2018-02-22

Taknak jadi baik sangat takpe, tapi cubalah jangan jadi jahat.


Tak tau lah kenapa, mengingat-ingat zaman lampau orang jadi satu keseronokan bagi sesetengah orang. Tak kiralah macamana baik pun orang tu sekarang, tetap zaman jahilnya yang disebut-sebut.
Jangankan orang-orang awam macam kita, ahli agama pun tetap dikorek sehabis boleh asalkan boleh jumpa 1 khilaf kecik, yang kecik tu la dijaja-jaja supaya nampak besar. Padahal dah jelas Hamba Allah tu dah berubah jauh lebih baik dari dulu tapi entah lah. Tak seronok agaknya cerita benda baik-baik. Cerita benda jahat jugak yang laku.

Sebenarnya tak apa kalau nak kritik sesiapa, tapi dalam menyampaikan kritikan, cadangan atau nasihat, kita masih perlu hormat orang yang kita kritik. Walaupun ia sejenis nasihat, perlu menyampaikannya dengan cara yang baik, berhemah dan lemah lembut.
Zaman sekarang, ramai yang tahu bercakap tapi tak tau adab bercakap.
Tau menegur tapi tak tau adab menegur.
Senang cerita, tak ada adab lah.

Kaji balik apa motif kita mengkritik.
Dan tanya balik apa yang kita dapat lepas membodohkan orang lain.
Selalunya orang yang suka kritik orang lain ni cuma nak cuba-cuba tonjolkan konsep diri sendiri je, bukannya ikhlas nak memperbetulkan keadaan pun.
Atau nak membuktikan bahawa kita lebih bijak daripada orang yang kita cari kesalahan dan kelemahannya.

Setiap kali ada orang yang sudah berubah menjadi lebih baik, mesti ada pihak yang suka 'tolong ingatkan' tentang zaman lampau Hamba Allah tu.

"Dia tu dulu lagi teruk dari aku"

"Kau tak tengok perangai dia dulu macamana"

"Eleh....dulu muka dia yang pertama sekali berjimba dalam club"

Tak tau kenapa bila ada orang yang dah berubah ke arah kebaikan, mesti ada orang yang suka ingat-ingat balik benda yang dah lepas. Dah terang lagi bersuluh Hamba Allah tu sedang memperbaiki diri, kalau belum bersedia nak join sekaki, cubalah jangan kacau hidup orang tu.

Aku personally feel orang-orang macam ni sebenarnya dia tak suka Hamba Allah tu jadi baik sebab nanti orang akan nampak dia jahat.
Kerana dia taknak berubah jadi lebih baik, maka dia cuba ingat-ingatkan tentang zaman-zaman jahat Hamba Allah tu.
Yang peliknya, kita semua nak diakui oleh semua orang bahawa kita ni orang yang baik, tapi kita taknak berusaha menjadi lebih baik.
Sebaliknya kita tak suka bila ada orang cuba untuk jadi lebih baik dari kita.
Dah tu macamana?
Kita taknak berubah, at the same time kita taknak orang lain pun berubah tapi kita nak orang akui kita orang baik-baik. Eh, apeni?

Daripada kita ingat-ingatkan semua orang bagaimana teruknya Hamba Allah tu dulu, why not kita buktikan dulu yang kita ni memang perfect.
Itu je jalannya.
Orang taknak dengar, orang nak tengok. Jadi buktikan.
Bukan cari bukti Hamba Allah tu memang teruk tapi buktikan pada diri sendiri bahawa kita memang jauh lebih baik, jauh lebih berjaya, jauh lebih hebat, jauh lebih sempurna daripada orang yang kita kutuk tu.
Tak payah buktikan pada semua orang, buktikan pada diri sendiri je.
Bila kita berjaya buktikan pada diri, masa tu tak payah penat-penat cari orang untuk jaja cerita.
Orang yang akan cari kita untuk dengar kita bercerita. You will be their reference.

Istilahnya, do not just be able to criticize atau cari-cari kesalahan orang.
Try to do ALL THINGS yang Hamba Allah tu buat.
Kita kritik dan kita cari salah pada cara dia menjaga auratnya.
Kita kritik dan kita cari salah pada bahan bacaannya.
Kita kritik dan cari salah pada jihad dakwahnya.
Kita kritik dan cari salah pada prinsipnya.
Fine.
Then please buat semua yang kita kritik tadi, then see the results we achieve.
Whether we achieve better than him/her, equal to him/her or worse than him/her?
And if it turns out we are able to do better than him/her, then be thankful. Bersyukur, tapi jangan sampai menjadikan kita ujub sehingga membuatkan kita terus mencari-cari salah orang lain.

To be fair, setiap kali kita lihat pendapat, perpective, gaya, gelagat, penampilan dan akhlak orang lain, it somehow indirectly affect our subconscious mind to judge. Dan kita mula bersangka-sangka.
Ini normal.
Yang menjadikannya tak normal bila kita dengan brutal dan harsh memperbetulkan kesalahan orang secara terang-terangan, in public.

Memang susah sebenarnya nak jaga telinga dari mendengar gossip dan menjaga mata dari melihat sesuatu yang boleh dijadikan bahan bergossip.
Tapi setidak-tidaknya cubalah jaga mulut dari berkata yang sia-sia.
Whoever can control himself surely he will be respected and appreciated by many.

Semua benda buruk yang dilalukan depan mata adalah satu petunjuk dari Allah supaya kita tak terjebak dengan kesalahan yang sama.
Bila kita mendengar gossip, itu menunjukkan kita sebenarnya memang suka bergosip atau suka mendengar gosip sehingga Allah mengutus penggossip ke kita sebagai ujian.

So conclusion is, hidup adalah cerminan diri.
If we see or hear bad things from other people, always think that Allah show bad thing to us untuk menyedarkan kita yang kita ni masih jauh dari BAIK.




p/s : Esok (23 Feb) last day Cleansing Gel promo untuk those yang ada point at least 300. Yang tak dapat invitation, please email aku diana[at]xzizbiotech[dot]com.