2024-06-22

Type yang sangat pentingkan insurans.



Type yang sangat pentingkan insurans ni aku kenal sangat. Sebab dulu aku kerja kat Prudential. Most of the medical underwriters kat department tu adalah type ni. Ada satu colleague aku, dia dah ada sorang anak masa tu. Dalam age 5-6 years old. Dalam sembang-sembang sorang kawan tanya tak nak dapat baby lagi ke, anak dah besar. This colleague cakap "My salary can't afford second child"

Kita yang type berbeza ni dah dipasal dalam minda "Setiap anak ada rezekinya". Jadi bila dengar type dia sampai takut nak beranak lagi disebabkan gaji tak cukup, kita dengar pun macam "Ntah hape-hape kau ni. Beranak je la dulu, nanti ada tu duitnya". Betul tak?

Statement "setiap anak ada rezekinya" tu tak salah. Yang salah adalah pemahaman dan perlaksanaan. Orang Melayu kuat berpegang pada pepatah, termasuklah pepatah "setiap anak ada rezekinya." Kita percaya setiap anak yang dilahirkan membawa rezeki kepada keluarga. Tapi KEBANYAKAN orang melayu suka percaya buta-buta. Membayangkan rezeki anak tu jatuh selepuk depan mata dalam bentuk duit, dalam bentuk jongkong emas, dalam bentuk beras berkampit-kampit jatuh dari langit. Sebab itulah ada keluarga hidup susah, tapi anak bukan main ramai. Anak kalau berderet tapi teratur takpelah juga. Ini bertempiaran entah sekolah ke tak, entah makan ke tak, tempat tinggal tak serupa rumah, tido berlonggok, situlah tempat tido, situlah tempat masak, situlah tempat salin baju.

Walaupun kepercayaan pada pepatah "setiap anak ada rezekinya" semacam bagi semangat dan harapan, kita tidak boleh ignore the reality bahawa membesarkan anak perlukan persediaan rapi, terutamanya dari segi kewangan, masa depan anak-anak, dan keperluan harian dorang. Ustaz Kazem dalam salah satu bukunya ada mention, di zaman sekarang, perubatan pun dah termasuk dalam nafkah yang mesti disediakan. Sebab zaman sekarang nak berubat pun pakai duit.

Masa collague aku cakap her salary can't afford secind child, that was year 2003. Waktu tu currency kita gagah lagi. Punnnn masih ada yang tak sanggup nak beranak ramai. Bukan takut miskin, tapi takut menganiaya anak-anak sendiri. Nak besarkan anak requires strong financial resources. Kos pendidikan, kos kesihatan, pakaian, makanan, dan aktiviti harian semuanya perlu consistent and significant spending. Toksah katalah "Spend ala kadar je sudahlah". Ala kadar yang macamana? Kalau duduk kawasan bandar, ala kadar apa yang kau expect? Keliling kau semuanya kena berduit. Nak hantar anak ke sekolah, duit. Nak beli keperluan sekolah, duit. Anak-anak join aktiviti di sekolah, duit. PIBG, duit. Kelas tambahan, duit. Belanja sekolah, duit. Kalau anak kau bawak bekal pi skolah pun, ceritanya tetap duit.

Budak-budak tu kat sekolah berkawan-kawan. Karang anak orang lain ada buku latihan, anak orang lain join aktiviti berbayar, anak orang lain join sukan sana sini -- takkan anak kau menung tengok je? Ini bukan zaman kita sekolah dulu. Zaman kita dulu betul-betul fokus kat akademik je. Sukan and aktiviti koku ni semua sampingan. Tak datang habis kuat kena denda 50 sen setiap sesi. Now lain. Semua tu diambil kira dalam merit. Nak tak nak, anak-anak kena aktif join program sana sini. Itu semua kena duit. Karang bila anak orang lain menyerlah, kau merempan cakap pilih kasih. Yang benaunya kau takde planning untuk anak. Semuanya nak disponsor sekolah. Mengote pandai.

Without good financial planning, parents akan face financial stress. Ujung-ujung, anak jadi mangsa. Gasak kau lah nak belajar ke tak, makan ke tak, janji hidup katanya. Susah-susah sangat benti je skolah, cari kerja. Jadi influencer. Mak bapak gini memang cukup bangga kalau anak bagi duit. Biarlah tak balik rumah pun, janji bagi duit. Sebab itulah bergantung semata-mata kepada percaya bahawa rezeki akan datang dengan sendirinya without concrete effort is an inappropriate form of gambling! Perjudikan nasib anak-anak.

Setiap anak perlukan perancangan masa depan yang jelas. This includes educational planning, social development, and career opportunities. Education adalah foundation untuk masa depan yang cerah. Without proper planning, anak-anak mungkin akan left behind in terms of education and opportunities. Karang bila anak tak mencapai standard, kau salahkan T20 ambik hak kau pulak.

Amanah yang kita dapat ni berat sebenarnya. Sama ada kita dah berikan yang terbaik untuk anak-anak, itu lain cerita. Tapi kalau takde planning lansung, berserah buta-buta pada takdir, kau rasa semudah itu Allah bagi kita uruskan amanah ni? Rezeki memang Allah yang bagi, tapi kena ada usaha. Mesti ada rancangan yang solid untuk besarkan anak-anak. Menjadi atau tak, kerja Tuhan. But effort is our duty.

Aku kadang bila datang rumah some people, tengok keadaan dalam rumah yang macam tongkang pecah, dengan sampah menambun, dengan dapur berselipat, sink penuh, anak bersepah -- alahaiii. Padahal mak bapaknya bukan orang susah pun. Dapur masak tu berkerak-kerak. Aku nak cedok lauk pun kembang tekak. Jenis yang tak kisah rumah macam nak terbalik, janji ada rumah. Nak bersepah ke, nak berkerak ke, dalam rumah sendiri katanya. 

Please jangan argue dengan aku bab ini, ya. Sebab aku pun bukan orang senang. Tapi rumah aku (rumah mak aji) jangankan berkerak, kalau dia balik kerja kesat-kesat kaki kat lantai berasa berhabuk, satu rumah kena bantai. So aku tak boleh terima kalau rumah orang bersepah dan anak-anak berselipat, dikatanya "kita tak tahu apa masalah dorang". Pundek. Menyampah aku baca komen macam ni. Tambah anak takde masalah, but without ensuring that basic needs are met, itu yang salah.

Another aspect in financial planning, macam video tadi cakap - is medical card. Orang kebanyakan macam kita-kita ni lagilah wajib ada medical card. Kalau gaji kau below RM50K sebulan, kau adalah orang-orang yang mesti ada medical card. Sebab kos perubatan sekarang sangat tinggi. Bolehlah nak yang murah, tapi silakan menunggu lama dan jangan demand nak first class service. Anak sedara En Wan pernah masuk hospital kerajaan di suatu daerah, menangis keluar dan masuk hospital lain. Sebab wad tu hanya ada kipas. Tak tahan panas. That's why perubatan dah jatuh nafkah wajib sediakan. Dah bukan kehendak, tetapi keperluan.

Marhaen macam kebanyakan kita, kerana kita tak kayalah maka perlu ada medical card untuk bantu tanggung kos kos hospital, kos pembedahan, kos rawatan kecemasan, dan treatment selepas discaj. Anak-anak kita ni kena ada medical card. Tanggung sehingga mereka dah bekerja. Once dah kerja, suruh dorang sambung bayar. Biar sebelum kawen dah dibiasakan dengan komitment medical card. Kalau lepas kawen baru nak harap dorang buat medical card, jawabnya memang takkan buat lah. Sebab once dah kawen, komitment dah tinggi. Masa ni sibuk nak membayar hutang sampaikan tak nampak kepentingan medical card. Dah sakit esok baru menggelabah. Jadi, kena biasakan semasa bujang lagi dah ada komitment bayar caruman, jadi dorang akan jadi lebih berhemah dalam berbelanja.