walk on wings, tread in air: Sampainya hati <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d32934260\x26blogName\x3dwalk+on+wings,+tread+in+air\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_HOSTED\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://www.dianaishak.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://www.dianaishak.com/\x26vt\x3d8062139435797511136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


BELI GREENAARD
TESTIMONI GREENAARD
CONTACT ME

aveo757@yahoo.com (personal)

See my complete profile
TRAFFIC
MY READING

 reading

Sampainya hati
2014-06-21


Menitik airmata aku tengok berita tadi.
Apa salah budak ni sampai kau seksa dia dah macam mangsa kebuluran Afrika!
Dengan bilik yang tak ubah macam kandang kambing, ni skarang sape yang sakit ni? Budak ni yang sakit ke mak dia yang 'sakit'?

Sampai ati kurung budak ni tak dibagi makan. Entah berapa lama la dia macam ni sampai timbul tulang-belulang. Dengan baju rabak, seluar takde. pampers takde. Nampak sangat budak ni takde sape yang jenguk. Kalau betul dia dibagi makan, mustahil badan dia jadi kerempeng macam ni sekali. Aku harap mak dia kerempeng macam ni jugak supaya aku boleh bersangka baik. Cuma aku takleh terima bila berita cakap mak dia bagi reason 'Dulu budak ni ada pengasuh, sejak pengasuh kawen, everytime dia (mak) pegi keje dia tinggalkan budak ni dalam bilik'.

Seriesly mak??

Everytime nak pi keje tinggalkan budak ni dalam bilik or menjak pegi keje kau tak penah balik-balik mak? Kot ye pun nak beralasan bior yang bijak sikit ye mak. Sebab telinga aku bernanah mendengornya.

Tak penah aku terfikir, ada hamba Allah yang diseksa sampai macam ni sekali. Hilang selera aku nak makan malam ni lepas tengok berita. Tak tertelan rasanya makanan mengenangkan rupanya selama ni ada makhluk yang tertunggu-tunggu makanan. Ni bukan kelaparan lagi ni. Ni dah kebuluran namanya.

Kenapalah ada manusia yang kejam sangat.
Mentang-mentang budak tu kelainan upaya, pergerakan pertuturan terhad, kau sedap je buat dia macam binatang. Reban ayam arwah atuk aku lagi cantik dari bilik budak ni ya. Eh tolonglah manusia-manusia yang kejam sekalian. Perangai jangan cam babi boleh tak? Kot ye pun budak tu menyusahkan kau, perlu ke sampai macam tu sekali kau seksa. Kadang-kadang aku rasa kita patut bagi je hukuman yang sama macam dorang dah buat kat anak-anak ni.

Kau sumbat anak kau dalam jamban?
Ok, kau pun harus dihukum sumbat dalam jamban gak. Tapi memandangkan pantat kau besar tak muat jamban, meh kita sumbat kau terus dalam loji taik.

Kau campak anak kau dalam parit?
Ok, kau pun dihukum campak jugak. Tapi sebab parit tu kecik sangat untuk kau, meh campak kau terus dalam lombong.

Rogol anak sendiri best eh?
Sebab bukan kau yang kena rodok kan?
Ce hantar negro 30 orang rogol kau sampai buasir.
Mesti pastu jalan mengengkang macam kongkang.
Silap-silap tertanggal terus telor kau.
Baru datang akai.

Apa la nak jadi dengan manusia.
Yang buang anak.
Yang dera anak.
Yang rogol anak.
Yang gamak biar anak kebulur.
Aku ni tak berpeluang nak menyusu badan anak. Tu pun dah terasa terkilan sangat. Tak paham apa yang ada dalam pikiran mak bapak yang sanggup buat darah daging sendiri macam binatang. Memang musibat la korang ni. Jenis macam ni yang sepatutnya telur ngan bijiknya kita toreh. Dah dibagi anak pun tak reti nak jaga, baik toreh je telor masing-masing kan. Senang. Takyah buat anak dah kau sampai bila-bila. Ada anak pun jadi bahan aniaya je buat apa.

Sejak tengok berita pasal budak ni tadi sampai skarang, tak tau la apesal. Rasa kesal teramat-amatnya. Bukan kesal dengan perangai maknya. Tapi kesal dengan diri sendiri. Camana la aku boleh makan sana sini, at the same time ada manusia yang kebuluran sampai macam tu punya teruk. Rasanya belum pernah lagi semiskin-miskin orang kat Malaysia yang keadaan fizikalnya seteruk budak tu. Belum penah lagi aku nampak.

Semoga budak tu sihat and panjang umur.

Tuhan nak tunjuk betapa besar kuasa Dia.
Sampai kering macam tu sekali pun budak tu masih lagi bernyawa. Entah berapa lama tak makan, masih boleh bergerak walaupun mengensot. Tapi ada certain orang, baru puasa setengah hari dah terlepek sama tinggi ngan lantai. Sepanjang hari membuta. Kesiannn. Letih. Puasa katanya.



posted by aveo757 @ 11:05 PM  
Newer›  ‹Older

HIGHLIGHT PROMO

SEARCH

MEDIA CHANNELS




POST SANG NILA UTAMA
MY PREVIOUS POST
MY OLDER POST
MY TRAVEL DIARY
TEMPLATE by

Free Blogger Templates

BLOGGER