2017-10-21

Tak rasa kenyang pun?






Dah baca conversation atas tu?

Ok, now aku nak elaborate. Aku akan elaborate dalam bentuk point supaya senang nak faham.
Tapi sebelum tu aku nak cerita sikit.

Ada some kat Live Chat cakap "Saya dah try banyak produk kurus tapi tak jalan. Now saya nak cuba GC Plus".

Kalau aku yang jaga chat, aku akan tanya "Pernah jumpa dokter tak untuk check kenapa berat susah nak turun?"

Ikutkan hati aku, nak je aku tanya "Kalau semua produk kurus tak berkesan kat awak, awak rasa produk tu yang problem ke awak yang problem?".
Tapi kasar nau bunyiknya, kan. Jadi aku berlapik la sikit.

Aku memang particular sikit benda-benda macam ni.
Sebab secara lojik, kalau semua produk kurus kau dah cuba tapi takde kesan, salah produk ke salah kau?
That's why sebelum produk aku jadi mangsa pukul rata kau, aku kena identify dulu apa sebab berat kau susah turun.

Pernah aku attend satu class, mentor jutawan tu terkejut bila aku cakap aku buat basic background check dulu kat bakal pembeli before aku allow dorang beli produk aku. Dia cakap kat aku "Apesal Puan nak halang orang nak beli produk Puan? Dia nak beli, bagi dia beli. Jangan tanya-tanya apesal nak beli, apesal nak itu ini. Kerja kita cuma fokus untuk marketkan produk".

Aku macam "Wowwww. Seriously?"

Sorry ya.
GC Plus bukan produk OEM.
GC Plus aku bina dengan formula sendiri.
Aku ke hulu hilir cari info, baca tentang macam-macam jenis tumbuhan, spent time lagi banyak dengan researcher dari laki aku sendiri, untuk blaja formula yang terbaik.
Aku risk my own life untuk jadi 'tikus makmal' test produk ni.
Banyak yang aku dah lalui sebelum produk ni aku release. Sweat and tears. Belum lagi kena perli ngan laki aku "Apa benda awak buat niiii". Aku telan je.
Aku tau apa yang boleh apa yang tak boleh.
So aku tak boleh jual semata-mata nak jual.
That's why aku 'kerek' sikit menyoal macam-macam sebelum beli produk aku.
Selebihnya aku tawakkal.

Point aku nak cakap kat sini, jangan pukul rata semua produk kurus tak menjadi hanya kerana ia tak berkesan kat kau.
Yang kau cakap, semua produk kurus tak menjadi.
Tapi yang kau tak cakap, kau mencekik macam takde besok.
Yang kau tak cakap, keturunan kau memang semua badan besar.
Yang kau tak cakap, kau ada ambil ubat hormon.
Yang kau tak cakap, kau stress sebab tu keje kau asik mencekik tak sudah-sudah.
Pastu kau kondem produk orang.

*ambik napas*

1. Sakit kepala
Some pengguna GC Plus (yang baru start guna) akan rasa sakit kepala, pening, atau loya. Yang ni normal, jangan risau, especially untuk those yang metabolisme rendah. Kalau korang ada tanda-tanda ni maknanya badan korang dulu memang sejenis 'malas' bekerja. GC Plus akan ransang otak untuk activate pembebasan serotonin. Serotonin ni bantu kawal rasa lapar. Tapi pembebasan yang banyak dan mendadak akan buatkan badan penat. Efeknya, badan jadi letih, mengantuk, pening atau loya. Kalau sesiapa dapat kesan yang sama, kurangkan dos kepada 2 kapsul dulu. See if ada perubahan. Lepas tu slowly naikkan ke 4 kapsul sehari.

2. Kurang rasa lapar
Yang ni memang expected. Sebab tu tagline GC Plus ni "Tanpa Berlapar". Serotonin is nature's own appetite suppressant. Serotonin ni very powerful punya brain chemical yang boleh kurangkan rasa lapar walaupun kau tak makan sangat. Hasilnya, dengan sendirinya kau akan kurang rasa nak makan and secara tak lansung berat badan berkurangan.

3. Berak-berak
Ramai ingat bila kerap berak-berak maknanya lemak dah start dipecahkan. Sebenarnya tak. Tak semestinya kau kena berak-berak lepas makan GC Plus. GC Plus ni fungsinya untuk block new fat. Sebab tu kena ambik GC Plus pagi-pagi supaya dia 'standby' untuk block makanan-makanan berlemak yang bakal korang makan. Kalau lepas ambil GC Plus kau mencekik roti canai, besar harapan 5-6 kali kau ulang-alik ke jamban. Sebab dalam sekeping roti canai ada lemak kanji (dari tepung), ada gula (fruktosa yang ditukar jadi lemak) dan lemak LDL (butter). Kau try sekeping je cukuplah, lepas tu bersedialah melecet jubo. Tapi, kalau kau tak makan makanan yang ada high trace of fat, memang takde la berak-berak tu. Jadi, secara tak lansung, kalau kau taknak kejap-kejap ke jamban, kau dengan sendirinya akan pilih healthy food for breakfast. Nampak tak betapa GC Plus mengajar kau pilih makanan yang sihat?

4. Kenapa kena tunggu 30 minit baru boleh makan?
Sebab GC Plus perlukan at least 30 minit untuk hasilkan serotonin yang cukup supaya boleh cover perut dari rasa lapar. Jadi, lepas ambil GC Plus, tolong bersabar 30 minit. Lepas tu kau nak makan, makanlah.

5. Berat badan susah turun walau dah ambil GC Plus.
That's why setiap yang beli GC Plus, aku ada bagi weight loss tracker card.
Yang tu untuk korang track weight loss dan ukuran pinggang selama 10 hari. Kalau dalam masa 10 hari berat badan turun 1kg saja, dan pinggang tak berkurang size, itu tandanya korang ada metabolic problem. Most overweight people have metabolic problem. Keadaan di mana otot dah jadi resistant terhadap insulin. Ambik GC Plus alone memang kurang membantu. Kena usaha lebih dari orang lain, kena kawal gula, kena exercise. No choice.

6. Tak rasa kenyang pun bila ambil GC Plus?
Jangan expect kenyang sampai ke malam. Kenyang kat sini bermaksud, kau kurang rasa lapar dari kebiasaan. Tapi, kalau selera makan meningkat, check balik apa yang korang makan. Pernah tak sometimes ada satu hari tu kita rasa asik nak makan je? Itu tandanya kita tak makan apa yang badan perlukan. Perut 'mintak' makanan, tapi kita makan makanan yang perut tak perlukan. Kita kunyah biskut and jajan. Dan perut asik mintak mintak dan mintak lagi. Sebab, yang kita makan tu tak mengandungi nutrien yang badan mahukan. Kena pandai kenalpasti korang lapar atau bosan. Kalau lapar, elok lah makan nasi, jangan makan jajan atau fast food. Lagipun otak kita prefer karbo dari protein. Ada orang, bila dia sedang berdiet, dia tend to kurangkan ambil makanan berat. Dia ambik roti sekeping untuk bfast. Tengahari minum sup. Petang kepok lekor 2 batang je. Malam nasi sejemput and lauk sesudu. Pastu kau expect kau takkan lapar, gitu? Jangan main-main naaa, poor diet can result in cravings tau.


Dieting is hardwork ya. Walaupun dah kurangkan kalori dan bersenam macam nak rak, sometimes lemak dalam badan tak kurang-kurang pun. Kalau kurang pun sangat slow. Kalau too slow (1kg seminggu pun susah turun), go and check dokter. At the same time check apa yang kita makan. Sometimes kita yang sabotaj badan sendiri dengan sumbat makanan yang tak sepatutnya.

Those yang badan sangat overweight, please identify korang gemuk sebab keturunan ke apa. Suka atau tak, memang ini korang kena accept. Sebab body weight ada strong genetic component.

Dalam badan kita ada beratus-ratus gen yang berfungsi untuk kawal berat badan. Kebanyakan gen ni memastikan badan ada kelangsungan hidup. That's why jangan tahan makan melampau. Kalau badan sense kita menahan makan, dia akan anggap kita diancam kebuluran. Jadi badan akan stop pecahkan lemak sebab dia nak simpan lemak tu sebagai sumber tenaga. That's why korang exercise pun lemak tak turun sebab badan dah stop guna lemak.

Paling last sekali, jangan kurang tido.
Kalau rasa-rasa nak bangun pukul 4am, tidolah pukul 10pm. Jangan tido kurang dari 6 jam.
Once kau kurang tido, benda pertama yang jadi dalam badan adalah hormon kortisol start kumpulkan lemak kat perut.
Bila lemak dah start kumpul kat perut, get ready beli spender baru.

Nak try GC Plus?