2017-11-26

Star Cruise Superstar Libra - Part 2

Day 2 atas ship, pagi tu aku terjaga pukul 3.30 pagi.
Syahdunya solat malam atas laut. Hujan pulak tu. Tapi tak lebat. Aku dok imagine kalaulah aku boleh bersolat tengah malam macam ni atas Deck 10 tu kan best. Tapi taknak buat pasal. Karang kena halau pulak.

Lepas Subuh, kejut En Wan. Redza lepas solat nak tido balik. Ok bagus. Ko teman adik kau tido.
Mama and papa nak gi breakfast date.

So ini lah pemandangan laluan depan cabin kitorang pagi-pagi Subuh. Lengang. Semua pun membuta lagi. Kitorang naik ke Deck 10 untuk breakfast kat satu restoran lain pulak.

Lengang jugak. Kitorang orang pertama makan.
Breakfast kat restoran ni sedapppppp.
Ada nasik lemak sambal udang, ada mee goreng, omelette, sosej, bubur, roti-roti, salad, yogurt, buah, cereal - macam-macam. Sama macam breakfast kat hotel.

Pagi tu aku just makan bun and cheese je sebab aku plan nak gi gym, taknak makan nasik-nasik karang terbelahak pulak atas treadmill. En Wan makan nasik lemak. Dia kata "Sedapnya sambal udang dia. Sebijik macam sambal sotong awak".
Wah, sedap rupanya sambal aku. Boleh la berkira-kira nak jual nasik lemak pulak pasni.

Pagi tu aktiviti aku cuma ke gym 1 jam. Pegi sorang je sebab En Wan bawak anak-anak pi makan then main basketball katanya. Main pun berdua je sebab orang pun takde lagi.
Kat dalam kapal ni terlampau banyak aktiviti yang boleh korang buat jadi gym takkan sesak, basketball court tak sesak, pool pun tak sesak, lounge tak sesak. Semua pun ok. Sebab some join kids activities, some tengok cinema, some tengok show, some bershopping, some membuta.
Macam aku, lepas sejam kat gym, balik bilik untuk mandi then sambung membuta.

Ni view dalam gym. Aku yang tengah kayuh beskal tu, kat tepi Rayyan datang teman after breakfast.
Lengang je. Best.

Masa aku dalam gym, kat Deck 9 area pool, ada zumba.
Ramai gak join berzumba. Tapi half way je sebab lepas tu hujan.

Di lokasi yang lain, seorang anak sedang main basketball ditemani seorang appa.

Di bontot kapal.
Ingatkan nak buat scene Jack and Rose flying sekali ruangan depan tu ditutup. Kapten tak kasik sesape pi situ karang tak pasal berjujuk semua beratur nak buat scene yang sama.
Jadi, kita duduk kat bontot kapal je la sudey.

Ni antara aktiviti kat atas tu. Semua best-best. Tinggal kau nak join atau tak je.
Macam aku, aku pilih untuk membuta.

Bangun dari tido, makan lagi. Lunch pulak. Perut aku kenyang lagi padahal. Tapi pegi la jugak kunyah-kunyah buah je. Dah tak larat nak makan. Padahal aku bukan makan sangat time breakfast. Maybe letih kat gym tak settle lagi tu yang mengunyah pun malas.
Lepas lunch, budak-budak ni nak main indoor games. So kitorang pi naik Deck 6 untuk pinjam mainan kejap.
En Wan nak ajak aku jalan-jalan around kapal tengok Duty Free Shop, so kitorang suruh Redza bawak adik balik bilik main sama-sama.

Masa kitorang nak balik bilik, nampak budak berdua ni main kat lounge Deck 3.
Elok je la pulak main berdua, kalau tak, bertempik je kejenya. So bapak dia snap gambar ni dari jauh. Rasa sweet pulak tengok. Sebab rare sangat nak tengok dorang main sama-sama. Kalau bertekak bersama, selalu.

Last-last bapak join sekali sebab adik asik kalah dengan abang so bapak mewakili team adik.
Tapi tetap kalah. Kahahkah.
Dah la bang, ni mainan budak zaman skarang. Kita man galah panjang je dah la.

Lepas settle main, semua pun masuk bilik melepak kat dalam bilik sampai kapal singgah Phuket.

20 jam atas laut akhirnya sampai ke Phuket.
Alhamdulillah, sepanjuang 20 jam semua ok. Tak mabuk, tak pening, tak muntah, tak sakit.
Air laut pun tenang je. Hujan on and off tapi tak mencemaskan.

Aku malas nak turun Phuket sebenarnya tapi sebab En Wan kata dia nak book Phuket Tour, nak tak nak kena turun jugak.
So ini kali kedua aku jejak Phuket.
The last time was 9 tahun lepas, masa Redza umur 4 tahun.
Tak pernah sangka akan jejak Phuket lagi.

Actually aku tak pernah plan nak ke Phuket lagi. Bukan sebab tak best, tapi aku tak suka percutian yang melengaskan.
Phuket ni dekat sangat dengan Malaysia. Cuaca lebih kurang, culture lebih kurang, pemandangan pun tak jauh beza. Pergi sekali dah cukup rasanya.
Tapi dah alang-alang kapal ni jejak Phuket, so apa salahnya turun sekali buat kali kedua. Lagipun Rayyan belum pernah sampai Phuket.

Phuket takde port, jadi kena naik boat untuk bawak kita ke darat.
Ni atas boat. Aku duduk kat bawah, ruangan aircond, Dorang 3 orang ni lepak atas.
Kitorang diberi masa untuk ke darat dari 4.30pm sampai 11.30pm (waktu Malaysia).
Yang nak turun, turun. Yang taknak, just stay atas kapal.

Honestly, kalau korang belum sampai Phuket, boleh la ambik pakej tour macam aku.
Tapi kalau dah pernah jejak Phuket, takyah ambik pakej ni lagi.
Aku terasa rugi sangat-sangatnya ambik pakej tour ni.
Sebab, masa suntuk. Jadi, tour cuma dapat 3 tempat je. And semua tempat ni aku dah pergi dulu.
Takde yang specialnya pun.
Lagipun, Phuket ni yang bestnya adalah island hopping. Kalau setakat nak pi temple, pi gua, pi kilang gajus - takyah la. Buang masa.
Kalau nak ke Phuket, pergi Phuket yang ambik pakej island hopping.
Untuk dapatkan pakej tu, korang kena naik flight la, kalau naik kapal laut ni memang tak sempat nak island hop bagai.

Hari tu pakej tour naik bas.
Tempat yang dia pergi semua aku dah pegi dulu jadi 2 tempat yang pertama aku tak turun pun. En Wan and Redza je. Aku ngan Rayyan lepak atas bas.
Tempat ketiga aku turun sebab nak tengok sunset. Tapi tempat ketiga ni sebenarnya aku dah sampai pun dulu.

Gambar atas dah bawah adalah tempat yang sama.
Cuma kali ni dia je la bergamba sorang.

Tempat yang sama. Tapi spot yang berbeza.

9 tahun lepas datang pakai topi tau.
Kali ni datang pakai tudung. Kahkahkah.
Yang penting pengajarannya, selagi boleh ambik gamba berdua, ambiklah. Jadikan kenangan.
Esok bila anak kau dah ramai, dah tak sempat nak bergambar duduk beriba-riba lagi dah.
Gambar berdiri je sekarang, tu pun takde kira 1,2,3, asal pandang kamera je dah.

Sticker hijau kat dada aku tu, semua orang dalam bus aku pakai warna yang sama.
Bus lain pakai sticker warna lain.
Sticker tu selalu tertanggal pastu Rayyan tolong tampalkan.
Masa tampalkan tu dia tanya "Apesal stiker mama asik terbukak? Gam dia dah habis ke?"

Aku cakap "Entah lah dik. Cuba adik tengokkan kenapa"

Pastu dia belek-belek sticker tu and pandang baju aku then dia jerit "Hah! Adik dah tau dah. Sebabbbb, tetek mama ni tinggi. Tetek adik tak tinggi. Sebab tu tak terbukak".

Lojik.
Tapi takyah lah menjerit.

Dapat la jugak satu bergambar berdua depan King. Jadiklah.
Beza betul gambar kitorang 9 tahun lepas dengan now. Tua dah.

Pit stop yang last adalah depan shopping mall.
Semua masuk mall sebab nak makan tapi kitorang balik sendiri. Jalan kaki je. Dalam 20 minit jalan kaki ke jeti semula. Nak masuk mall pun bukan ada tempat makan. Kalau Krabi lain la tempat makan halal bersepah. Masa nak balik ke jeti lalu Bangla Street. Aku tak tau bila munculnya Bangla Street ni sebab dulu kitorang datang sana takde pun tempat ni.

Tempat ni happening sebab banyak pub and tempat makan. Tapi takde tempat makanan halal.
Sampai aku tutupkan mata Rayyan lalu kat sini sebab ada a few pub yang ada tarian tiang kauuu.
Elok je bersenggayut terkangkang tersiat kat tiang tu. Tapi tetek tak tinggi. Size rambutan je. Eh.

Agak jenuh jugak sebenarnya berjalan kaki ke jeti ni. Bukan sebab jauh tapi sebab bawak Rayyan.
Padahal kiri kanan banyak kedai-kedai yang kalau 9 tahun lepas, konfem aku menyinggah.
Tapi kali ni semua aku pejamkan mata, jalan terusssssssssssssssssss biar cepat sampai jeti sebab Rayyan dah start letih. Budak-budak mana sesuai bawak pi Phuket. Takde apa yang seronok untuk dorang kat sana. Dia dah start merengek nak balik ship.

Kesian jugak En Wan tak dapat pi HR Phuket. Dia pun tak senang duduk tengok anak-anak dah penat berjalan. Takpelah, ada rezeki kita datang berdua je  Tempat-tempat macam ni takyah bawak anak. Dorang takkan appreaciate kedai-kedai souvenir ni semua. Kalau bawak pi theme park takpe.

Tapi dalam pada tak sempat tak sempat tu, sambar gak la sepiring nutella and banana pancake.
Tapi aku tak makan. Aku dok bercerita ngan Redza betapa wajibnya cari pancake ni kalau sampai sana nanti, tu yang dia beria nak merasa. Seb baik dia kata sedap.

Sementara tunggu apak ngan abang kau habiskan Nutella Pancake, kita bergambar dulu kat sini.
Yang bercahaya belakang Rayyan tu kapal kitorang.
Dia boleh benti takat situ je. Ini dah kawasan area jeti.

Alhamdulillah, just nice kitorang cecah jeti je, boat pun dah ready nak jalan. Takyah tunggu lama-lama.
Sampai je kapal, terus masuk bilik and mandi, solat and keluar gi supper.

Ini malam pertama aku try supper sebab malam semalamnya aku membuta awal.
Aku ingatkan supper dia takat roti-roti atau karipap pusing ke apa kan.
Rupanya nasik goreng seafood, pizza, chicken nugget, meehun sup, wantan soup, pastu dengan 5-6 macam jenis kek, kuih pau - eh, ni supper ke dinner?

Memang makanan 10 stars.
Macam makan hape je macamkan takde besok.

Ini yang aku makan supper malam tu. Cuma sup tu 2 mangkuk aku bedal. Sedap gila okeh!
En Wan yang tak makan sangat benda bersup pun boleh tambah 2 mangkuk gak.

Day 2 was great cuma regret sikit bila En Wan ambik pakej tour tu. Agak boring sebab aku dah pegi semua tempat and tempat-tempat tu semua sebenarnya takde apa sangat. Yang bestnya kena pi island hopping jugak. Nasib baik dah pegi, takde la regret sangat. Yang belum penah sampai Phuket aku rasa dorang mesti rasa Phuket ni boring sebab takde apa. Sebenarnya best tapi bestnya adalah kat island hopping bukan kat town.

Kalau sesape nak naik kapal pi Phuket, takyah ambik pakej tour. Ko free and easy je.
Boleh jalan-jalan kat area depan jeti tu melambak kedai souvenir.
Kalau yang dah penah pegi Phuket, better takyah turun lah, kau stay je dalam kapal.
Lagi best boleh rehat, boleh makan tepi pool, boleh riadah, boleh membuta.

TINGGAL 5 HARI LAGI OFFER NI.

Ada 2 pilihan untuk order.
Samada WHATSAPP SINI.
Atau isi form kat bawah kalau nak.

Name
Email Address
Option : SM : Basic Value Pack, RM149 (free pos)