Sis, ujiannya mungkin kau.
Pelik aku dengan orang yang dapat suami baik, tapi masih nak mencari-cari ujian kat mana, cari kekurangan, cari something untuk dirisaukan, atau sengaja nak test suami semata-mata sebab kau tak tahu macamana nak hidup dalam keadaan tenang.
Kau dah dapat segalanya, suami baik, loving, rajin, provider, setia, penyabar, kau nak cari ujian apa lagi?
Some people memang pelik.
Kalau hidup banyak sangat krisis, dia kata penat dengan life yang macam ni.
Bila dapat pasangan yang ok, marriage yang healthy, dia rasa bosan. Tak adventure katanya.
Kau nak apa benaunya, cetan?
Orang yang hidupnya ok-ok, dapat life yang bagus, tapi masih lagi nak mencari ujiannya kat mana, adalah orang yang insecure. Sebab dia rasa mesti ada ujian kat mana-mana.
Some people memang pelik.
Kalau hidup banyak sangat krisis, dia kata penat dengan life yang macam ni.
Bila dapat pasangan yang ok, marriage yang healthy, dia rasa bosan. Tak adventure katanya.
Kau nak apa benaunya, cetan?
Orang yang hidupnya ok-ok, dapat life yang bagus, tapi masih lagi nak mencari ujiannya kat mana, adalah orang yang insecure. Sebab dia rasa mesti ada ujian kat mana-mana.
Dik, tak payahlah tercari-cari kat mana ujiannya. Hidup kita ni sendiri adalah ujian. Susah ujian. Senang pun ujian. Jalani sajalah.
Orang macam ni sebenarnya bukan apa. Dia dah terbiasa dengan environment yang full of ketidakstabilan. Maybe sebelum kawen dulu, atau masa kecik, hidupnya huru-hara. Bapaknya bukan lelaki yang caring, tak loving, tak provider. Rumah parents dia penuh dengan survival. Jadi bila dia berkahwin, dapat environment yang healthy, dia tak tahu macamana nak accept. Dia rasa pelik. Dia rasa macam eh takkanlah takde ujian? Takkanlah suami tak marah-marah. Takkanlah suami tak jealous. Takkanlah suami tak kontrol. Itu menunjukkan dulu dia ada history environment yang toksik.
Tu pasal aku cakap, ujiannya adalah kau! Sebab otak kau dah wired “Something must be wrong somewhere”. Dalam kepala kau, love dan chaos kena ada dalam satu package. Ketenangan tu buatkan kau rasa tak selesa. Padahal nothing is wrong.
Ramai je orang lain yang dapat suami sebaik kau, tapi tak menggelabah beruk pun. Because dorang tahu takde perfect marriage. Takde life yang perfect. Cuma dorang fokus pada apa yang lebih besar dalam kehidupan berbanding perkara yang picisan.
Orang macam ni sebenarnya bukan apa. Dia dah terbiasa dengan environment yang full of ketidakstabilan. Maybe sebelum kawen dulu, atau masa kecik, hidupnya huru-hara. Bapaknya bukan lelaki yang caring, tak loving, tak provider. Rumah parents dia penuh dengan survival. Jadi bila dia berkahwin, dapat environment yang healthy, dia tak tahu macamana nak accept. Dia rasa pelik. Dia rasa macam eh takkanlah takde ujian? Takkanlah suami tak marah-marah. Takkanlah suami tak jealous. Takkanlah suami tak kontrol. Itu menunjukkan dulu dia ada history environment yang toksik.
Tu pasal aku cakap, ujiannya adalah kau! Sebab otak kau dah wired “Something must be wrong somewhere”. Dalam kepala kau, love dan chaos kena ada dalam satu package. Ketenangan tu buatkan kau rasa tak selesa. Padahal nothing is wrong.
Ramai je orang lain yang dapat suami sebaik kau, tapi tak menggelabah beruk pun. Because dorang tahu takde perfect marriage. Takde life yang perfect. Cuma dorang fokus pada apa yang lebih besar dalam kehidupan berbanding perkara yang picisan.
Dalam seminggu bergaduh sekali, kau nak fokus yang yang bergaduh 1 kali tu buat apa? Fokuslah pada yang 6 hari bahagia. Tu pasal dak-dak sekarang demanding tak masuk akal. Sebab dia ingat marriage kena macam fairy tale. Kena bahagia manjang. Kena sweet manjang. Baru 1 kali bertekak dah rasa suami toksik and red flag. Padahal dia yang red flag.
Maybe untuk pertama kali dalam hidup, kau ada dalam relationship yang tak perlukan kau always dalam mode berjaga-jaga. Be happy about it. Kau bertuah dapat manusia yang baik.
Maybe untuk pertama kali dalam hidup, kau ada dalam relationship yang tak perlukan kau always dalam mode berjaga-jaga. Be happy about it. Kau bertuah dapat manusia yang baik.
Atau maybe your marriage dalam fasa yang tenang. Jalani sajalah ketenangan and kebahagiaan tu. Teruskan sampailah one day ada krisis, baru duduk and tangani krisis tu. Ini tak, tengah dalam phase bahagia, kau still nak pinpoint kat ujian. Semua orang ada ujian masing-masinglah.
Ujian suami kau adalah isterinya sendiri. Sebab si isteri dah biasa dengan drama. Bila drama tak ada, isteri create drama. Maybe dulu bini kau ni dapat pakwe yang hauk, yang kejap-kejap bergaduh. Now, bila korang tak gaduh, bini kau rasa macam relationship ni something wrong. Mesti ada ujian yang Allah gantikan kat mana-mana.
Memanglah ada ujiannnnnnn. Mana ada hidup takde ujian.
Some woman dah biasa dengan environment yang penuh dengan jealousy. Jadi bila dapat suami yang trust her 100%, bini tu rasa si suami tak sayang sebab takde rasa jealous.
Some woman dah biasa hidupnya dikawal. Maybe dari parents atau ex-bf. Now, bila suami bagi dia kebebasan, dia rasa pelik.
Senang cerita, bini kau ni complicated!
Some woman dah biasa dengan environment yang penuh dengan jealousy. Jadi bila dapat suami yang trust her 100%, bini tu rasa si suami tak sayang sebab takde rasa jealous.
Some woman dah biasa hidupnya dikawal. Maybe dari parents atau ex-bf. Now, bila suami bagi dia kebebasan, dia rasa pelik.
Senang cerita, bini kau ni complicated!
Kepada isteri-isteri yang selalu tanya "ujiannya kat mana..", girl… nothing is wrong.
Maybe for once in your life, you don’t have to survive your relationship. You just need to live in it.
Tapi benda ni paling susah untuk someone yang dah terlampau lama hidup dalam survival mode. Bila dah biasa dengan chaos, peace can actually feel a little suspicious. Bila dah biasa fight for attention, attention yang dibagi freely terasa macam tak genuine. Bila dah biasa kena prove your worth, lelaki yang dapat terima kau seadanya buatkan kau tertanya-tanya, “What's the catch?”
Girl, you don’t have to create a problem just because you are afraid one might come along someday. Sampai masanya nanti, kau hadaplah. Tak payah anticipate every possible disaster. Tak payah tercari-cari red flag yang tak penting untuk dihighlitekan. Live in it first. Deal with the problems when they actually come.
Belajarlah duduk dalam suasana tenang dan bahagia. Kau cuma tengah lalui something yang kau tak biasa dapat. Itu saja.
Girl, you don’t have to create a problem just because you are afraid one might come along someday. Sampai masanya nanti, kau hadaplah. Tak payah anticipate every possible disaster. Tak payah tercari-cari red flag yang tak penting untuk dihighlitekan. Live in it first. Deal with the problems when they actually come.
Belajarlah duduk dalam suasana tenang dan bahagia. Kau cuma tengah lalui something yang kau tak biasa dapat. Itu saja.
