Pages

2016-11-23

Ini bukan kelas



Aku nak bagi nasihat.
Kalau kau ada benda nak tulis, jangan tangguh. Teruskan je tulis.
Sebab bila kau tangguh, yang pertama, momentum kau nak menulis sesuatu topik tu akan layu, sebab topik tu pun dah jadi suam,
Second, kau akan lupa terus apa kau nak tulis.

Macam aku sekarang ni la.
Last blog post aku 15 Nov, now 23 Nov.
Apa yang aku nak tulis sebelum ni, ada antaranya aku ingat, tapi momentum dan slow, jadi aku malas.
Selebihnya aku dah lupa apa aku nak tulis.

Ni aku nak explain sikit pasal status FB aku kelmarin pasal business circle.
Ya ampunnn ramainya yang salah faham apa yang aku maksudnya.
Tetiba je email aku "Kak, saya nak join boleh? Tapi saya taknak mengajar, saya nak jadi student je".
La haaaai. Mengajar apa bendanya dikk.
Ni bukan kelas, ni macam group saja. Ala-ala whatsapp group kelas anak aku. Di mana kat group tu kita discuss perkara berkaitan dengan bisnes yang kita run. Anything, from strategi, masalah, tips - lebih kepada discussion. Takde sape yang mengajar sape pun. Bezanya, ini bukan group Whatsapp, sebab kalau setakat nak sembang kat Whatsapp, baik kita sembang kat PM je.

Aku plan kita create this group untuk kita jumpa and bincang tentang progress, hala tuju, share ideas on business. Objektif aku simple - to create an environment yang positif sesama bisnes people. Sebab, orang yang berbisnes paling senang nak down and attract negative energy kalau tak dijaga dengan betul. Bila energy kau negatif, kau buat apa pun tak jadi, atau slow, atau ada kebocoran duit (kos).

Aku selalu dapat email dari readers yang mengadu susah nak bisnes, kawan tak support, family tak support, payah nak tu, payah nak ni. Sebenarnya tak susah. Yang susahnya sebab kita highlite bisnes kita pada orang yang tak sama matlamat. Bila kita highlite kat orang yang matlamatnya berbeza, of cos dia tak bagi respond atau respondnya berbeza dengan apa yang kita harapkan. Jadi, kita akan rasa yang kita tak cukup bagus, sedangkan bukan kita tak bagus, tapi kita salah sasaran.

Sebab tu aku plan nak create group of positive circle yang mana kat dalam tu semuanya orang yang terlibat dalam bisnes atau baru nak berjinak dalam bisnes. At least untuk level start-up, potensi kau nak rugi tu kurang bila kau ada guidance dari those yang bisnesnya dah grow. Kita perlu berada pada circle yang sama so that momentum kita always berada pada best level.

Pastu ada yang tanya "Sales bulanan saya RM5K je, boleh ke join?"

Tak kisah.
Kau takde sale pun takpe, janji objektif kita sama.
Reason aku invite bisnes owner yang total sales tahunannya lebih dari RM500K (kalau more than 1M lagi bagus) untuk join the group adalah sebab those yang sales tahunan more than RM500K dikira growing bisnes. Kita perlukan ramai growing bisnes untuk join the group. Sebab kita nak share ideas, kita nak ada orang boleh tunjukkan jalan, share semangat - bukan untuk compare aku buat RM5K, kau buat 900K. No. That negative energy kita tak mau ada dalam group.
Apa ko ingat yang buat jutaan setahun tak pernah rasa down? Sesekali down derrrr.
Sebab tu kita perlukan group yang share the same objective supaya kita sama kita boleh support and grow together.

Jangan takut part rezeki. Jangan takut nak share tips. Jangan takut share ideas. It won't get stolen.
Aku percaya pada "the more you give, the more you get".
Berapa ramai yang sama-sama meniaga nasik lemak tapi nasik lemak tetap laku?
Berapa banyak gerai air tebu kat satu pasar malam tapi the same gerai tebu masih wujud bertahun-tahun?
Itu maknanya rezeki tak pernah salah alamat.
Tak kisah kalau kita adalah competitor kat luar tapi dalam group ni kita try to form a family.

Aku tau maybe aku nampak pelik sikit kat sini.
Ramai usahawan yang takut nak share idea and get very protective with those ideas. Aku faham situasi tu sebab aku pernah laluinya. Tapi, along the way, aku belajar yang rupanya lebih baik berkongsi idea dan bekerja secara kolaboratif daripada buat sorang-sorang. Kau tau tak sebab apa idea kau mungkin takkan dicuri?
Sebab it is just an idea. Nak merealisasikan idea itu bukan senang. Jadi, jangan takut share idea.
Plus, secara hakikatnya ramai yang malas nak curi idea kau pun. Curi idea pun malas tau. Hahahaha.

Group ni takde tarikh tutup permohonan pun, so takyah la tanya "Masih dibuka lagi?". Aku nak respond pun tak reti dapat soklan macam ni. Ni bukan group formal, kita cuma nak ada sesi chatting sebulan 1-2 kali untuk share ideas, progress, and create network. Siapa tahu ada antara kawan-kawan dalam group ni nanti ada sumber-sumber atau contact yang kebetulan kita tengah cari, betul tak?