2012-11-22

Gossip Korner : Rahsia Mak-mak di Malaysia


Nuffnang sponsored post for 48 hours


Ingat tak dulu aku ada buat entry pasal Mum's Secret Survey survey di MSN Parenting Malaysia ? Ala, yang ada soalan “Adekah anda gembira jika mak mertua anda buat silap?”
Rupanya 32% happy mak mertua dorang buat silap. Wakakaka. Kijam! Kijam!
Berdoalah supaya menantu korang esok tak buat survey yang sama.

Tapi sebenarnya, “second opinion” like pendapat mak mertua, pendapat member-member dan juga rivals sikit sebanyak mempengaruhi cara kita membentuk anak kita. Tau je la hidup “bermasyarakat” ni kan. Banyak sangat pendapat yang kita dengar. Tapi tak semua pendapat tu boleh pakai. After all, itu anak kita, sepatutnya kita yang lebih bijak nak membentuknya. Kita as mak bapak of cos nak anak kita bijak. Nak pulak zaman skarang ni semuanya busy nak kejar “A”, kalau dapat 34A lagi bagus. “A” tu dah macam tanda aras untuk nilaikan how bijak anak kita. *sigh*

Kalau nak tinggi, kena banyak makan kacang panjang, tak pun banyakkan bersenggayut (beruk tu seumur hidup bersenggayut tak tinggi-tinggi pun aku tengok).

Petua orang tua-tua, kononnya kalau nak anak pandai mengaji, tulis alif ba ta tu atas kertas, rendam dalam air, then minum. *pitam*

Actually, feeding your child right is key to his/her intellect success. Disebabkan kebijaksanaan itu berpunca dari otak, maka kena fahamkan tenaga untuk otak dulu. Bila kita faham brain energy barulah mudah untuk kita monitor perkembangan anak.

Mengikut kata pakar, tak susah nak monitor perkembangan anak. Sebab segalanya bermula dari tenaga untuk otak. Segala-galanya kena bermula dengan pemakanan yang baik.

Glucose adalah sumber utama tenaga untuk otak dan disebabkan otak kita hanya mampu menyimpan tenaga untuk jangka masa 10 hingga 15 minit, it needs a continuous supply. Semua tau kan yang glucose dihasilkan dari CHO (carbohydrate). Anak-anak kita perlu consume Isomaltulose untuk maintain steady energy level to the brain. Manakala, Isomaltulose ialah sejenis karbohidrat yang menyediakan bekalan tenaga yang lebih seimbang dan berpanjangan kepada otak supaya ia mampu berfungsi untuk tempoh yang lebih lama. Kalau kita bagi anak-anak kita makan gula biasa, bermaksud kita telah bagi dia makanan yang akan cause a spike in blood sugar that quickly dissipates. Sedangkan otak kita perlukan glucose. Dah kalau anak-anak kita makan makanan yang kandungan glucose-nya hilang sekejapan, otak nak ‘makan’ apa?

Tau kenapa kita perlu avoid anak-anak kita dengan makanan gula biasa?
Ini adelah kerana, gula biasa membebaskan glucose dengan banyak sekali selepas makan dan ini menyebabkan sudden rise in glucose levels and sudden plunge too, resulting mental fatigue after a while (sugar crash). Otak kita perlukan tenaga untuk berfungsi dengan baik. Sedangkan otak kita ada 10-15 minutes storage untuk menyimpan glucose. Kita pulak pi bagi anak-anak makan gula biasa yang glucosenya terhasil dengan banyak sekali tapi sekejapan hilang. Bila otak dah kurang dapat glucose, memang harus pun anak kurang keupayaan untuk memahami dan mengingati pelajaran (aku rasa dulu aku bengap sifir sebab ni lah kot).

Itu dari sudut pembelajaran.

Sudut kesihatan badan pun ada tapi kat sini kita nak discuss pasal sudut kecerdasan minda je.
52% of the survey bersetuju anak lebih bijak kerana makan makanan yang sihat. Ini memang benar and it is clinically tested that certain intake of food during the early developmental years plays a very important part of the child’s brain development. Makanan yang sihat ni memang asas kesihatan especially in children, where the brains develop most rapidly within the first few years of age. Badan perlukan makanan yang sihat untuk system berfungsi dengan baik, same goes to brain. Makanan yang sihat akan membolehkan otak kita menjadi lebih cerdas.

So, jom kita feed our children with complex carbohydrates because it provides a more balanced and prolonged energy supply to the brain jadi otak pun dapat function for a longer period of time.


 Health and cheerfulness naturally beget each other