2026-08-11

GreenAard: Cara paling mudah is kira Waist-to-Height Ratio (WHtR)


Nak tahu badan kita overweight atau tak, jangan tengok berat badan. Ukur pinggang juga. Ini aku selaku highlitekan. Sebab kadang-kadang angka atas penimbang nampak macam tak overweight, tapi lemak banyak lagi kat perut. Lemak kat abdomen/central adiposity ni ada kaitan dengan risiko penyakit 3 serangkai.

Tapi ramai yang cakap susahlah nak ukur pinggang sebab takde measuring tape.

“GreenAard taknak bagi measuring tape macam dulu ke?”

Gituuuu requestnya. Ok kita boleh pertimbangkan. Tapi buat masa ni aku ajar korang nak buat macamana.

Cara paling mudah is kira Waist-to-Height Ratio (WHtR). Kekdahnya:

Ukuran lilitan pinggang (cm) ÷ tinggi (cm)

Contoh, tinggi aku 155cm and pinggang 66cm (26 inch). Jadi:

66 ÷ 155 = 0.426

0.40 - 0.49: healthy central adiposity (lemak perut pada range yang ok)
0.50 - 0.59: risiko keradangan meningkat
0.60 ke atas: risiko lebih tinggi

Itu salah satu cara nak tengok how well is your body doing setelah ambil GC Plus. Sebab tu aku cakap siapa ambil GC Plus, kena ukur lilitan pinggang. Sebab ukuran pinggang lebih betul nak measure fatloss.

Kenapa lemak kat perut bahaya?

Sebab lemak yang terkumpul kat tengah badan ada kaitan dengan diabetes, sakit jantung and high blood pressure. That’s why sometimes kita nampak orang yang berat badan macam tak gemuk, tapi pinggang besar. Ada orang lain berat tinggi tapi komposisi badan berbeza. Sebab itu aku tak suka dengan penimbang berat.

“Kalau kira BMI?”

Pengiraan BMI ada limitation sebab BMI tak dapat bezakan antara otot dengan lemak. Plus, kita tak tahu kat mana lemak tu terkumpul. That’s why waist measurement or WHtR lebih baik.

Rule yang senang nak ingat = pinggang kena kurang daripada separuh tinggi.

Kalau tinggi 150 cm, pinggang seeloknya kurang dari 75 cm.

Kalau tinggi 160 cm pinggang kena kurang dari 80 cm.

Untuk perempuan, ukuran pinggang around 31 inci (78.7 cm) is borderline. Kalau pinggang dah approaching angka ni, especially kalau berat badan/BMI tinggi, eloklah ambil precaution step.

However, 31 inci tak menentukan kau overweight atau tak. Yang menentukan overweight is BMI. Ukur lilit pinggang help you to identify lemak kat perut.

BMI – untuk kategorizekan kau underweight/normal/overweight/obesity

Ukuran pinggang – untuk tengok banyak mana lemak visceral kau.

Kalau tanya aku, aku lagi risau measurement pinggang. Especially kalau umur dah 40. Umur-umur macam ni senang nak sangkut penyakit kalau lemak perut banyak. Kalau pinggang dah makin dekat dengan separuh tinggi badan, itu dah wake-up call. Jangan tunggu sampai overweight teruk, pinggang makin besar atau blood test start tak cantik — naya.

Misi kita bukan semata-mata nak kurus. Misi kita nak kurangkan lemak perut dan rendahkan risiko dapat penyakit metabolik. Itu formula GC Plus.

Hari tu ada orang tanya aku kenapa bila badan dah kurus, breast tak susut/mengecil? Bukan ke breast ada lemak juga?

Ya, breast memang ada lemak, tetapi saiz breast tak wajib turun seiring dengan berat badan. Sebab breat ada banyak tissue, bukan lemak saja.

Tissue adipose contohnya. Ini lemak. Ada kat breast. Kalau berat kau dah turun, tissue ni boleh berkurang. Tapi dalam breast ada tissue kelenjar and connective tissue. Yang ni bukan lemak. Jadi takkan menyusut bila berat badan berkurang. So kalau berat badan dah susut tapi breast size maintain, itu normal. Maybe sebahagian besar lemak yang hilang tu dari bahagian lain macam perut, muka, paha atau bontot.

Everyone ada taburan lemak yang berbeza. Ada orang turun 5-10 kg tapi breast kekal Cup F, macam aku. Tak berubah. Ada yang berat baru turun sikit, breast dah mengecut. Tu pasal dulu zaman free hair, aku suka pakai V-neck shape blouse. Bukan saja-saja nak tunjuk cleavage, tapi sebab breast aku besar. Bila pakai V-neck, akan bagi ilusi slim.

Tapi disebabkan breast besar, everytime pakai V-neck nampaklah cleavage-nya. Kalau aku pakai round neck, badan aku nampak sangat gemuk. Apetah lagi kalau pakai blouse straight cut, lagilahhhhh nampak gemuk. That’s why, orang bertetek besar elok pakai tudung yang cover penuh bahagian dada, untuk tak bagi nampak gemuk.

Kalau breast kau tak mengecik langsung walaupun berat turun, bukan bermakna fat loss tak berlaku. Itu cuma menunjukkan breast kau bukan tempat simpanan lemak utama.

Yang grab Merdeka Sale hari tu, semalam kita dah start post BATCH BY BATCH. Sebab cuti lama nau ni dari Sabtu sampai Selasa. Jadi delivery bertimbun. Yang belum dapat tracking number, insyallah order korang turn hari ni kita pack and deliver.

Yang dapat trial-trial pack tu nanti bila dah cuba, sudi-sudikan bagi feedback, ya.

Untuk pertanyaan tentang produk GreenAard, WHATSAPP SINI.
Atau boleh ke website GreenAard.