Aku tertarik dengan ayat "memohon doa dari golongan alim".
Dulu, aku tak pernah terfikir bidaah ini wujud.
Dalam keluarga aku, tak ada istilah minta orang alim doakan bagi pihak kita.
Sendiri nak, sendiri doa.
Sendiri nak, sendiri buat solat hajat.
Kalau buat kenduri, sesekali je imam surau/masjid lead bacaan doa kalau kebetulan jemput orang surau.
Kalau tak, ahli keluarga sendiri lead, selalunya Pak Aji.
Sehinggalah aku berkahwin, baru aku nampak memang ada orang yang mengamalkan "minta orang alim doakan".
Mok aku cakap "Kat Tganu biasa buat gini".
Aku tak sure la "Tganu" tu seluruh Tganu atau kampung dia je yang buat gitu.
Kejadian pertama, that was lama dulu di zaman aku masih free hair.
Kak Long nak bukak cafe dalam UMT.
So there's one night kitorang semua ke cafe tu sebab nak buat solat hajat and jamu sekali student.
Kira macam free tasting la.
Sesiapa yang datang cafe tu akan dapat sepinggan nasi beriyani.
Aku remember bawa telekung untuk join the solat hajat.
Lama tunggu, tapi tak start-start pun solat hajatnya.
Masing-masing masih sibuk menyusun pinggan and makanan.
Tiba-tiba aku terperasankan sorang pakcik tengah solat dalam kawasan cafe.
Aku tanya mok "Mok, sape tu?".
Mok kata itu orang yang buat solat hajat.
Aku macam, "Huh? Kenapa dia solat sorang-sorang tak panggil kita semua?".
Mok cakap "Eh tak payah. Dia je solatkan. Sini biasa gitu. Upah orang solat hajat".
Terus berderau darah aku.
Dek kerana terkejut, sampai sekarang aku masih ingat clearly every single word yang keluar dari mulut mok tu.
Dan sepanjang majlis tu aku macam terpempan. Don't know what to react.
Look, aku ni memang tak macam orang yang tahu sembahyang ketika tu.
Dengan free hair kaler mahogany, memang sajak sangat kalau dituduh jahil.
But, tak pernah lagi aku tengok orang lain buat solat hajat untuk kita.
Kalau mintak ustaz sama-sama buatkan solat hajat, yes. Pernah dengar.
Tapi kalau upah orang buat solat hajat tatkala kita bersoseh-soseh di luar, sedangkan kita berhajat untuk diri kita tapi kita tak sama-sama jemaah solat hajat - this is weird.
Aku sampaikan kekeliruan aku pada En Wan.
En Wan pada waktu tu dah berpengalaman tengok cara keluarga aku berurusan bab-bab kenduri and solat, jadi his reply was "Biarlah Di, kita buat cara kita".
Aku syak En Wan segan bila aku nampak situasi tu.
Entah, I don't know.
Yang kedua, upah orang mengaji kat kubur.
Masa arwah ayah meninggal, mok upah orang mengaji kat kubur arwah selama 3 hari.
Aku tanya "Kenapa kena upah, mok? Kita kan boleh mengaji dari rumah ramai-ramai?".
Yang ni pun mok cakap "Orang Tganu biasa buat gini".
Again, aku rasa orang area-area tu je kot.
Not sure if seluruh Tganu practice benda yang sama.
Dan selepas tu setiap kali bulan Ramadhan, akan ada orang diupah mengaji kat kubur arwah ayah.
Mengaji kat kubur is not the issue.
Siapa yang mengaji juga, not an issue to me.
But upah orang mengaji bagi pihak keluarga is something yang aku rasa not right.
That's why bila aku terbaca artikel tentang ni (gambar screenshot) aku lega rupanya apa yang aku andaikan, benar.
Bergantung pada orang alim untuk mendoakan, adalah satu yang tak patut diteruskan.
Ini samalah ceritanya dengan upah berdoa depan Kaabah.
Dulu ada company buat servis ni, kan?
Patutlah servis macam ni wujud.
Sebab ada orang yang percaya benda-benda macam ni.
Apa yang "biasa berlaku di Tganu", akan habis di sana.
Aku tak mahu kebiasaan tu turun kepada anak-anak aku pula.
Biarlah ia ditamatkan oleh En Wan.
Biar kebiasaan tu stop sampai En Wan.
Tak akan diperturunkan ke generasi yang seterusnya. Biar lenyap.
Kebiasaan keluarga aku pula, segalanya kita sendiri yang buat.
Berdoa, kita sendiri minta untuk diri kita.
Kita sendiri solat hajat ramai-ramai untuk kita.
Mohon orang lain sama-sama mendoakan, sama-sama buatkan solat hajat ketika kita juga melaksanakannya, boleh. Tapi upah, never.
Yang terbaik, kita sama-sama buat, bukan orang luar buat untuk kita.
“Jika anak Adam meninggal dunia maka amalnya terputus, kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.”(Muslim).
Bukan bermaksud doa dari orang alim tak sampai kepada si mati.
Rasulullah saw pun pernah berdoa untuk orang yang bukan dari keluarganya.
Cuma bila UPAH orang mengaji, UPAH orang buat solat hajat, UPAH orang berdoa - entahlah, aku rasa macam pelik.
This is not right.
Kalau dibiasakan tidak ada penglibatan ahli keluarga bila terbiasa mengupah sana sini, entah-entah satu hari nanti puasa pun boleh diupah.
Nauzubillah!
Sejak mok duduk dengan kitorang, dah takde aku dengar benda-benda macam ni jadi.
Habis kuat pun, upah orang bersihkan kubur.
Maybe orang-orang yang biasa diupah untuk mengaji ni pun dah takde.
11 tahun mok duduk sini, dia pun dah tak berapa kenal orang-orang di kampung.
Eloklah juga begitu.
Don't worry mok, menantu hantu mok ni every Subuh baca Yassin untuk arwah ayah.
Semoga sedekah menantu ni sampai.
Tak wajib mengaji di kubur pun, apetah lagi upah orang luar mengaji.
Kita boleh buat dari rumah.
Kubur tu untuk kita yang masih hidup ambil tauladan dan mengingati mati.
Yang dalam kubur tu tak perlukan kita datang ziarah, hanya perlukan doa dan sedekah anak-anak.
Setakat ni, apa-apa Pak Aji yang lead.
Dari zaman dia muda sampai ke tua, bab-bab doa, and solat jemaah, Pak Aji lead.
One day bila dia dah takde, akan ada orang dalam keluarga yang menggantikan Pak Aji.
Ibal is the man of the house, of course dialah lead the family.
Tapi aku always membayangkan En Wan boleh menggantikan tempat tu.
To see someone dari kebiasaan yang 'berbeza' mengubah kebiasaan keturunannya.
Kebiasaan keluarga aku pula, segalanya kita sendiri yang buat.
Berdoa, kita sendiri minta untuk diri kita.
Kita sendiri solat hajat ramai-ramai untuk kita.
Mohon orang lain sama-sama mendoakan, sama-sama buatkan solat hajat ketika kita juga melaksanakannya, boleh. Tapi upah, never.
Yang terbaik, kita sama-sama buat, bukan orang luar buat untuk kita.
“Jika anak Adam meninggal dunia maka amalnya terputus, kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.”(Muslim).
Bukan bermaksud doa dari orang alim tak sampai kepada si mati.
Rasulullah saw pun pernah berdoa untuk orang yang bukan dari keluarganya.
Cuma bila UPAH orang mengaji, UPAH orang buat solat hajat, UPAH orang berdoa - entahlah, aku rasa macam pelik.
This is not right.
Kalau dibiasakan tidak ada penglibatan ahli keluarga bila terbiasa mengupah sana sini, entah-entah satu hari nanti puasa pun boleh diupah.
Nauzubillah!
Sejak mok duduk dengan kitorang, dah takde aku dengar benda-benda macam ni jadi.
Habis kuat pun, upah orang bersihkan kubur.
Maybe orang-orang yang biasa diupah untuk mengaji ni pun dah takde.
11 tahun mok duduk sini, dia pun dah tak berapa kenal orang-orang di kampung.
Eloklah juga begitu.
Terbukti bahawa lingkungan kita sangat memainkan peranan.
Bila kita berpindah ke lingkungan yang baru, kebiasaan kita juga turut berubah.
Don't worry mok, menantu hantu mok ni every Subuh baca Yassin untuk arwah ayah.
Semoga sedekah menantu ni sampai.
Tak wajib mengaji di kubur pun, apetah lagi upah orang luar mengaji.
Kita boleh buat dari rumah.
Kubur tu untuk kita yang masih hidup ambil tauladan dan mengingati mati.
Yang dalam kubur tu tak perlukan kita datang ziarah, hanya perlukan doa dan sedekah anak-anak.
Setakat ni, apa-apa Pak Aji yang lead.
Dari zaman dia muda sampai ke tua, bab-bab doa, and solat jemaah, Pak Aji lead.
One day bila dia dah takde, akan ada orang dalam keluarga yang menggantikan Pak Aji.
Ibal is the man of the house, of course dialah lead the family.
Tapi aku always membayangkan En Wan boleh menggantikan tempat tu.
To see someone dari kebiasaan yang 'berbeza' mengubah kebiasaan keturunannya.