2013-07-28

Negatif




Benda ni sebenarnya terpulang la pada penerimaan sesiapa yang baca.
Sebab sesape pun boleh bagi pendapat, sesape pun boleh menolak pendapat, dan sesape berhak untuk tak ambik endah pendapat orang lain. Semuanya terpulang. Kalau orang yang buat review tu dia buat review menggunakan medium dia sendiri (FB, blog, twitter, etc), itu adelah hak peribadi dia. Kita memang boleh dipersilakan terasa dan tersentap dengan review dia. Tapi kita juga boleh pilih untuk tak baca review dia, abaikan je review dia dan just kembali fokus dengan apa yang kita usahakan. Kita buatlah review pasal produk yang kita jual tu. Teruskan je usaha nak promote.

Benda-benda mereview produk ni benda biasa.
Nak-nak lagi big-big player Biotech kat luar tu.
Semua akan up-kan produk masing-masing depan customer. Semua akan buat review produk orang lain and comparekan dengan produk sendiri. Aku sendiri depan meja aku ada comparison chart yang aku prepare sendiri antara produk aku and produk orang lain. Sememangnya kita kena tau and kenalpasti produk orang lain baru kita tau macamana nak position-kan product kita and target the right customer. Benda ni lumrah. Ini namanya persaingan sihat.

So kalau yang mengkondem tu gunakan medium dia sendiri and buat review berdasarkan fakta bukan auta, terpulang. Hanya dia je yang tau adekah dia jujur atau sebaliknya. And kalau kita rasa kita pun ada fakta untuk sokong produk kita, dengan segala hormatnya dipersilakan bentangkan pulak. Takyah risau, rezeki Allah bagi.

Tapi kalau review tu dibuat kat page tukang jual tu sendiri, review negatif lak tu, yang tu bukan review namanya. Tu namanya meluahkan perasaan kecewa pada diri sendiri sebab itu je la pun yang dia mampu buat. Nak bisnes tak pandai. Nak buat review kat page sendiri guna fakta pun tak berapa nak pandai, so bagi la cheap comments. Tu kira habis kuat la dia boleh pegi.

Rules dalam marketing : Jangan sesekali komen/kondem produk competitor direct depan customer.

Sebab bila kau kondem produk A depan customer, customer akan lebih ingat produk A daripada produk kau. Bila kau kutuk produk A, secara tak lansung kau lebih banyak bercerita tentang produk A dari produk kau sendiri. Customer akan lebih mengingati produk yang kau kutuk tu dari produk kau. Dan customer akan start google and ask around produk yang kau kutuk tu untuk tau lebih lanjut pasal the produk. Customer skarang bukan duduk kat hutan ya. Dorang dah ada access yang besar. Dan customer pun tak bodoh. Kalau kau rasa kau bijak untuk mengkondem produk orang lain, then apa sebab pulak customer tak boleh bijak untuk menilai mana yang betul mana yang tak?

Lagi satu, orang yang gunakan pendekatan mengkondem produk orang lain depan customer ni sebenarnya akal dia singkat. Sebab itu je paling kebabom dia boleh buat. Kira macam last resort la. Sebab dia nak fight kat technical macam tak jalan. Pastu nak promote the produk pun macam tak pandai bisnes. So dia gunakan kekdah paling mudah - kondem. Tapi yang pelik tu, orang yang suka mengkondem ni, dia macam tau semua kekurangan pada produk orang lain tapi dia tak boleh nak highlite apa kelebihan produk dia sendiri. Pelik kan? Pelik dan klaka.

Orang-orang macam ni sebenarnya dia perlukan medium yang kuat supaya orang nampak dia. Malangnya medium dia tak strong. Bila medium tak strong, pendapat dia tak didengari. Jadi untuk dapatkan attention, dia akan buat benda-benda macam ni la like kondem kat blog orang, stalk page orang, highlite kat mana-mana tentang keburukan produk yang si anu-anu jual dengan harapan orang beralih ke medium dia. Tapi selalunya orang yang gunakan kekdah macam ni, tak long lasting pun. Peribahasa melayu : Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kendian.

Usaha yang murah = Hasil yang murah.

Sebenarnya, customer taknak tau pun apa masalah and kekurangan produk orang lain.
Tapi customer nak tau what your product could offer.
Kalau customer nak tau pasal produk orang lain, buat apa dia tanya kau. Sah-sah dia tau ko takkan nak cerita kebaikkan produk orang lain punya. Come on la, benda basic kot. Semorang tau. Takkan ko masuk kedai Apple tapi tanya pasal Note 2 kot. Vangang sangat tu. Sikit-sikit dah la.








Ephyra Promo NEW : Click here and fill up the form
Senarai Agen Mak Aji's Cookies : Click here