2024-06-20

Ramai merasa pressure yang kuat untuk memenuhi standard yang ditetapkan oleh orang lain.



Video atas ni telah menjentik emosi aku untuk merempan.

Caption dia "Kepada founder yang beli Lambo CASH, jangan lupa bayar duit RM2 juta hutang) sebelum saya sebut nama awak".

Tak faham apesal setahun dua kebelakangan ni banyak betul cerita-cerita founder and influencer yang kaya-raya di media sosial akhirnya kantoi. Kantoi berhutang dengan supplier. Kantoi sewa banglo untuk berlagak. Kantoi sewa private plane. Kantoi kelepet duit sumbangan. Dah kenapa beria sangat nak jadi kaya sekelip mata ni? Nak dapat approval siapa? Kalau tak dapat approval orang ramai diri kau tu takde nilai ke camana?

Ok, ini sekadar pandangan aku. Tak setuju tak apa. Sebab I write not to get likes. I write what I like.

Melampau sangat tak kalau aku cakap "penyakit" dorang ni adalah disebabkan oleh mental stress akibat dari social pressure nak dapat penerimaan ramai orang? Bukan "orang ramai" tau, tetapi "ramai orang". Terlalu nak dapatkan perhatian ramai oranglah buatkan penyakit ni makin parah.

Dalam era media sosial sekarang, we are more connected online. Ramai merasa pressure yang kuat untuk memenuhi standard yang ditetapkan oleh orang lain. Orang-orang sekarang gunakan media sosial untuk highlite momen-momen terbaik dalam hidup. Contohnya, personal achievements, luxury vacations, and glamorous lifestyles. Gambar-gambar dan cerita-cerita yang di-upload rarely show life's difficulties or challenges.

Of course lah kita takkan tunjuk the dark side of our lives. Kita mestilah tunjuk yang cantik-cantik saja. THAT'S NORMAL. Yang tak normalnya bila kau menipu konon hidup kau mewah, berjaya, menang award segala, padahal??? Berhutang. Beli award pastu acah-acah success. Ada yang teruk pegi buat loan bank sebab nak travel sana-sini. Punyalah nak tunjukkan kat ramai orang kejap-kejap dia ber-vacation. Ini bukan aku buat cerita, ya. Ini berlaku di kalangan orang yang aku kenal, pastu terkantoi.

So kita nak salahkan siapa? Nak salahkan media sosial? Nak salahkan gadjet? Tak. Salahkan OTAK kau sebab sempit sangat. 

Pagi-pagi kau bangun dengan misi nak buat ramai orang impress dengan life kau. Yang impress tu berapa sangat sebenarnya? Percayalah cakap aku, kalau followers media sosial kita 1 juta, separuh dari tu adalah orang yang tak kisah pun. Dorang takkan kelebet cerita kau everyday. Kalau lalu, tengok. Tak lalu, dorang tak cari pun. Dia follow sekadar nak cuti mata. Hanya 50% saja yang benar-benar like you. Itupun they like kerana apa yang dorang nampak. Once kau terkantoi, yang 50% ni tinggal 25% je agaknya. Berbaloi ke berhabis duit dan berhutang untuk impress yang 25% ni? Itupun kalau kau tersungkur esok, yang 25% ni teruskan hidup dorang macam biasa. Takde de dia nak offer bayar hutang kau.

By the way, teruk sangat ke dunia realiti kau sampai terpaksa berhabis duit demi buat content di online perkara/benda yang kau sebenarnya tak ada? Ajegila berhutang semata-mata nak tunjuk kat ramai orang yang kau berduit. Hey, who cares? Yang feel pressured to show that they too live by the same standards of luxury and success, adalah orang-orang yang sama-sama tak mampu macam kau juga. Orang yang mampu they don't care if you are rich, or you own this and that, or you win this and that. You know why? Sebab orang yang mampu ada dua sebab untuk tak kisah:

1. Dia tak minat apa yang kau ada, atau
2. Dia dah ada apa yang kau ada

Media sosial ni sebenarnya sangat bagus. Dulu orang guna iklan TV and news paper. Pastu orang guna billboard. Semuanya untuk tujuan marketing. Now dah ada media sosial. Malangnya orang sekarang gunakan kemudahan media sosial dengan tak betul. Now media sosial tempat untuk bermegah, untuk kumpul pengikut tak tentu arah, kumpul likes, kumpul komen. Dan semua ni dianggap sebagai social acceptance and influence. Lavish lifestyle and success lebih mendapat banyak perhatian dan pujian. Fungsi sebenar media sosial tu dah lari. Billboard pun orang dah tak guna untuk iklan produk, tapi lebih kepada tayang muka founder. Kau imagine muka founder lagi besar dari produk. Apa motifnya?

Sorrylah, aku maybe old-skool bab-bab ni. Sebab aku memang orang sains and marketing. I started both from the offline days. So my focus remains on advertising the product, not myself or my face.

Takde yang salah nak promote diri sendiri. Buatlah kalau kau rasa diri kau lebih menonjol dari produk kau. Tak apa. But don't fake it. Don't pretend you're successful and rich, have all the luxuries padahal kau berhutang sana sini. Bila hutang dah menambun, ujung-ujung jadi scammer untuk tampung beban hutang tu. Sebab tu ada peribahasa "Menipu lama-lama jadi pencuri". Zaman sekarang banyak nau menipu, end up jadi scammer.

Kau ingat takde orang tertanya-tanya ke kau berbisnes apa? Nama produk pun tak pernah dengar. Dalam kalangan kawan-kawan mereka sendiri takde yang pernah dengar atau guna produk kau. Tup-tup kau beli Lambo. Tup-tup menang the best entrepreneur of the year. Seriously kau berbangga dengan "pencapaian" ni? Kesian.

Media sosial yang diguna dengan cara yang salah, kesannya ramai merasa perlu untuk mempamerkan kemewahan dan kejayaan untuk dapatkan lebih banyak pengikut, which in turn increases their social status in the online world. Inilah yang buatkan orang-orang ni tend to make unwise choices like berhutang untuk pretend to have something they don't really have.

Hari tu aku nampak kat FB satu video budak perempuan tengah bawa Audi, dengan caption "Income RM25K". Lepas tu dia buat pecahan dari RM25K tu berapa dia bagi parents, berapa dia spend untuk food, untuk rumah, untuk vacation. Dia spend lavishly lah. Yang kesian tu, bawa Audi seat driver tarik sampai nak cecah stereng. Pegang stereng 2 tangan macam baru dapat lesen P. Pastu pakai tudung bawal benang carik. Kau rasa??

Tolong masuk kelas lakonan ya, dik. Kasik polish biar meyakinkan sikit.