2024-06-25

Orang-orang kita asal sebut "expert" je mesti nak kena ada PhD dulu.


Semalam kecoh sekejapan kat FB pasal perlantikan Dato Siti. Hari ni senyap. Kahkahkah. Senyaplah kan, sebab baru sedar masing-masing ignorant, tak tahu apa beza academic expert dengan industrial expert. 

Dey, sekarang, dah banyak IPTA ada private wing yang keluarkan program berkonsepkan pembelajaran berterusan (life-long learning). Kebanyakan yang ambil private wing adalah golongan yang dah bekerja. Pengalaman kerja dorang dah 5-10 tahun, jauh lebih layak untuk further study dengan menggunakan pengalaman bekerja sahaja, tak perlu degree. Lagipun dorang bukan further study untuk jadi pensyarah, tetapi nak upgrade skill supaya jadi lebih expert dalam industri mereka.

Hah kau. Siapa lagi yang lebih layak jadi pakar untuk course ni agak-agak? 

Inilah namanya continuous learning and personal development beyond formal education. Inilah sebabnya kenapa dia dilantik menjadi pakar di UMCCed. Bukannya, UM. Tak rilek lansung nak pertikaian perlantikan orang. Ujung-ujung sendiri terciduk.

Banyak IPTA sekarang dah conduct life-long learning centre. UMP, UniMAP, UPSI, UTM, UKM - eh banyak! Kau je yang tak tahu sebab masih merasa ijazah formal tu adalah satu-satunya kelayakan yang paling power. Pastu masuk industri nak sembang pasal teori. Sorry dik, dalam industri kita nak cepat. Setakat ijazah IPTA saja, orang lain pun ada. That's why executives yang nak jump company, they enroll in certified short courses. Private wing IPTA ada keluarkan course-course ni. Program yang aku buat tu pun for private wing IPTA.

Industry prefer tengok additional certicate yang relevant semasa interview. Contohnya kalau nak apply kerja Food Technologist, kalau bersandarkan dengan ijazah Bachelor semata-mata, berapa ribu graduate dalam Malaysia ada ijazah yang sama? Tersangat ramai. Tetapi kalau ada tambahan sijil like Food Handler certificate, HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) certificate, ISO 22000 (Food Safety Management Systems), ISO 9001 (Quality Management Systems), or GMP (Good Manufacturing Practices), is highly valued. Konfem kau dapat tawaran kerja tu berbanding those yang ada sekeping ijazah with good CGPA.

Program Diploma Food Safety and Halal yang aku run, yang enrolled adalah dari kalangan those yang dah bekerja bertahun-tahun dalam bidang yang sama. Ada sorang tu chef di hotel. Dia ambil the diploma sebab nak tambah skill. Kalau ada peluang jump ke hotel lain, boleh demand lebih dari sekadar pengalaman kerja. Dia bukan saja ada pengalaman tapi ada certified skills.

Ada kata belajar tinggi tak apa. Kalau dah kerja lama pun boleh naik pangkat. Ya, betul. Tapi naik pangkat di tempat yang sama je lah. Kalau nak jump pi tempat lain, tetap sijil juga orang tengok. Pengalaman kau 10 tahun atau 20 tahun tetap perlu dibuktikan. Nak bukti dengan apa? Dengan sijil lah!

Siti Nurhaliza, berapa banyak achievement dalam dan luar negara dia dah capai? Itulah yang menjadikan beliau INDUSTRY EXPERT. Orang-orang kita asal sebut "expert" je mesti nak kena ada PhD dulu. Takde PhD tak expert. Tu pasal melalak semalam bila baca Dato Siti dilantik jadi pakar.

Hello? Academic expert is lain. Industry expert is lain. Subject matter expert is lain.

Academic expert fokus pada penyelidikan, pengajaran, dan pengembangan ilmu pengetahuan. They are usually experts in theories, concepts, and knowledge related to their academic field.

Industry expert ada pengalaman kerja yang kuat dan latar belakang praktikal dalam industri tertentu. They have worked industry untuk tempoh yang lama and have a deep understanding of the practical application of knowledge in that field. Orang-orang industri expert tak semestinya ada academic degree dalam bidang tu. Kebolehan mereka terletak dalam menerapkan pengetahuan teori ke dalam konteks industri yang boleh menyelesaikan masalah praktikal. Inilah yang Dato Siti bakal buat.

Subject matter expert is someone yang ada both latar belakang akademik atau industri yang sama. Contoh, graduate in engineering. At the same time dia ada Ir certificate, dan pelbagai certificate tambahan dari bidang yang sama. Kepakaran dorang dalam teori and praktikal di bidang yang sama membuatkan dorang can provide technical advice, or contribute to the development of products or solutions.

Dalam dunia ni banyak expert, ya. Bawak-bawaklah keluar dari gua.