2018-01-17

Macamana nak kenal bulu-bulu sebenar



Ini status aku semalam. Saja naikkan status ni supaya aku teringat nak cerita pasal ni kat blog.
Ini cerita dari reader blog. Emailnya panjang gila. And ada 2-3 cerita dalam tu, kalau nak tepek email kat sini rasanya agak berserabut sikit sebab ada cerita-cerita lain. Jadi aku extract untuk cerita part ni saja.

Aku pernah tulis di blog dulu yang isu hasad dengki ni jangankan terjadi di kalangan orang luar, alangkan dengan adik-beradik dan sepupu-sepapat sendiri pun berlaku isu macam ni. Bezanya, kalau terjadi di kalangan darah daging, kita ambil langkah untuk absorb dan diamkan diri (memendam rasa, maybe?) sebab air dicincang takkan putus katanya. Habis kuat pun, buat luahan hati macam reader ni.

Dalam kes reader ni, aku rasa kakak dia jadi 'berani' sebab dia merasa diri dia kakak, jadi lebih 'berkuasa'. Kalau dia adalah adik, mesti dia tak berani nak kata macam tu. Dan boleh jadi kakak rasa jeles...??

Rasa jeles memang always ada pada mana-mana manusia, tinggal lagi samada boleh dikawal atau tak. Rasa jeles tu berpunca dari one very basic desire iaitu mahukan apa yang orang lain ada.
Boleh jadi kakak dia belum mampu pergi umrah so that dia jeles dengan adik.
Atau mungkin dia jeles dengan rumah adik yang cantik.
Boleh jadi juga jeles sebab mak bapak lebih sayangkan adik.
Mungkin juga dia stress anak dah pecahkan banyak barang dan dia tak mampu nak ganti jadi dia marahkan orang lain demi nak lepaskan geram.
Semua ni ada possibility.

Tapi memang ada jenis manusia yang bila jeles dengan someone, dia cuba untuk kurangkan kualiti yang ada pada orang tu atau menjahamkan whatever the other person possess in order to make things seem fair. Disebabkan dia takleh nak compete, maka dia put them down. Tu pasal terkeluar ayat "Yang dia tinggalkan rumah sape suruh!". Actually ayat tu bukan suruh angkut rumah sekali pi berjalan tapi lebih kepada "Lain kali kalau sayang sangat dengan harta benda, jangan pi mana-mana. Duduk rumah je!".
Nampak tak ada spin di situ?

Tapi di sebalik perangai kakak ni, aku nampak satu perkara yang obvious kat sini.
Selalunya, bila sesebuah rumah ada orang tua (mak atau ayah), otomatik adik-beradik dan saudara-mara akan anggap itu rumah makbapak. Secara tak lansung dia rasa ada share dalam rumah tu. That's why dia tak jaga adab sebagai tetamu dan takde rasa bersalah bila barang-barang rumah orang rosak dek kerana dia.

Aku rasa terlampau ramai yang masih belum faham. Bila kita tegur anak dia "Eh, jangan sentuh pasu tu nanti pecah", dia rasa kita sayang sangat dengan harta dunia. Dia rasa kita berlagak semua barang dalam rumah tak boleh disentuh. Lepas tu mula la dia buat cerita kita lupa daratan. Katanya kita ni bila dah senang lupa diri. Kita berkira dengan adik-beradik. Yang buruk-buruk semua kat kita. Mulalah nanti keluar ayat "harta dunia bukan boleh bawak mati". Ha'ah memang betul. Harta dunia ni memang aku sengaja beli sebab nak bagi anak kau pecahkan.

Some people memang nak orang berlebih-kurang dengan dia memanjang. Dia always rasa orang yang banyak duit ni ape sangatlah setakat terpecah 1-2 barang, kan boleh beli lagi.
Berjalan berhabis ribu-ribu takkan takde duit nak beli pasu baru, ye tak? Gitu la agaknya pemikiran dia.
Dia tak terfikir pun Hamba Allah tu bekerja keras untuk beli kelengkapan rumah. They bought it with their hard earned money. Adalah wajar kalau rasa sedih barang-barang berkecai anak kau kerjakan. Adalah patut kalau nak mintak ganti. Takkan semua benda kita nak orang halalkan. Amboi senangnya hidup?

Ini bukan isu "harta dunia tak boleh dibawa mati".
No. Itu bukan ceritanya.
Ceritanya kat sini - mana rasa hormat kita sebagai tetamu? Adab kat mana?
Jangan ingat kita adik-beradik, atau saudara-mara dari susur-galur yang sama, maka kita boleh berlebih-kurang kat semua benda.
Tak payah say sorry pun tak apa.
Nak ambik barang dalam rumah orang, ambik je.
Nak selerakkan rumah orang takpe sebab mak bapak kita duduk dalam rumah tu.
Mak bapak duduk dalam rumah tu tak bermakna itu jadi rumah mak kita jugak.

Benda-benda macam ni common sense. Semua patut boleh pikir kot bila datang rumah orang kena faham yang rumah tu adalah rumah adik DAN adik ipar. Dah la datang rumah tak bagitau, pastu buat rumah macamkan ada share. Tak terpikir ke bila kau balik nanti, dorang laki bini bergaduh sebab si suami sakit hati kita datang rumah dia buat macam rumah sendiri. Kesian adik kita memendam rasa. Nak diluahkan takut kau terasa hati pulak. Kau tu bukan boleh ditegur. Karang sentap. Yang jadi mangsa adik. Asyik nak menjaga hati orang je kejenya. Dengan laki dia pun dia nak pendam rasa, dengan kau pun dia nak pendam rasa. Please ya, seiring dengan usia, biar datang sekali dengan pakej bijaksana. Jangan makin tua makin bodoh. Ini statement general, bukan khas untuk kes reader ni saja.

Orang kata kalau nak tau 'bulu-bulu sebenar' kawan mahupun adik-beradik/saudara-mara, tunggulah bila kita susah. Pepatah dulu kata "kawan semasa senang ramai, kawan time susah sikit".
Itu dulu.
Zaman sekarang ni, nak tengok bulu-bulu sebenar tunggulah bila kau naik pangkat, naik gaji, bisnes maju, jalan-jalan overseas, anak pandai, suami hensem, isteri cantik, beli kereta baru, renovate rumah. Time tu nanti kau tengok siapa yang ke depan ucapkan tahniah.
Pepatah dulu tu dah boleh tukar kot. Ganti dengan "Semasa senang pun tak ramai kawan, semasa susah ramai tukang sorak pulak".

Jangan terperanjat kalau yang tumpang seronok kebanyakkannya datang dari unexpected people. Yang katanya kawan dan orang-orang terdekat belum tentu lagi seronok.
Kalau suatu masa dulu ada someone lebih bijak dari kau dan keputusan examnya lebih cemerlang, orang macam ni lah selalunya yang akan beria-ia menafikan apa yang kau capai sekarang.
Ada yang tak boleh terima hakikat bahawa dia pandai tapi kau akhirnya lagi berjaya.
Ada juga yang tak boleh terima hakikat kau dan dia sama-sama pandai tapi apesal hidup kau lebih mewah dari dia.

Ada sorang blogger pernah bagitau aku, dia tak ramai kawan. Hidup dia hanya dengan suami dan anak-anak. Sejak dia semakin dikenali, kawan-kawan menghilang. Buat birthday party anak pun kawan-kawan tak datang. Buat open house, kawan-kawan tak datang. Buat gathering tak ajak dia. Dia tak tau kat mana silap dia. Aku cakap "Silapnya sebab kau rich and famous".

Duit memang boleh contaminate frenship.
Especially bila kita share di media sosial pergi bercuti, makan sedap-sedap, beli barang baru, etc.
Perbezaaan kedudukan kewangan memang bagi kesan pada frendship. Especially bila kau earn a lot of money, perbandingan status sosial memang berlaku. Someone with less money akan selalu tertanya-tanya berapa banyak duit kawan dia ada. Nampak macam kawan-kawan dah semakin menjauh padahal tak jauh mana pun. Kawan-kawan tu masih menyekodeng life kau lagi.
Senang je nak tengok kawan-kawan mana yang jeles dengan kau. Kalau beberapa orang kawan tak pernah nak 'munculkan' diri tapi dia sesama dia elok je bersembang, percayalah cakap aku, dorang tu ada persamaan iaitu jeles dengan kau.

Kenapa aku cakap kawan tu jeles?
Sebab, kalau dia ada problem dengan kau, dia akan berani to be upfront. Especially kalau salah tu datang dari kau. Tapi kalau secara tiba-tiba dia menjauhkan diri, itu maknanya iri hati. Kerana hanya orang yang iri hati sahaja tak ada alasan yang konkrit kenapa dia iri hati. Sebab itulah dia simply pilih untuk taknak kawan kau lagi.

Dulu zaman skolah, benda yang jadi punca jeles satu je : cantik.
Kalau kau pandai orang tak heran sangat. Tapi kalau kau cantik, kau akan dibenci. Tapi sekarang ni, punca jeles yang pertama duit. Yang kedua social media. Seriously, this can cause powerful feelings of envy, especially kalau Hamba Allah tu kejap-kejap upload gambar yang best-best. Boleh depression Hamba Allah yang lain melihatnya.

Sebenarnya dalam kebanyakkan keadaan, life kita semua sama je. Cuma orang pendengki ni always assume life orang lain is happier or better. Bila dia assume life orang lain better, secara tak lansung dia akui life orang tu lebih hebat. Pengakuan dia tu sebenarnya yang menyebabkan life dia semakin sengsara. Ni namanya self-torture. Self torture adalah sejenis penyakit mental ok? Sila berubat.






Yang ada point beribu-ribu ni jangan peram lama-lama sangat tau. Sebab point ada expiry. Rugi nanti :)