walk on wings, tread in air: Memang la salah, tapi lojik tak? Lojik kan? <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d32934260\x26blogName\x3dwalk+on+wings,+tread+in+air\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_HOSTED\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://www.dianaishak.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://www.dianaishak.com/\x26vt\x3d8062139435797511136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>



CONTACT ME

aveo757@yahoo.com (personal)

See my complete profile
TRAFFIC
MY READING


Memang la salah, tapi lojik tak? Lojik kan?
2011-09-21
Tadi masa tengok En Wan memunggah album-album lama, dia tunjukkan aku duit ni :


Duit Daun Pisang.


Cuma duit yang paling atas sekali tu je yang ada gamba pisang.
Yang bawah dah gamba pokok lain.

Selalunya kalau aku pamerkan kebodohan aku, mesti En Wan akan gelak sambil geleng-geleng kepala, tapi kali ni dia pandang je muka aku pastu ambik tangan kaup muka. Dalam kepala dia mesti 'Ya Allah, hambamu ini redha dengan pemberianMu ini'.

Sumpah demi Allah, dari sejak aku first time belajar sejarah duit daun pisang sampai lah kejap tadi, barulah aku tau duit daun pisang yang buku Sejarah maksudkan adelah duit yang kat atas ni. Mati-mati aku ingat duit daun pisang tu adelah daun kat pokok pisang yang dijadikan duit.

Sebab dalam kepala aku imaginekan yang duit daun pisang ni melambak-lambak, berguni-guni sampai tak laku. So kalau ikut lojik akal pendek aku ni mana ada duit yang tak laku? Melainkan duit tu boleh dapat kat merata-rata. So bila buku Sejarah tu kata 'duit daun pisang tak laku', aku terbayangkan dulu jual beli dibuat menggunakan daun kat pokok pisang.

Kau nak pi kedai beli gula, tarik sehelai daun pisang yang sebesar-besar tu seret pi kedai. Nah! Ambik ni daun. Bak gula sepaket.
Memandangkan orang zaman dulu pekebun, jadi semua rumah mesti ada pokok pisang.
Bila semua orang tanam pisang, maka daun pisang tak laku dibuat duit.

Haaaaa..lojik tak pemahaman aku?

En Wan kata pemahaman aku lojik.
'Tapi tak payah la bentangkan kat orang ramai, Di'.

Wakakakkakakakkka.
Cibais lu bang.

Di saat aku menaip entry ni pun dia tengah tengok tv tapi kejap-kejap toleh kat aku geleng-geleng kepala.
Elehhhhh...aku bodoh sikit je.
Tapi pandai banyakkkkkkkkkkkkkkkkk.

Tapi kan, ada sesape boleh menambahkan kepandaian aku dengan menjelaskan kenapa duit Jepun zaman dulu ni pakai DOLLAR, bukan YEN?

Sekian, saya budak baru blaja.
Kalau salah tolong jolokkan kat mana yang patut.
posted by aveo757 @ 12:01 AM  
Newer›  ‹Older

HIGHLIGHT PROMO

SEARCH

MEDIA CHANNELS




POST SANG NILA UTAMA
MY PREVIOUS POST
MY OLDER POST
MY TRAVEL DIARY
TEMPLATE by


BLOGGER