2012-11-07

Riba'


Mula-mula sekali pasal derma Jiwaa - Rohingya.
At least we have done something bersama-sama, kan?
Thank you all.





Keduanya, berkenaan dengan isu riba'.
Baru-baru ni aku berbincang dengan mak mertua aku pasal isu ni.
Ada someone bagitau loan-loan kat Malaysia ni walaupun Islamik tetap riba'. Cumanya, loan tu telah diakadkan dimana kita sebagai peminjam dah terima akad untuk membayar balik pinjaman tu sekian-sekian amount walaupun kita cuma pinjam jumah kurang dari yang kita akadkan tu. Kiranya kita yang bersetuju dan membenarkan untuk bayar balik pinjaman lebih dari amount yang kita pinjam.

Jadi, sebagai orang yang bodoh dalam hal ni, aku bertanyakan pada kawan aku tu.
Ni pendapat salah sorang pendapat dari yang berilmu. Kalau ada yang nak seek for another opinion, silakan.


1. Soalan aku : Betul ke loan islamik tu ada riba' jugak? Cuma kita dah akad untuk menerima perjanjian bayar balik dengan jumlah yang lebih tinggi dari kita pinjam. Kiranya kita yang bersedia untuk bayar lebih? Tu kira macam riba' ke apa?






2. Soalan aku : I listen to Syeikh Imran punya ceramah kat YT. Dia kata banking sistem kat dunia ni dah di-designed untuk menjadi sebegitu. Mesti ada interest. And kita seolah-olah tak diberi pilihan lain melainkan terima the sistem. Jadi nak taknak, kena ada riba' jugak. Dia kata banking Islam kat Malaysia sebenarnya pun riba'. He suggested, you don't buy house if you don't have cash.






3. Soalan aku : Tapi dalam Quran pun ada sebut Allah swt melancarkan perang ke atas riba' kan? So maknanya akad or not tetap riba'. Kan?







Semoga ada manfaat.
Wallahualam.