2016-09-23

Resepi special hanya 2 minit. Bukan masak maggi.


Ok, ni aku nak bagi resepi special.
Khas buat orang yang ada jerawat kat dahi.

Ni sebenarnya melalui email-email yang aku nampak admin aku reply.
Ada 3-4 orang cakap lepas guna GreenAard Cleansing Bar, jerawat kat pipi hilang. Tapi jerawat kat dahi tak hilang-hilang. Kenapa yang kat dahi ni degil sangat taknak hilang?

Pastu ada yang cakap, jerawat dah hilang, tapi macam ada kesan lebam/hitam kat kawasan jerawat tu.
Nak buat macamana?

Agak berpeluh jugak lah admin aku menjawab. Aku peratikan je.

So hari ni biar aku jawab sikit. Semoga ada pencerahan. Tidak hanya cerah di muka saja.

Ok, mula-mula kena tahu tak semua jerawat tu tumbuh disebabkan masalah kulit.
Jerawat boleh tumbuh atas sebab-sebab yang lain sama.
Especially kalau kau tengok jerawat kat tempat lain hilang, tapi kat certain area tak hilang-hilang. Dalam kes ni, kat dahi.
Kat situ je dah boleh pikir lojik. Kalau jerawat tu muncul sebab masalah kulit, patutnya satu hilang, maka semua pun hilang. Tapi ni tak. Dia main separuh hilang separuh tak hilang pulak. Acaner?




Sebelum aku cerita pasal resepi, kena pastikan point kat bawah ni korang settlekan dulu :


1. Liang tersumbat 

Ni memang 'jin aprit' punca utama jerawat!
Dahi kan kat T- Zone. Kawasan ni memang banyak pengeluaran minyak. Liang pada bahagian ni memang cenderung untuk tersumbat and menyebabkan jerawat. Tapi liang yang tersumbat ni boleh dikurangkan masalahnya dengan good CTM (Cleanse, Toning, Mosturize). Kalau rajin, tetiap bulan cuba gi buat steaming muka. Kalau rajin lah. Kalau aku memang malas. Tapi, buat sekali sebulan cukup dan setiap sesi tu jangan steam wajah lama-lama. Sebab muka berjerawat ni sensitif.


2. Kelemumur pada rambut 

Ntah kenapa tetiba masuk kelemumur lak ni, kan?
Tapi, kelemumur pada rambut boleh trigger jerawat kat dahi. Yang mana yang suka buat bangs tu, pastikan lah rambut takde kelemumur, kalau tak percuma je tempat bersemayam jerawat kat situ. Cuba untuk hilangkan kelemumur dulu.


3. Kulit kepala berminyak

Kalau kulit kepala berminyak, minyak tu cenderung untuk meresap dalam kulit dan buatkan liang tersumbat dan jerawat pun mula tumbuh. Kalau rambut jenis berminyak, pastikan korang cuci rambut 2 hari sekali untuk pastikan kulit kepala bebas minyak.


4. Ubat-ubatan 

Ubat macam birth control ada kecenderungan untuk jerawat tumbuh kat dahi (pada orang tertentu). Tanya doktor dulu setiap kali dia bagi korang apa-apa ubat yang berkaitan dengan hormon. Sebab pil hormon selalunya akan bagi kesan sampingan. At least korang tau what to expect so takde lah nanti bila jerawat tumbuh korang berhabis duit beli macam-macam nak hilangkan jerawat tapi tak hilang-hilang pastu mula salahkan produk. Padahal korang ada ambik pil hormon.


5. Masalah Penghadaman 

Macam takde kena-mengena dengan jerawat je kan?
Tapi masalah penghadaman ada kaitan kenapa jerawat tumbuh (bukan saja pada dahi). Just elakkan terlalu banyak rempah dalam makanan kalau korang dah sedia ada masalah jerawat. Sebab rempah yang 'panaskan' badan macam cili boleh trigger jerawat untuk tumbuh dengan lebih banyak. Pastu macam biasa, memang kena minum air yang cukup so that pergerakan usus jadi laju, dan toksin tak tersimpan lama dalam badan. Sebab itulah bila minum banyak air dan banyak makan sayuran/buah boleh buatkan kulit jadi cantik sebab buah dan sayur banyak serat yang akan lajukan pergerakan usus. Bila usus laju, toksin tak disimpan lama-lama dalam badan. Kalau toksin lama tersimpan dalam badan, itu yang buatkan toksin diserap balik dalam badan. Pastu jadiklah macam-macam penyakit termasuklah jerawat.


6. Produk rambut  

Produk rambut macam hair spray, serum rambut segala memang boleh trigger jerawat kat dahi. Siapa yang ada bangs (fesyen rambut berjuraian pada dahi), watchout lah.


7. Terlalu kerap guna scrub 

Kebanyakan orang yang kulit ada jerawat, kulitnya jenis sensitif.
Cuci muka dengan scrub memang baik untuk kulit sebab bantu buang sel-sel mati, tapi, kalau dah kerap sangat scrub, boleh buatkan kulit jadi terlalu tegang ssampai terasa rengsa kat kulit. Just gunakan scrub seminggu sekali je.


8. Memakai helmet

Kalau pakai helmet, make sure bersihkan helmet ni dua hari sekali just nak bagi kotoran/minyak tak melekat pada kulit (dahi).


9. Produk muka berubat 

Bila dah tahu korang ada kulit berjerawat, gunakanlah produk untuk kulit berjerawat. Jangan sibuk nak pakai produk macam orang lain yang takde masalah kulit. Elakkan apa-apa produk berasaskan minyak.


10. Hormon dan faktor genetik 

Yang ni paling susah sekali untuk orang terima. Salah seorang kawan aku memang akan dapat jerawat setiap kali period. Gunalah apa pun, asal waktu period je, jerawat tumbuh penuh kat muka. Walaupun faktor-faktor hormon dan genetik ni kita tak boleh nak buat apa, tapi kesan tu tetap boleh dikurangkan dengan cuba point-point kat atas tadi. Maknanya, apa yang kita boleh kurangkan, kita kurangkan dulu. Sometimes, dapat kurangkan dulu pun dah bagus.


Ok now baru aku nak bagi resepi special. Resepi termudah untuk hilangkan jerawat :


Guna tea tree oil

Tea tree oil ni bahan biasa untuk jerawat. Boleh je sapukan tea tree oil kat jerawat. Kalau nak campurkan tea tree oil ni dengan minyak zaitun atau aloevera pun boleh. Memang berkesan untuk jerawat and boleh kurangkan bengkak.

1. Sapukan beberapa titik minyak tea tree kat kawasan jerawat dengan guna kapas.
2. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman.
3. Ulangi tiap-tiap hari kalau nak cepat baik.


Lagi satu, boleh campurkan tea tree oil ni dengan aloevera.
Sebab aloevera boleh bunuh bakteria jerawat dan boleh legakan kulit. Sebab tu aloevera sesuai tenyeh kat kulit sebab memang dia ada anti-bakteria khas untuk bunuh jerawat.
Kalau nak campur aloevera dengan tea tree oil, guna resepi ni :

1. Campurkan beberapa titik tea tree oil ni dengan dua sudu aloevera gel.
2. Sapu kat kawasan jerawat.
3. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman. Bilas dengan air dan keringkan.


Minyak zaitun pun bagus jugak sebab ada anti-bakteria kulit. Lagi satu, minyak zaitun ni boleh keluarkan minyak dan lain-lain racun dari liang-liang kulit. Boleh lembabkan kulit jugak. Kalau nak campur tea tree oil dengan minyak zaitun boleh guna resepi ni :

1. Campurkan 3 titik tea tree oil dengan 2 sudu besar minyak zaitun.
2. Sapu kat kawasan jerawat. Biarkan selama 20 - 30 minit. Bilas dengan air sejuk dan keringkan.


Tapi kalau nak paling mudah, guna GreenAard Cleansing Bar je lah sebab dalam sabun ni ada tea tree oil, aloevera dan minyak zaitun sekaligus. Senang citer.


Guna epal

Ada juga home remedi guna epal. Tapi setakat kunyah epal takkan boleh hilangkan jerawat punya. Tapi, sebab epal ada kandungan vitamin tinggi untuk kulit, jadi epal boleh tolong buang jerawat. Tapi jangan salah faham pulak. Bukannya epal ni secara langsung melawan jerawat, cuma dia neutralkan bahan kimia pada kulit. So, bila bahan kimia dalam kulit jadi neutral, secara lojiknya, masalah kulit juga berkurangan. Macam tu lah lebih kurang bahasa paling mudah aku boleh cakap.


Guna madu

Madu mentah yang belum diproses sifatnya anti-bakteria, anti-radang dan anti-mikrob. Memang boleh hilangkan jerawat dan parut jerawat. Tapi pastikan guna madu mentah, bukan madu yang dah diproses. Kalau untuk makan boleh la pakai madu proses. Tapi nak tenyeh kat muka, pakai madu mentah. Pandai-pandai lah cari madu mentah.

Resepi untuk gunakan madu mentah :

1. Ambil sikit madu ke tapak tangan.
2. Guna jari atau kapas, sapukan madu ni pada jerawat. Nak sapu kat satu muka pun boleh.
3. Biarkan selama setengah jam.
4. Cuci dengan air suam. Kalau masalah jerawat korang serius, ulang langkah ini everyday.


Kalau nak guna campuran madu mentah dengan kayu manis pun boleh. Sebab kayu manis pun antibakteria, antioksidan dan anti-radang yang baik. Jadi, kalau korang gunakan dengan madu, boleh double the chances untuk hilangkan jerawat. Caranya :

1. Ambik madu 2 sudu besar dan serbuk kayu manis 1 sudu kecil. Campurkan.
2. Tepek campuran pada muka. Tepek lebih sikit kat kawasan jerawat.
3. Biarkan selama 15 minit. 4. Basuh. Ulang sekali atau dua kali sehari. Kalau banyak jerawat, boleh ulang dua kali seminggu.


Kalau nak guna campuran madu dan epal pun boleh. Caranya :

1. Ambil epal, buang biji. Kisar sampai halus.
2. Tambah madu 4-5 sudu besar dan gaul rata.
3. Tepek campuran ni pada muka (bahagian jerawat). Biarkan selama 10-15 minit.
4. Basuh dengan air suam. Ulang dua kali seminggu.


Kadang-kadang bila jerawat dah hilang, korang masih boleh nampak kawasan gelap kat muka (kawasan jerawat). Ini namanya parut jerawat. Parut jerawat ada macam-macam, ada yang memang bentuk parut, ada yang tinggalkan kulit berlubang, ada gak yang bagi kawasan tu hitam/lebam sikit warnanya. Kadang-kadang tompok kulit gelap ni jadi gelap sebab sel-sel kulit mati yang masih ada. Nak hilangkan ni, boleh campur madu mentah dengan minyak zaitun. Caranya :

1. Ambik madu 2 sudu besar dan minyak zaitun 2 sudu besar.
2. Campurkan madu dan minyak zaitun. Sapu pada kulit yang terjejas.
3. Urut perlahan-lahan kawasan tu selama kira-kira 3-4 minit.
4. Ambil tuala panas, dan letakkan tuala panas atas kawasan hitam tadi.
5. Bila kain dah sejuk, lap muka dengan kain tadi. Ulang 1 atau dua kali seminggu.


GreenAard Cleansing Bar ada ekstrak kayu manis dan minyak zaitun.
GreenAard Nutrijuice pulak ada madu dan epal.
Keompek-ompek bahan ni boleh guna untuk treat jerawat. Pilih nak yang sapu, atau nak yang telan punya.

Tapi kena bersabar lah bila guna bahan-bahan semuilajadi ni. Bahan semulajadi selalunya memang bagi kesan yang lebih lambat tapi hasilnya baik untuk jangkamasa panjang.

Nak guna lemon juice untuk jerawat pun boleh. Salah satu cara yang paling mudah untuk hilangkan jerawat adalah dengan jus lemon and madu. Caranya : 

1. Ambil setengah biji lemon dan sikit madu.
2. Kemudian gosok pada muka.
3. Jangan biarkan campuran tu pada muka lebih dari 5 minit.
4. Basuh muka dengan air sejuk.

Pastu telan Nutrijuice sebab dalam Nutrijuice ada dua-dua lemon dan madu. In and out kau cover.




Nak try kalu, boleh guna cara ni :

1. Kau tengok side bar belah kiri blog ni. Atas sekali. Ada nampak BUY BUTTON? Ok, pilih situ.

2. Whatsapp 012-7728976

3. Email health[at]xzizbiotech[dot]com

4. JANGAN PM FB PERSONAL AKU. Dah banyak kejadian sesape order situ aku akan lupa sebab aku jarang check PM.