2009-05-08

Ni pun aku letak sikit je, total semua aku snap 395



Depan castle.


Alhamdulillah tercapai impian aku nak masuk Disney castle.
Nak dok istana betul takde anak raja nak kat aku.

'Eh, tapi kan, keturunan WAN keturunan bangsawan tau'

Dan-dan ko mengaku ko darah raja.
Takpela bang, tak anak raja pun tak kisah.
Memang taraf-taraf abang selayaknya dapat orang kebanyakkan tetapi mempersonakan seperti Di.

Muahahahha.

Feeling-feeling Rapunzel je bila aku melangkah masuk castle ni.
Rasa cam tak percaya ada kat Disneyland.
Tak kisah la kalau Disney Hong Kong pun, janji ada bunyi Disney.



Dalam castle ni ada rumah Pooh.
Naik cam kereta gitu pastu dia bawak kitorang tour dalam World of Pooh.
Tapi tak banyak gamba kitorang snap sebab masing-masing kekaguman tengok ramai rupanya kawan-kawan Pooh. Aku kenal Tiger sekor tu je.

Kat dalam ni Redza la jadi pemandu pelancong. Abis dah dia je yang kenal character Pooh, so dia la bagitau aku ni apa, itu apa.

Seb baik ko ada menunjukkan peningkatan dalam memahamkan watak-watak Pooh, kalau tak aku cut Cartoon Network.



Alah, Mak Aji nak terkencing pulak.
Terpaksa tunggu depan toilet, tak pasal kena snap depan toilet nak hilangkan boring.

Bendalah yang kat tangan aku tu atuk dia belikan.
Ni la masalahnya kalau dah sah-sah masuk tempat budak.
Kiri kanan kedai jual mainan.

Tapi memang solid la semua mainan dia.
Harga pun harga Disney la.
Seb baik atuk dia bermurah hati belikan.

Tapi heran aku, apesal kalau dah jadik atuk ngan nenek ko akan rasa apa cucu nak, 'Takpelah, budak-budak Diana. Kalau ko marah pun bukan dia paham'.

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhh.

Bukan dia paham yeeeeeeeee.

Apesal dulu masa aku kecik asal aku merengek je mesti dia sound aku 'Ni apesal nangis je keje? Diam! Diam aku kata! Tak paham? Tak paham bahasa?'
Panggggggg kena tampa.

Itu cara-cara aku belum jawab lagi aku paham ke tak, pun kena cop mohor kat kepala. Apalagi kalau aku menjawab konfem dapat cop sarjan kat betis.



Then, kitorang gi It's A Small World.

Aku pun tak paham apesal kitorang nak menonggeng kat tengah-tengah dunia ni.
Yang menonggengnya aku anak beranak, tapi Mak Aji ngan Pak Aji sibuk nak menonggeng sama.
Seb baik tak terkehel urat pinggang tu kalau tak dah satu hal aku nak mengusung dua-dua balik hotel.





Cute gilaaaaaaaaaaaaa kat sini.
Memang pandai diorang buat.
Sanggup diorang create patung kecik-kecik ni.
Bukan sikit okkkk, banyak gila, and ada category.
Ada category marine, rain forest, Asia, Mexican, wedding, bla bla bla.






Budak-budak sure suka masuk sini.
Aku yang dah tua bangka ni pun suka apa lagi yang kecik.

Macam satu benda yang mengagumkan bila masuk Small World ni.
Menatang ni semua kecik-kecik tapi diorang buat dengan cukup teliti.
Dari segi pakaian dia, surrounding dia semua lengkap.
Takde cincai-cincai buat.

Patung-patung Hawaian Girls tu bergelek macam real je, siap ngan bontot ngan tetek sekali bergoyang-goyang.
Macam hidup.

Kalau nak yang lagi hidup meh ambik aku letak situ.
Teringin lak aku nak jadi salah satu patung tu.
Masukkan aku kat category African Dancing Girl.
Kulit dah lulus.

Terbayang-bayang aku bergelek ngan pakai sarung tetek tempurung kelapa.
Konfemmmm mana yang masuk situ nampak aku bergelek, keluar-keluar terus tobat nasuha.






 

Tomorrowland pun fun tapi untuk yang adventurous je.
Agak-agak penakut macam aku toksah masuk la.

Aku kena tipu ngan En Wan ngan Ibal masa masuk Space Traders.

Diorang kata ni just ronda-ronda kat dalam bangunan sambil tengok planet-planet.

Masa time beratur tu aku dah perasan apesal dia ukur tinggi Redza and siap distribute kertas warning yang Space Traders ni takleh naik kalau ko pregnant, kalau high blood semua.

Aku pulak jenis yang malas baca risalah-risalah ni.
Aku datang nak bercuti bukan nak membaca segala macam flyers unsur nasihat ni semua.

Pastu masa nak sampai pintu masuk, aku nampak kereta dia sebijik cam roller coaster siap ngan secure seat belt.

Eh, ni apa benda ni?
Hati aku dah berkata-kata dah.

Tapi Ibal kata mana ada, kalau roller coaster takkan Redza leh naik.
Lagipun ni Disney la, tempat budak kecik la.
Pantek ko lah.

Elok je dia close kan pintu depan, Ibal buat statement paling cibai 'Ehhhhhhh, ada rail la Diana. Hahahahaha'

Tengkorak kauuuuu!!!




Satu kereta boleh naik enam orang, so just nice la kitorang satu family.
Aku suruh En Wan ngan Redza dok depan, aku and Ibal dok tengah, Pak Aji dan isterinya dok blakang.

Seb baik kamera kat dalam tu tak function.
Sepatutnya diorang akan snap gamba kitorang naik roller coaster kat dalam tu. Ada hidden camera.
Kalau la kamera tu function konfem muka aku la yang paling buruk sekali.

Tapi kalau dah nama penakut tu kan, kereta tu lom gerak aku dah tutup mata, and selitkan kepala aku celah ketiak Ibal. Tak cukup ngan tu, aku tarik baju dia serkup muka aku.
Kalau boleh aku nak benamkan muka aku kat celah kangkang dia terus biar selamat kepala aku kot-kot bendalah ni terbabas langgar dinding ke.

Punya la bertahun aku elakkan diri dari naik roller coaster tapi kecundang di HK.
En Wan kata Redza pun berani bukak mata.
Apa pedulik apa kalau dia bukak mata, yang dia bukak pun mata dia bukan mata aku.

Diorang kata kat dalam tu cantik, masa kereta tu terbuang ke tepi ke tengah keadaan dia macam diorang tengah mengelak asteroid and planet.
Adventurous la kononnnn.
Pundekkkkk.

Diorang tengah terpekik 'wooooo waaaaa wooooo waaaaaa' kat atas tu, sempat la aku habiskan ayat Qursi lapan kali. Sekuat-kuat ada aku baca, sampai Ibal jerit 'Ko ni apehal mengaji lak nih????'

Aku memang tak ingat apa dah. Memang ingat mati je.
Kot ye pun nak mati, kasik la aku sempat ngaji dua tiga surah dulu.
Biar dalam iman.
.......tapi memakai skirt pendek.

Kira ok la aku azan marhaban mengaji semua kat atas tu.
Nampak gak bersopan dalam kegabraan.
Abis nak suruh aku buat apa? Nak terpekik 'Kow meng ngaaaaaaaaaaaaaaa! Lo konggggg, kow meng ngaaaaaaaaaaaaa'
Silap-silap dia baringkan aku atas rail tu terus.
Dah tu memekak sangat.

Tetiba sayup je aku dengar suara Pak Aji 'Kejang mata...kejang mata'.
La hai, orang tua ni masa ni lah dia nak kejang.
Camne pulak aku nak suruh dorang bentikan keta ni?

Rupanya dia jerit kat aku 'Pejam mata! Pejam mata!'

Tssskkk.
Apa nak jadik ngan aku ni.
Dah la penakut, pekak pulak tu.

Ringan je sendi-sendi aku lepas turun dari roller coaster.
Rasa cam jantung aku tertinggal kat atas.
Sampai kena papah aku kuar dari Space Traders tu.
Yang tengah beratur tunggu turn tu semua insaf tengok aku kena papah.


Robot ni pandai cakap cina okkkkkkk


En Wan berkali-kali say sorry kat aku.
Tapi say sorry sambil gelak-gelak.
Yang Ibal lagi cam kimak.

'Caya lah Diana. Ko memang adventurous la'

Kepala lutut kauuu.



Laki aku ingat Parade dia waktu malam just like Tokyo Disneyland, rupanya siang.
Kitorang nak balik hotel dah nak jamak, terus stay kejap tengok Parade.
Kebetulan aku dapat spot baik punya betul-betul tepi jalan, memang puas hati la.
Mana yang lambat macam Pak Aji ngan Mak Aji sila lah berdiri atas tembok.



Mickey ni bapakkkkkk besar dan tinggi melangit.
Lagu-lagu yang diorang mainkan masa parade ni yang wajib haruslah M.I.C.K.E.Y.M.O.U.S.E.
Tu je la yang aku leh sing along, yang lain tu aku nyanyi gak, tapi ambik hujung je.



Aku tak tau apa nama katun ni




Walt Disney Studios





Ni set-set wanita-wanita dambaan En Wan masa kecik. Snow White, Cinderella and Rapunzel. Tapi Cinderella dia memang cantik, sweet je.

Dulu masa kecik, asal baca buku-buku fantasi ni mesti aku berangan nak jadi heroin tu sama. Nak lagi Cinderella.

Time kena dera ngan Mak Aji mop lantai kat dapur tu kan, mula la aku wat drama, tetiba je kang aku nak lap lantai guna kain, taknak guna kayu mop.
Dah la belakang umah Mak Aji dulu rumah bujang brader-brader UKM.
Memang dah masuk sangat la drama aku tu kan.

Tengah feeling-feeling Cinderella mengelap lantai tetiba kang Mak Aji tercegat kat pintu.
'Yang ko menyeksa diri pi lap ngan kain tu apesallllll? Dah tak reti guna mop????'

Dah la cakap sekuat-kuat ada.
Potong je aku baru nak jek-jek brader UKM.

Tapi macamana sekalipun aku berangan, aku masih berpijak di bumi yang nyata.
Belum pernah lagi seumur hidup aku berangan nak jadi Snow White.
Kalau aku tawar diri nak jadik Snow White, mau setahun hujan batu kat Bangi.





Pastu keluar pulak set-set Alice In the Wonderland.
Pun cute je si Alice ni.
And character-character dalam Wonderland tu pun semua cute-cute.
Tapi aku leh bayangkan betapa berlendirnya diorang pakai suit tu.



Ada ke Redza lari bila nampak pokok ni.
Sebab pokok ni tinggi sebenarnya pastu dia boleh bergerak, sengaja lak tu jalan kat arah Redza, mau tak mencecet budak tu lari.
Seb baik tak ngigau malam.

Aku cakap kau, tengok kat gamba tak best, tengok real baru best sebab ia adelah seperti real.
Dah, semua semua yang baca blog aku ni esok pi Hong Kong.
Aku cakap pegi, pegi!



Alice and the gang



Ni pulak group The Little Mermaid.
Pun cantik gak kereta dia.
Memang world of colors la kalau masuk Disney ni.




Yang aku muskil, punya la tadi Cinderella melintas, Snow White melintas, takde pun dia nak zoom.
Tang si duyung ni keluar elok pulak zoomnya.
Ni entah sapa la punya keje, kalau tak Ibal, konfem laki aku.
Takkan Pak Aji kotttttt.

Tapi bentuk badan duyung ni macam jantan lak aku tengok.
Macam tegap je.
Bapuk ke nih?



Aku lupa ni katun apa. Toy Soldier, eh?


Yang ditunggu-tunggu oleh Redza dan emaknya.




Ni penutup parade.
Masa kereta Mickey and frens keluar, En Wan tak panggil Redza tau.
Tapi dia panggil aku.
Sebab aku yang rajin tengok 'Miska. Muska. Micket Mouse!!!!!



Banyak lagi gambar masa parade tapi takkan aku nak upload semua kot. Yang special-special aku simpan. Hahaha.

Gambar aku peluk Mickey esok-esok aku letak.

Ataupun aku buat-buat lupa nak letak je la. Habis cerita.

Aku nak bagi korang sampai muntah baca - Hong Kong Part 4



Tram, satu-satunya transport yang aku tak sempat naik kat HK.
Tapi tak kisah la, aku tengok tang jauh cam berkepam dengan orang je.
Penuh sokmo.

Lagi sekali nak balik ke jeti lalu depan Mandarin Oriental.
Ohhh, perasannya sangat meruntun jiwa okkkkk.

Sedih je aku rasa.

Macam tak percaya akhirnya aku dapat lalu tempat ni.
Ko tak tengok camne aku melalak macam nak rak masa baca news dia mati.
Masa tu aku keje kat Prudential, terus ambik half day sambung cuti esok hari punya la sedih tak tertanggung di dada.

Masa aku tengok Mandarin Oriental ni sebelum masuk feri aku cam boleh bayangkan camne situasi masa tu.
Dia tengah minum Chinese tea and makan apple as ussual kat coffee house bawah tu then call manager dia suruh tunggu dia betul-betul depan lobby. Pastu dia naik tingkat 19 standby nak terjun. Elok je manager dia sampai dia pun terlentang kat jalan.

Apesal la ko suka simpan masalah sorang-sorang?
Kan dah stress.

On the way back to Kowloon memang aku menangis dalam feri.
Tapi senyap-senyap je la, kang nampak dek En Wan kecik ati dia.




Ok, cerita sedih berenti setakat itu saje.

Saje snap gamba ni sebab nak menunjukkan bukti hari dah nak malam kitorang still tak balik-balik hotel lagi. Kalau ada bantal lam feri lama dah aku lelap.

Nampak tak bangunan tinggi tak siap tu?

Tu bakal jadi the tallest building in the world. ( ye ke?? Asia je kot. Entah, lupa).
Kira aku dah tengok dulu building ni walaupun belum siap. Hahaha.
Bodoh punya statement sebijik cam budak-budak kecik main polis sentri 'Kita yang nampak awak dulu!'




Ibal nampak je ad ni terus berlari suruh aku snap.

'Cepat Na, ni konfem takde kat Malaysia ni'

Otak kauuuuuu.
Bodowwwwww.

Tapi betul gak, mana ada advertisement macam ni kat Malaysia.
Kalau lah ada, dah konfem masuk 7 wonders in the world.

Masa ni still tak balik hotel lagi walaupun dah sampai Kowloon.
Sambungggggg perjalanan ke mall-mall berdekatan.
Bila lagi nak shopping macam nak rak.

Mak Aji kan nak pencen tahun ni, so tahun ni je la dia ada kawan se-opis.
Tu yang satu opis dia nak bagi souvenir.
Layan kan aje.
Seb baik kawan opis aku tak ramai, selamattttttt.

Tapi memang murah gila barang branded kat sana.
Nak pulak aku tak keluar duit, lagi laaaaa murah.

Semua pakat bawak balik perfume sorang satu, jeans sorang satu.
Pak Aji gigih carik kasut pulak.
Aku sikiitttt lagi nak masuk LV boutique, tapi sebab aku sedar diri aku pakai LV ori pun takde orang percaya punya, so baik aku pakai je la beg mickey mouse Redza ni.

Sampai bilik around 1am.
Punya la sakit kaki aku berjalan, sampai aku solat duduk okkk.
Kemaruk tak namanya tu?




3rd day.

Check out nak pi Disneyland pulak.
Masa ni Redza still tak tau yang kita nak jumpakan dia ngan Mickey and frens.

Pak Aji dah macam Jalaluddin Hassan jadik gengster pulak dari tepi.
Posing dengan jeans baru.

Frankly sedihnya nak tinggalkan Kowloon.
Rasa cam tak puas.

Sementara nak tunggu MPV datang fetch kitorang, aku ngan mak aji ronda-ronda kat butik-butik depan hotel kot-kot ada kedai yang dah bukak pagi-pagi ni boleh gak shopping lagi, tapi nan ado.



Kemain smart lagi driver dia siap berkot bagai.
Padahal tak sejuk pun.
Takapela, kalau dia smart aku pun suka.
Hahaha tetiba je.


Brader driver ni kata perjalanan nak ke Disneyland ambik masa 25 minits.

Padahal kalau En Wan bawak aku rasa lam 10 minit je.
Tapi ko melambung-lambung la dalam keta tu dan diiringi dengan bunyi honk and tayar screeettttt screetttttt.

Gila punya bersopan penuh berhemah tertib di jalanraya brader ni bawak.
Kagum aku, walaupun dressing dia cam ketua geng Hung Hing.



Nampak itu gamba kepala Mickey??
Heheheh...debaran sudah terasa.
Ceh, aku pulak yang berdebar.
Anak aku tak apa-apa pun.




Memula kena check in dulu apa-apa hal, pastu ko nak terbalik tertangkup kat Disneyland sampai malam pun tak kisah la.

Tapi sebab check-in time kol 3pm, kitorang letak je beg kat lobby terus ca alif but naik shuttle bus ke Disneyland. Takde bazir-bazir masa okk. Masa itu emas.

Time ni la baru aku nak hargai masa.



 Finally, here we are!!!

Tu apehal mak aji tetiba posing camtu?
Tak paham aku.
Tapi yang mahal tu bila pak aji ngan mak aji dah pakai selipar.
Ye ye je Mak Aji beli kasut Bonia nak pakai kat HK.
Last-last selipar made in Taiwan ni jugak yang banyak berjasa.

Tapi nampak benar aku yang over kat sini kan?
Anak aku rilek je cam dah biasa masuk Disney je, takde hal.


Mula-mula sekali nampak fountain, terus bergamba.
Mickey yang konon tengah surfing actually bergerak-gerak tau.
Macam real je tengah surfing.




Memula kita naik train dulu kasik pusing satu Disney tengok apa tempat nak tuju next.
Train dia series dia buat cam train dulu-dulu yang bergegar je lebih tapi jalan nye semput.
Patut la dia warned remain seated.
Silap-silap ko terjantuh atas rail kalau berdiri.
Agaknya camni la rupanya train arang batu dulu-dulu, dah la lembab, bergoyang pulak tu, harus campak lam gaung je. Dia punya gegar sampai terbukak hook bra aku.



Bila lagi nak patah balik ke zaman budak-budak kan, betul tak Mak Aji?
Jadi marilah kita beramai-ramai naik Flying Jumbo ni.
Takde chance aku nak naik ngan En Wan, Redza betul-betul conquer bapak dia tak kasik aku duk sama.
Terpaksa la aku berpuas hati dengan kehadiran si itam lonjong ni.

Naik pulak sekali ngan Pak Aji ngan Mak Aji, orang yang tak pernah naik bendalah ni takat merry-go-round kat pesta UKM je.
Semorang punya Jumbo fly, dia punya tak fly.
Siap boleh menjerit tanya apesal dia punya tak naik.
'Papa punya ni rosak agaknya la, Diana'

Rosak amendenya Pak Aji.
Tu ha gi adjust stick kat depan tu.
Baru la terangkat sket.
Pastu lelebih lak dorang terbang lagi tinggi dari aku.



Next, layan 3D Mickey and the Orchestra.

Yang ni aku suka sangat-sangat.
Rasa cam nak masuk lagi.
Terjerit pekik kat dalam tu mengalahkan naik roller coaster.
First time anak aku takut tengok katun. 'Ma, kenapa Donald ni dekat sangat? Dia nak makan Ija ke?'

Kalau dah 3D tu, katun pun boleh jadi ngeri.
Dah la screen dia keliling, masa Donald terbang kat planet-planet, terasa kecut je celah kangkang aku.
Gayat okkkkk.
Padahal bontot aku melekat lagi kat kerusi.
Masa Donald simbah air, ngan kitorang-kitorang sekali kena percikan air.
It was so real and truly fun!

 
Ingat nak masuk hut ni tapi kesian pulak warga tua dua orang ni kena panjat tangga tinggi-tinggi.
Ni banyak lagi tempat nak pegi ni so kena save tenaga.
Jadi kita ambik gamba aje la.



Masa ni aku dah cuak gajah ni sembur air kat aku.
Najis okkk. Aku dah sembur JPG satu badan pagi tu. FYI, itu bukan real elephant, tapi cam real kan?


Penuh semangat kan aku?



Masa ni agak scary jugak nak masuk tempat wel-wel, memula sunyi je, tetiba je dia tembak-tembak.
Aku dah standby nak terjun lam air.
Tapi tak jadik pulak sebab aku lupa aku tak reti berenang.




Masa ni gempa bumi. Tetiba je menggelegak air kat bawah pastu kuar api.
Real la. Boleh la ko nak gelak-gelak lagi, cuba dia bagi betul-betul punya gempa tengok ko boleh gelak ke tak.

Hong Kong Part 3



Turun je cable car apa-apahal ambik gamba dulu.
Tu prosedur biasa.

Pastu baru merayap kat atas.

Kat Ocean Park ni main purpose nak rasa cable car dia je. Sebab cable car dia best.
View pun cantik.
Tapi tak berapa seram nak banding ngan cable car Langkawi (adik aku la cakap, aku mana penah naik).
Elok la kalau tak berapa seram pun.
Cara-cara tak seram pun aku dah terpekik kat atas tu.

Kat sini tak banyak sangat gamba yang kitorang snap sebab semua kepenatan. Penat beratur masa nak naik cable car.
Lagipun theme park ni permainan dia ganas-ganas macam kat Genting gak.
Another reason pi sini sebab Ibal nak rasa naik roller coaster dia.
Dia ni asal ada roller coaster je memang konfem naik.

Takde de ko nak nampak aku berebut-berebut ngan orang nak naik roller coaster ni.
Dengar dorang menjerit kat atas tu pun semua bulu aku tegak.





Memula pi Aquaria dulu (apa ntah nama dia, tapi cam Aquaria jugak la).
Pun beratur bapak panjang jugak.
Tapi sebab En Wan cukup suka binatang-binatang laut so aku layankan je la.

Best jugak kat dalam ni, cuma orang ramai so nak ambik gamba pun jadik malas.
Nak masukkan kepala aku pun sikit punya menyondol macam nak habis nyawa ni kan pulak nak angkat tangan snap gamba. Tak dapekkkkk. Snap mana yang sempat je.

Tapi sangat la dalam kolam dia korek.
Segala macam binatang ada lam tu.


Gi main tikam-tikam pulak.
Tapi HAMPEH belaka.
Gaya aje lebih, mengenanya harammmm.
Tapi kira ok la at least menang gaya kan.

Masa kat tikam-tikam ni banyak gila permainan tapi sebab semua leka main, takde saper nak offer diri snap gamba.



Ibal angkat tangan tanda 'ready'.
Takde saper nak temankan dia sekali. Naik la ko sorang.
En Wan pun sorry la nak menyerahkan diri kat roller coaster. So not him benda-benda yang ada kebarangkalian nak terbunuh ni.

Tetiba teringat Final Destination 3.

Tapi ngeri la roller coaster dia.
Dah la kat lereng bukit, bertingkat-tingkat lak tu.
Loop dia ada tiga tak salah aku.



Masuk pulak kat Safari World.
Dah la kulit aku ni memang ke arah 'safari', so feeling dia lebih sket la bila masuk lam ni.
Cantik jugak dia decorate kat dalam tu, dengan bunyi-bunyi binatang semua.

Agak-agak kalau perlukan beruk tambahan, aku ada bawak sekali ni, tinggi dia enam kaki.



Masa ni aku cam tercangak bangak jugak la, masuk-masuk je nampak keliling dinding semua kaler plain green apple.

Pehal lak ni wehh??
Aku pun jalan je la kat tengah-tengah bilik tu terpusing-pusing.
Tau-tau muka aku masuk TV dah.
Sebab tu ko tengok muka sorang-sorang cam blur je.
Gamba En Wan takde la, sebab dia yang tukang snap from the TV.



Bergamba ngan maskot Ocean Park.

Redza dah dapat menatang yang kat tangan tu dah memang lupa nak bergamba.
Ni pun aku tarik dia.
Kalau aku bergamba sorang nampak nau tak tau undang-undang sebab yang beratur semua budak-budak.



Masa ni gamba aku dah takde dah.
Aku ngan mak aji dah terlepak kat bawah pokok tengok orang je.
Dah takleh nak jalan lagi.
Dah la bawak beg, bawak perut, bawak tetek.
Berat siallll.
Tumit aku ni macam nak keluar api pedihnya.

Tapi aku dapat gak tengok acrobatik ni tang jauh.
Dah sampai negara yang terer acrobatik rugi la kalau tak tengok live kan.





Kebetulan 13 April Giant Panda baru sampai HK.
Kira bertuah la gak kitorang dapat tengok.
Tapi aku tak tengok pun.
Redza ngan En Wan yang suka tengok benda-benda macam ni.

Aku tak sure how big the Giant Panda is sebab from gamba takleh nak judge sangat.
Tapi En Wan kata memang big.

Menatang shark yang Redza pegang tu nenek dia belikan.
Oh, pandai okkk anak aku ni, dia mintak kat mak bapak dia kitorang bolayan, pandai pulak mintak kat nenek.
And nenek dia memang kalah ngan cucu.
Cucu baru sorang boleh la apa nak bagi.
Cuba cucu dah tujuhblas cam mak mertua aku, baru dia terkehel nak belikan semua.
Menatang tu je RM40.

Tapi lepas tu aku yang lebih-lebih main bendalah ni.

Masa nak balik semula ke Central naik bas jugak.
Tapi kitorang terturun awal 2 station, memang menapak la jawabnya.
Terpaksa aku seret kaki aku sambil urut-urut dada tahan bengang.

Seb baik Redza tak meragam.
Yang meragamnya aku.

Series aku memang sakit kaki, bukan sakit melecet tapi lenguh gila babi.
Tak penah aku walkaton lama macam ni okkk.
Dulu kalau merentas desa pun aku tahan mana-mana moto yang melintas tumpang balik.
Balik rumah terus lak tu. Takde keje aku nak masuk skolah balik.

Tapi aku respect kat En Wan.
Memang dia jenis yang gigih, dengan map tak lekang kat tangan, pastu rajin bertanya orang.

Alhamdulillah perjalanan kitorang dipermudahkan.
Walaupun agak sesat tapi kebetulan tempat-tempat yang kitorang sesat tu is tempat yang memang kalau boleh kitorang nak singgah tapi takde dalam plan.



Contohnya camni.

Dia nak sangat bergamba ngan Bank of China Tower kan.
Sekali tetiba sesat berjalan kitorang berenti betul-betul depan tower ni.
Meloncat Ibal.
Memang macam sakai terlepas la gayanya.

Dengan bangganya nak jadikan gamba ni gamba MySpace dia.
Raja Rimba punya penangan.



And this is the longest escalator in the world.
Memang gila panjangggggggggggggggggg.
Memang bertepatan dengan situasi aku yang tengah sakit kaki.

Ko tengok la anak jantan aku tu.
Macamana aku tak asik terpekik?
Dia bukan reti dok elok-elok setempat.
Suka-suka dia je nak terlentang tertonggeng kat situ.

Masa ni we all tengah nak carik tempat makan.
Ada a few, tapi since kat sana muslim resturant bukan demand punya restaurant and orang Islam pun minoriti so diorang punya business hours pun odd sikit.
Kalau bukak sepanjang hari rugi pulak kan, berapa ramai sangat la yang nak masuk resturant halal food ni. Dah sah-sah diorang kat sana boleh bedal je apa food pun.

Waktu dia bukak is 12noon-3pm and 6pm-12midnite.
Ada 2 restaurant yang kitorang masuk tapi tutup, suruh datang balik at 6pm.
Chantek muka kau.
Takde keje aku nak tunggu ko bukak.
Baik aku balik makan maggi.



Last-last jumpa satu restoran Arab which memang ada dalam list En Wan.
Tapi sepatah haram aku tak paham apa makanan dia, so aku order kebab je.
In fact, semua orang makan kebab.
Tapi kebab dia besttttttt.
Banyak gila daging, aku boleh share ngan En Wan lagi punya banyaknya.


 

Abaikan muka aku yang buruk tengah tahan gelak.

Restoran ni walaupun halal, tetap ada air-air setan kat bar.
Standard la kan kalau bar tu, takkan nak letak botol Ribena pulak.

Kebetulan kitorang order Apple and Cranberry juice which color dia agak ke arah air setan tu jugak tapi with straw.

So Ibal kata, 'Angkat semua straw Diana, meh aku snapkan pic background wine beer ni semua. Dah la air ko kaler macam ni, konfem berebut orang nak maki ko kat blog'.
'Ok,ok, sila'.

Elok je Ibal snap, En Wan dah angkat tangan nak lead doa makan.
Cehhh. Potonggggggg.



Ni namanya drama saje.
Tak hisap betul pun.
Nak mamposss hisap bendalah ni sikit punya gedabak??
Ni sekali sedut mauu terussss ko kena radang paru-paru.




Pastu benti jamak kat Jamia Masjid.
Macam masjid tinggal okkk.
Padahal kalau dijaga memang cantik masjid ni.
Tapi nasib baik masjid ni sentiasa ada orang, cuma masa kitorang sampai dah lewat so takde orang kat situ, cuma sorang je laki pak arab tengah mengaji.

Elok la takde orang, aku dah la pakai suar half cut.

Tapi cam uzur jugak la persekitaran dia.
Tempat ambik wuduk dia pun ala kadar je.
Tandas sampai seploh, tapi takde gayung.
Aik?
Takkan ko beristinjak pun main lap-lap jugak??

Check punya check ada satu toilet tu with gayung.
Tapi bukan gayung biasa.
Tu ha, gayung siram pokok bunga tu.
Nak cebok, cantik terletak je muncung dia kat pepek aku.
Dijamin bersih dan suci.





Kesian kan masjid dia kat tengah-tengah perumahan flat.
Tepi-tepi semua bar and pub.
Aku rasa pak-pak arab ni sure duduk kat area masjid ni sebab ada perumahan setinggan kat kawasan ni.

Lepas solat, mak aji nak pi toilet, dia tanya Ibal dalam toilet tu ada gayung tak, sebab toilet laki ngan pompuan sekali.

Ibal jawab 'Entah la, tak sure'.

Bodoh gila okkkk.
Boleh pulak ko tak sure.
Nampak nau ko kencing tak basuh.