2018-01-18

Malas and tak ada masa



Selalunya kalau nak buat sesuatu pembaharuan kita mesti nak drastik. Nak buat terus yang the best. Selagi belum best taknak buat. Baik dalam apa pun, kebanyakkannya mesti nak terus buat yang gah. Kalau tak, taknak buat lansung.

Contohnya bila tiba-tiba datang dia punya semangat nak exercise. Kalau boleh jam tu jugak nak cari kasut baru, nak cari sports bra, nak cari joggers, lenggings baru, stokin baru. Nak serba lengkap baru ada semangat nak gi gym katanya. Buat 3-4 bulan, pastu jem.

Nak kurus pun gitu gak. Kalau roh kurus merasuk badan, terus nak diet teruk. Taknak sentuh nasi lansung katanya. Pakai bengkung siang malam. Dengan harapan lusa kurus. Bila tak nampak perubahan dalam masa seminggu, giveup.

Samalah juga macam ibadat. Bila iman dia datang menderu terus berkobar-kobar nak buat semua benda sekaligus. Dhuha nak terus buat 4 rakaat, tahajud nak buat terus 12 rakaat, baca Quran nak baca sehari 4 helai, puasa nak selang sehari. Tak sampai sebulan, mengaji ke mana, tahajud ke mana.

Nak buat apa pun walau ibadah, perlu masa. Tak perlu nak buat yang gempak-gempak terus. Selalunya, bila kita berangan nak buat yang gempak-gempak, akhirnya kita tak buat lansung. Sebab kita dok menunggu waktu yang sesuai, tunggu punya tunggu, tetap tak jumpa masa sesuai. Penyudahnya gone.

Kalau tergerak nak exercise, sarung je t shirt, seluar track biasa, kasut sukan - terus jogging. Tak perlu nak ada sportsbra baru boleh jogging. Pakai apa yang ada dulu. Kendian nanti beli.

Nak sedekah tak payah tunggu banyak duit. Beli pisang goreng RM5, letak kat pantry, tulis "Jemput makan pisang". Done. Sedekah juga namanya.

Buat dulu dengan apa yang kita ada. Nanti lama-lama dengan sendirinya akan meningkat menjadi lebih baik.

Dulu bila dengar orang kata cubalah untuk khatam Quran sebulan sekali, aku rasa berat sangat nak buat. Macam banyak gila nak baca dalam sebulan. Mana nak kerja lagi, mana nak uruskan hal rumah lagi, celah mana nak khatam sebulan sekali? Aku anggap dah pencen esok la baru ada masa kot. Tak pun tunggu hari cuti baru boleh baca Quran nampak gayanya ni. Eh takde makanya! Time cuti aku bantai membuta, tengok TV, keluar jalan-jalan.

Sebenarnya nak mengaji tak perlu aim untuk baca banyak helai terus. Yang penting mengaji dulu, bukan khatamnya yang nak dipikirkan. Untuk yang baru nak berjinak-jinak, mulakan dengan 5-10 ayat saja pun boleh. Tapi buatlah dengan rutin. Jangan letakkan beban pada diri sendiri. Allah lebih suka ibadah yang sedikit tetapi rutin dari ibadah yang banyak tapi jarang-jarang buat.

Solat sunat pun macam tu jugak. Tak jadi salah kalau awal-awal ni nak buat Dhuha setakat 2 rakaat. Asalkan rutin. Tahajud pun sama. Tahajud memang amalan yang susah nak dibuat. Walaupun bilangan rakaatnya (paling kurang) hanya dua je tapi tak semua orang mampu laksanakan. Apatah lagi waktunya pada waktu malam dan selepas tidur. That's why  Allah menjanjikan ganjaran yang besar to those yang sanggup bangun dari tidur semata-mata nak tahajud.

Tapi, kalau rasa liat sangat mata tu nak terbukak pukul 4 pagi, apa kata lepas Isyak tido kejap. Tido setengah jam pun tak apa. Sebab tahajud ni bermaksud solat sunat pada waktu malam selepas tidur. Bila terjaga, terus bangun buat Tahajud. Tak payah tunggu tengah malam. Paling afdal memanglah dibuat waktu tengah malam, tapi yang penting buat dulu ikut mana yang kita mampu. Itu lebih baik daripada tak buat lansung. Inilah punca kenapa kita susah nak tahajud sebab kita nak tunggu mata tu terjaga tengah malam. Bila tak terjaga, kita giveup. Dan tak buat lansung. Sedangkan Islam tak pernah zalim kat kita, kita je yang suka zalim kat diri sendiri.

Even orang yang rajin bangun malam untuk tahajud pun, kalau dia tak larat sangat hari-hari berjaga dari pukul 3 pagi, sesekali dia boleh 'berehat' dengan buat tahajud awal sikit pukul 10 malam lepas nap Isyak. Tak ada paksaan dalam memilih waktu, cuma untuk orang-orang yang biasa bertahajud, makruh hukumnya kalau dia tinggalkan tahajud. Allah bagi time period yang panjang dari lepas Isyak hingga sebelum Subuh supaya kita ada kelonggaran untuk tak perlu berjaga malam selalu. Kalau itupun belum mampu menggerakkan kita untuk tahajud, wajarlah ada rasa malu.

Jadi parents memang penat. Aku tak terkecuali. Kadang-kadang lepas Maghrib aku tetido dengan telekung masih dipakai. Selalunya terjaga balik around 9-9.30 malam. Kalau jadi kes-kes macam ni, aku akan bangun untuk Isyak and terus tahajud. Dah alang-alang tu kan. Takyah tunggu tengah malam. Kat opis lepas solat tak mengaji. Kat rumah aku cuba rutinkan setiap kali lepas solat. Tapi kalau letih sangat, lepas solat aku baring sambil baca apa-apa surah yang aku tau. Tau-tau je dah padam.

Jangan jadikan urusan dunia dan anak-anak sebagai penghalang untuk kita beribadah. Penat memang penat. Allah pun dah kata dunia memang tempat untuk kita berpenat, nak rehat tunggu dah mati esok. Islam itu mudah. Buat sikit-sikit dulu sambil berdoa diberikan kekuatan untuk buat lebih banyak. Dalam henfon try install Quran apps tapi jangan di-install saja. Sambil baring, bukak kejap apps tu baca sikit. Orang kata kalau baring sambil membaca ni boleh jadi ubat tido. Takpelah kalau tetido pun. Kan bagus kita baca Quran sampai tertido dari tido time orang lain tengah baca Quran.

Yang sebenarnya kita takde lah sibuk mana pun. Cuma kita tak letakkan priority ibadah tu ke depan berbanding urusan lain-lain. Allah tak tanya hasil berapa banyak kita khatam setahun. Tapi Allah tengok pada usaha kita.



Iman manusia wajar ada turun naik. Bila iman turun, kualiti solat wajar berkurangan, tapi jangan tinggalkan lansung. Aku tak ingat bila kali terakhir aku malas solat. Tapi memang pernah. Sebab tu, setiap hari biasakan buat qada solat. And lagi satu, free hair, bertudung dan cara kita berpakaian adalah bukti sejauh mana kita mahu belajar jadi taat pada perintah Allah, tak ada kaitan dengan solat. Ada orang free hair, tapi solat fardu tak tinggal.
Ada yang bertudung litup tapi solat lompong.
Tapi masing-masing ada usaha untuk meninggalkan kejahatan.
Yang sorang usaha untuk jaga solat, yang sorang usaha untuk jaga aurat.
Jangan tengok buruknya, tapi carilah cantiknya.
Insyallah, setiap apa yang kita buat kerana Allah, akan dimudahkan.
Tapi yang paling penting, apa pun keadaan kita waktu tu, baik rambut kaler ke, pakai skirt belah sampai nampak seluar dalam ke, baju see thru ke - solat usahakan buat. Kerana satu hari nanti solat itulah yang akan bawa kita pada hidayah Allah.

Ada perempuan bila rambut berkaler, otomatik dia taknak solat. Sebab orang kata mewarnakan rambut tak sah solat jadi dia tak solatlah. Jangan macam tu!
Buat je apa yang kita boleh buat dulu.
Aku pun dulu sejenis rambut merah juga. Pakaian aku hmmmm....yang tau tu tau lah. Apa aje yang orang tak kata. Orang buat muka pelik bila aku masuk masjid nak tumpang solat dengan pakai skirt. Ya, aku tau aku tak beradab masuk masjid pakai macam tu, tapi aku nak bersolat. Mana yang lebih penting?

Masa aku rambut merah, bukan takde orang perli-perli aku "Solat ke ni?".
Tapi aku solat aje. Aku tak kisah orang nak perli pun.
Bukan aku hadap dorang, dorang yang nak sangat hadap aku hari-hari. Eh.

Masa aku ada kerja kat Kota Bharu, on the way balik, aku tumpang solat kat satu surau ni. Aku tak ingat nama surau. Masa tu dah pukul 6pm kalau tak salah. Ni time aku free hair. Lepas solat, aku turun ada sorang pakcik tengah sapu-sapu kat tangga solat, dia tegur aku. Cakap Kelantan. Dia tanya aku dari mana (obviously lah bukan orang sana kan sebab daring nau aku masuk surau dengan rambut merah). Aku cakap aku dari KL, datang sini ada kerja kat KB. Singgah tumpang solat kejap. Pakcik tu cakap "Hmmm..baguslah. Kerja macamana sibuk pun jangan tinggal solat."

Sikitttttt pun dia tak pandang slack kat aku. Sikit pun dia tak kondem pakaian aku. Dia lebih fokuskan pada solat aku. Sampai sekarang aku memang ingat pakcik tu. Aku harap itu benar-benar orang la. Sebab masa aku masuk surau tu, takde orang. Eh seram pulak.

Malas solat ni penyakit common.
Dalam Islam, malas adalah sejenis penyakit hati.
Kalau dah namanya penyakit, mesti ada punca penyakit dan gejala penyakit, kan?

Kalau buat sesuatu yang kita suka, dah tentu tak malas. Tak makan pun tak apa, sebab kita suka nak buat. Tapi kalau kena buat sesuatu yang kita tak suka atau tak selesa, itulah penyebab kenapa kita tend to menunda-nunda kerja. Jadi kesimpulannya punca malas adalah bila kita tak sukakan sesuatu perkara. Jadi, bila kita malas bersolat itu tandanya bukan saja kita tak suka bersolat malah solat itu sendiri kita tak suka. Tak ada ubat untuk malas kecuali paksa diri untuk buat.

Malas ni penyakit hati/rohani. Bukan penyakit jasmani. Kalau ada sakit fizikal tapi rohani kuat, apa pun kekurangan fizikal pada diri tak jadi penghalang. Tapi, kalau ada penyakit rohani (malas), badan sihat pun akan rasa sakit. Jadi, nak mengubat penyakit malas bukan jumpa dokter, tapi jumpalah ustaz atau motivator.

Aku lupa dari hadis mana tapi pernah terbaca salah sorang sahabat Rasulullah saw cakap "Aku pernah tak terdaya menjalankan solat tahajud selama 5 bulan hanya kerana 1 dosa yang aku lakukan".
Jadi maksudnya kat sini, dosa menjadi punca datangnya rasa malas bersolat.
Kadang-kadang kita tak buat dosa besar pun. Dosa kecil yang kita pandang remeh tapi dibuat secara konsisten pun boleh menyebabkan datang rasa malas untuk solat.

Solat kena buat. Macamana penat pun mesti buat. Kalau baby yang belum pandai berjalan tu, boleh je letakkan tepi sejadah kita, biar dia golek-golek situ (alas la jangan letak buta-buta atas lantai pulak). Baby ni dia nak nampak muka mak je. Asal nampak muka diam lah dia. Kalau dia nangis pun, biarkan je. Ada kat tepi kita je kan, bukan pi mana. Solat lah 5 minit, biar dia melalak situ. Lepas solat angkat lah.

Dulu, walaupun aku ada bibik, tapi everytime aku balik dari keje aku akan bawak Rayyan naik ke bilik. Selalu aku buat gitu lah. Time dia belum pandai meniarap, aku letakkan je atas katil. Pastu aku solat. Time dia dah pandai merangkak, aku letakkan je atas lantai, tutup pintu bilik biar dia jangan merangkak keluar. Pastu aku solat. Kejap je. 5 minit done. Bila dia dah pandai jalan, aku ingatkan dia akan merayap jauh. Rupanya tak. Asal aku solat je dia senggayut belakang badan aku. Bertabahlah.

Penat memang penat. Sekarang ni pun walau anak dah besar-besar tetap penat. Penat memang takkan habis. Balik keje nak sambung masak nak sambung malam ajar anak buat homework. Jadi parents memang penat takkan habis. Tapi janganlah sampai takde masa nak solat. Itu tanda-tanda musibah paling awal bila kita tak diberikan kekuatan untuk beribadah. Gosok baju can wait. Masak can wait. Makan can wait. Makan pukul 8 dengan makan pukul 11, namanya tetap makan. Tapi solat jangan tinggal.





Customer ni pernah setahun tak period. 
Sebelum makan GC Plus, period terkhir dia Oct 2017. Start makan GC Plus December (tak tau tarikh bila dia start). On 21 Disember, period datang. Hari ni 18 Jan, period lagi.
Maknanya period cycle dah kembali normal, insyallah.
Cuma aku nak pesan, baik-baik ya bila period dah teratur bermakna kesuburan meningkat. Kalau nak merancang secara biology, jangan salah kira. Dah ramai dah yang ter-mengandung balik lepas ambik GC Plus.