2012-11-03

Acai beri issue






Dah 3 email aku dapat so aku rasa aku memang kena explain. It's regarding acai beri paad Ephyra.

FYI, tak semua acai beri tu merbahaya. Hanya acai beri pada ABC Gel Company saja yang ditarik balik baru-baru ni, and tak salah aku ada a few more yang sangkut dengan masalah yang sama tetapi bukan Ephyra.

Acai beri yang ditarik balik tu adelah kerana dorang ada campurkan dengan sibutramine. Sebab tu kalau sesape yang ada pengalaman ambik produk yang ada acai beri ber-sibutramine ni berat badan dia akan turun mendadak sekejapan. Selim u ollsssss. Padahalllllllll.

Sibutramine ni bersifat seperti serotonin. Seperti saje ya. Bukan macam serotonin pun. Serotonin lain, sibutramine merbahaya. Serotonin ni agen yang ada dalam usus besar kita dan dia adelah agen pelawas. Takyah susah payah la sebenarnya nak telan sibutramine ni, kau makan pisang pun boleh. Sebab serotonin ni banyak dalam pisang. Sebab tu orang tua-tua pesan kalau sembelit makan pisang. Terer kan orang tua-tua kita? Tak blaja tinggi pun, duduk kampung je, tapi tau pisang boleh kurangkan sembelit. Bila aku blaja food dulu baru aku tau serotonin ni ada dalam pisang. Aku dulu time skolah pun rajin sembelit sebab aku tak suka makan sayur. Terkoyak-koyak jubor aku kalau berak. Sampai fedap aku nak berak. Tapi tu duluuuuuu. Skarang idak lagi!

So, pengguna Ephyra janganlah risau dengan kandungan acai beri dalam Ephyra. Ephyra ada kelulusan KKM (ada aku tepek sijil kat sidebar), insyallah selamat.