Now aku bukan nak cerita pasal program realiti tu tapi REALITINYA kebanyakan lelaki-lelaki di sana, pandai buat kerja rumah, especially memasak. Dalam banyak drama yang aku tengok, bila ada scene memasak, cara dorang handle kitchen boleh tahu dorang biasa ke dapur. Boleh nampak sama ada someone "berlakon" memasak, atau memang boleh memasak. Dalam beberapa rancangan memasak kat Malaysia ni, kebanyakan kalau artis jemputannya lelaki, terkial-kial. Macam lansung tak pernah pegang pisau. That's why kita di sini selalu amazed bila nampak lelaki pandai memasak, sebab di sini lelaki tak pandai masak is perkara biasa. Sometimes nampak lelaki tolong sidaikan baju, lipat baju, gosokkan tuudng isteri, terasa macam WHAT?? Macam melawan fitrah.
Bukanlah kita nak tengok dorang (artis lelaki) ni pakar di dapur. Tapi bila diundang dalam program realiti, kita mengharapkan dapat tengok imej gentleman yang dorang always carry dalam drama/filem. Kalau dalam drama, bukan main lagi watak hero berkarisma, handsome, gentleman, macho segala. Therefore, kita ada high hopes nak tengok if they are really "great" as portrayed in the acting. Tapi bila dorang tak real dalam program realiti, atau terkial-kial dalam program masakan, it gives a different picture. Nampak sangat bukan saja kurang mahir memasak, tapi nampak tak selesa buat kerja rumah. This can create persepsi bahawa dorang takdelah macho atau gentleman in real life, although on screen they are portrayed as capable men. Boleh faham tak maksud aku? Ini bukan tentang mengharapkan lelaki yang sempurna, tapi teringin nak tengok aktor yang kita minat tetap hebat walau di luar skrin.
Aku tak sure kalau kat Korea macamana. Setahu aku Korea banyak buat game show berbanding realiti show, kan? Maybe kat Malaysia permintaan untuk realiti show tak tinggi. Atau maybe takde sponsor sebab artis kita tak mendonia sangat. Market kita terhad. Kalau kat China, their entertainment industry growing rapidly. Demand untuk new content is always high. Macam Johnny Huang, tahun depan saja ada 8 drama/movies dia yang dah dalam queue untuk release. Tahun ni dia masih lagi ada shooting untuk drama yang entah tahun bila boleh release. Program realiti and fans-meeting dia every other day. Maksud aku, management dorang sentiasa pastikan artis dorang aktif dan ada job/projek supaya kekal relevan.
Aku perasan entertainment industry China and Korea ni dah jadi satu industri yang sangat penting. Serious punya industri. Dorang sentiasa ada new drama, new movie, new realiti show, new game show. Kalau kat China, setahun hasilkan 5000 filem and drama. Drama pulak tak 40 episod tak sah. Kau rasa?? That's why artis dorang takde masa buat produk atau berbisnes. Dorang punya jadual nak mampus punya pack. Lagipun orang kat sana suka reality show sebab program realiti sebab it gives them to see a more personal and relaxed side of their favourite celebrities. That's why kat sana ada fenomena "idol worship". Dari zaman Canto-pop Hong Kong lagi dah ada fenomena ni. Dengan aku aku sekali terjebak. That's why even Leslie dah lebih 20 tahun mati, fanclub dia masih wujud. Setiap ulang tahun kematian dan birthday, masih ada concert and tayangan filem dibuat. Bukan saja kat Hong Kong, malah China, Korea and Canada pun sama-sama buat.
Contoh lagi satu, Andy Lau. Umur dah berapa tu? Tapi masih laku buat konsert jelajah sampai ke Singapore, Malaysia, Shanghai. Ingat nak buat consert kat Shanghai tu senang ke? Tapi konsert masih laku. Sebab management dia buatkan Andy Lau kekal aktif dan fanclub dia sendiri wok together with his management untuk buat macam-macam program. That's why entertainment industry dorang strong sampai boleh menjana pendapatan negara. Because dorang sentiasa produce program yang engage idol dengan fans. Salah satunya program realiti.
Macam program realiti Mr Housework yang aku tepek kat IGS semalam. Yang tu 4 tahun lepas punya. Masa tu Johnny Huang baru lepas menang Pelakon Baru Terbaik Asia (Asia Film Awards). Dia menang melalui filem Operation Red Sea. Filem ni jadi popular kat Korea. Kutipan filem ni in China alone dah US579 million. Memandangkan Korea pun ada "idol worship", China ambil peluang masukkan Johnny dalam realiti program supaya ada engagement dengan international fans kat sana.
Program realiti sebenarnya platform yang bagus untuk artis expand their fan base. Dorang jadi more 'relatable'. From there can attract new fans. The increased popularity from reality programs boleh buka peluang endorsement and commercial collaborations. International brand suka ambil artis yang tengah trending dalam program realiti untuk kempen iklan. Kat China, brand always cari selebriti yang AKTIF, bukan sekadar ramai followers saja sebab dorang tahu yang follow tu bukan semuanya likers. That's why reality programs sangat effective untuk artis increase their commercial appeal.
Sekarang ni zaman internet. Patutnya ini zamannya entertainment industry kita jadi lebih gah. Ni aku tengok artis dengan influencer dah bercampur-aduk. Dah tak kenal apa profesion dorang sebenarnya ni? Everyone share their lifestyle dalam satu medium yang sama. Dah tak nampak apa bezanya artis dengan media sosial influencer? Influencer takde latar belakang seni yang sama atau pengalaman dalam entertainment, tapi dorang berjaya bina fan base melalui media sosial. Artis pulak biasanya datang dari bidang lakonan, nyanyian, atau seni lain, but now, they also use social media to stay relevant. Bukan tak bagus. Ini bagus, sebab media sosial adalah medium yang cepat dan efektif, but it also blurs the line between artist and influencer.
Sepatutnya, our entertainment industry bezakan platform untuk artis dan influencer so that each group can highlight their respective strengths without overlapping. Bukan artis takleh guna TikTok atau IG. Boleh. Tapi macam aku cakap tadi, perlu ada satu line lain, contohnya reality program. Nak tengok kehidupan realiti artis, boleh tengok di program-program tu. Mesti lebih menarik, not just daily content. Aku tak pasti if maksud aku sampai. Tapi aku nak sangat tengok entertainment industry kita boom macam Korea and China. Tolonglah bawa aku kembali. Aku stuck lama dah kat China. Kadang-kadang singgah Korea and Japan. Teringin gak nak balik Malaysia, melayan program negara sendiri. Tapi tulah, lemau.
Macam program realiti Mr Housework yang aku tepek kat IGS semalam. Yang tu 4 tahun lepas punya. Masa tu Johnny Huang baru lepas menang Pelakon Baru Terbaik Asia (Asia Film Awards). Dia menang melalui filem Operation Red Sea. Filem ni jadi popular kat Korea. Kutipan filem ni in China alone dah US579 million. Memandangkan Korea pun ada "idol worship", China ambil peluang masukkan Johnny dalam realiti program supaya ada engagement dengan international fans kat sana.
Program realiti sebenarnya platform yang bagus untuk artis expand their fan base. Dorang jadi more 'relatable'. From there can attract new fans. The increased popularity from reality programs boleh buka peluang endorsement and commercial collaborations. International brand suka ambil artis yang tengah trending dalam program realiti untuk kempen iklan. Kat China, brand always cari selebriti yang AKTIF, bukan sekadar ramai followers saja sebab dorang tahu yang follow tu bukan semuanya likers. That's why reality programs sangat effective untuk artis increase their commercial appeal.
Sekarang ni zaman internet. Patutnya ini zamannya entertainment industry kita jadi lebih gah. Ni aku tengok artis dengan influencer dah bercampur-aduk. Dah tak kenal apa profesion dorang sebenarnya ni? Everyone share their lifestyle dalam satu medium yang sama. Dah tak nampak apa bezanya artis dengan media sosial influencer? Influencer takde latar belakang seni yang sama atau pengalaman dalam entertainment, tapi dorang berjaya bina fan base melalui media sosial. Artis pulak biasanya datang dari bidang lakonan, nyanyian, atau seni lain, but now, they also use social media to stay relevant. Bukan tak bagus. Ini bagus, sebab media sosial adalah medium yang cepat dan efektif, but it also blurs the line between artist and influencer.
Sepatutnya, our entertainment industry bezakan platform untuk artis dan influencer so that each group can highlight their respective strengths without overlapping. Bukan artis takleh guna TikTok atau IG. Boleh. Tapi macam aku cakap tadi, perlu ada satu line lain, contohnya reality program. Nak tengok kehidupan realiti artis, boleh tengok di program-program tu. Mesti lebih menarik, not just daily content. Aku tak pasti if maksud aku sampai. Tapi aku nak sangat tengok entertainment industry kita boom macam Korea and China. Tolonglah bawa aku kembali. Aku stuck lama dah kat China. Kadang-kadang singgah Korea and Japan. Teringin gak nak balik Malaysia, melayan program negara sendiri. Tapi tulah, lemau.
Bawa aku pulangggggg.