2017-08-23

Flight


3 hari lepas aku layan movie United 93 - a true story tentang salah satu plane yang di-hijacked masa 9/11 dulu. Out of 5 planes, United 93 satu-satunya plane yang tak berjaya sampai ke sasaran sebab penumpang-penumpang berjaya halang pilot dari hentam US Capitol, Washington. However, the plane tetap crash jugak, no one survived. Cuma tak kena kat US Capitol je.

"Kalau semua orang pun mati, camana dorang tau apa yang terjadi kat atas tu?"

The movie tu dibuat berdasarkan cerita yang diceritakan semula oleh family penumpang-penumpang flight tu. Sebab masa keadaan kecoh kat atas, ramai penumpang berjaya buat call ke family masing-masing. Memang sedih tengok keadaan masa tu. Yang terkesan sangat bila one of the stewardess call suami dia and cakap "If I survive this, I'll quit tomorrow. I promise, I'll quit tomorrow".

Sampai ke hari ni ayat tu dok main-main lagi dalam kepala. Memang aku terkesan sangat.
Menunjukkan betapa manusia ni sebenarnya boleh je tinggallkan kerjaya, harta, duit atau apa-apa je yang bersifat duniawi, untuk fokus pada perkara yang non-material like kasih sayang, ibadah dan keluarga. Tapi selalunya pilihan tu senang dibuat hanya bila kita cuma ada pilihan, samada hidup atau mati.

Aku pun selalu macam tu.
Everytime nak naik flight (belum naik pun lagi), tapi dah teringat anak-anak, mak bapak.
Jarang aku ingat kerja aku walaupun naik flight tu pun atas urusan kerja sebenarnya.
Aku belum reti lagi atas flight nak siapkan kerja, bukak laptop segala.
Salute lah kat orang yang padam je lampu isyarat tali pinggang tu, terus bukak laptop and sambung buat kerja. Siap mintak tambah air kopi, punyalah fokus buat kerja.
Aku nak membuta pun tak lepas okeh?
Maybe Tuhan sengaja tak bagi aku membuta supaya aku isi masa dengan zikir. Agaknya lah.

Selalunya, kalau kat depan hanya ada pilihan MATI, dah sah-sah waktu ni segala yang berbentuk keduniaan kita dah tak pandang lagi. Dalam kepala mesti teringat, amalan yang sikit, mak ayah di rumah, anak-anak yang masih kecil. Waktu ni pi matilah dengan kerja ofis yang tak siap lagi, lantaklah dengan sales target, semua pi jahanam. Yang kita tau, kita mahukan satu lagi peluang supaya dapat beramal sedikit lagi di samping buat kebajikan pada orang tua.

"Ya Allah, kembalikanlah aku (ke dunia) agar aku dapat beramal terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkan saja. Dan dihadapan mereka ada barzakh sampai hari mereka dibangkitkan." (Al Mukminun 99-100)

Dulu, kesempatan tu ada depan mata, tapi tak dimanfaatkan dengan sesungguhnya. Bila dah mati, kita sanggup tebus kesempatan tu walau berapa pun harganya. Nauzubillah. Moga kita bukan dalam golongan ni.

Kadang-kadang aku bersyukur dijadikan Allah sebagai seorang 'penakut'.
Takut naik bot and takut naik kapal terbang.
Sekurang-kurangnya pada waktu takut-takut macam ni, aku ingat Tuhan sikit.
Mungkin itulah hikmahnya jadi 'penakut'.
Makin aku takut naik flight, makin kerap pulak aku kena naik flight.
Sampaikan kadang-kadang aku rasa Allah suka 'sakat' aku.
DIA tau, hanya dalam flight je DIA boleh dengar aku zikir and sebut nama DIA lama-lama, jadi kejap-kejap DIA 'hantar' aku naik flight.

Selalunya macam tu lah, bila pilihan yang kita ada cuma hidup dan mati, kita akan pilih untuk hidup seadanya. Takde henbeg pun takpelah, takde kereta besar pun takpelah. Semua benda takpe. Sebab masa tu harapan kita hanyalah untuk terus hidup. Dapat hidup sederhana pun takpelah. Janji hidup.
Dalam kepala, kalau aku selamat, aku nak solat taubat banyak-banyak, nak khatam Quran tetiap bulan, nak sedekah tetiap hari, nak zikir sentiasa. Jarang orang nak pilih "Kalau aku selamat, aku nak kerja lebih keras lagi, nak kumpul duit lebih banyak". Jarang.
Tapi elok je cecah flight dengan selamat, habis luput semua benda. Terus "Ok pasni nak shopping kat mana dulu?".

Naik kapal terbang adalah antara cara paling senang untuk aku ingat mati.
Bergegar sikit je, terus aku mengucap 47 kali.

Maksudnya kat sini, fitrah kita ni tahu mana satu yang lebih utama.
Fitrah kita tahu apa tujuan sebenar kita hidup dan mana satu yang lebih harus dikejar.
Tapi kita selalu sangat ditakut-takutkan oleh setan dengan perkara lain sampaikan kita lupa tujuan kita hidup untuk apa.

9 jam 15 minit, adalah flight paling lama pernah aku naik. Flight ke Mekah.
Dan rasanya inilah tasmid, tahmid, tahlil, selawat dan bacaan Quran paling lama aku pernah buat. Berhenti untuk pi toilet je. Tengah makan pun tahlil dalam hati. Punyalah beriman nau waktu ni.
Nak lagi beriman, cuba suruh kapal tu langgar awan kejap. Memang akulah yang paling beriman kat atas tu. Zikir sampai menangis okeh!

Itu salah satu hikmah yang aku nampak bila aku takut naik kapal terbang.
Kalau inilah caranya Tuhan 'panggil' aku untuk berzikir, aku redha takut naik flight sampai bila-bila.

"Banyak berzikir sebab takut mati ke?"

Berzikir ni bukan sebab takut mati. Tapi sebab kita ingat mati.
Bila kita kata atas tu, dalam keadaan bukan kita yang mengawal kapal terbang, dah tentu kita terpaksa letakkan je kepercayaan pada kebijaksanaan pilot dan tawakkal pada Allah.
Jadi, berzikir bukan sebab takut mati tapi sebab ingat mati.
Apa pilihan kita pun bila ada kat atas tu, kan? Pilihan yang ada adalah mengingati mati.

Jangan salah faham pulak entry aku ni.
Karang ada orang yang terus takde mood nak kerja, terus nak beribadah 24 jam kejenya. Karang tak pasal bini kau serang aku "Kau la punya pasal ni, laki aku sekarang dah taknak keje lansung, nak berzikir je kejenya".

Mengingati mati bukan something yang pasif pun. Malah, sepatutnya bila kita ingat mati, kita lebih terdorong nak buat segala-galanya terbaik sebab kita tau masa kita tak banyak dah tinggal.
It's not about mati sebenarnya, tapi lebih kepada bekalan untuk kita lalui keadaan selepas mati tu.
Bersedia untuk "hidup selepas mati".
Jadi, untuk itu haruslah berkalan tu dibuat masa tengah hidup ni, kan?