2024-05-22

Pilih hati konon!

Video atas ni. Betul apa yang pernah aku nekad dulu. Aku nekad terima lelaki yang sayang aku lebih, sebab aku dah merasa macamana rasanya sayang lelaki lebih. SAKIT. 

Lelaki bila dia tahu ada perempuan gilakan dia, mulalah acuh tak acuh. Kejap-kejap missing in action. Communication jarang-jarang. Surprises dah takde lagi. Padahal dia yang mula mengorat kita bagai nak rak dulu. Kejap-kejap muka dia terpacul. Always ada free time untuk kita. Once kita dah sayang sangat, dia mula buat tak endah. Sebab dia merasa kita takkan tinggalkan dia no matter what. Kita ni dah jadi macam gila bayang sangat ke dia. Asyik mengharap dia respond. 


Lain bila dapat lelaki yang sayang kita lebih. Lain sangat. Walaupun lelah juga nak pujuk hati untuk sayangkan lelaki ni sepenuh hati, at least hati kita tak sakit. Lelaki jenis ni always ada untuk kita. Always communicate dan always available. 

Betul cakap UAI. Biar lelaki sayang kita lebih. Perempuan ni hati mudah terusik. Hatinya kalah dengan keperihatinan. Siapa yang pandai jaga hati, akan menang. Kalau perempuan jenis independent lagilah. She don’t need you, she just want you. Tak perlu nak beli perempuan jenis ni dengan duit because this type of women puts food on the table too. Duit dia boleh cari. Dia hanya mahu lelaki yang pandai menjaga hati. 


Some one share satu POV tentang Kuch Kuch Hota Hai. 


Ini standardlah. Mana ada lelaki yang suka perempuan tak cantik. Semua nak yang cantik. Dapat yang sexy is a bonus. Menipu sangatlah yang kata “Saya tak tengok paras rupa. Saya tengok hati”. Halah halahhh. Geli aku mendengornya. Jentik kote baru tahu.


Post ni menguatkan lagi teori aku:


See? Mana ada lelaki yang suka perempuan cantik. Memanglah hujung-hujung pilih hatinya. Tapiiiii sebelum nak kenal hati tu kai tengok rupa dulu, kan? Kalau takde rupa, sampai ke sudah kau tak kenal hatinya. Jadi toksahlah acah-acah terpaling tak kisah rupa. Hakikatnya kesah!


At least budak pompuan yang viral nak bakal suami gaji RM9K tu is being realistic. Dia tahu lelaki kena menanggung isteri dan anak-anak, jadi perlu ada pendapatan yang sekian-sekian banyak. Lelaki-lelaki yang bitter dengan statement perempuan tu adalah jenis yang nak ambik anak orang untuk sama-sama hidup susah. Dah kenapa dia nak hidup susah kalau ada pilihan untuk hidup senang? Elok-elok single happy, kawen dengan kau semua kena berkongsi. Silap-silap duit gaji dia habis buat topup duit minyak and rokok kau. 

Wanting a husband with a high income does not necessarily make you toxic, ya. Memilih husband yang ada financial stability, are common and valid. Kalau kau menyampah dengan perempuan yang tak mahu susah bersama-sama, tak perlu kecam yang tak mahu. Yang tak mahu tu clearly takkan pilih kau juga. Jadi, tak perlu risau. Sama juga lelaki yang nak date only pretty women. Pun not inherently toxic. Siapa je lah yang tak suka perempuan cantik. Aku yang pompuan pun ralit je tengok perempun cantik. Because physical attraction is a natural part of human relationships, and having a preference for certain physical traits is common. 

Apa pun preferencenya, kalau kita tak boleh fit in, jangan mendekat. Carilah yang boleh fit in. Cuma takyah lah cakap “Saya pilih hatinya”. Jangan mengencinglah, ya. Tak berpeluang nak dapat yang cantik, dan-dan pilih hatinya konon. Cuba ada peluang? Yang cantik jugak kau pilih. Sebijik macam si Rahul tu. Punyalah Anjali memahami dia in and out, sikit tak dipandang. Sebab ada Tina. Dah mampuih si Tina, barulah realized yang Anjali soulmate sebenar. Tu pun sebab Anjali dah cantik. Kalau tak? Harammmmm.