walk on wings, tread in air: Percayalah....itu bukan carutan. <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d32934260\x26blogName\x3dwalk+on+wings,+tread+in+air\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_HOSTED\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://www.dianaishak.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://www.dianaishak.com/\x26vt\x3d8062139435797511136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>



CONTACT ME

aveo757@yahoo.com (personal)

See my complete profile
TRAFFIC
MY READING


Percayalah....itu bukan carutan.
2011-12-28
Semalam aku nak masak asam pedas ikan tenggiri.
Disebabkan Rayyan skarang pun salah satu menu dia adelah ikan tenggiri, so aku tanya bibik 'Bibik pilih dulu nak ikan (bahagian) yang mana satu untuk makanan adik' sebab nak bagi bibik mudah asingkan isi ikan nanti. So bibik pilih badan, dia kata bahagian ekor ni sedap kalau buat lauk (ye ke? aku rasa sama je).

Time menumis-numis tu dia tanya :

Bibik : Madam, kenapa Madam bilang bontot ikan itu, ekor?


Aku : Memanglah, Bik. Orang Malaysia panggil bontot binatang yang ada ini (tunjuk ekor ikan), ekor. Bontot tu bontot lah. Ekor ni lain. Kenapa?


Bibik : Orang Indonesia bilang bontot binatang itu - bontot.

Aku : Ohh. Kalau di Malaysia, bontot tu selalunya orang guna untuk punggung orang. Kalau 'punggung' tu bahasa dalam buku. Bahasa senang nak cakap hari-hari kita panggil bontot.


Bibik gelak.


Bibik : Saya masa mula datang ke sini kok kenapa Madam ini bilang bontot Redza, bontot Rayyan. Kok dipanggil bontot kayak binatang?


Aku : Habis orang Indonesia panggil bontot orang tu apa?


Bibik : Pantat.


Ok, now turn aku pulak gelak.
Bukan kelakar dengan style dorang panggil bontot as pantat.
Tapi gelak sebab ada jugak orang yang sependapat dengan aku.

Dulu, time aku cakap pantat pantat pantat, orang kata aku mencarut.
Padahal keturunan aku dah biasa dengan word pantat ni.
Kitorang tak rasa benda tu mencarut pun sebab memang itulah panggilan untuk bontot pun. Tak percaya tanya orang Singapore. Dia panggil bontot tu apa.
Nenek aku Singaporean. Aku dulu kecik-kecik banyak tinggal dengan nenek aku so aku dah biasa bahasakan bontot tu pantat. Ingat lagi dulu kecik-kecik kalau kitorang mandi, mesti nenek aku menjerit dari luar bilik air 'Pantat tu sental!! Celah kangkang tu keruk-keruk sikit!'.

Rilek je.
Takde pun terfikir mencarut ke apa.
Bila aku sebut pantat pantat pantat orang kata aku mencarut.
Padahal pantat tu bontot je pun.

Dulu, kat Singapore time kecik-kecik, kalau petang-petang aku akan turun kat bawah main kat playgorund. Diorang punya buai kebanyakkannya yang pakai tayar kereta tu. So bontot kau akan letak kat tengah-tengah tayar tu. Masa tu aku tak tau camana nak duduk atas buai ni. Sebab macam pelik. So cousin aku ajar 'Your pantat put in the middle'.

Amacam?

Aku rasa korang kalau masuk dalam klorga aku mesti pening apesalla satu keluarga mencarut ni???
Padahal kitorang tak mencarut okkk.
Itu memang bahasa yang dah biasa digunakan dari kecik sebab belah mak aku adelah dari negara lain, jadi pendekatan lain sikit, penggunaan bahasa pun lain sikit. But pantat adelah sangat bukan mencarut. Cuma bahasa yang lebih indah adelah punggung. Tapi aku gelila nak sebut 'Basuh punggungmu Redza'.
Eiiii apekah ini?????
posted by aveo757 @ 9:51 AM  
Newer›  ‹Older

HIGHLIGHT PROMO

SEARCH

MEDIA CHANNELS




POST SANG NILA UTAMA
MY PREVIOUS POST
MY OLDER POST
MY TRAVEL DIARY
TEMPLATE by


BLOGGER