2018-01-27

Rakan sekerja yang tak boleh buat kerja.



Ni someone DM aku kat IG. Aku dah respond pada dia tapi aku nak tulis panjang-panjang kat blog dari sudut pandang aku sebagai majikan dan juga pernah makan gaji.

In any private organisation, time is money.
Bukan mementingkan wang tapi itulah hakikat yang kena telan.
Agensi swasta ni stand alone agency tau. Nak-nak lagi small and growing company yang selalunya dibina dengan modal sendiri. Dah tentu kelansungan syarikat bergantung pada kerjasama staff. Kita bukannya ada grant atau duit ihsan dari mana-mana yang boleh cover kos operasi. Kalau ada pekerja yang tak perform, straight away buang.

Bunyiknya macam kejam, kan. Tapi we are not doing charity here.
After all, semua pekerja akan dibagi probation period. Kalau 3 bulan tak perform, selalunya majikan akan tambah another 3 months untuk tengok kot-kot ada perubahan pada performance staff. Majikan pun bukannya kejam sangat. Kalau boleh kita nak serapkan jugak sebab malas la nak start all over again dengan new stuff, nak buat interview lagi, nak bagi training lagi, semua ni buang masa tau. Kalau dah 6 bulan masih juga tak perform, baik buang je lah. Takde masa nak kesian-kesian. Daripada buang duit 'bela' staff yang 6 bulan pun tak perform, baik duit tu buat tambahkan gaji staff yang sedia ada.

Masa aku makan gaji dulu, aku ada colleague yang macam ni.
Bos aku tak sampai hati nak buang dia. Nak pulak bila sebangsa. Lagi la tak sampai hati. Sebab niat nak tolong anak bangsa sendiri. Tapi dah kalau kerja sambil lewa, 10 kali dok ulang pesan benda yang sama pun tak masuk-masuk gak kat kepala, nak buat apa simpan? Sampai bila nak bela atas dasar kesian? Baiklah kesiankan staff yang sedia ada yang bertungkus-lumus siapkan kerja and ada effort nak majukan diri. Kalau kerja dia pun balik-balik kita kena cover, ntah apa fungsinya ambik dia keje tak tau lah.

Memang ada certain people yang datang keje semata-mata hadir ke tempat kerja je.
Hadir ke tempat kerja dan hadir berkerja adalah 2 benda yang berbeza ya.
Hadir ke tempat kerja ni sejenis yang kehadiran memang tip top, punch card tak pernah merah, datang on time, balik pun on time. Tapi kerja belum tentu jalan.
Hadir bekerja pulak memang datang untuk berkerja, minimum supervision pun keje tetap jalan.

Yang hadir ke tempat kerja ni jenis yang dia datang untuk buat kerja je. Buat je tau. Belum tentu tip top. Salah ke, betul ke, dia tak ambik port. Yang dia tau setiap kali bos bagi task, dia buat. Dia takde effort nak check balik kerja tu sebelum submit pada bos. Bagi dia, "kalau ada salah kau cakaplah nanti aku betulkan". Masalahnya tetiap hari pun kejenya salah. Kadang-kadang dah betulkan pun masih ada yang salah. Salah yang sama dok repeat sepanjang 3 bulan. Jenis ni memang mengharapkan diketuk je. Nak kena sekali ketuk baru sekali jalan. Dua kali ketuk pun, satu kali je jalan. Eloknya libas je terus biar dengan dia-dia sekali jalan.

Aku pun dulu macam reader ni juga. Bila hari-hari bersembang dengan orang yang sama, keluar makan dengan orang yang sama, kerja dengan orang yang sama, kita anggap orang tu macam adik-beradik. Susah dia, susah kita juga. Bila jadi kes-kes macam ni, sebolehnya kita nak kawan tu kekal dalam company. Dan kita pun mula bermain dengan emosi.

"Kesian, dia ada anak-anak.."

"Kesian, dia menanggung mak bapak..."

"Kesian, isteri dia tak bekerja, he's the breadwinner..."

Ok, let's be fair.
Kalau kita kesiankan collague kita, then kena be fair juga dengan majikan.
Majikan pun ada family yang nak dibagi makan. At the same time majikan ada pekerja yang perlu dibayar gaji supaya pekerja boleh bagi family masing-masing makan juga.
Dah kalau majikan kena menanggung pekerja yang mengabihkan boreh, kan ke tak fair pulak pada dia? So kalau kita nak cakap pasal fair, then be fair to all.
Adil pada diri sendiri, rakan sekerja, majikan dan syarikat.

Aku faham bila kita berkawan-kawan ni, kita punya 'sisterhood' bond jadi strong.
Tapi jangan sampai kita tak letakkan keadilan tu sesuai pada tempatnya.
Sebenarnya majikan yang nak buang that pekerja tu pun sedang berlaku adil pada staff-staff yang lain. Kalau dia tak berlaku adil, dibiarkan je staff yang tak perform tu stay pastu staff lain kena tanggung kerja tambahan. Sanggup?

Ada tempatnya bila kita boleh gunakan semangat sisterhood tadi.
Kalau collague kita seorang yang perform tapi tetiba performance merosot, kat sini kita boleh gunakan budi bicara. Kalau nak mintak boss punya consideration time ni lah.
Tapi kalau dari awal sampai ke sudah gitu jugak gaya kerjanya, takyahlah. Kalau dia sayangkan diri dia dah tentu dia improve.





Yang tanya kat mana nak pesan untuk sign buku?
Tu aku tandakan tu kat ruangan NOTA TAMBAHAN.
Tapi takyah pesan pun takpe, aku sign semua je.