2011-12-03

Test

Kecoh tetiba bila ada keratan report from MKAK Sg Buloh yang tunjuk result ada porcine source dalam sosej brand abang Ramly. Masa sorang reader tunjukkan keratan report tu kat aku, aku diam je. Tak meng-iya dan tak menidakkan. Sebab aku tak berani,

Memang dulu company aku ada jumpa trace of porcine dalam sample makanan yang dah diproses especially sosej. Tapiiiiiiii saperlah company aku nak dibandingkan dengan jabatan Kimia Malaysia, MKAK an JAKIM. Kita serahkan pada authority aje la. Bersepah reseracher bertittle dokter kat sana, dorang lebih arif.

Dah kalau abang Ramly cakap tuduhan tu adelah tak benar, produk saya halal dar sebarang najis berat, kita percaya ajelah. Melainkan kita nak buat sendiri testing, kita buat. Agak-agak antara nak percaya tak percaya ala-ala was-was gitu, kita jangan makan. Apa susah. Takyah nak bising-bising salahkan orang tu orang ni.
Tak baik okkk tuduh orang tu orang ni tak buat keje.
Buka tak buat keje, tapi kalau dah nama pun manusia, akal memang panjang sikit.
Mula-mula kita check takde apa-apa, ok je.
Tup-tup lagi setahun dua terima laporan ada pulak trace of babi kat dalam tu.
Abih camno? Takkan la asal kau nak produce product je kita ni dah macam takde keje lain nak dok menge-check produk kau sorang.

Ini bukti mereka-mereka itu buat keje.
Ni meeting yang aku attend kat Jabatan Perikanan Malaysia bagi membincangkan isu Halal.


Tuuuuu yang "..... Biotech" nama company aku. 
Tapi takleh tunjuk semua.
Keje is keje, blogging is blogging.


Ini salah satu contoh keratan akhbar yang ada dalam simpanan and dibincangka dalam mesyuarat.

Rilek kan statement dia?
"I tak jual ikan I kat orang Perak. Orang Perak tak makan ikan babi. Biar orang negeri lain makan"

Wak luuuuuuuuuuu!

Tapi salah sorang farmer yang aku pernah jumpa dulu ada cakap reason dorang bagi ikan makan tulang or kumbahan babi adelah sebab itu je sumber yang paling murah. Macam orang belah utara senang-senang je dapat bekalan tulang babi ni dari Thailand. Of cos dorang yang makan bendalah ni akan rasa membazir buang tulang babi kalau tulang tu sebenarnya boleh dimakan oleh binatang lain kan? That's why dorang jual kepada farmers.

Makanan ikan mahal.
Kau pulak kalau beli ikan asikla nak tawar-menawar sampai cekik darah.
Macamana la farmers tak ambik inisiatif carik makanan ikan yang murah?

Dulu bila ada outbreak farmers bagi tulang babi pada ternakan, kita semua sibuk check fish and kualiti air. Lepas tu kuar pula report pengilang produce fish feed dari sumber babi. Dah satu hal pulak kena check fish feed. So benda ni memang takkan habis. Jadi, kalau tak salah aku dalam satu mesyuarat tu kita sepakat dengan keputusan yang kita boleh makan ikan yang diberi makan tulang babi sebab obviously dengan hanya makan tulang babi, genetik ikan takkan berubah pun. DNA ikan takkan boleh bergabung dengan DNA babi. Tapi yang kita kena check tu adelah kualiti airnya. Sebab yang kita concern-kan adelah ke mana air tu nanti akan disalurkan. Dah la sekarang ni macam-macam teknologi rawatan air la, penapoisan air la, new water la, bla bla bla...kang tak pasallllllllll.

Itu bab ikan (raw meat).
Kalau bab processed food pun ada trace of porcine, ok yang ni memang melampau mannnnnn. Tak jadi keje sebenarnya kalau kita asik jadi tukang confirmkan halal ke tak. Sebab apa-apa boleh berlaku setelah cert Halal dikeluarkan. Jadi, kalau sesaper rasa yakin dengan cop Halal, beli je. Sape yang tak yakin, dah stop beli. Buat sendiri sosej kat rumah.

Tadi aku baru lepas bersembang dengan colleague.
Insyallah, kitorang plan nak test again a few brand sosej and burger.
Ini bukan untuk menyangkal keputusan JAKIM, JKM or MKAK, tapi untuk diri sendiri je.