2018-02-09

Nak ambik boleh, tapi....



Nampak tak tulisan tu?
Aku taknak copy paste nanti entry ni jadi sangat panjang jadi aku jadikan ia jpeg.
Harap boleh baca. Kalau tak boleh, klik pada gambar supaya lebih jelas.

First, I like this hadith.
Hadith ni not so famous sebab takde dalam buku Hadis Muslim.
Siapa yang biasa dengan blog aku mesti pernah terbaca aku cakap rumah aku now dah jadi macam rumah mak sebab mak duduk sekali that's why aku tak kisah kalau keluarga En Wan datang every week.

Tapi, aku pun suka nak elaborate further tentang hadis atas.
Bukan apa, karang ada yang salah faham.
Zaman sekarang ni ramai yang suka ambik pemahaman sikit-sikit. Cedok sana sikit, cedok sana sikit.

Pemahaman utama yang hadis ni nak sampaikan adalah dari dari sudut kebajikan.
Nak tunjukkan betapa banyak hak ibu kepada kita sehingga harta kita dan apa yang telah dorang bagi kepada kita boleh menjadi milik mereka.
Bapak-bapak jangan sedih ya. Walaupun hadis ni tak sebut perkataan 'ayah', tapi semua maklum hadis ini pun terpakai untuk ayah juga cuma hak seorang ibu kepada anaknya lebih besar seperti yang digambarkan dalam banyak hadis lain.

Pemahaman kedua dari hadis ni jauh lebih penting (at least untuk zaman sekarang, pemahaman yang kedua ni jauh lebih penting).
Ini adalah dari fikih fiqh, di mana pemahaman pertama tadi bukan mutlak tapi dihadkan oleh beberapa syarat.
Sebenarnya hadis dalam gambar tu panjang lagi. Kalau tulis sekerat-kerat macam ni memang boleh mengundang salah faham.
Nanti orang yang tak tau hujung pangkal fikir yang bukan-bukan.

Sebelum tu, baca kisah bawah ni dulu. Ini hadis sahih dari Bukhari (7145).



Dari hadis Bukhari ni kita boleh relatekan dengan hadis Ibnu Majah tadi bahawa "Kamu dan seluruh harta bendamu adalah adalah milik (ayah) dan ibumu" bukanlah bermaksud kau kena bagi semua harta dan duit kau pada makbapak sampai kau jadi muflis. Yang dimaksudkan adalah ibu mempunyai kedudukan yang sangat besar kepada kita sehingga mereka berhak mendapat harta kita.

"Berhak" kat sini bermaksud kita berkongsi dengan ibu dan memberi lebih daripada itu jika nak menghormati dia. Bukan bermaksud asal mak bapak kau mintak je kau kena bagi sampai kena ikat perut anak bini sendiri dan pinjam along.

Aku teringat dulu ada reader pernah email aku bagitau masalah dia terpaksa bayarkan hutang-hutang mak bapak dia dan apa mak bapak nak dia kena bagi. Itu tak betul. Bukan macam tu caranya nak taat.

Ok berbalik pada pemahaman yang kedua tadi, mak bapak boleh mintak harta anak-anak asalkan :

Syarat pertama.
Jangan sampai memudaratkan anak dan tidak mengambil harta yang menjadi keperluan anak. Contohnya, jangan sampai anak terpaksa berhempas-pulas buat 3-4 kerja lain sebab gaji hakiki semua mak bapak ambik.

Syarat kedua.
Tak boleh ambik harta dengan tujuan untuk bagi pada yang lain.
Katakanlah kita bagi mak kita beg tangan, then kita nampak mak kita hadiahkan pulak beg tangan tu pada anak bongsu - takpe. Sebab itu kita yang bagi. Bila kita bagi, dah jadi hak mak. Sukati mak nak bagi beg tu kat sesape pulak. Walaupun as anak memang la terasa hati kan mak taknak pakai pemberian kita, boleh pulak pass hadiah kita kat orang lain. Tapi tu memang perangai mak-mak. Kadang-kadang mak-mak ni bukan tak suka barang yang kita bagi, tapi dia tak boleh tengok anak-anak dia susah. Bila dia tengok anak yang satu lagi beg buruk, dah tentu dia sedih. Kalau boleh dia nak je suruh kita belikan adik kita beg baru tapi dia taknak menyusahkan. Jadi, dia pass beg tangan dia pada anak yang lagi satu.

So, itu situasi lain.
Situasi yang tak boleh adalah bila mak bapak datang rumah kita pastu mintak periuk nasi kita (contoh). Kita ingatkan dia nak letak kat rumah dia, rupanya dia nak bagi periuk tu kat anak lagi satu.
Ok yang ni salah. Tak boleh.

Syarat ketiga
Tak boleh meminta dan mengambil atas tujuan membazir.
Membazir kat sini membakwa maksud to spend duit/harta for something yang tak jelas manfaatnya seperti bershopping. Mintak duit kat anak sebab nak beli pinggan mangkuk sedangkan kat rumah ada 14 set lagi tak berpakai, nak beli rantas emas, atau paksa anak bagi duit sebab nak buat kenduri yang gah.


Allah kan adil.
Dia takkan buat hukum yang akan menjadikan satu pihak lain menderita.
Jadi, bukan semua harta anak itu perlu dibagi pada mak bapak.
In fact kalau mak bapak berkenan dengan harta anak pun tertakluk pada 3 syarat tadi.

Berbalik pada gambar pertama tadi (paling atas), bila penanya tu cakap "Ibuku tinggal menumpang bersamaku", dan syeikh tu kata salah. Sebenarnya kitalah yang menumpang rumah mak.

Ok fine with that.
Kat situ dah clear.

Tetapi, bila orang tua kita tinggal bersama, tidaklah bermakna rumah itu dah jadi hak ibubapa juga.
Secara undang-undang dunia, masih lagi menjadi rumah anak kepada ibubapa tadi. Bukan rumah ibubapa.
Jadi, ahli keluarga yang lain janganlah pulak masuk rumah tu buat macam kau ada share dengan pemahaman bahawa itu dah jadi rumah ibubapa korang jugak.
Dia akan patah balik pada isu adab.
Dari segi undang-undang itu tetap rumah orang, bukan rumah makbapak korang.
Jadi masuklah dengan adab sebagai tetamu.




Alhamdulillah, out of 1000pcs, now tinggal 88-89 pcs left.
Just nice aku estimate dari 25 Jan hingga 9 Feb (today).
So hari ini last day untuk beli dengan harga RM18 (tak masuk pos).
Esok start dengan harga RM28 sebuah.
Terima kasih pada yang beli buku ni.
Yang baru nak bayar, today last day offer RM18 ya.