Takdelah kata budak intern ni menipu. Cuma as someone yang duduk di kerusi majikan, aku rasa suspicious.
Yang pertama, cara cerita tu berubah cepat nau. Mula-mula dia reply “Ya, Madam”. Maksudnya dia acknowledge arahan dan takde indication yang dia tak dapat datang kerja hari tu. Tapi less than seminit kemudian “Bapak saya sakit dada…”
Possible?
Yes. Benda emergency memang boleh berlaku tiba-tiba. Tak mustahil. Tapiiiii, as majikan, aku tetap akan terfikir what exactly happened? Sebab timing dia memang convenient. Especially kalau sebelum tu takde apa-apa indication yang dia ada masalah.
Aku tak akan accuse dia menipu, tapi aku takkan blindly accept the explanation. Sebab dalam pengurusan staff, kita tak boleh operate based purely on sympathy. Kita kena tengok pattern.
Yang lebih mengganggu aku is, cara dia explain. Sumpah takde communication skill yang bagus. Cara dia reply tu nampak defensive.
"Eh, apa yang campur aduk masalah personalnya, Madam. Bapak saya sakit kot”
Sumpah, ini kalau dapat kat aku, aku terminate kau punya intership jam-jam tu jugak.
Dia punya defensive tone kuat, ya. Kalau betul emergency, boleh je explain “Maaf madam, bapa saya sakit dada pagi ni. Saya perlu uruskan dia dulu dan maybe lambat atau tak dapat datang. Saya akan update Madam”.
Sedaplah sikit aku mendengarnya. Ni tak. Cara dia reply "..ikutlah. Saya ambik balik barang saya, tamatkan je intern saya.."
Apalah pendeknya akal kau ni. Padahal patut tahu, kalau internship tak complete, kau tak boleh grad. Someone yang pikir future, takkan buat decision semudah ni. Dia akan pikir jauh.
Someone yang really berada dalam situasi emergency like this akan tahu, dia boleh bagi bukti. Bukti surat doktor. Bukti medical report doktor. Apa masalahnya?
Kalau aku, "Madam, saya perlu bawa ayah ke klinik dulu, nanti saya bagi supporting dokumen dari klinik".
Settle. Apa susah? Yang kau nak merempan sangat kenapa? Melainkannnnnn kau memang menipu bos. Kau memang nak monteng, tu pasal kau bengang bila majikan question kau balik sebab kau takde bukti nak publish.
Dari perspektif employer, ayah sakit is a personal matter, tapi absence daripada kerja kerana personal emergency tetap jadi urusan kerja yang perlu dimaklumkan dengan baik dan perlu dapat kelulusan majikan.
Aku lebih concerned dengan attitude daripada alasan. As employer, benda yang aku nak tahu simple je. Is the intern reliable? Kalau dia genuinely ada family emergency, aku boleh faham. Aku tak expect intern tinggalkan bapak yang sakit semata-mata nak suruh bukak kedai. Tapi cara someone handle emergency menunjukkan professionalism.
Dari perspektif employer, ayah sakit is a personal matter, tapi absence daripada kerja kerana personal emergency tetap jadi urusan kerja yang perlu dimaklumkan dengan baik dan perlu dapat kelulusan majikan.
Aku lebih concerned dengan attitude daripada alasan. As employer, benda yang aku nak tahu simple je. Is the intern reliable? Kalau dia genuinely ada family emergency, aku boleh faham. Aku tak expect intern tinggalkan bapak yang sakit semata-mata nak suruh bukak kedai. Tapi cara someone handle emergency menunjukkan professionalism.
Paling kepantangan aku, bila employer remind tentang work responsibility, employee jadi defensive as if employer takde hak langsung untuk bertanya.
Staff aku last month around 3 pm whatsapp mintak izin nak balik awal sebab ayah accident. Dia nak balik Langkawi. Nak AL sekali. Masa tu dah hari Rabu. So aku expect Khamis-Jumaat dia takkan datang ofis. Aku luluskan.
Hari Ahad, dia call.
"Akak, saya nak sambung cuti sampai minggu depan sebab ayah takde orang jaga. Tulang rusuk and bahu patah. Kaki kanan patah"
Aku tanya dia nak AL atau nak WFH. Dia pilih WFH. Ok proceed.
Staff aku yang pengasuh anaknya bercuti, text minta kebenaran bawak anak ke opis. Staff ni tak nak ambil AL, nak masuk kerja juga. Ok, silakan. Berangkut bawak anak. Takde masalah. Janji buat kerja.
Berdasarkan pengalaman aku, pekerja yang MEMANG NAK KERJA, jarang EL atau MC. Dan kalau dia perlu emergency leave, dia akan explain in detail dengan proper.
Tapi orang yang MALAS KERJA, selalunya kerap AL, kerap MC, kerap EL and alasan dorang sangat loose. Airmuka pun lain, macam gelabah beruk. Air muka tu sangat aku boleh baca. Jangan kantoi bodoh depan aku.
Macam budak intern tadi, her ayat “saya urgent” tu pun agak telling. Sebab dia macam cuba defend credibility rather than simply communicate what happened.
Kalau orang memang tengah emergency, biasanya communication dia lebih kepada “Bapa sakit”, “Need to go hospital”, “Sorry tak dapat datang”, “Will update”
Bila mula menekan “ni bukan masalah main-main...”, aku as majikan akan rasa dah kenapa kau kena convince aku that this is serious? Aku bukan nak interrogate kau pun. Aku cuma need basic information like apa yang berlaku, kenapa tak boleh datang, bila boleh update. Aku tak perlukan kau convince aku yang masalah kau lebih serious daripada masalah orang lain. Aku cuma perlukan maklumat yang cukup untuk buat keputusan sebagai majikan and arrange kerja yang perlu dibuat.
Dulu masa staff grafik designer aku dapat tau dia mengandung, dia inform. Aku tanya bila due. Sebab aku nak susun kerja. Kita ada banyak big campaign. GreenAard anniversary, YES, Founder's Birthday, Ramadan Sale - ini semua aku kena susun supaya semua marketing material siap awal. Biar nanti dia cuti bersalin dengan tenang. Itu reason kenapa majikan kena tanya dan tahu update setiap cuti pekerja, faham?
Dari firasat aku, budak intern tu sebenarnya memang tak bersedia nak datang kerja that day, then something happened yang membagi dia alasan untuk tak datang. Because sequence “Ye madam” → kurang seminit → “bapak saya sakit dada” that naturally makes the possibility cross my mind. Especially kalau dah ada pattern sebelum-sebelum ni contohnya dia memang selalu lambat, susah datang, selalu bagi alasan, atau attitude yang kurang committed.
Kalau ini isolated incident, aku akan give benefit of the doubt. Kalau ini sebahagian daripada pattern, then aku akan become much more suspicious. That’s the distinction.
Sebagai majikan, aku akan observe.
“Ok. Since you said this is urgent, please attend to your father first. Just keep me updated on his condition and let me know whether you will be able to report for work today”
Then stop. Pastu observe.
Kalau genuinely emergency, dia akan update. Kalau tiba-tiba cerita berubah-ubah, tak update langsung, online macam biasa, atau muncul cerita lain yang tak consistent, that tells you more than arguing with her.
Staff aku last month around 3 pm whatsapp mintak izin nak balik awal sebab ayah accident. Dia nak balik Langkawi. Nak AL sekali. Masa tu dah hari Rabu. So aku expect Khamis-Jumaat dia takkan datang ofis. Aku luluskan.
Hari Ahad, dia call.
"Akak, saya nak sambung cuti sampai minggu depan sebab ayah takde orang jaga. Tulang rusuk and bahu patah. Kaki kanan patah"
Aku tanya dia nak AL atau nak WFH. Dia pilih WFH. Ok proceed.
Staff aku yang pengasuh anaknya bercuti, text minta kebenaran bawak anak ke opis. Staff ni tak nak ambil AL, nak masuk kerja juga. Ok, silakan. Berangkut bawak anak. Takde masalah. Janji buat kerja.
Berdasarkan pengalaman aku, pekerja yang MEMANG NAK KERJA, jarang EL atau MC. Dan kalau dia perlu emergency leave, dia akan explain in detail dengan proper.
Tapi orang yang MALAS KERJA, selalunya kerap AL, kerap MC, kerap EL and alasan dorang sangat loose. Airmuka pun lain, macam gelabah beruk. Air muka tu sangat aku boleh baca. Jangan kantoi bodoh depan aku.
Macam budak intern tadi, her ayat “saya urgent” tu pun agak telling. Sebab dia macam cuba defend credibility rather than simply communicate what happened.
Kalau orang memang tengah emergency, biasanya communication dia lebih kepada “Bapa sakit”, “Need to go hospital”, “Sorry tak dapat datang”, “Will update”
Bila mula menekan “ni bukan masalah main-main...”, aku as majikan akan rasa dah kenapa kau kena convince aku that this is serious? Aku bukan nak interrogate kau pun. Aku cuma need basic information like apa yang berlaku, kenapa tak boleh datang, bila boleh update. Aku tak perlukan kau convince aku yang masalah kau lebih serious daripada masalah orang lain. Aku cuma perlukan maklumat yang cukup untuk buat keputusan sebagai majikan and arrange kerja yang perlu dibuat.
Dulu masa staff grafik designer aku dapat tau dia mengandung, dia inform. Aku tanya bila due. Sebab aku nak susun kerja. Kita ada banyak big campaign. GreenAard anniversary, YES, Founder's Birthday, Ramadan Sale - ini semua aku kena susun supaya semua marketing material siap awal. Biar nanti dia cuti bersalin dengan tenang. Itu reason kenapa majikan kena tanya dan tahu update setiap cuti pekerja, faham?
Dari firasat aku, budak intern tu sebenarnya memang tak bersedia nak datang kerja that day, then something happened yang membagi dia alasan untuk tak datang. Because sequence “Ye madam” → kurang seminit → “bapak saya sakit dada” that naturally makes the possibility cross my mind. Especially kalau dah ada pattern sebelum-sebelum ni contohnya dia memang selalu lambat, susah datang, selalu bagi alasan, atau attitude yang kurang committed.
Kalau ini isolated incident, aku akan give benefit of the doubt. Kalau ini sebahagian daripada pattern, then aku akan become much more suspicious. That’s the distinction.
Sebagai majikan, aku akan observe.
“Ok. Since you said this is urgent, please attend to your father first. Just keep me updated on his condition and let me know whether you will be able to report for work today”
Then stop. Pastu observe.
Kalau genuinely emergency, dia akan update. Kalau tiba-tiba cerita berubah-ubah, tak update langsung, online macam biasa, atau muncul cerita lain yang tak consistent, that tells you more than arguing with her.
Aku tak perlu prove sekarang samada dia menipu atau tak. Aku cuma perlu manage situation properly. Document the communication. Record absence. Ask for whatever documentation required for EL/MC, then tengok pattern. That’s much stronger daripada trying to catch her lying through whatsapp.
Selalunya majikan buat macam ni, takkan post-post kat Thread. Sebab the goal is not to win an argument online. The goal is to manage the employee and the business properly.
Selalunya majikan buat macam ni, takkan post-post kat Thread. Sebab the goal is not to win an argument online. The goal is to manage the employee and the business properly.
