2014-08-18

Open House Raya 2014


Sabtu lepas, aku buat open house raya.
Alhamdulillah, pagi-pagi lepas Subuh, Putra Heights dah hujan, takde la lebat mana pun tapi basah la jugak tanah. Kul 11am, langit dah cerah, hujan dan stop, hawa panas hilang. Nak kata mendung pun tak, panas terik pun tak. Just nice untuk menjamu tetamu. Tahun ni punya open house, aku tak ambik gamba sangat. Dah malas kot. Gamba makanan pun tak snap satu-satu. Sebab tahun ni terasa nak main masak-masak, jadi aku sibuk sikit kat dapur. Selalunya main tempah je. This year tempah menu utama je. Sabtu pagi aku paling awal bangun, kul 4am. Sebab taknak berebut stove. Stove kat dapur tu 2 bijik je. Tapi semua nak memasak guna periuk besar. Jadi sebelum perebutan stove berlaku, baik aku settlekan bahagian aku awal-awal.

Macam gah sangat bunyi menu padahal aku cuma masak kuah spagetti je. Menu lain, orang lain handle. Macam Mak Aji masak laksa Johor. Mak mertua aku nasik dagang. Pastu kitorang tempah nasik beriyani. Everytime nak buat open house je mesti aku panik. Takut je makanan tak cukup. Aku tak suka orang datang rumah aku makan catu-catu. Aku nak orang makan puas. Jadi, bila nak memikirkan berapa banyak nak dimasak tu adelah satu kepeningan. Over tak over-nya aku, nak buat open house punya pasal sampai seminggu aku berdoa mintak diberi ilham makanan apa nak dimasak and berapa banyak nak disediakan. Padahal yang nak dijamu takat 200-300 orang je. Dia punya memikir tu macam nak masak makan 3000 orang.



Menjak jejak kasih ngan member-member sekolah menengan melalui Whatsapp, dan menjadi ketua kumpulan (lantikan sendiri), tahun ni punya open house En Wan telah sekali harung buat gathering classmate. Tahun ni memang dia nak beraya dengan member-member sekolah dia kata sebab dah 20 tahun tak jumpa. Jadi dia tak jemput member-member Jepun. Siap buat banner bagai orang tua ni. Bila pagi tu aku tengok dia pasang banner terasa macam aku menumpang majlis dia pulak. Ni pun dia dah start kumpulkan kawan-kawan nak buat gathering kat Trengganu balik raya haji esok.

Nasib baik tahun ni adik-beradik and anak sedara En Wan datang tolong.
Kalau tak memang huru-hara jugak. Sebab tetamu datang menderu-deru, aku memang tak sempat nak check makanan ada lagi ke tak dalam tray. Mujur dorang semua ada tengok-tengokkan.



Dessert aku order kat Helly's Dessert and Jasmine Delights (boleh gugel sendiri).
Memang setiap kali aku buat jamuan, kalau bab-bab kek and dessert aku ambik kat dua orang ni je. Boleh la try kalau berminat. Bukan taknak try yang lain, tapi yang dia ni dekat sikit. Dulu-dulu customer kena ambik sendiri, now dorang dah makin maju jadi dah provide delivery service. Lagi senang keje aku.

Food aku hari tu :

1. Nasik briyani with ayam goreng rempah + teh tarik - tempah kat Pakcik Asri Bandar Baru Bangi
2. Nasik dagang - mak mertua
3. Laksa Johor - Mak Aji
4. Spageti bolognese - Diana Aniston
5. Eclairs - Helly's Dessert
6. Creampuff - Helly's Dessert
7. Choc tart - Helly's Dessert
8. Fruit tart - Helly's Dessert
9. Moist choc cuppies + red velvet cuppies - Jasmine Delights
10. Candy
11. Fruits
12. Air oren sendiri bancuh

Terkenang-kenang pagi tu mak mertua aku suruh aku rasa nasik dagang dia ok ke tak. Berkali-kali dia suruh rasa, tapi sebab En Wan dah belikan kitorang roti canai, jadi aku makan roti canai. Pastu lupa terus nak test nasik dagang. Plannya nak makan malam-malam karang. Rupanya tak dan. Alhamdulillah, berkat dari ilham yang diberiNYA, makanan cukup dan semuanya habis. Tinggal nasik beriyani je lebih satu periuk nasik yang kecik tu. Tapi nasik je la tinggal, lauk dia semua licin.
Malam tu aku tanya bibik kuah spagetiu ada lebih tak. Bibik cakap habis. Aku anggap spagetti aku sedap la kan sebab habis. Hahahha.


Anak sedara En Wan ni dulu pastry chef, now dah benti buat insurans Prudential.
Hari tu memang dia la yang handle meja buffet, dari segi susun atur, dari segi presentation. Aku tengok dia potong tembikai ni pun sikit punya ber-skill.


Suasana dalam rumah masih tenang. Belum kul 12 lagi, orang belum datang.


Show time!!
Masa ni la dia nak buat fashion show. Tu baju aku. Memang terkuak la leher baju tu aku pakai pasni. Time-time orang tengah ramai ni tak boleh ke bagi cantik sikit perangai tu nak.


 Masa ni semua makanan dah siap tinggal nak susun-susun kat depan je. Huru-hara dapur aku.
Yang tengah kacau lauk kat periuk tu bibik jemputan.
Bibik ni bibik Kak Long, baru dapat Selasa lepas. Patutnya before majlis tu dorang nak berangkat ke Terengganu dah. Tapi aku pujuk anak sedara aku balik hari Sabtu lepas majlis. Boleh bibik ni tolong-tolong aku jap. Bagus bibik ni, pandai buat keje. Jenis dah biasa masuk dapur.



Percubaan mengambil gamba dengan berseni.
Ambik gamba pemandangan luar dari tingkap.


Kalau sesiapa follow blog ni, mesti tau selalunya meja buffet aku letak kat mana.
Tahun ni tukar position. Letak tengah-tengah dunia, depan gate betul-betul.
Atas nasihat chef pastry gitu.


Secara ringkas, ni makanan untuk open house tahun ni.
Nasik catering hujung sana, yang kitorang masak hujung sebelah sini.
Dessert tengah-tengah.


Patutnya nak beli jelly beans, coklat coin, coki-coki....last-last ni je yang sempat beli sebab lupa. Pagi tu baru berkejar ke Giant beli apa yang sempat je.


My Cookies - choc kukis yang sama macam Mak Aji tapi ni version tangan aku, hence label dia.
Scene paling best adelah bila Blogger Cik Epal ulang-alik dari meja ke meja buffet ambik kukis ni. Aku tau itu petanda sedap. Well, sape lagi nak puji. Sendirik la. Kah Kah Kah.



Hanya gamba menjadi kenangan.
Ni namanya teladan.
Len kali kalau mak dah suruh makan sikit, maka tinggalkan keje anda dan terus makan!
Nak tunggu tunggu tunggu punya pasal, tenung gamba je la penyudahnya.
Tapi takpe, mak mertua aku cakap "Nanti esok kita buat, beras ada lagi. Diana gi beli ikan aya je"


Ketupat palas and Laksa Johor.
Disebabkan laksa johor guna spagetti, itu yang aku buat terus kuah spageti bolognese. 
Senang, sekali jalan.



Masa ni baru pukul 1pm.
Like selalu, tetamu datang lepas Zohor, kalau kul 2pm tu insyallah dah penuh.
Jadi next time kalau nak makan dengan tenang, datang la 12 tepat. Boleh makan sambil tukar-tukar meja. Agaknya jiran-jiran pun dah tau trend tetamu, jadi kul 12.30 jiran-jiran dah rasmikan dulu. Bagus jugak, dapat bersembang ngan jiran. Zaman sekarang ni pesen balik keje masuk rumah tutup pintu. Pastu asal weekend semua pakat keluar jalan. Mujur la jugak kengkadang komuniti buat meeting, dapat la jumpa sembang-sembang. Kalau tak memang setahun sekali je la kot sembang ngan jiran time open house.

Ni nak mintak maaf ni ada reader and blogger yang aku tak jemput.
Insyallah next time ya. Nak jemput ramai-ramai takut tak terlayan. Sesekali jumpa nak jugak bersembang kan. Kebanyakkan yang aku jemput pun tak penah bersua muka sebelum ni, so ni je la pun masanya nak borak depan-depan. Sebab tu takleh jemput ramai-ramai, aku ni dah la blur. Kang ntah nama sape-sape yang aku sebut nanti.

Agaknya faktor usia kan, tahun ni gila malas nak ambik gamba. Ditambah lagi dengan kamera kena curi hari tu. Lagi la tak kuasa nak memikir ambik gamba. Aku mengharap gamba whatsapp dari korang yang datang je la. Ada la kot 5-6 keping yang aku snap guna henfon sendiri, tu pun kalau nampak kelibat laki aku lalu. Kalau tak, pinjam kamera korang je la. Pastu whatsapp. Jadi, sesape yang ada ambik gamba sesama tu silakanlah hantar kat aku. Aku harap gamba dari korang je ni.


Antara tetamu yang awal sampai, geng-geng sekolah En Wan. After 20 years tak jumpa, memang seronok la dorang. Aku nak join pun tak reti nak sembang apa sebab masing-masing dah bukak sleng Tganu.



Tengok la beria ke tak berianya En Wan.
Patut la seminggu ni dia dok memerap dalam bilik Redza. Aku ni heran gak dia ni ada bawak masuk Superdry baru ke, kot la kan nak merangka sale strategi taknak aku tau. Rupanya siap buat survey form bagai. Kalau aku jadi member dia, tahun depan open house aku tak datang dah. Stress okeh kena jawab soklan bagai.




Disebabkan kawan-kawan dia datang berperingkat-peringkat, jadi mana yang datang terus ambik gamba dulu kat banner ni. Nak kumpulkan semua takut tak sempat sebab raya-raya ni orang nak pegi banyak tempat. Yang best tu kan, semua ni kawan-kawan sekolah yang se-daerah kat Manir tu. Tapi boleh berkumpul rama-ramai kat sini sebab kebanyakkannya semua keje kat KL-Selangor.
Ni balik raya haji ni of cos semua pun akan balik ke sana. Memang aku bajet lagi besar gathering dorang.




Time ni dah ramai geng-geng aku pulak sampai - kawan UNIMAS, bloggers, and readers.
Kat bawah ni antara gamba yang aku dapat from them :


With Cik Epal.
Dengan dia ni aku dapat bersembang lama macam-macam topik sebab dia datang awal.


With Sukma.
Dia ni juga mekap artis.


With Ixan.
Penah menang testimoni Ephyra :)
Nampak tak objek yang aku bulatkan kat tepi belah kiri?
Tu namanya panglima.
Ko takkan nampak kat mana-mana open house anak tuan rumah berlenggeng kehulu-hilir.
Kat rumah aku je ko nampak situasi ni. 


With Asiah.
Aku penah jumpa dia ni sekali tahun lepas, kat open house rumah dia.


With Nadia Jojo.
Penah sekali jumpa bertenet kat Chilis Empire Subang.


With Mazrie Ernie.
Tokey sambal hitam Pahang.


With Abelyn (kiri aku), Puteri Manjer and Neena Anuar.
Menyesal aku berdiri sebelah Abelyn ni.
Gila melepak okeh dia ni. Memang putih selepak-lepaknya. Aku rasa dia ni punya putih macam pesen Zizie Ezzette punya putih. Gila putih! 

Aku ingat lagi a day before she left for Rome, dia jemput aku datang kenduri kat rumah dia. Aku tak dapat datang. Pastu dia hijrah ke Rome for 4 years. Ber-FB berwhatsapp macam kenal 10 tahun padahal baru kelmarin jumpa.
That is the beauty of kawan di alam maya. Tak pernah jumpa tapi dah mesra.
Yang penting henbeg tu, agak-agak dah boring pass je kat aku.


With Neena Anuar.
First time jumpa bulan puasa hari tu, ambik kuih tart.
Reader aku and dia kata muka kitorang sama.
Time open house hari tu pun, sedara En Wan ingatkan dia adik aku.


Close up sikit.
Ye, macam adik-beradik.
Size badan saja yang membezakan kami.


Bersama boifren masing-masing


With Puteri Manjer.
Dia cakap dia follow blog aku dari year 2008.
Kalau aku bagi soklan objektif pasal blog aku, ni antara yang konfem lulus kot.


 Bukan senang nak tengok muka aku penyek macam ni. 


 Dan jarang-jarang aku upload muka dengan mulut ternganga macam ni.


With Francine and Diyana Yang.
Dorang ni semua muda belia lagi. Kesian dorang kecik-kecik minda dah tercemar baca blog aku.
Dua-dua ni anak 2 sama je macam aku, tapi badan semua selim-melim.
Muka aku dah macam loyang bergamba ngan dorang ni.
Francine konfiden bergamba dengan bunga melur kat telinga hasil kutipan anak dia. Janji gojes kan?


Thank you Neena, datang bawak hadiah besday.
Malu ai. Dah 37 tahun pun dapat hadiah lagi.


Tahu tak ni sape?
Ni teacher Rayyan kat Genius Aulad.
.........dan dorang baca blog aku.
Cuak ok bila dorang cakap dorang baca blog aku. Dah la tatabahasa aku gila cantik dalam blog ni.
Sila abaikan bahasa-bahasa yang 'pelik-pelik' dalam blog ni ya teacher. Anggap je la macam tak nampak apa-apa.


The Dusty-Pink Tits.
Jangan tanya kenapa nama grup tu begitu.
Panjang ceritanya.
Tapi ni la geng-geng kat UNIMAS dulu.


Aku sabotaj banner En Wan dengan bergamba ngan geng-geng aku pulak kat sini.
Class of 1993 pun 1993 lah.


Ni coursemate, Nuds. Tapi final project dia buat tissue culture.
Aku ingat lagi dia masuk lab aku bagitau dia buat agar 5 liter, pastu esoknya semua 5 liter agar tu contaminate dengan bacteria. Time tu dia cerita sambil gelak-gelak. 5 liter contaminate dia boleh gelak! Aku anggap je la sel-sel otak dia terputus kejap time tu. Biasa la kan final project, semua stress. Kalau aku, mau aku bakar lab tu terus.


Again, En Wan buat surprise dengan hantar kiriman bouquet and kek time orang tengah ramai-ramai datang. Lebam kejap muka aku tahan malu. Tapi kan, aku tak sempat rasa pun kek tu. 


Rupanya dia bersekongkol dengan Si Helly ni untuk prepare kek aku.
Patut la En Wan beria tanya kat mana aku tempah dessert. Rupanya dia pi carik kedai and pegi sendiri tempah kek. Disebabkan aku tak sempat nak rasa satu pun dessert Helly, jadi semalam lepas beraya open house rumah orang, aku gi beli eclair and creampuff untuk sendiri makan. Sedap :)


Ni gamba gi open house semalam (Ahad).
Last kopek la kot untuk raya tahun ni, rasanya takde dah jemputan raya mana-mana next week. Jadi balun la selagi termampu. Baju nak pi makan haruslah besar. Barulah dapat enjoy the food.



Tengah-tengah makan, ada orang tegur.
Mak Kintan rupanya. Hahahaha. Jumpa jugak. Aku dah tak rajin sangat membaca blog, jadi aku tak sure blog dia ada lagi ke tak. Kalau tak salah aku blog dia ni dulu pasal food. Resepi-resepi. Rajin jogging dia ni. Kalau kat newsfeed aku tu status dia asik la run 4.5km, run 7.8km. Aku pun run jugak. RUNning out of energy la tapi.

Happy sangat open house kali ni aku dapat jumpa ramai blogger/reader yang dah penah jumpa sekali dua and baru first time jumpa. Yang ada snap gamba ngan aku, rajin-rajinkan hantar gamba kat aku ya. Aku harap gamba kat phone korang semua je ni. Insyallah ada rezeki, bila-bila buat majlis, aku kenal-kenal ngan reader and blogger yang lain pulak eh. Bila dah jumpa baru best sikit nak bersembang dalam FB. Dah jumpa depan-depan. Harapnya perkenalan ni kekal sampai ke Jannah.

Minta maaf pada yang tak dapat jemputan.
Bukan tak dapat ya, tapi belum dapat. Insyallah, panjang umur, ada rezeki lebih, kita jumpa tahun depan. Those yang datang, minta maaf kalau ada terkurang layanan and makanan. Aku rasa yang datang awal-awal je aku sempat beraya, time orang datang menderu tu aku terlupa nak beraya, main salam je. Minta maaf kalau ada salah silap sepanjang perkenalan kita dalam alam cyber ni ya. M




Siapa kata singkat?


Dari last week punya cerita ni.
Bersabar la menghabiskannya. Aku akan cuba memendekkan jalan cerita sependek yang boleh.

Rabu malam lepas, En Wan bawak aku gi dinner kat TGI. Sempena besday aku esok harinya.
Sebenarnya tak plan pun. Asalnya keluar berdua sebab En Wan nak gi beli henfon baru. Banyak sangat whatsapp sampai roller tu jem. Nak pilih henfon kena bertenang-tenang sikit. Kalau aku bawak panglima kang tau-tau dia sama naik ngan sales tu menjual henfon. En Wan beli Oppo. Aku tak tau la ok ke tak, tapi cantik. Kamera dia gamba bersih je. Maybe sebab baru-baru kot. Kamera S4 ni dulu pun ok je aku tengok. Dah hujung-hujung ni buat perangai. Nak tunggu kamera tu on je 5-6 saat. Aku punya S4 ni pun nampak gaya macam tak panjang umur dia. Tengok la berapa lama lagi dia boleh bertahan. Kalau rasa-rasa aku yang tak boleh tahan, pendek la umur dia aku buat.


Kata nak celebrate besday aku kan, tapi sebab baru beli henfon, maka takde makna la nak celebrate aku. Busy menggodek henfon je keje dia.


Aku kesah apa dia nak whatsapp. Janji makanan aku sampai. Whatsapp la ko sampai terbenam keypad. Takde hal.
Nampak tu cheese sepinggan teghak?
Gila mabeles. Tak sedar lansung perut dah bergulung. Aku kikis cheese ni sampai licin!


En Wan kalau masuk TGI menu dia sama je...aku nak mengechak pun takde selera. 
Balik-balik tu je yang dia order.


Khamis esoknya, besday aku yang ke 37.
Wuiii, tua dah aku rupanya. Anak kecik lagi. Adehh.
Selalunya aku takkan bekerja on harijadi. Baik now, mahupun zaman makan gaji dulu. Nama nak keje on birthday nehi. Kalau cuti tak lulus, aku EL. Janji aku cuti.
Tapi Khamis lepas ada exception. Aku ada meeting kat Lazada.
The day before tu aku terima email from them, they interested nak masukkan Fleur Closet under column Accessories Lazada. Shawl la maknanya. Jadi the next day tu aku gi jumpa dorang untuk discuss further.

Cantik Lazada ni. Open working area. Takde bilik-bilik untuk staff melainkan bilik untuk discussion sahaja. Tu pun berdindingkan glass. Takde harapan nak mengular. Malas nak cerita panjang-panjang pasal ni but basically akaun Fleur Closet dah pun aku setup kat Lazada, now tengah nak prepare material je. Kalau dah on nanti ada la tu.



Lepas gi Lazada, En Wan nak jumpa member dia jap kat Lowyat.
Jadi dia letak aku kat Pavillion.
Ni kali ke-3 aku masuk sini. The last time was 2 tahun lepas kot. Masa tu Watami masih lagi tak serve pork, jadi kitorang ke Pavi semata-mata nak pekena Watami. Lepas makan balik. Takde round-round pun.

Khamis lepas, aku jalan sorang-sorang kat dalam tu.
Mula-mula aku cari Longchamp dulu.



Aku sebenarnya lama dah nak cari pesen ni. Ni pesen lama, payah nak cari dah. Aku dah tanya banyak online seller, semua kata dah abis. Ada la sorang jual lagi ni tapi kat Jakarta and dia tak ship ke luar negara. Market dia dalam negara je. Ingatkan kot Longchamp Pavi ada lagi pesen ni. Tapi takde dah. Yang ada pun tak berkenan kat mata. Kalau sesape ada jual ni or tau anyone yang jual pesen ni, bagitau aku ya.

Lepas round Longchamp, gi Mango ngan Dorothy Perkins jap tengok apa ada dalam.
Beli a few blouse pastu En Wan call suruh turun.
Aku tengok kat Pavi ni yang melepak kat dalam butik-butik high end ni semua Pak Arab.
Apesal dorang beli sini eh?
Sebab cousin aku keje kat Qatar beli Prada harga RM2000 je, kat sini jual RM18,000. Cirit jugak la kalau dah sampai 18K. Baik beli kat sana je.



Rupanya En Wan sampaikan wish kat timeline dia untuk aku.
Dah la ayat mengkonfiuskan masyarakat "kepada isteriku yang ke......"
Macam ada lebih dari sorang isteri je?

Malangnya aku takde dalam frenlist. Sorry la aku nak accept dia kan. Kem salaammmmm.
Kat rumah pun bercakap ngan dia. Whatsapp pun ada dia. Group chat pun ada dia. Eh tak kuasa aku nak accept fren request ko lah.

Friday.

Aku ada keje kat Bangi.
Tak boleh tahan, kali ni aku bertekad nak masuk kat Fareeda Exclusive (new butik).
Puncanya sebab tudung Nour Sara yang cantik gila. Tudung Nour Sara ni ala-ala shawl, takde bertingkek-tingkek sangat. Cantik nau. Another thing, aku nak tau apa yang exclusive-nya Fareeda Exclusive ni. Nak test gak tudung-tudung dia. Kan banyak nau yang kata tudung dia tak cover dada. Ok, meh kita masuk jap tengok apa ada dalam.

Pehhh!!!
Memang exclusive kau.
Sampai takde orang lansung. Aku sorang je ada kat dalam. Mau tak exclusive 3 sales layan sorang customer. Terasa macam bini pengiran seketika.
Masa tu aku terpikir-pikir, "apesal takde orang dalam kedai ni?"
Maybe waktu tu pukul 3pm, waktu keje.
Ataupun tengah bulan.
Ataupun tudung yang hot semua dah sold out.

Oh, rupa-rupanya tak.
Bukan itu faktornya.
Faktor takde orang tu adelah sebab Fareeda Exclusive ni konsep dia menerima tempahan. Jadi yang masuk sana hanya untuk tempah saja.
Kat dalam butik tu dorang display a few design untuk customer try, pastu korang boleh tempah.
Kalau dalam tempoh 3 bulan korang beli tudung cecah total RM5000, korang akan dapat kad keahlian kekal. Sesiapa yang ada kad ni boleh buat appointment ke Fareeda Exclusive dengan satu call je. Pastu gantian awning, tampalan batu tanpa had, nak baiki layer semua boleh.
Gila tak exclusive??

Aku interested sangat dengan konsep tempahan tu.
Ko takyah berebut berumah-bertangga dah depan Fareeda pasni. Kalau berkenan, pilih design and pergi tempah. Harga-wise aku tak sure, maybe mahal sikit kot. Tapi kalau lebih convinient apa salahnya kan?



See??
Labuh menutupi pusat. Pasni kau nak labuh sampai cover lutut pun boleh, sebab boleh tempah. Sukati kau lah nak labuh mana pun.
Yang aku ambik ni namanya Fareeda Aisya Exclusive.
Tapi jujurnya, kalau yang singkat tak cover dada tu lebih cantik sebab nampak ropol-ropol sikit. Macam yang aku pakai ni tak nampak ropol and bertingkat sangat sebab dia dah labuhkan 2 layer yang bawah. Tapi ok la kan untuk sesape yang suka pakai tudung labuh.

Yang gamba Mawar pakai tu also Fareeda Aisya tapi version singkat.
Sebenarnya Aisya ni ada lebihan kain kat belakang yang kau boleh tarik bawak ketepi (macam gambar Mawar tu). Kalau kau tarik ketepi, nampak macam kau pakai shawl. Yang aku pakai ni pun sama je, cuma aku tak reti lagi nak style-kan jadi aku biorkan je dia berjuntai kat belakang. Tak tau styling takpe, janji beli dulu. Blajo kendian-kendian.

Aku beli 2 terus, walaupun belum tau nap pakai camana.
Yang penting aku nak buktikan yang Fareeda ada tudung labuh. Bukan semua tak cover dada cuma ramai yang pilih untuk beli yang singkat sebab nampak lebih cantik. Jadi, pilihan di tangan anda.



Arrow tu aku nak tunjukkan yang tu la design Fareeda Nour Sara. Macam shawl. Cantik sangat.
Tu resit bukti aku beli kat Fareeda Exclusive, sebagai persediaan kot-kot nak jual balik kalau tak reti pakai nanti. Hahahah.

Sebagai pembeli tudung and shawl Ariani, honestly, Ariani lebih mahal dari Fareeda. Series tak tipu.
Fareeda Exclusive yang aku beli ni dengan penggunaan material chiffon georgette, pastu batu Swarovski, kain berlayer-layer, jual dengan harga RM220 - jauh lebih murah dari shawl Ariani yang sekeping dan takde batu-batu harga RM270. Sape penah beli shawl Ariani Siti Nurhaliza tau la harga shawl dia berapa.

Kalau sesape yang minat ngan Fareeda aku recommend go for Fareeda Exclusive. Kalau wang bukan masalah, cuba dapatkan kad keahlian kekal tu. Spend RM5000 dalam tempoh 3 bulan. Why not kan, kau beli produk mahal-mahal, biar ada after sale service yang bagus. Fareeda ni one thing yang aku tengok, dia ada nilai jual semula. Sebab design dia limited. Kalau habis, means habis. Jadi grab kad keahlian tu so that kalau kau nak jual semual the tudung, condition masih lagi dalam keadaan baik.

Aku sebenarnya nak sambung cerita pasal open house, tapi lupa ada keje nak settlekan jap. Later la ya.




2014-08-13

Tajuk Kek : Kek Moist Coklat Konfem Jadik


Cerita last week baru nak update hari ni.
Agak huru-hara sikit 2-3 hari ni at work jadi blogging kena stop jap.
Apa-apa pun aku sangat enjoy the buzy-ness. At least takde la sangap kan.
Last weekend patut gi 4 invitation - 2 wedding and 2 open house. Tapi, jem punya la terukkkkkkkk.
Semua pakat pi beraya gamaknya. Naik stress aku dalam kereta. Dek kerana nak kejar ke tempat lain, terpaksa makan cepat-cepat. Penyudahnya tetap tak sempat pegi. Seblom En Wan tension dalam jem, baik kitorang balik je. Hanya sempat attend 1 tempat je - wedding reader kat Ampang. Sampai pun dah 3.30pm. Bayangkan aku keluar immediately lepas Zohor, tapi sampai Ampang 3.30pm.


Aku sampai pun pengantin tengah bersantai-santai bersembang ngan family. Punyalah lambatnya aku sampai kan. Tapi dapat gak bergamba ngan pengantin atas pelamin. Rayyan kekejungan duduk atas pengantin.


Walaupun dah nak kul 4pm, tapi tetamu masih ramai, takde la segan sangat aku kan.


Sebab tension, aku ajak En Wan gi pekena sushi. Kebetulan kitorang nak cari pinggan mangkuk plastik untuk majlis Sabtu ni, jadi kitorang ke AEON Bukit apa ntah, yang kat Klang tu.




En Wan ada obsession terhadap whatsapp sekarang ni.
Menjak dia dapat jumpa balik geng-geng sekolah menengah dia dulu, and dia jadi admin group, sungguh berdedikasi sekali terhadap group whatsapp-nya. Tak benti-benti ngan hadap henfon. Sampai jem roller Blekberi dia. Padan muka. Aku suruh stop whatsapp taknak, kan dah jem. 


Feveret yang tersangat feveret-nya. Sekali hadap 3 piring.
Tapi tak penah ambik tau pun apa nama sayur ni. Mak aku kata kacang soya..??


Sebenarnya rugi beli tempura ni sebab udangnya cuma 3 je, yang banyaknya sayur. Dah la sayur tak makan kan. Jadi, sayur bagi Rayyan biar dia cucuk-cucuk. Senyap sikit kalau dia dapat benda yang nak dicucukkan. Baru la kitorang leh makan ngan aman.


Ayam apa ntah. Kurang sedap. Lagi sedap kat Sushi King.


Sejenis mee yang tak penah aku rasa sedap pun. Jadi En Wan bahagia makan sorang-sorang takde orang mintak.


Beef Teriyaki yang super duper sedap.
Sangat-sangat sedap!
Belum penah aku try mana-mana beef teriyaki yang tak sedap.
Tapi lagi sedap kalau pakai wagyu beef.



Malamnya, boring tak tau nak buat apa. Nak tengok TV pun takde cerita yang best.
Check sikit kat lemari apa ada untung dikerjakan.
Oh, rupanya banyak lagi belen barang-barang yang aku beli time puasa tu hari. Time puasa tu ari kan aku kemain semangat nau nak buat kuih last-last sejenis je pun. Jadi, ni lah masanya aku clearkan apa-apa yang patut dalam lemari tu. Sementara semangat masih ada, kita laksanakanlah apa-apa yang patut.

Ni namanya bahan-bahan nak buat moist choc kek kekdah mengukus.
Ni adelah resepi dalam buku resepi Tingkatan 3 yang dah separa lunyai.
Simple gila resepi ni. Resepi Form 3 la katakan, mana ada yang susah. Dulu aku hampir-hampir nak guna resepi ni untuk exam KH, tapi tak berapa yakin, jadi aku opted for kek paun je. Lagipun time tu aku nampak macam pengukus tu lagi besar dari aku. Tak tau sape kukus sape nanti.



Dalam resepi tu suruh guna tepung gandum.
Biasa la kan, resepi budak sekolah, mana ada nak bagi kita pakai tepung superfine ke apa ke. Dia nak train kita tau guna benda-benda basic. Tapi yang aku buat kelmarin pakai tepung Blue Key terus. Tak kuasa aku nak cari soda bikarbonat segala. Lagi satu yang bestnya pakai resepi budak sekolah ni, dia tak bebankan kau dengan sukatan yang pelik-pelik. Kali ni lansung tak pakai timbang. Main cawan-cawan je. Selalu aku tengok kalau ada resepi yang guna cawan-cawan ni, mesti ada tanya "Cawan tu kena besar mana?"

Jangan kisah cawan tu besar mana, yang penting nisbah tu kena sama.
Kalau pakai mug, maknanya semua bahan disukat guna mug yang sama.
Kalau pakai cawan minum teh, semua bahan disukat guna cawan yang sama.
Maka hasilnya akan sama.
Jangan risau pasal telur. Ada orang concern kalau pakai mug, nanti telur kena letak extra ke tak. Takyah pun. Kita boleh bajet sebenarnya. Cawan teh ngan mug kan tak beza banyak sangat, jadi takyah concern sangat pasal telur. Janji bahan-bahan utama like butter, tepung and sugar pakai sukatan (cawan) yang sama.

Untuk resepi ni tepung (naik sendiri) pakai 1 1/2 cawan. Put aside (1).


Pakai 3 bijik telur.
Pukul telur and tambah 1 sudu makan esen vanilla.
Put aside (2).



Ambik periuk, and campurkan bahan-bahan ni :

1 cawan minyak masak.
1 cawan serbuk koko. Aku pakai serbuk cekelat Van Houten belen buat kukis yang lepas. Cukup-cukup je. Phewww.
1 cawan brown sugar.
1 cawan fresh milk.

Masakkan semua ni.
Takyah masak beria okeh. Pakai api kecik je.
Bukan nam bagi sampai mendidih pun. Cukup sampai nampak semua ni sebati, then TUTUP API.
Biarkan dalam 3-5 minit, pastu baru masukkan telur yang dipukul tadi (2). Then kacau-kacau sampai sebati.

Dah agak-agak sebati, tuangkan tepung (1) ke dalam adunan dalam periuk.
Kaup sampai semua sebati. Pastu masukkan dalam loyang and kukus for 80-90 minit.
Masa dah nak tuang dalam loyang baru aku tau yang loyang aku semua tak fit dalam pengukus.
Loyang aku semua besar-besar. Ntah bila masa aku beli loyang-loyang ni pun aku tak tau. Nak buat apa aku beli loyang pun tak tau la. Jadi, aku guna bekas pyrex je la. Seb baik adunan ni muat-muat dalam bekas tu.


Lagi 10 minit kek dah nak masak, barulah kita siapkan cekelat cair untuk dicurah atas kek.
Just pakai 1 sudu makan butter je. Disebabkan butter aku keras lagi, jadi aku rasa butter yang aku pakai hari tu lebih kurang 2 sudu makan jugak. Belasah je la. Masukkan 1 sudu makan butter dalam periuk, cairkan. Dan masukkan 1 bar cooking choc (aku pakai Van Houten gak). Kacau-kacau sampai cair and sebati.


Keluarkan kek dari pengukus. Ni bekas pyrex yang aku pakai. Camana aku nak potong kek ni kita pikir kendian, janji aku ada tempat nak bubuk adunan aku. 
Dan curahkan cekelat yang kita masak tadi atas kek yang dah masak tadi.
Kalau nak lagi cantik, keluarkan keke dari bekas/loyang baru curahkan cekelat cair tu. Tapi aku tak keluarkan the cake sebab cake ni siap masak kul 11mlm. Takde sape nak makan kek tengah-tengah malam. Jadi aku nak biar keke ni ada tempat yang senonoh untuk disimpan, so aku curahkan je cekelat tu atas kek tanpa keluarkan kek dari bekas.


Lepas curah terus potong. Makan panas-panas lagi best. 
Inilah hasilnya. Nak tau sedap ke tak jangan tanya aku. Sebab aku mana makan cekelat. Hahahaha.
Tapi aku tengok Redza bertambah-tambah, so bleh tahan la kot rasa dia. Silakan buat sendiri.


Oh lupa nak cakap, esok bersempena dengan besday aku, aku membagi diskaun kat shawl THEA and JEWK (only). Aku dah lupa berapa harga dua-dua shawl ni tapi boleh klik kat link pada ruangan HIGHLITES (sidebar belah kiri blog) untuk check. 20% off dari harga asal. And kalau beli lebih dari 3 helai, maka shawl yang keempat kelimo keenam dan seterusnya dapat 25% off. Hanya THEA and JEWEL ya. 1 day only.



Yes!!
Another suprise from me to you :)

Aku akan stopkan kejap pemberian free mug untuk pembeli Ephyra.
Now I am giving those powerbank for FREE untuk setiap pembelian.
Tak kira kau beli sekotak ataupun 3 kotak, akan dapat 1 powerbank.
Ada 8 warna - orange, silver, black, blur, turquoise, red, fuschia, and green. Tak boleh pilih kaler ya.
Sesape yang dah terima tracking number sebelum entry ni dipublish, masih tetap dapat mug. Selepas entry ni, semua akan dapat powerbank unless korang state nak mug jugak.

Again, tak kira beli sekotak ataupun pakej 3 kotak, akan dapat hadiah powerbank. 
Hadiah ini hanya ada 100 saja. Takde booking-booking powerbank ya. Nak kalu, sila buat full payment terus and kita akan pos Ephyra and powerbank. Boleh klik link Ephyra kat bawah entry ni.

Ok, aku nak sambung angkat kotak. Bye.




2014-08-10

Jihad boleh tapi tak perlu nak memberuk.


Kan?
Saje mention nama aku supaya aku bersuara kan. Haha.
Bukan tak pernah bersuara, penah.



Makin menjadi-jadi pulak kebongokkan sesetengah manusia. Nak boikot tu boikot je la. Yang ko pegi berkumpul ramai-ramai depan McD terpekik-pekik jadahnya. Tu bukan boikot. Tu namanya demonstrasi. Boikot ni tak perlu menyalak. Orang buat senyap-senyap je. Boikot ni umpama kau tak suka classmate kau, pastu kau pulaukan dia. Pulau bermaksud kau buat tak reti. Buat diam. Tu baru namanya boikot. Yang ko terpekik terlolong berumah-bertangga depan McD, pecahkan kereta yang ada sticker McD, ludah staff Starbuck, pi drive thru semata-mata nak cakap "Fuck Israel", tu bukan boikot der. Tu bongok namanya.

Nak berjihad konon tapi perangai dah serupa Israel. Series tak faham motif kau pecahkan McD, wadehel? Saling tak tumpah Zionist. Oh, pandai marah bila tentera Israel tu bunuh civilians, musnahkan tempat awam, bunuh wanita and kanak-kanak. So apa beza dengan manusia yang pecahkan McD ni? Produk McD tu yes, product Israel. Tapi restoran McD tu orang Malaysia punya. Staff yang keje kat McD and Starbucks orang Malaysia, bukan orang Israel. Kalau kau 'berjihad' dengan cara memusnahkan harta orang dan attack orang yang takde kena-mengena, maka takde beza pun kau ngan Zionis. Sumpah takde beza. Jangan nak bajet kita berjihad sangat.

Apa yang kita buat menggambarkan hati kita. Kerana hati mengawal fikiran.
Dan fikiran mengawal tindakan.
Tak payah la buat sesuatu dengan over hanya kerana nak join the 'coolness'. Tak cool pun menghina mengutuk orang yang keje McD tu. Boikot jangan beli sudah la. Yang nak perli-perli staff McD subahat membunuh segala, perangai jangan membatak sangat boleh? Cakap macam takde otak.

Senang kita nak suruh orang cari keje lain.
Senang kita nak cakap 'rezeki ada di mana-mana'. Memang la senang cakap sebab bukan kita yang ada di tempat dia. Dan menjadi lebih mudah untuk kita bercakap bila kita dah ada segalanya. Sedangkan kita sendiri tau betapa susahnya nak dapatkan keje. Jangan mudah cakap 'kat Malaysia ni banyak keje. Kalau tak, takkan pendatang asing berebut nak datang sini'. Tanya diri kita dulu. Kita nak ke keje kat site berpanas terik? Kita nak ke keje potong rumput cam bangla? Nak? Cakap memang la senang sebab pakai air liur. Aku rasa elok jugak kalau bercakap kena pakai duit. Baru nampak sikit berapa kerat je yang mampu bercakap.

Taknak beli barang Israel dah. Jangan beli. Simple kan? Yang nak bersusah-payah pecahkan cermin kereta orang dah kenapa kau? Ni dah macam perangai orang yang tak mampu beli kereta je gayanya. Biasa la kan, time-time macam ni bagus jugak ambik kesempatan. Bila lagi masa yang sesuai nak jatuhkan bisnes orang lain. Time ni la. Time ni la pun kalau nak pecahkan barang orang. Gunakan nama jihad. Hakikatnya bukan nak jihad sangat. Tapi penyakit hati.

Jihad tak penah ajar la memberuk tak tentu hala macam ni.
Jihadlah dulu pada diri sendiri.
Pelurunya taqwa dan iman.
Bunuh dulu keisraelan yang ada dalam hati tu.




2014-08-08

Pernah buat tak?


Semalam aku dapat whatsapp dari sape pun aku tak tau lah, reader agaknya.
Dia bagi list kenangan zaman kanak-kanak.
Mari kita check samada perkara-perkara ni aku pernah buat ke tak :

1. Buka kipas, cakap dengan kipas, nak dengar suara bertukar.
Sampai skarang aku buat. Alangkan anak aku pun tak penah buat. Tapi aku masih lagi continue bercakap ngan kipas. Eh bukan bercakap. Aku nyanyi. Cuba korang test kalau tak caya. Pi nyanyi kat kipas yang tengah berpusing tu. Suara jadi lebih sedap. Ada vibrato gitu. Kah Kah Kah.

2. Naik kereta, tengok bulan, ingat bulan ikut kita.
Memang pun. Sampai skarang especially kalau balik Tganu (sebab selalu balik malam), kejap-kejap aku pandang bulan nak tengok sampai mana aku boleh nampak bulan tu dari dalam kereta. Sebab certain tempat tak nampak bulan kan. Mana la tau tengah-tengah tenung sekali nampak acik ni melintas :


3. Naik basikal, boleh lepas tangan dari 'handle', rasa hebat.
Tak pernah buat sebab badan aku ni tak simetri.
Pinggang aku sebelah berlekuk sebelah straight. Jadi aku tak yakin nak balancekan diri dengan lepas dua-dua tangan. Kang tau-tau ko nampak basikal je berjalan ke depan. Aku tertinggal kat belakang tertangkup atas tanah.

4. Masa sekolah ada orang bagi milo free, lepas ambil sekali, menyamar jadi orang lain beratur ambil lagi.

Aku jarang ambik milo free. Sebab milo free selalunya tak sedap sebab tak pakai susu cap junjung. Cair-bair je rasa Milo dia. Kalau susu cokelat UHT tu aku layan. Now baik Milo, baik Vico, baik Ovaltine, hot choc ke apa semua takleh lalu dah kat tekak. Tepu kot. Dah terlampau banyak mentekedarah Milo kecik-kecik dulu.

5. Lukis burung guna huruf 'm'.
Cukup aku menyampah kalau nampak member-member sekelas lukis burung huruf "m". Spesis burung apa ntah kepak terjuntai macam tu.

 Aku punya burung macam ni.
Line straight tu kaki dia la konon, kalau dari jauh nampak la satu line macam tu.


6. Lukis matahari di penjuru atas kertas lukisan dan antara bukit.
Wajib. Walaupun aku tak penah eye witness matahari naik kat celah bukit. Kalau sunrise kat laut tu penah la jugak tengok.

7. Masa kecil fikir bentuk hati macam ni ♡
Oh ye ke?
Time kecik dulu aku tak pernah tau pun bentuk tu namanya HATI.
Aku panggil bentuk tu LOVE.
Jadi point number 7 ni tak valid kat aku.

8. Tutup peti ais dengan perlahan, sebab nak tengok bila lampu dia mati.
Zaman kecik-kecik dulu ye la main tutup pintu esbok slow-slow sebab nak tengok time bila lampu tu mati. Tak pun bukak suis lampu tapi hold tengah-tengah nak tengok kat mana sebenarnya lampu tu start menyala.
Now pun aku still buat lagi.
Tapi penyakit bukak esbok tu terah berevolusi.
Aku pakai handphone casing yang auto light off. Apa nama casing jenis ni? Whatever lah.
So now, penyakit aku adelah tutup cover henfon slow-slow nak tengok bila lampu dia mati.

9. Main belon sabun dalam bilik air time tengah mandi. 1 jam dalam bilik air.
Tak main la main buih sabun. Buih sabun buku banyak mana sangat pun.
Lagi best main buih sabun buku FAB time basuh kasut.
Pehh, dia punya buih jangan cakap la. Bukan takat main buih lagi dah, siap main ice-skating lagi. Licin gila lantai wei.
Kalau kes aku, sejam dalam bilik air bukan main sabun namanya. Tu namanya mandi dalam kolah??? Weeeeeeeeeeee. Selagi tak berkeladak kolah orang tua tu, aku takkan keluar. Keluar-keluar je pastu kena hempok.

10. Fikir dunia kartun memang wujud.
Aku bukanlah peminat katun. Kalau ada, tengok. Takde, tak merempan pun.
Walaupun aku sangat berharap Plastic Man tu benar-benar wujud, aku tau dunia katun tak penah wujud.

Katun dulu lebih adorable. Macam Tweety Bird, Garfield, Smurf....katun skarang ntah hape-hape. Pokemon la, Doraemon la, Spongebob la. Dah la tak comel. Bingit lak tu. Nak lagi suara si spongebob tu. Rasa nak sepak je.

11. Makan chewing gum. Lepas tu jilat sampul dia sebab nak tepek tatoo kat tangan.
Tak pernah tau pun pasal ni.
Yang aku tau makan chewing gum sebab nak buat belon. Dan chewing gum juga tak boleh ditelan.
Tapi kadang-kadang aku telan je especially kalau tengah baring sebab malas bangun carik tong sampah.

12. Gigit kulit nugget dulu kemudian baru makan isi sebab tak nak cepat habis.
Tak penah jugak.

13. Koyak tengah-tengah buku latihan sebab nak buat kapal terbang, sampan, origami.
Wajib! Sebab tu kalau beli buku latihan aku suka beli yang 120 helai punya.
Dulu kan ada pilihan buku tulis. Ada yang 80 helai ngan 120 helai kalau tak silap aku.
Jadi aku akan beli yang tebal so that Mak Aji kalau buat spot check beg skolah tak perasan yang buku aku semakin nipis sebab dia tak tau pun asalnya buku tu 120 helai. Nak hidup lama kena ada strategi okeh.

14. Susun kusyen dan buat seni binaan.
Memang takkan lupa sampai mati ni.
Sebab setiap kali aku buat setiap kali tu la kena sebat ngan Mak Aji. Berani kau nak lupa?
Tapi kerusi Mak Aji dulu-dulu kusyen dia tak ringan, quite berat jugak. Jadi nak membina bangunan tu perlukan skill sikit. Kusyen payah nak berdiri dengan sendiri. Kena gabung-gabungkan dengan hujung meja. Kadang-kadang kalau kreativiti memuncak, perlukan support system yang lebih padu untuk menegakkan bangunan-bangunan tersebut.
Gunakanlah kaki Pak Aji.
Orang tua tu baca sokabar sambil kaki letak atas meja maka kita gunakan kesempatan tu untuk membina bangunan yang lebih ampuh ya. Kita letakkan kusyen atas kaki dia yang tengah melunjur tu. Siap sound "Papa jangan jatuhkan kaki tau!".

15. Fikir sticker lesen P dengan L kat kereta P untuk perempuan, L untuk lelaki.
Jangan bangang sangat boleh?

16. Kawan terpijak kasut sekolah, lepas tu pijak kasut dia balik.
Of cos la! Kau ingat aku basuh kasut guna mesih basuh? Pakai tangan oke. Sampai merekak tapak tangan aku basuh guna sabun FAB. Kadang-kadang aku bedal guna Axion. Gasaklah, janji banyak buih. Aku tak kira, kau pijak ke, terrrrrpijak ke. Let's get even! Tapi aku takde la kejam nau. Kau terpijak sikit, aku pijak balik pun sikit je. Janji kasut kau pun bertanda. Kalau next time pun balik-balik muka kau je sikit-sikit terpijak sikit-sikit terpijak, memang aku tak bagi chan. Toksah kata kasut, dengan stokin-stokin kau sekali aku pijak.

17. Lepas abes peperiksaan akhir tahun, guna buku matematik buat main SOS.
Tak payah tunggu habis periksa derrr. Cikgu matematik tengah mengajar kat depan pun aku boleh main SOS kat belakang. Pastu bangang maths. Time exam maths menggelabah SOS ngan member mintak jawapan. 

18. Beli sharpener yang ada cermin sebab nak betulkan tudung, main pantul cahaya. Lepas tu tak bagi kawan tiup takut tumpul.
Ayat pertama tak valid kat aku sebab aku tak main pantul-pantul cahaya ni semua. Pakai tudung pun tak. Lagipun cermin dia kecik nau. Muat-muat nampak gigi aku dua batang je. Tapi tang tiup tu aku penah dengar, cuma aku tak pernah kesah kalau tumpul pun. Kesah apa aku dia tumpul. Kau punya sharpener ada apa. Aku punya tumpul, pakai kau punya pulak la.

19. Anggap zaman dahulu dunia berwarna hitam putih sahaja.
Tak penah. 

20. Tuang air panas dalam piring sebab nak bagi sejuk, kemudian minum dalam piring.
Penah buat tapi tak suka buat.
Lagi satu aku tak suka orang hirup belen kuah dalam pinggan makan dia.
Orang tua-tua kan suka buat macam ni. Kalau terpaksa makan bersama orang tua, aku akan pastikan aku habis makan sebelum dorang habis and cepat-cepat blah dari meja tu. Walaupun kurang beradab tapi itu lebih baik dari aku termuntah kat meja makan. Tak tau nape, rasa macam geli pulak.

21. Tak bagi kawan korek pensel di kedua-dua hujung nanti mak mati.
Sikit-sikit mak mati.
Korek pensel dua-dua belah mak mati.
Meniarap sambil angkat dua-dua belah kaki mak mati.
Mula-mula aku percaya.
Sampailah satu time tu keluar pencil color 2 warna dalam sebatang. Nak taknak kena sharp dua-dua belah gak kan. Start dari situ aku dah tak percaya.

23. Bila blackout, pakai lilin buat pelbagai aksi dengan bayang-bayang.
Sampai skarang pun buat.
Bulan puasa hari tu tetiba Putra Heights black out dalam 15 minit. Sempat aku turunkan ilmu buat bayang burung and ular kat Redza. 

24. Sebelum minum susu kotak, koyak dulu tepi dia, tengok sama ada tanda + atau -. Orang cakap kalau tanda -, tak boleh minum. Pastu terus buang.
Tak penah tau pun?

25. Susun snek bentuk cincin (Super Ring) pada setiap jari kemudian makan satu persatu.
Now pun buat lagi.
Everytime makan Cheezel aku buat macam ni.
Cuma dah tak dapat sumbat sampai ke pangkal. Main sangkul kat hujung je.
Yang ibu jari lagi kesian. Terjuntai je Cheezel aku. Jari dah gemok maklumlah.

26. Tengok tanda kat tapak tangan. Kalau berbentuk K bermaksud nanti jadi orang kaya kalau berbentuk M nanti jadi orang miskin.
Pun aku tak penah tau.
Yang aku tau budak-budak dulu tengok tapak tangan sebab nak tengok line. Tapi aku lupa apa masalah dorang dengan line-line tu.
Pastu tengok tapak tangan usap-usap sikit then tekan kuat-kuat kat wrist tengok ada berapa 'biji' timbul. Kalau satu maknanya ko dapat sorang je anak. Kalau timbul 2 bijik, 2 anak.
Gatal bijik betul. Kecik-kecik dah kecoh nak anak berapa semua.

27. Ingat kalau tertelan biji, pokok akan tumbuh dalam perut.
Bongok.




2014-08-07

Nak menang pertandingan ni camne kira dia?




Sejak bila trend tunjuk bulu ketiak menjadi sesuatu yang cool? Sampai buat pertandingan bagai.
Aku tak sure apa syarat-syarat pertandingan ni. Lawan bulu sapa paling panjang kot.
Nak check sape punya paling panjang adelah bergantung kepada berapa kali bulu ketiak kau melilit ibu jari.
Agaknya la.
Tang mana ntah yang cool-nya tayang ketiak berselirat aku tak tau la.
Kalau sejemput tahan lagi aku nak layan. Dah kalau bersepah macam gambar atas sekali tu, cool amende. Ni agaknya sambil join pertandingan sambil boikot Gilette kot. *bersangka baik*

Hidup akhir zaman ni memang banyak saingan.
Salah satunya, bersaing untuk jadi trendsetterkan?
Semua nak jadi trendsetter.
Trend yang pelik-pelik.

Penah sekali dulu trend pakai T Shirt terbalik. Nak tayang label.

Pastu trend pakai kemeja backwards - butang kat belakang.
Time nak bukak baju terpekik-pekik suruh orang tolong tanggalkan butang.
Nak sangat ikut trend backwards backwards backwards. Ringan je aku nak hayun backhand sedas.

Pastu trend pakai jumpsuit backwards.

Pastu tukar. Pakai jumpsuit butang sebelah je, sebelah lagi juntaikan.

Then pakai topi sengaja cabut tali kat depan biar tali tu terjuntai kat tepi macam graduation tassel.

Pastu muncul trend kunyah chewing gum. Ok yang ni fine. Bukan sesuatu yang pelik.
Yang tak fine-nya bila takde chewing gum dalam mulut tapi masih nak buat gaya tengah mengunyah.
Cool katanyaaa.

Dan penah dulu jadik kejap trend pakai selipar sebelah lain-lain tapi tak berapa nak menjadi trend ni. Sebab bangang sangat kot trend tu jadi orang tak berapa nak ikut.

And now, tayang bulu ketiak.

Hello. Kot ye pun nak tayang ketiak, kamon la pegi la trim sikit ketiak kau tu buat la shape apa-apa yang patut biar semenggah aku menengoknya. Ni bulu bersepah sampai ke bawah lengan. Kembang tekak aku la bodoh.
Seb baik yang buat ni semua muka cun-cun.
Aku rasa memang trend ni dicipta untuk pompuan-pompuan cun je kot.
So that kalau bulu ketiak berpintal-pintal pun orang tak meluat sangat sebab muka kau lagi cantik dari ketiak. Jadi ketiak tu dapat diabaikan untuk sementara waktu.
Tapi kalau ketiak yang berselirat tu lagi cantik dari muka, tolonglah join trend lain. Tak pasal je kau dibangsatkan tujuh keturunan nanti.
Especially kalau kulit kau tara-tara kulit aku ni. Takyah la join. Tolong jangan bagi orang penat memikir kau nak tunjuk apa sebenarnya. Sebab bulu ngan kulit pun dah sama kaler.

Selalunya once dah muncul trend yang pelik, soon akan muncul trend yang jauh lebih pelik.
Sebab fitrah dia memang macam tu. Nak berlawan-lawan.
Kau buat pelik? Tunggu aku buat nanti laaaaaaaaaaaaaagi pelik. Camtu la kekdahnya.
Tak mustahil one day akan muncul trend pakai seluar tak tutup zip.