A: Mangsa
B: Lelaki
C: Perempuan sesuatu
F: The rest
Apa yang aku tulis ni kisah biasa yang kita selalu dengar dan baca kat media sosial. Kisah sondol-menyondol. Aku tak nak bagi konteks. Terpulanglah nak imagine siapa pun. Anda bebas berimaginasi.
Aku juga tak nak cakap pasal sejarah ABCF. Aku nak straight to the point saja, untuk bagi pencerahan kepada korang semua.
Dia gini.
Selalunya dalam kisah penyondolan, C dituduh menyondol B kerana B berduit. Selalunya gitulah. Tapi, ada juga keadaan di mana C menyondol B bukan sebab B berduit. Malah, C tahu yang berduit adalah A, bukannya B. In other words, C started this game bukan untuk mendapatkan B. Yang benaunya C play this game supaya A tak boleh menikmati semua.
Malangnya F kata C sondol B sebab nak jadi replacement tempat A, supaya C dapat menikmati apa yang A nikmati sebelum ini.
Tak, dik.
C bukan nak apa yang A ada.
C cuma nak A hilang apa yang A ada.
Ada beza kat situ.
C memang tahu A berduit.
C tahu A ada ramai orang suka, ada husband yang green flag, life yang stabil, etc.
Banyak benda yang A ada membuatkan ramai orang nak life macam A.
However C bukan nak life macam A.
C cuma nak pastikan A tak dapat terus-terusan ada semuanya dalam keadaan sempurna.
C tak nak menang. Dia kalah pun dia tak kisah.
C cuma nak A tak menang je.
Inilah sebenarnya objektif yang paling penting, yang F salah faham.
Ada beza antara “Aku nak hidup aku lebih baik daripada kau” dengan “Aku tak kisah hidup aku macamana, asalkan kau tak dapat semua”
Macamana akak tahu benda ni, dik?
Sebab akak pernah berchenta dengan orang saiko. Ginilah modus operandinya.
Si anu tu dulu menggila bukannya nak sangat aku balik pada dia. Dia cuma tak nak life aku perfect, sebab dia nampak aku akan dapat life yang perfect sekiranya aku couple dengan En Wan.
Dalam kisah ABCF ni, kalau A lebih cantik, lebih kaya, lebih popular atau lebih berjaya, kau ingat C kisah ke?
Dia tak kisah, nokkkk. Tu pasal dia boleh teruskan life macam biasa walaupun dikutuk dihencap. Sebab bagi C, dia tak perlu jadi lebih kaya daripada A. Atau jadi lebih cantik daripada A. Tak ramai orang suka dia pun dia tak peduli. Even C tak kisah pun kalau life dia tak se-perfect A.
C only needs ONE victory, for A to lose just a little of what once made A’s life look perfect.
That’s it. If that happens, C already feels like she has won. Kau jangan ingat C nak compete dengan A. Tak. Ini bukan competition. Ini lebih kepada denial of victory.
Dia macam ni tau.
Kita anggaplah situasi ABCF ni macam game.
A dah ada kat depan, leading. A ada banyak winning points. C realized yang dia tak mampu nak beat A sebab A dah jauh sangat. Jadi C tak buat strategi “Macamana aku nak main better than A, eh?” Sebaliknya, dia punya plan “Macamana aku nak buat so that A tak menang straight set? At least ada satu game dia kalah”. Ahhh gituuu.
Apa yang C buat maybe nampak macam tak masuk akal. Sebab kita punya logik berpikir kau tak takut ke nampak jahat bila buat macam ni?
Nope.
Kau rasa dia ada pikir pasal persepsi korang ke? Tak. Objektif C bukan nak improve life dia. Dia cuma nak rosakkan life A je.
Si anu tu dulu kau rasa dia tak terpikir ke yang dia buat kerja bodoh ugut aku kembali pada dia dengan letak pisau kat wrist aku? Kau rasa dia takleh pikir ke samada permintaan dia masuk akal ke tak paksa aku kembali pada dia dengan cara gitu? Dia tahu. Cuma his aim bukan nak aku. Dia cuma tak nak bagi En Wan menang semua.
Sebab di mata dia, En Wan menang banyak. En Wan berduit. Anak orang kaya. Pandai. Belajar pulak kat overseas. Lagi helok dari dia pun ye. Dapat pulak seorang Diana yang jelita. Dia nak compete dengan En Wan memang jauh dah. Jadi dia aim supaya En Wan tak menang semua. Tu je. Bukan dia nakkan aku sangat.
Samalah macam C. C puas tengok A hilang something daripada dia (C) gain something. Ini maybe bahagian yang agak dark about karakter C. Tapi aku boleh baca pesen ni. Dalam mindset someone like C, satisfaction doesn’t necessarily come from gaining something for herself. Sometimes, the satisfaction comes from watching someone they see as “too fortunate” finally lose something, even if it’s just a little.
A ada life yang nampak perfect setiap sudut. C tak nak pun semua tu. Kalau C berjaya buatkan SATU saja daripada apa yang A ada, retak atau terganggu atau jadi bahan kontroversi, C can say “At least now, you don’t have it all anymore.” That is the victory to C. That’s why C tak kisah bila F hentam dia everyday. F ingat C salah percaturan bila sondol B sedangkan B tak berduit.
SALAH.
Mustahil sangatlah C ni tak tahu yang A lebih berduit dari B. Dia tahu. Yang tak tahu tu F.
Because F measure C dengan scoreboard yang salah. F punya scoreboard untuk C adalah C tak berjaya dapat life macam sewaktu A bersama B. F ukur kejayaan dia based on life dia now. Sedangkan objektif C is, A still ada life yang sempurna macam dulu ke tak?
C doesn’t really care what happens to her. She can lose her popularity. She can be heavily criticized. She can become the subject of gossip. She can even be seen as a failure….. asalkan A pun hilang something yang selama ni buatkan A nampak macam having it all.
F kecam macam nak rak is not the kind of defeat C cares about most. Kat sinilah sebenarnya F are actually getting trapped. F ingat mereka tengah mempertahankan A dengan cari kesalahan C, hentam B, korek setiap cerita B & C dan jadikan sekecil-kecil perkara yang dorang buat sebagai gossip, serta membesar-besarkan setiap apa yang B and C buat. But if C is someone who thrives on getting a reaction, then F are actually giving C something for free iaitu ATTENTION.
C tak payah buat apa-apa. Keluarkan statement pun tak payah. Because F sendiri yang cari → jumpa → post → marah → viral → gossip → defend A → serang C → create another round of attention. And C dapat visibility daripada semua tu.
Makin F bagi attention, makin C rasa dia menang. Sebab C tak perlukan F suka dia. C tahu dia akan dibenci from the start. Tapi menjadi orang yang disukai memang bukan misi C. Orang macam C does not need to win the narrative. C cuma perlu damage the narrative.
Seorang A maybe ada narrative yang good. Dia ada everything, successful, loved, has money, has a beautiful life. C tak nak create narrative “I am better than A”. Dia cuma nak create narrative “A’s life is not as perfect as everyone thinks”. To C, that is enough.
Selama F dok membincangkan hal ABC ni, F sebenarnya yang help keep that narrative alive.
C doesn’t need to own the spotlight. C only needs to disturb A’s spotlight.
Mengikut pengalaman aku, aku boleh kata C bukan nakkan B sangat. C cuma nak something happen to A. Dia macam “Aku maybe takkan dapat life macam kau, tapi aku tak nak kau enjoy your life tanpa gangguan”
Saiko, kan?
Yes. Aku dah alami tu. Sebab tu walau macamana aku bercerita pasal si anu, aku takkan tunjuk pada semua dia tu siapa. Sebab aku tak nak bagi dia attention.
Lagi satu korang kena pikir. Bukan semua orang suka A. Some people support C bukan sebab they genuinely like C, but they hate A. The more attention you give to B and C, the more people hate A. Kau mungkin tak nampak, tapi itu berlaku.
Aku dulu, masa tengah konflik dengan si anu, tetiba je aku ramai haters. Mana datang tak tahu. Padahal dulu tak nampak pun semua ni. Rupanya dorang ni dari awal tak suka aku tapi takde reason yang kukuh untuk hate. Bila si anu tuduh aku curang dengan dia, apa lagiiiiii. Semua haters ni memunculkan diri. Padahal dorang bukan sokong si anu pun, cuma dorang tak suka aku je.
Jadi, aku dah boleh baca dah pattern ni kat ABC. So janganlah ingat C tu kesah kena hencap. C memang tak plan nak jadi lebih baik dari A pun. Dia cuma happy life A tak perfect mana.
C doesn’t really care what happens to her. She can lose her popularity. She can be heavily criticized. She can become the subject of gossip. She can even be seen as a failure….. asalkan A pun hilang something yang selama ni buatkan A nampak macam having it all.
F kecam macam nak rak is not the kind of defeat C cares about most. Kat sinilah sebenarnya F are actually getting trapped. F ingat mereka tengah mempertahankan A dengan cari kesalahan C, hentam B, korek setiap cerita B & C dan jadikan sekecil-kecil perkara yang dorang buat sebagai gossip, serta membesar-besarkan setiap apa yang B and C buat. But if C is someone who thrives on getting a reaction, then F are actually giving C something for free iaitu ATTENTION.
C tak payah buat apa-apa. Keluarkan statement pun tak payah. Because F sendiri yang cari → jumpa → post → marah → viral → gossip → defend A → serang C → create another round of attention. And C dapat visibility daripada semua tu.
Makin F bagi attention, makin C rasa dia menang. Sebab C tak perlukan F suka dia. C tahu dia akan dibenci from the start. Tapi menjadi orang yang disukai memang bukan misi C. Orang macam C does not need to win the narrative. C cuma perlu damage the narrative.
Seorang A maybe ada narrative yang good. Dia ada everything, successful, loved, has money, has a beautiful life. C tak nak create narrative “I am better than A”. Dia cuma nak create narrative “A’s life is not as perfect as everyone thinks”. To C, that is enough.
Selama F dok membincangkan hal ABC ni, F sebenarnya yang help keep that narrative alive.
C doesn’t need to own the spotlight. C only needs to disturb A’s spotlight.
Mengikut pengalaman aku, aku boleh kata C bukan nakkan B sangat. C cuma nak something happen to A. Dia macam “Aku maybe takkan dapat life macam kau, tapi aku tak nak kau enjoy your life tanpa gangguan”
Saiko, kan?
Yes. Aku dah alami tu. Sebab tu walau macamana aku bercerita pasal si anu, aku takkan tunjuk pada semua dia tu siapa. Sebab aku tak nak bagi dia attention.
Lagi satu korang kena pikir. Bukan semua orang suka A. Some people support C bukan sebab they genuinely like C, but they hate A. The more attention you give to B and C, the more people hate A. Kau mungkin tak nampak, tapi itu berlaku.
Aku dulu, masa tengah konflik dengan si anu, tetiba je aku ramai haters. Mana datang tak tahu. Padahal dulu tak nampak pun semua ni. Rupanya dorang ni dari awal tak suka aku tapi takde reason yang kukuh untuk hate. Bila si anu tuduh aku curang dengan dia, apa lagiiiiii. Semua haters ni memunculkan diri. Padahal dorang bukan sokong si anu pun, cuma dorang tak suka aku je.
Jadi, aku dah boleh baca dah pattern ni kat ABC. So janganlah ingat C tu kesah kena hencap. C memang tak plan nak jadi lebih baik dari A pun. Dia cuma happy life A tak perfect mana.
So ceritanya now, F kena buat bodo dengan B and C. Tu je. Kau nak famouskan B and C buat apa. Bukan dorang hadap pun. Better kau tumpukan pada A je sudey. Let them know A tak hilang apa-apa pun.
Dah. Aku nak gi makan.