2014-03-08

The point is....


Aku tak sokong kalau ada lelaki yang hampir dengan aku (kawan, sedara-mara, laki sendiri) nak kawen lebih dari sorang. Memang aku takkan sokong. Tapi aku tak bangkang. Cuma kalau jadi kat aku, aku akan tarik diri je lah. Pastu kau nak kawen ke, nak terlungkup ke, silakan. Sebab aku rasa buat masa ni, membayangkan aje dah tak cukup kuat. Apetah lagi kalau benar-benar terjadi. Jadi sebelum ada yang mati kena rodok dek aku, baik aku yang blah.

Sebab kawan aku yang penah suaminya dirampas (rampas ya, bukan kongsi) bagitau aku, perkara yang melibatkan hati dan perasaan ni kita tak boleh nak bertindak lebih-lebih. Apa yang kita buat mesti dengan hati. Kalau kita buat sesuatu tapi hati tu takde, mesti hasilnya tak cantik. Sama la jugak dengan marriage. Kalau hati tu dah takde, memang semuanya akan hambar. Kalau berjaya dapatkan balik hati suami kita tu pun, tak banyak sikit mesti ada lagi sisa-sisa "tawar hati" tu dalam hati dia. Jadi, dalam kebanyakkan kes, walaupun kita berjaya dapatkan suami kita balik, one day dia akan tetap buat balik perangai sebab dalam hati tu masih ada sisa-sisa "tawar hati" yang isteri kena berhati-hati. Sebab bila hati dah pernah ada rasa "tawar", isteri buat silap sikit je pun dah boleh jadi punca bergaduh. Kadang-kadang lupa buat sambal belacan pun jadi isu. Sebab hati tu dah tawar kan. Terkehel sikit je mulalah jadi balik isu. Sebab tu ada kes yang bercerai sebab isteri balik opis lambat. Macam tak lojik nak bercerai pasal tu. No. Sebenarnya bukan pasal tu. Tapi ada sebab lain yang dipendam lama dalam hati yang orang luar tak tau.

Sebab tu kalau aku dengar kes-kes suami isteri berbalah sebab ada orang ketiga ni, aku malas nak campur kecuali ada benda-benda funny like statement yang huru-hara. Sebab keluarga En Wan ada history kes macam ni. Tapi dorang kekal bersama sampai sekarang. Mak mertua aku banyak cerita kisah dia sendiri. Dia pernah berkahwin, pastu diceraikan sebab tak sanggup bermadu. Tapi after 19 years, dia kawen semula dengan lelaki yang sama. Tak lama pastu, dia dimadukan dalam diam. Tapi alhamdulillah, mak nombor 2 tu kekal dengan arwah ayah sampai akhir hayat. Kita nampak macam keji gila perempuan ni ambik laki orang macam dah takde laki lain. Tapi jodoh dia kekal. Memang aturan dia begitu. Jodoh dia dengan suami orang. Abis nak wat camno.

Benda yang melibatkan hati dan perasaan memang susah nak jangka.
Samada kita boleh accept atau tak boleh.
Tapi kita takleh judge. Kalau kau nak judge sangat, judge aje statement-statement yang huru-hara tu.
Tapi takyah judge kenapa dia nak kawen ngan laki orang.
Sebab bertepuk sebelah tangan takkan berbunyik. Tak kisah la siapa yang start dulu. Tapi kalau takde yang balas, benda takkan jadi.
So, adelah tak adil nak salahkan sebelah pihak.
Tapi mungkin boleh salahkan kereta. Eh.

Masa En Wan keje kat Shin Etsu, masa datang open house kat rumah ada sorang akak tu siap pegang tangan aku cakap "Jaga suami Diana baik-baik. Suami Diana tu dari hari dia lapor diri lagi dah ada orang tunggu".
Ha'ah. Tunggulah sangatttttt. Laki aku tu kalau muka cam Keith Foo lojik la orang nak pandang.
Tapi sebab pi lapor diri bawak keta sport kan. Ce kalau dia lapor diri bawak kancil, ada nak tunggu? Pandang pun haram tak.

Material memang memainkan peranan.
Come on la, sape nak hidup sengkek kan. Semua orang nak jadi kaya.
Dah kalau ada orang kaya tadah diri kat kita, gila nak tolak??
Tak lojik nak salahkan perempuan yang kejar lelaki kaya. Sebab hakikatnya memang semua orang sukakan duit. Samada pandai kaverline atau tak. Hakikatnya semua orang memang sukakan duit sebab memang itu keperluan zaman skarang.
And lelaki pulak, kalau duit dah berlebih, tak banyak sikit mesti ada niat nak berpoya. Sebab bila ada duit, kita jadi lebih berani. Berani nak masuk kelab mewah, berani nak invest kat jenama-jenama mahal, berani nak tekel awek-awek yang ada kelas. Ce kalau tak berduit. Takde de berani. Berani tengok je la.

Point dia kat sini bukan harta.
Tapi point dia adelah = ada respond.
Kau kaya, kau berduit, tapi kalau kau tak melayan, tak jalan.
Kau cantik, kau gojes, tapi kalau kau tak respond, takkan jadik.
Tu je point dia.