur 42. Tapi masa filem tu tayang dia umur 37. Tengok cara dia berlakon aku terus minat. Sebab gaya dia bersahaja. Aku jadi terminat nak tengok drama dia yang lain.
Aku try Lion’s Secret pulak. Wahhh bapak best drama ni. Then, aku tengok Kidnapping Game. Dia berlakon dengan Jin Chen. Best. Then, Across the Ocean to See You. Masculine dan playful watak dia dalam ni. Then, Wings of the Nation. Pastu aku tengok Red Sorghum. Ini drama lama tahun 2014. Takde kat mana-mana platfor dah. Sanggup aku beli dari Amazon Prime punyalah nak tengok.
Habis tengok drama ni aku terus “That’s it! Zhu Yawen memang best!”. Konfem!!
Pastu aku cari fans dia, berkawan and sembang pasal Zhu Yawen.
Walahweiiiiiii barulah aku tahu rupanya masa Johnny berlakon Operation Red Sea (2018), entertainment China dah bagi nickname kat Johnny — “The next Zhu Yawen”. That's how greatnya Zhu Yawen di sana.
Zhu Yawen ni actor yang EVERY YEAR nominated dalam prestige award. Semua jenis award dia pernah nominated. You name it. Hundred Flowers, Magnolia, Asian TV, Huading, Golden Rooster, CMG — SEMUA prestige award ada rekod nama dia. Tahun 2012 dia nominated dalam kategori Best Actor at International Emmy Award. Kau rasa??
Kadang aku kagum dengan taste aku pilih actor. Konfem yang aku suka tu memang certified power in acting. Kahkahkah.
Zhu Yawen lagi power dari Johnny. Power nak mampus!! Drama and filem dia 80% rating 8.0 ke atas di Douban! And genre dia pegang sangat meluas dari military, polis, doctor, business, villain, antihero, romantic, comedy — banyak. Dia kalau berlakon sweet-sweet sebijik macam style Johnny. Jenis sweet yang subtle-subtle je. Tak beriya sweet, tapi sampai. Aku suka betul tengok acting dia. Puas.
Zhu Yawen lebih best dari Johnny sebab yang pertama, dia lebih senior. Now dah 42 tahun. Career history dia lebih panjang. Johnny baru 34. However, achievement Zhu Yawen sangat impressive, dari zaman muda. Dia boleh carry masculine character with intensity, pastu tiba-tiba dia boleh jadi playful and kelakar. Rupanya memang itu trademark dia. Dalam setiap genre serious, mesti ada part dia cheeky.
Dan dia ni dari zaman muda, sampai dah umur 42, dah ada 2 anak, dia masih pegang gelaran CHINA WALKING HORMONE 😆. Kau rasa?
Maknanya kita yang kat luar ni je rasa Zhang Linghe macho, Yang Yang macho, Wang Yibo macho. Padahal kat China at age 42 Zhu Yawen masih lagi digelar China Walking Hormone.
Johnny is good, BUT ZHU YAWEN IS ON ANOTHER LEVEL OF EXPERIENCE. Johnny lebih kepada masculine screen presence. Action, police, military, crime, romance sebab fizikal dia sesuai untuk genre macam tu. Zhu Yawen pulak bagi aku lebih kepada actor first, handsome man second. Kau tengok dia berlakon kau akan cakap “This man can act”
Pastu baru kau “Boleh tahan helok dia ni..” Aa gituu.
Setakat ni aku dah tengok 9 drama/filem Zhu Yawen dan aku terpaksa bersetuju kenapa dia tapau banyak prestige nomination. Sebab dia best. Kalau dari segi professional / jury-based / industry-recognized acting nominations (bukan popularity/fandom/Weibo), Zhu Yawen banyak masuk nomination berbanding Johnny and Jing Boran.
Zhu Yawen: 13 wins + 22 nominations.
Jing Boran: 9 wins + 14 nominations.
Johnny: 15 wins + 13 nominations.
Zhang Linghe, Yang Yang takde dalam profesional award nomination. Dorang tapau popularity award saja setakat ni.
Xiao Zhan is kategori traffic actor yang dah start nominated dalam prestige award. Happy aku tengok his growth. Sebab Xiao Zhan dah start ambil heavy script. Kalau tak, genre dia semua lembik yang tak tonjolkan kebolehan acting. Recent record Xiao Zhan is 1 win + 8 nominations. Aku tengah tunggu 1 filem Xiao Zhan coming. Trailer dah start orang share kat Weibo. Harap-harap bestlah.
Bai Yu also another actor with good acting and achievements. So far rekod dia 7 wins + 9 nominations. Aku belum banyak tengok drama dia lagi. Baru 2. Siapa nak tengok boleh start dengan Swords Into Plowshares. Dalam drama ni dia berlakon dengan Zhu Yawen sekali. Tapi Zhu Yawen jadi special appeareance only.
So now aku dah ada 2 actors to look forward iaitu Johnny and Zhu Yawen. Takde lah aku menunggu projek Johnny je. Johnny ada 7 drama/film akan release. Zhu Yawen ada 6 drama/film tunggu tarikh tayang. Jadual acik penuh nampaknya.
Tengok drama pelakon yang boleh berlakon ni berbaloi invest sampai 60 episod pun.
You all can have your Zhang Linghe. You all can have your Jing Boran. I’m busy discovering a 20-year-old acting career. Because I layan actor yang really can act.
Drama-drama yang budak ni listkan hanya menang kat muka pelakon je. Drama jadi popular sebab pelakon hensem, tapi Douban rating sangat low.
Pursuit of Jade is a perfect case. Audience score tinggi nak mampos. Budak tadi bagi rating 10/10. Tapi rating Douban cuma 6.4/10. Macam nak rak kat Malaysia penangan Zhang Linghe tapi kat negaranya sendiri flop. Menang lagi drama Johnny, The First Shot 7.5/10.
Another drama Zhang Linghe yang popular kat Netflix is The Best Thing. Budak tu bagi rating 9.8. Tapi kat Douban 6.5/10 sajorkkk. Drama Our Generation also from Zhang Linghe. Dia bagi rating 9/10. Hakikatnya kat Douban 6.1 je nokkk.
Tu pasal hari tu masa ada sorang laki buat video dia cuti kat China, dia interview beberapa orang tanyakan Zhang Linghe tu popular ke kat sana (China), ada yang tak kenal siapa Zhang Linghe. Alih-alih budak tu yang kena kecam.
Kat China, traffic actor selalunya menang kat traffic sebab genre dorang selalunya love, sweet, romance. Manalah tak ramai yang meleleh. Modal muka je semata.
Contohnya Yang Yang. Dia traffic actor. Kalau ikut logik, traffic actor mestilah dapat drama yang gempak. Tapi Douban score untuk drama Yang Yang below 7.0 saja. Because dia ni takleh berlakon benaunya. Kalau dia boleh berlakon dah lama nominated dalam banyak prestige award. Ini Huading tak pernah tercalon. Hundred Flowers tak pernah. CCTV tak pernah. Magnolia jauh sekali. Toksah suruh menanglah. Tercalon pun tak. Punnnnnn fans dia kata dia berlakon best. Tam paham akum.
Lepak dalam entertainment China, aku jadi tahu yang sebenarnya MOST drama dan pelakon yang famous macam nak rak kat Netflix sebenarnya takde rank pun kat China.
Kau bayangkan dulu aku tak pernah tahu pun pasal drama Hidden Love sedangkan kat international platform nama Chen Zheyuen and Lusi dah hangat orang sebut-sebut. Drama tu internationally famous. Tapi aku tak tahu. Sebab kat Weibo drama ni tak masuk Hot Search pun. Sampai sekarang aku masih blur apesal kat TT masih ramai bercakap pasal “kehebatan” Chen Zeyuen and Lusi, padahal dorang bukan major actor pun kat China.
Dia umpama kalau kat Malaysia, kita kenal good actor like Nabila Huda, Nadiya Nissa, Sharifah Amani. Tapi nama-nama ni takkan viral kat luar sebab dorang ni fokus on acting, bukan endorsement and advertisement. Betul tak? Tapi kita as orang Malaysia tahu dorang ni semua good actor. Takde promosi besar-besaran pun, bila orang tahu nama dorang dalam filem/drama tu, orang akan tengok.
Kalau kat China, Johnny salah sorang dalam kategori tu. Drama-drama dia jarang nak dapat promosi gempak-gempak. Ada drama yang lansung takde trailer and promosi. Tau-tau tayang je. Tapi once tayang je, rating berdesup tinggi. Tapi jenis ni selalunya tak famous internationally la, sebab genre drama dia heavy, bukan cinta.
Aku nak share satu actor yang aku baru kenal kat China. Actor ni actor lama, aku je baru discover.
Tahun 2024 drama Johnny, The First Shot menang drama terbaik tahun. Director drama tu namanya Zhang Yimou. Dia director yang sangat popular and pelakon-pelakon yang dia pilih untuk berlakon dalam drama dia selalunya powerful. Jadi aku pun try tengok drama-drama dia yang lain sebab nak tengok pelakon-pelakon lain.
First, aku tengok filem tajuknya Cliff Walker. Spy thriller. Pehhhh!! This main actor namanya Zhu Yawen. Umur 42. Tapi masa filem tu tayang dia umur 37. Tengok cara dia berlakon aku terus minat. Sebab gaya dia bersahaja. Aku jadi terminat nak tengok drama dia yang lain.
Aku try Lion’s Secret pulak. Wahhh bapak best drama ni. Then, aku tengok Kidnapping Game. Dia berlakon dengan Jin Chen. Best. Then, Across the Ocean to See You. Masculine dan playful watak dia dalam ni. Then, Wings of the Nation. Pastu aku tengok Red Sorghum. Ini drama lama tahun 2014. Takde kat mana-mana platfor dah. Sanggup aku beli dari Amazon Prime punyalah nak tengok.
Habis tengok drama ni aku terus “That’s it! Zhu Yawen memang best!”. Konfem!!
Pastu aku cari fans dia, berkawan and sembang pasal Zhu Yawen.
Walahweiiiiiii barulah aku tahu rupanya masa Johnny berlakon Operation Red Sea (2018), entertainment China dah bagi nickname kat Johnny — “The next Zhu Yawen”. That's how greatnya Zhu Yawen di sana.
Zhu Yawen ni actor yang EVERY YEAR nominated dalam prestige award. Semua jenis award dia pernah nominated. You name it. Hundred Flowers, Magnolia, Asian TV, Huading, Golden Rooster, CMG — SEMUA prestige award ada rekod nama dia. Tahun 2012 dia nominated dalam kategori Best Actor at International Emmy Award. Kau rasa??
Kadang aku kagum dengan taste aku pilih actor. Konfem yang aku suka tu memang certified power in acting. Kahkahkah.
Zhu Yawen lagi power dari Johnny. Power nak mampus!! Drama and filem dia 80% rating 8.0 ke atas di Douban! And genre dia pegang sangat meluas dari military, polis, doctor, business, villain, antihero, romantic, comedy — banyak. Dia kalau berlakon sweet-sweet sebijik macam style Johnny. Jenis sweet yang subtle-subtle je. Tak beriya sweet, tapi sampai. Aku suka betul tengok acting dia. Puas.
Zhu Yawen lebih best dari Johnny sebab yang pertama, dia lebih senior. Now dah 42 tahun. Career history dia lebih panjang. Johnny baru 34. However, achievement Zhu Yawen sangat impressive, dari zaman muda. Dia boleh carry masculine character with intensity, pastu tiba-tiba dia boleh jadi playful and kelakar. Rupanya memang itu trademark dia. Dalam setiap genre serious, mesti ada part dia cheeky.
Dan dia ni dari zaman muda, sampai dah umur 42, dah ada 2 anak, dia masih pegang gelaran CHINA WALKING HORMONE 😆. Kau rasa?
Maknanya kita yang kat luar ni je rasa Zhang Linghe macho, Yang Yang macho, Wang Yibo macho. Padahal kat China at age 42 Zhu Yawen masih lagi digelar China Walking Hormone.
Johnny is good, BUT ZHU YAWEN IS ON ANOTHER LEVEL OF EXPERIENCE. Johnny lebih kepada masculine screen presence. Action, police, military, crime, romance sebab fizikal dia sesuai untuk genre macam tu. Zhu Yawen pulak bagi aku lebih kepada actor first, handsome man second. Kau tengok dia berlakon kau akan cakap “This man can act”
Pastu baru kau “Boleh tahan helok dia ni..” Aa gituu.
Setakat ni aku dah tengok 9 drama/filem Zhu Yawen dan aku terpaksa bersetuju kenapa dia tapau banyak prestige nomination. Sebab dia best. Kalau dari segi professional / jury-based / industry-recognized acting nominations (bukan popularity/fandom/Weibo), Zhu Yawen banyak masuk nomination berbanding Johnny and Jing Boran.
Zhu Yawen: 13 wins + 22 nominations.
Jing Boran: 9 wins + 14 nominations.
Johnny: 15 wins + 13 nominations.
Zhang Linghe, Yang Yang takde dalam profesional award nomination. Dorang tapau popularity award saja setakat ni.
Xiao Zhan is kategori traffic actor yang dah start nominated dalam prestige award. Happy aku tengok his growth. Sebab Xiao Zhan dah start ambil heavy script. Kalau tak, genre dia semua lembik yang tak tonjolkan kebolehan acting. Recent record Xiao Zhan is 1 win + 8 nominations. Aku tengah tunggu 1 filem Xiao Zhan coming. Trailer dah start orang share kat Weibo. Harap-harap bestlah.
Bai Yu also another actor with good acting and achievements. So far rekod dia 7 wins + 9 nominations. Aku belum banyak tengok drama dia lagi. Baru 2. Siapa nak tengok boleh start dengan Swords Into Plowshares. Dalam drama ni dia berlakon dengan Zhu Yawen sekali. Tapi Zhu Yawen jadi special appeareance only.
So now aku dah ada 2 actors to look forward iaitu Johnny and Zhu Yawen. Takde lah aku menunggu projek Johnny je. Johnny ada 7 drama/film akan release. Zhu Yawen ada 6 drama/film tunggu tarikh tayang. Jadual acik penuh nampaknya.
Tengok drama pelakon yang boleh berlakon ni berbaloi invest sampai 60 episod pun.
You all can have your Zhang Linghe. You all can have your Jing Boran. I’m busy discovering a 20-year-old acting career. Because I layan actor yang really can act.


